10 v lapsen terveystietoja ei saa antaa vanhemmille
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kuitenkin, että lapsen suostumuksella vanhemmat saa toki kaikki tiedot. Eli jos olet lapsen mukana jne. niin kaikki kerrotaan myös vanhemmille ellei lapsi siinä sitä erikseen kiellä. Eli perusasiat hoituu yleensä ihan hyvin, vaikkei sinne omakantaan pääsekään. Lääkäri voi myös kertoa vanhemmille omasta tahdostaan (esim. Vakavat sairaudet) kun näkee siihen aihetta.
Artikkeli oli vähän sekava. Ymmärsin myös noin, että lapsen mielipide ratkaisee. Kuitenkin lääkäri voi päättää mitä kertoo vanhemmille. Tässä lapsi siirretään vanhemmilta lääkärille. Ja asian toimivuus riippuu lääkäristä. Mitäs jos lääkäri on joku ääri-jotain ja omaa ihan kummallisia mielipiteitä?
Vanhempi veisi lapsen lääkärille joka ei toimi asiallisesti ja on ääri-jotain?
Vaikka konservatiivinen lääkäri joka ei hyväksy lapsen aborttia. Hänellä on oikeus puhua vanhemmille omalla päätöksellään vaikka lapsi kieltäisi. Eli jo 10 vuotiaille annetaan päätösvalta. Sitä ei ylitä vanhemmat vaan lääkäri.
Mielestäni lain kohtaa tehdessä on ajateltu, että vanhemmat ovat huonompia päättämään lastensa asioista kuin lääkäri.Jostakin syystä vanhempi kuitenkin siis veisi lapsen ko. lääkärille?
Miksi vanhempi veisi lasta mihinkään? Jos teini itse hoitaa oman abortinsa, mutta aborttivastainen lääkäri päättää kysyä josko vanhemmat voisi tukea vauvan kasvatuksessa.
Pointti on tuo, että lääkäri on katsottu vanhempia vastuullisemmaksi. Nyt jatkuvasti välitetään kun terveyskeskukset ovat täynnä epäilyttäviä lääkäreitä joiden kanssa kommunikaatio ei edes pelaa.
Oli taas vähän yliampuva uutinen, kun kyse on kuitenkin vaan siitä, mitä näät netissä. Ihan yhtälailla sen ajan voi soittamalla siirtää. Kyllä esim. rokotuksiin kysellään vielä yläasteiässäkin luvat huoltajilta eli aika harva asia loppuilopuks on sellanen, et se tieten tahtoin vanhemmilta salataan. Ja aina jos jostain oikeesti huoli nousee, vanhempiin ollaan yhteydessä alaikäsen kohdalla.
Näen et suurin ongelma siinä, että vanhemmat näkis kaikki tekstit, mitä lapsesta kirjotetaan, olis se, että lapset/nuoret ei uskalla olla rehellisiä ja hakea apua ammattilaisilta. Tupakkaa ja alkoholiakaan kukaan ei myöntäs käyttävänsä, jos aattelis että heti kohta vanhempi lukee sen tekstin. Tai esim. vanhoillislestadiolaisperheessä nuori ei sais terveydellisten syiden takia alottaa ehkäsyä, koska ehkäsy on vaan väärin. Eli nuorilla kuuluu olla oikeus päättää myös omasta elämästään, ammattilaisen asia on aina arvioida onko hän siihen kykenevä vai kuuluuko vanhemmille ilmottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kuitenkin, että lapsen suostumuksella vanhemmat saa toki kaikki tiedot. Eli jos olet lapsen mukana jne. niin kaikki kerrotaan myös vanhemmille ellei lapsi siinä sitä erikseen kiellä. Eli perusasiat hoituu yleensä ihan hyvin, vaikkei sinne omakantaan pääsekään. Lääkäri voi myös kertoa vanhemmille omasta tahdostaan (esim. Vakavat sairaudet) kun näkee siihen aihetta.
Artikkeli oli vähän sekava. Ymmärsin myös noin, että lapsen mielipide ratkaisee. Kuitenkin lääkäri voi päättää mitä kertoo vanhemmille. Tässä lapsi siirretään vanhemmilta lääkärille. Ja asian toimivuus riippuu lääkäristä. Mitäs jos lääkäri on joku ääri-jotain ja omaa ihan kummallisia mielipiteitä?
