10 v lapsen terveystietoja ei saa antaa vanhemmille
Kommentit (91)
E-pillereitä määrätään muihinkin vaivoihin kuin ehkäisyyn ja tiukan (hormoni/seksi-) kielteinen vanhempi voi tehdä lapsen elämästä yhtä helvettiä niin halutessaan kieltämällä lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä touhussa. Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lapsistaan ja normaalit terveystiedot kuuluu siihen. Nykytekniikka mahdollistaisi hyvin sen, että pelkästään tiedot gynekologikäynneistä ja muista arkaluonteisista asioista voitaisiin rajata vanhempien ulottumattomiin.
kyl mä haluaisin tietää jos mun 10v. lapsella on ehkäisypillerit! :O Kuka sitä käyttää hyväkseen jos sellasia tarvitsee niin nuorena ..
Ei 10-vuotiaille määrätä ehkäisypillereitä, vaan otetaan yhteys lastensuojeluun. 14-vuotiaalle voidaan jo määrätä pillerit vanhempien tietämättä, mutta silloinkin otetaan selville poikakaverin ikä.
Ei mun 14-v tytöltä kyselty mitään poikakavereista kun kävi pillerit hankkimassa (endon hoitoon).
no vähän eri asia jos ei ole ehkäisyyn vaan sairauteen
Vierailija kirjoitti:
E-pillereitä määrätään muihinkin vaivoihin kuin ehkäisyyn ja tiukan (hormoni/seksi-) kielteinen vanhempi voi tehdä lapsen elämästä yhtä helvettiä niin halutessaan kieltämällä lääkityksen.
Joo, mutta nyt oli kyse 10-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä touhussa. Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lapsistaan ja normaalit terveystiedot kuuluu siihen. Nykytekniikka mahdollistaisi hyvin sen, että pelkästään tiedot gynekologikäynneistä ja muista arkaluonteisista asioista voitaisiin rajata vanhempien ulottumattomiin.
kyl mä haluaisin tietää jos mun 10v. lapsella on ehkäisypillerit! :O Kuka sitä käyttää hyväkseen jos sellasia tarvitsee niin nuorena ..
Ei 10-vuotiaille määrätä ehkäisypillereitä, vaan otetaan yhteys lastensuojeluun. 14-vuotiaalle voidaan jo määrätä pillerit vanhempien tietämättä, mutta silloinkin otetaan selville poikakaverin ikä.
Ei mun 14-v tytöltä kyselty mitään poikakavereista kun kävi pillerit hankkimassa (endon hoitoon).
Haloo. Miksi lääkäri kysyisi poikakaverista jos hoidetaan endoa eikä ehkäisyntarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että suojaikärajan alle oleville annetaan ehkäisy?
Mitä sitten pitäisi tehdä? Antaa pamahtaa paksuksi tai riutua hirveissä kivuissa tai kärsiä pahasta aknesta ihan turhaan?
Keskustelijoilla on nyt muutenkin vähän hukassa koko jutun idea. Kyllä lapsen terveystietoja voi luovuttaa hänen luvallaan tai lääkärin harkinnasta vanhemmille. Tällä nyt vaan estetään vanhemman mielivaltainen urkkiminen. Jos on ollut hyvät välit omien vanhempiensa kanssa, saattaa olla vaikea ymmärtää miten hankalaa joillakin lapsilla on. Vanhempi saattaa lörpötellä oman lapsensa arkaluontoiset terveystiedot kaikille työkavereista pikkuserkkuihin. Puhumattakaan väkivaltatapauksista.
10 vuotta on kyllä tosi alhainen ikäraja. 12 olisi jo paljon järkevämpi, mieluummin vaikka 13 tai 14. Toisaalta lapsella pitää olla mahdollisuus hakea lääkärin apua esimerkiksi hyväksikäyttöön liittyvissä asioissa ilman, että se tulee vanhempien tietoon. Siksikin asian käytännön toteutus on vaikeaa. Terveystietojen jakaminen käynti kerrallaan on hankalaa (muuten kuin aikuiselle omakannassa), mutta lapsen itsensä kannalta pysyvä suostumus tai kielto voi aiheuttaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten pitäisi tehdä? Antaa pamahtaa paksuksi tai riutua hirveissä kivuissa tai kärsiä pahasta aknesta ihan turhaan?
