Terveydenhuolto suomessa,toimiiko se?
Itse viimeiset 20 vuotta käyttänyt ainoastaan työterveyshuoltoa jolloin lääkärille pääsee aina ja nopeasti,mutta miten jos pitäisi kunnallista käyttää,kuullut että nopeasti ei pääse ja lääkäreiden kielitaitokin voi olla mitä vain ja miten osaamisen kanssa?
Kommentit (23)
Ei todellakaan toimi!!! Juuri mainitsemasi ongelmat + muutama lisää.
Perusterveydenhuolto on kriisissä. Itse en jonota hoidontarpeen arviointia, kamala sana. Olen käyttänyt yksityistä suurta lääkäriasemaketjua yli 20 vuotta. Ajan varaan netistä, valitsen asiantuntijan ja itselle sopivan ajan. Julkinen ei toimi.
Ei toimi julkinen terveydenhuolto todellakaan! Tämän olen itse todennut kun joutunut sinne hakeutumaan. Säälittää vanhukset, työttömät yms joilla paljon sairastelua ja pakko käyttää julkisia "palveluita". Itse onnekseni töissä ja työterveyshuollosta saa pienempiin vaivoihin avun, eivät vaan sitten ihan kaikkea voi siellä hoitaa ja yksityiseen ei ole varaa. Tällä hetkellä odottelen julkiselta aikaa. Lähetteen perään soittanut jo viiteen eri paikkaan ennenkuin selvisi sen tilanne. Valittavana joko puolen vuoden odotus lähimpään sairaalaan tai parin kuukauden odotus kauemmas HUS alueella.
Sairaita vanhempia lähisukulaisia pienemmällä paikkakunnalla ei tunnuta edes aiottavan hoitaa vaikka kiireellistä hoitoa vaativa terveysongelma olisi. Kai sitä odotellaan että vanhus kuolee pois käyttämästä yhteiskunnan varoja.
perusterveydenhuolto on aivan rempallaan, "onneksi" sitä on erikoissairaanhoidon piirissä ja löytyy puhelinnumeroita kaikkeen mikä askarruttaa jopa 24/7 päivystysnumeroita. Jopa limuja ja ruokaa osastoilla, senkun kaivaa jääkaapista aterioita.
Vierailija kirjoitti:
perusterveydenhuolto on aivan rempallaan, "onneksi" sitä on erikoissairaanhoidon piirissä ja löytyy puhelinnumeroita kaikkeen mikä askarruttaa jopa 24/7 päivystysnumeroita. Jopa limuja ja ruokaa osastoilla, senkun kaivaa jääkaapista aterioita.
Ja vieläkin kolmiosairaalassa.
vrt sitten joku muun helsingin yleispoli jossa lääkärin puhetta ei ymmärrä eikä mitään oman alan erikoislääkäreitä ole jne sekoilua jossa ei ymmärretä eri lääkkeiden yhteisvaikutuksia jne
ugh.
Kun tulin raskaaksi kaikki toimi aivan loistavasti. Ja toimii edelleen (lapsi 2kk).Sitä ennen ei.En tosin vuosiin käyttänyt *työterveys onneksi ok)koska oli huonoja kokemuksia.(vääriä lääkkeitä yms.).On kyllä lääkäristäkin kiinni.
Erikoissairaanhoito on hyvää ja laadukasta, kun sinne pääsee. Perusterveydenhuolto takkuaa ja erityisesti vanhusten palvelut on erittäin rempallaan. Lääkärit ei halua olla terkkareissa töissä, (=aikoja ei ole, tuontilääkärit), tutkimuksissa säästetään, hoitajille tyrkätään lääkäreiden töitä. Vanhukset ja omaiset joutuu tappelemaan erittäin jäykässä tukisysteemissä. Vuodeosastopaikkoja lakkautetaan eli vanhusten PITÄÄ pärjätä kotona. Onneksi lasten sairaanhoidosta ei vielä ole säästelty.
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoito on hyvää ja laadukasta, kun sinne pääsee. Perusterveydenhuolto takkuaa ja erityisesti vanhusten palvelut on erittäin rempallaan. Lääkärit ei halua olla terkkareissa töissä, (=aikoja ei ole, tuontilääkärit), tutkimuksissa säästetään, hoitajille tyrkätään lääkäreiden töitä. Vanhukset ja omaiset joutuu tappelemaan erittäin jäykässä tukisysteemissä. Vuodeosastopaikkoja lakkautetaan eli vanhusten PITÄÄ pärjätä kotona. Onneksi lasten sairaanhoidosta ei vielä ole säästelty.
piti vielä mainita että olen sairaanhoitaja, eli pääsen katselemaan tätä säätämistä oikein paraatipaikalta.