Vanhempi veisi lapsen lääkärille joka ei toimi asiallisesti ja on ääri-jotain?
Vaikka konservatiivinen lääkäri joka ei hyväksy lapsen aborttia. Hänellä on oikeus puhua vanhemmille omalla päätöksellään vaikka lapsi kieltäisi. Eli jo 10 vuotiaille annetaan päätösvalta. Sitä ei ylitä vanhemmat vaan lääkäri.
Mielestäni lain kohtaa tehdessä on ajateltu, että vanhemmat ovat huonompia päättämään lastensa asioista kuin lääkäri.Jostakin syystä vanhempi kuitenkin siis veisi lapsen ko. lääkärille?
Miksi vanhempi veisi lasta mihinkään? Jos teini itse hoitaa oman abortinsa, mutta aborttivastainen lääkäri päättää kysyä josko vanhemmat voisi tukea vauvan kasvatuksessa.
Pointti on tuo, että lääkäri on katsottu vanhempia vastuullisemmaksi. Nyt jatkuvasti välitetään kun terveyskeskukset ovat täynnä epäilyttäviä lääkäreitä joiden kanssa kommunikaatio ei edes pelaa.
Teini katsotaan vastuullisen maksu päättämään tietojen luovuttamisesta kuin vanhemmat. Tiedot luovutetaan edelleen myös vanhemmille ellei teini tai yli kymmenvuotias lapsi tietojen luovuttamista kiellä. Netistä yli kymmenvuotiaan terveystietoja ei voi katsoa kuin terveydenhuollossa työskentelevät, heillekin voi joko vanhemmat tai lapsi kieltää luovuttamasta joitakin terveystietoja. Lupa tietojen luovuttamiseen edelleen normaalisti kysytään lapsen/nuoren lisäksi myös vanhemmilta ellei sitä nyt lapsi/nuori ole sitä syystä tai toisesta kieltänyt.
Lapsen vanhemmat ei halua rokotuksia. Lääkäri voi vakuuttaa lapsen, että rokotukset annetaan. Vanhemmille ei kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhemmat ei halua rokotuksia. Lääkäri voi vakuuttaa lapsen, että rokotukset annetaan. Vanhemmille ei kerrota.
Se että vanhemmille ei kerrota rokotuksista edellyttää sitä että lapsi kieltää rokotustietojen luovuttamisen vanhemmille. Kuinka moni 10 vuotias niin tekee? Epäilen että silloin asiaan on lapsella kyllä myös hyvät perusteet.
Teini päättää, ellei lääkäri katso toisin. Eli viimekädessä lääkäri päättää.
Aikuisten kohdalla samaa ei ole.
Voihan se olla hyväkin, mutta minun logiikka menee niin että vanhemmat pudotetaan ensin päätäntävallasta, sittenteini itse ja lopuksi päätäntävalta jää lääkärille.
15 vuotta olisi minun mielestäni oikeampi ikä rajoittaa vanhempien oikeutta nähdä lastensa terveystietoja. Silloinhan alkaa rikosoikeudellinen vastuukin. Ja alle 15 vuotiaiden seksielämästä pitäisi vanhempien olla tietoisia. Tuntuu päättäjät vievän kaikki työkalut vanhemman velvollisuuksien hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Teini päättää, ellei lääkäri katso toisin. Eli viimekädessä lääkäri päättää.
Aikuisten kohdalla samaa ei ole.
Voihan se olla hyväkin, mutta minun logiikka menee niin että vanhemmat pudotetaan ensin päätäntävallasta, sittenteini itse ja lopuksi päätäntävalta jää lääkärille.
Hoitoa koskevien päätösten osalta ei ole tapahtunut mitään muutoksia. Muutokset koskee tietojen luovuttamista ja sitä voiko lapsi tietojen luovuttamisen estää. Edelleen huoltaja voi asioida alaikäisen puolesta niin terveydenhoidossa kuin apteekissa. Netissä asioiminen alaikäisen puolesta ei aina ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta olisi minun mielestäni oikeampi ikä rajoittaa vanhempien oikeutta nähdä lastensa terveystietoja. Silloinhan alkaa rikosoikeudellinen vastuukin. Ja alle 15 vuotiaiden seksielämästä pitäisi vanhempien olla tietoisia. Tuntuu päättäjät vievän kaikki työkalut vanhemman velvollisuuksien hoitamiseen.
