10 v lapsen terveystietoja ei saa antaa vanhemmille
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä tietoja nyt pitäisi päästä katsomaan netissä?
Miksi nyt ylipäätään kukaan katsoo tietojaan? tarkistaakseen lääkäriaikansa, reseptinsä voimassaolon jne.
Lääkäri ajan pystyy ihan hyvin tarkistamaan omista merkinnöistä. Samoin reseptit voi lääkärissä pyytää mukaan paperisina.
Ensimmäinen ongelma tuleekin sitten siinä kun lääkäriaikaa ei pysty varaamaan muualla kuin netissä.
Ei auta vaikka kuinka "omiin merkintöihin" yrittäisi lisätä lääkäriaikaa. Se aika kun pitää ensin pystyä varaamaan ihan aikuisten oikeasti.
Ja mitä sitten teet kun se resepti vanhentuu, mutta lääkkeitä tarvitsee edelleen. Päivystyksessä ei uusita reseptejä. Reseptejä ei voi viedä terveyskeskukseen uusittavaksi. Ne voi uusia vain siellä omakannassa. Jotkut apteekit uusivat reseptejä pientä maksua vastaan, mutta en tiedä uusivatko lastenkin reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta olisi minun mielestäni oikeampi ikä rajoittaa vanhempien oikeutta nähdä lastensa terveystietoja. Silloinhan alkaa rikosoikeudellinen vastuukin. Ja alle 15 vuotiaiden seksielämästä pitäisi vanhempien olla tietoisia. Tuntuu päättäjät vievän kaikki työkalut vanhemman velvollisuuksien hoitamiseen.
Jos lapsi tai nuori ei halua kertoa seksielämästä vanhemmille on parempi että hän ei kerro siitä kenellekään kuulemaan esim. lääkärille siinä pelossa että tieto kuitenkin luovutetaan vanhemmille?
Alle 15-vuotiaan ei pidä harrastaa seksiä. Ei edes samanikäisen kanssa. Jos olet eri mieltä, niin perustele.
Ja se että lääkäri luovuttaisi aina tiedot alaikäisen vanhemmalle jotenkin estäisi sen?
Tämän siitä saa kun kaiken maailman pipertäjät ja turhat virkamiehet saavat päättää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten teet kun se resepti vanhentuu, mutta lääkkeitä tarvitsee edelleen. Päivystyksessä ei uusita reseptejä. Reseptejä ei voi viedä terveyskeskukseen uusittavaksi. Ne voi uusia vain siellä omakannassa. Jotkut apteekit uusivat reseptejä pientä maksua vastaan, mutta en tiedä uusivatko lastenkin reseptejä.
Varaan tietenkin lapselle ajan lääkäriin jos hänen reseptinsä vanhenee. Ajan varaaminen onnistuu meillä kyllä netissä kun mutta jos joudun aikaa muuttamaan soitan ajanvaraukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä tietoja nyt pitäisi päästä katsomaan netissä?
Miksi nyt ylipäätään kukaan katsoo tietojaan? tarkistaakseen lääkäriaikansa, reseptinsä voimassaolon jne.
Kyllä ne muutenkin kannattaa tarkistaa. Sukulaisellani oli monen vuoden heittoja sairaushistoriassa. Asiat oli joku kirjannut väärin ja ne oli siirretty sellaisinaan omakantaan..
Kyllä annetaan tietoja yli 10- vuotiaastakin ja voi varata aikoja lääkäriin.
Oulussa ei voi varata aikaa lääkärille.
Voi varata ajan netin kautta sairaanhoitajalle, jos jaksaa valvoa yli puolen yön. Muuten mennään jonottamaan sairaanhoitajalle, joka arvionsa mukaan päättää kutsuuko lääkärin paikalle. Ja yli 10- vuotiaan kanssa voi mennä kyllä eikä ole ulos huoneesta vanhempaa heitetty.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt lapsiltani (11 v ja 13 v) suostumukset, että saan hoitaa heidän terveysasioitaan. Esim. varata lääkäriajan tai labra-ajan terveyskeskuksesta, ja vielä saada labratuloksetkin tietooni.
Ei minulla ole tullut mieleenkään ihan pyytää tuollaisia asioita lapsiltani. Miksi olisin pyytänyt kun olen ne tähänkin asti hoitanut ja kaiken heistä kirjoitetun nähnyt.
Ei meillä lapset edes haluaisi itse lääkäriasioita hoidella, meillä on lämpimät välit ja keskustellaan ihan kaikesta. En usko, että lääkäriasiat yhtäkkiä muuttuisivat sellaisiksi, että lapseni haluaisivat ne minulta salata, aina ensimmäisenä ovat kaikki asiat minulle kailottamassa. Tämä tietysti voi muuttua 14-15 vuotiaina, mutta ei todellakaan nyt 11 ja 12 vuotiaiden kanssa.
Fundamentalistit ovat keskuudessamme....kun suomalainen saa päähänsä että joku on laki niin siinä ei auta mikään. Että jonkun kukkahattusedän päähän pälkähtää edes HARKITA että KOLMEVUOTIAS vastaisi itse terveydestään....juu ei siellä jlkisella vissiin mitään turhaa joutoporukkaa ole?
Voinko mä soittaa tälle sotesedälle että lapseni pitäis viedä hammaslääkärin tarkastukseen mutta kun en saa varata aikaa, enkä tietää koska aika on varattu, niin en voi oikein kyytiäkään järjestää. Että sopisiko sedän hoitaa koko kuvio alusta loppuun sitten ihan itse.
Tässä tulee selvää säästöä kun lapset jättää ne ajat varaamatta ja terveysasiat hoitamatta. Kukkahattusedän putiikki tekee komeaa tulosta ja setä kerää kunnian ja bonukset.
Ei sitä lapselta kukaan kysy.
Ylemmällä taholla on päätetty, että vanhemmalla ei ole pääsyä 10-vuotiaan terveysasioihin ellei lapsi erikseen anna lupaa. Tämä koskee aivan kaikkia perheitä ja lapsia.
Asiasta vaan ei ole muistettu ilmoittaa perheille millään tavalla. Ihan yllärinä nämä jutut ovat useimmille eteen tulleet kun ei olekaan pystynyt varaamaan lapselle lääkäriaikaa, tai ei ole saanut tietää tutkimustuloksia.