Kamalaa marmatusta. Miten joku edes kehtaa valittaa Suomen terveydenhuollosta? Synnytty kultalusikka perseessä todellakin! Huhhuh
Espoossa toimii ainakin erittäin hyvin. Lääkäriin pääsee nopeasti julkisella jos oikeasti tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa marmatusta. Miten joku edes kehtaa valittaa Suomen terveydenhuollosta? Synnytty kultalusikka perseessä todellakin! Huhhuh
Tottakai olen tyytyväinen ja onnellinen että olen syntynyt näin rikkaaseen maahan, mutta tässä systeemissä on monta liikkuvaa osaa, joista osa toimii huonosti. Jos ne järjestettäisiin toimiviksi ja ennaltaehkäiseviksi, olisi se myös säästöä yhteiskunnalle.
Ei toimi. Ikinä en saa reseptiä niihin nappeihin mihin sitä pyydän.
Erikoissairaanhoito pelaa todella hienosti ja upeasti jos sinne pääsee. Saadaan olla kyllä todella onnellisia Suomen terveydenhuollosta. Täällä on todella hyvä hoito ja hygienia, monessa maassa voidaan vain haaveilla tällaisesta.
Itse olen pääosin hyvinkin tyytyväinen, nimenomaan julkiseen sillä yksityistä en edes käytä. Hyviä kokemuksia, hyvää palvelua itsellä ja läheisillä ja ihan perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa molemmissa.
Hammaslääkäriin pääsy on kyllä hankalaa ja julkisella saattaa joutua odottamaan aikaa kauan, toisaalta päivystystapaukset pääsee kyllä heti. Vanhusten hoidossa on parannettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa toimii ainakin erittäin hyvin. Lääkäriin pääsee nopeasti julkisella jos oikeasti tarvetta.
Samaa mieltä.
T: toinen tyytyväinen espoolainen
Toimii hyvin!
Poika kävi kutsunnoissa, lääkäri totesi epäilyttävän luomen. Lähete poliklinikalle.
Tieto lähetteen saapumisesta tuli 5 vrk myöhemmin.
3 kk kuluttua tuli kutsu poliklinikalle. Lääkäri katsoi luomea ja totesi, että kyllä, näyttää sellaiselta muutokselta, että pitää leikata.
Kutsu edelleen kirurgian polille 6 kk kuluttua.
Lääkäri katsoi ja totesi, että kyllä, ilman muuta leikkaus ja koepala.
Kutsu leikkaukseen polille 6 kk kuluttua. Poika oli siinä vaiheessa jo armeijassa, joten joutui pyytämään leikkausajan siirtämistä. Jonohoitaja sätti tulikivenkatkuisesti, että jos siinä on syöpä, niin on pojan oma syy. jos kuolee, kun ei tule ajoissa hoitoon. Poika totesi, että on kulunut suunnilleen 15 kk siitä, kun epäilyttävä luomi havaittiin, kyllä hän jo olisi kuollut, jos se on ihosyöpä. Eikä enää joku viikko tai kuukausi muuta yhtään mitään.
Joten kyllä julkinen puoli toimii, 3 eri lääkäriä katsoo vuoden sisällä pientä luomea ja toteaa, että pitää leikata. Sitten joskus.
Odottakaa vaan kun tule oikeita ongelmia niin hoito sujuu kuin ruusuilla tanssi. Eli kyllä, erikoissairaanhoito pelaa.
Ei toimi.
Olen pienessä firmassa töissä missä ei ole kuultukaan työterveyspalveluista. Julkisessa terveyskeskuksessa pitäisi käydä, mutta ongelma on se ettei siellä edes vastata puhelimeen ja jos tuntien yrityksen jälkeen vastataan, niin sitten ei kuitenkaan saa aikaa.
Ainoa keino on mennä heti aamusta jonottamaan ja siinä menee käytännössä koko päivä. Lopulta pääsee lääkärille joka ei osaa paria sanaa enempää suomea tai englantia. Lääkäri ei ymmärrä vaivaa ja asia ei etene mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Olen pienessä firmassa töissä missä ei ole kuultukaan työterveyspalveluista. Julkisessa terveyskeskuksessa pitäisi käydä, mutta ongelma on se ettei siellä edes vastata puhelimeen ja jos tuntien yrityksen jälkeen vastataan, niin sitten ei kuitenkaan saa aikaa.
Ainoa keino on mennä heti aamusta jonottamaan ja siinä menee käytännössä koko päivä. Lopulta pääsee lääkärille joka ei osaa paria sanaa enempää suomea tai englantia. Lääkäri ei ymmärrä vaivaa ja asia ei etene mihinkään suuntaan.
Minä olen isossa firmassa ja meillä työterveys kattaa ainoastaan työperäiset sairaudet. Flunssat, kipeät polvet jne. hoidetaan terveyskeskuksessa.
No sehän nyt riippuu ihan kaupungista, että miten ovat saaneet tekijöitä ja palvelut järjestymään. Esim. täällä Espoossa toimii hyvin. Sitte jossain Itä-Suomessa on kuntia, joidsa ei ole nähty esim. puheterapeuttia kymmeneen vuoteen.