Jos lapsi tai nuori ei halua kertoa seksielämästä vanhemmille on parempi että hän ei kerro siitä kenellekään kuulemaan esim. lääkärille siinä pelossa että tieto kuitenkin luovutetaan vanhemmille?
Meillä on 12v tyttö ja en voisi kuvitellakaan, että en saisi päättää/saada tietoon kaikkea häneen liittyvää potilas/lääke/lääkäritietoja!
Juurikin mina olen aina varannut hänelle kaikki ajat ja ilman minun lupaani ei hänelle ole, eikä tulla antamaan mitään lääkkeitä!
Asumme Rovaniemellä ja eipä ole kukaan edes maininnut, että LAPSI itse päättäisi näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä touhussa. Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lapsistaan ja normaalit terveystiedot kuuluu siihen. Nykytekniikka mahdollistaisi hyvin sen, että pelkästään tiedot gynekologikäynneistä ja muista arkaluonteisista asioista voitaisiin rajata vanhempien ulottumattomiin.
kyl mä haluaisin tietää jos mun 10v. lapsella on ehkäisypillerit! :O Kuka sitä käyttää hyväkseen jos sellasia tarvitsee niin nuorena ..
Ei 10-vuotiaille määrätä ehkäisypillereitä, vaan otetaan yhteys lastensuojeluun. 14-vuotiaalle voidaan jo määrätä pillerit vanhempien tietämättä, mutta silloinkin otetaan selville poikakaverin ikä.
Tyttäreni sai juuri pillerireseptin, 12-vuotiaana. Poikakaveria ei ole, vaan pillerit on lääkitys koviin kuukautiskipuihin, runsaaseen vuotoon ja siinä sivussa akneen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 12v tyttö ja en voisi kuvitellakaan, että en saisi päättää/saada tietoon kaikkea häneen liittyvää potilas/lääke/lääkäritietoja!
Juurikin mina olen aina varannut hänelle kaikki ajat ja ilman minun lupaani ei hänelle ole, eikä tulla antamaan mitään lääkkeitä!
Asumme Rovaniemellä ja eipä ole kukaan edes maininnut, että LAPSI itse päättäisi näitä asioita.
Me asumme pohjanmaalla ja meillä myös näin. 15v on mielestäni sopiva ikä siirtää näitä juttuja vanhemmilta nuorelle itselleen.
Ei ne kaikki vanhemmat ole niin kauhean fiksuja. Itse olen tyytyväinen, että jo silloin kun itse olin nuori, sain jo yläasteen alusta asti hoitaa terveysasiani ilman vanhempien sekaantumista asiaan tai ilman että tieto meni heille. Vanhempani olivat ja ovat uskovaisia helluntai"hihhuleita" pahimmasta päästä, ja heidän mielestään turvautuminen maalliseen lääketieteeseen on synti. Olisi pitänyt vaan mennä Saalemin kokouksiin ja rukoilemalla hoitaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on Omakannan ominaisuus, ettei yli 10-vuotiaiden lasten tietoja näy. Siellä ei ole toistaiseksi mahdollisuutta rajata, että jokin tietty tieto näkyisi ja joku muu ei. Aluksihan alle 18-vuotiaiden tietoja ei pystynyt katsomaan kukaan. Nyt pystyy huoltaja katsomaan alle 10-vuotiaan tietoja ja sitä vanhemmat itse omia tietojaan. Rajaksi valittiin 10 vuotta, koska se arvioitiin, että sitä nuorempien kohdalla ei tule tilanteita, joissa lapsi olisi itse riittävän kypsä päättämään, ettei jotain tietoja anneta huoltajille. Lasten kohdalla joudutaan siis toimimaan edelleen vanhalla mallilla eli pyytämään tiedot suoraan sieltä terveydenhuollon toimipisteestä ja reseptit voi kysyä apteekista. Onhan se vähän hankalaa, mutta niin ennenkin on pärjätty.
Voiko? Jutussa kerrotaan:
"Sosiaali- ja terveysministeriön linjaus 10 vuoden ikärajasta koskee vain Kelan sähköistä Omakanta-palvelua, mutta monet, kuten Eksote Lappeenrannassa, on ottanut sen muuallakin terveydenhoidossa käyttöön."
Missähän kaikessa? Tarkoittaako tämä, ettei vanhempi voi edes puhelimitse varata tai siirtää esim. hammaslääkäriaikoja? Ja otetaanko se pian muillakin alueilla käytännöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi tai nuori ei halua kertoa seksielämästä vanhemmille on parempi että hän ei kerro siitä kenellekään kuulemaan esim. lääkärille siinä pelossa että tieto kuitenkin luovutetaan vanhemmille?
Alle 15-vuotiaan ei pidä harrastaa seksiä. Ei edes samanikäisen kanssa. Jos olet eri mieltä, niin perustele.
Minä olen pyytänyt lapsiltani (11 v ja 13 v) suostumukset, että saan hoitaa heidän terveysasioitaan. Esim. varata lääkäriajan tai labra-ajan terveyskeskuksesta, ja vielä saada labratuloksetkin tietooni.
No huoltakoot valtio ja kela sitten KAIKKI 10-vuotiaat lapset ja siitä ylöspäin. Omat kämpät ja toimeentulotuet, niin kuin jo osa alaikäisistä lapsista saa.
Vierailija kirjoitti:
Monenkin 10 vuotiaat ilmeisesti kieltää tietojen luovuttamisen vanhemmille, kuulostaa kyllä melko kummalliselta vanhemman ja lapsen suhteelta. Ehkä on ihan hyväkin että vanhempi ei silloin niitä tietoja saa.
? Ei kiellä, ymmärsitkö nyt mistä keskustellaan? Suomen lain mukaan Omakanta nimisestä palvelusta ei voi katsella yli 10-vuotiaan lapsensa terveystietoja /reseptejä, siinä ei mitään mielipidettä kysellä lapselta, vaan palvelu toimii näin.
Itsellä ainakin on luottamukselliset välit 11-vuotiaaseen lapseeni, enkä siinä mielessä ole huolissani, mutta monilla on todella kuohuva murrosikä aikaisin, jo 10-13-vuotiaana, ja mielestäni vanhemman on kyllä tuossa iässä hyvä tietää lapsen kaikki terveysasiat. Lapsi voi kuohuissaan haluta toki "itsenäistyä" vanhemmistaan myös sillä tavalla, että neuvottelee koululääkärillä vaikka e-pillerit "finnejä varten" vanhemmilta salaa ... kyllä musta olis kauhea ajatus, että vaikka 12-vuotiaalla lapsella olisi hormoonipillerit tietämättäni ja kenties myös seksielämä. Yksityisyys on toki jokaisen oikeus, mutta oikeasti 10-vuotias on lapsi, joka tarvitsee vielä vanhempiaan elämän pieniin ja isoihin asioihin. Yksityisyyden pitää olla suhteessa lapsen ikään.
Wilmasta saadaan kyllä tietää, että lapselta on unohtunut matikankirja kotiin, mutta sitten omakannasta ei saadakaan tietään lapsen kenties tärkeitä terveysasioita, joihin hän aikuisten oikeasti tarvitsisi vanhempiensa tukea. Vaikka se 13-vuotiaasta voi tuntua nololta puhua äidille vaikka seksistä, niin loppu viimein se kuitenkin olisi lapsen edun mukaista puhua näistä asioista läheisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö sinne omakantaan lapsen suostumuksella, että voisi ne reseptit tarvittaessa uusia?
Jos voi, niin miten se suostumus käytännössä todennetaan?
Terveyskeskukseen sai lapsen suostumuksen ilmaistua siten, että kävi lapsen kanssa neuvontaluukulla puhumassa asiasta.
Tähän tilanteeseen havahduin itse siinä vaiheessa kun en saanut 11-vuotiaalle lapselle varattua lääkäriaikaa. Sitten kun se suostumuksen sai, niin seuraavana yönä pystyi varaamaan hänelle lääkäriajan seuraavalle päivälle.
Paikkakunnallani lääkäriajat joutuu varaamaan yöllä netissä. aikoja pystyy alkaa varaamaan kun vuorokausi vaihtuu, ja kaikki ajat menevät muutamassa tunnissa. Aamulla voi mennä jonottamaan päivystykseen jos ei ole onnistunut aikaa varaamaan, mutta päivän aikana ei välttämättä ehdi lääkärille asti vaikka olisi kahdeksalta mennyt jonottamaan.
Monenkin 10 vuotiaat ilmeisesti kieltää tietojen luovuttamisen vanhemmille, kuulostaa kyllä melko kummalliselta vanhemman ja lapsen suhteelta. Ehkä on ihan hyväkin että vanhempi ei silloin niitä tietoja saa.