Keskustelijoilla on nyt muutenkin vähän hukassa koko jutun idea. Kyllä lapsen terveystietoja voi luovuttaa hänen luvallaan tai lääkärin harkinnasta vanhemmille. Tällä nyt vaan estetään vanhemman mielivaltainen urkkiminen. Jos on ollut hyvät välit omien vanhempiensa kanssa, saattaa olla vaikea ymmärtää miten hankalaa joillakin lapsilla on. Vanhempi saattaa lörpötellä oman lapsensa arkaluontoiset terveystiedot kaikille työkavereista pikkuserkkuihin. Puhumattakaan väkivaltatapauksista.
Sulla on nyt hukassa se minkä tasoinen lapsi 10 v on. Siinä iässä ollaan vielä hyvin riippuvaisia vanhemmista, ei kuljeta yksin kylillä ja lääkärissä, monellako on edes omaa rahaa käytössä enemmän kuin joitain euroja?
Ihan eri asia jos puhutaan teineistä.
Miksi niitä tietoja nyt pitäisi päästä katsomaan netissä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt ylipäätään kukaan katsoo tietojaan? tarkistaakseen lääkäriaikansa, reseptinsä voimassaolon jne.
Tämä sama eksote, joka suojelee alaikäisten lasten tietoja vanhemmiltaan, lähettelee auliisti, keneltäkään mitään kysymättä aikuisten lasten terveydebhoidosta syntyneet laskut näiden vanhemmille! Laskuista kyllä selviää, missä on oltu ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt ylipäätään kukaan katsoo tietojaan? tarkistaakseen lääkäriaikansa, reseptinsä voimassaolon jne.
Lääkäri ajan pystyy ihan hyvin tarkistamaan omista merkinnöistä. Samoin reseptit voi lääkärissä pyytää mukaan paperisina.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hullua kun monellako 10-vuotiaalla on pankkitunnukset että voi edes omakanta-palvelua käyttää? Saati että olisi jotain omia tuloja joilla lääkkeensä ja lääkärikäyntinsä maksaisi?
Toisaalta mitä edes lääkärissä ajateltaisiin jos noin nuori varaisi itse oman aikansa, hoitaisi itse oman käyntinsä, menisi yksikseen sairaalaan jne, eikä huoltajia näkyisi koskaan missään? Lasu siitä saattaisi tulla...
Verkkopankkitunnuksien puuttuminen on kyllä ongelma. Meillä tilit pankissa, jossa tunnukset saa vasta 15 vuotta täyttänyt.
Ja ei kyllä meilläkään halua teinit mennä ilman aikuista lääkäriin, poislukien kouluterveystarkastukset.
Onhan toi nyt aivan käsittämätöntä. Wilmakin näkyy 18v asti...
Mulle on tehty 15-vuotiaana, 1990, raskaudenkeskeytys ns. myöhäisillä viikoilla Lääkintöhallituksen luvilla, ilman vanhempien tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten se liittyy muka suojaikärajaan? Kyllähän teinit ja lapsetkin saa keskenään seksiä harrastaa, ei se ole laissa kielletty. Suojaikäraja on vain suojaamassa heitä aikuisten hyväksikäytöltä.
Tuo on Omakannan ominaisuus, ettei yli 10-vuotiaiden lasten tietoja näy. Siellä ei ole toistaiseksi mahdollisuutta rajata, että jokin tietty tieto näkyisi ja joku muu ei. Aluksihan alle 18-vuotiaiden tietoja ei pystynyt katsomaan kukaan. Nyt pystyy huoltaja katsomaan alle 10-vuotiaan tietoja ja sitä vanhemmat itse omia tietojaan. Rajaksi valittiin 10 vuotta, koska se arvioitiin, että sitä nuorempien kohdalla ei tule tilanteita, joissa lapsi olisi itse riittävän kypsä päättämään, ettei jotain tietoja anneta huoltajille. Lasten kohdalla joudutaan siis toimimaan edelleen vanhalla mallilla eli pyytämään tiedot suoraan sieltä terveydenhuollon toimipisteestä ja reseptit voi kysyä apteekista. Onhan se vähän hankalaa, mutta niin ennenkin on pärjätty.
Raja pitäisi olla 16 eli yläasteen päättävä. Voisihan nuoren niin halutessa piilottaa tiedot e-pillereistä tai muista nuorten häpeällisiksi koetuista asioista. 10-vuotias on aivan liian nuori. Kuka sen ikäinen edes käy yksin lääkärissä tai tilaa aikoja. Saatikka kenellä on siinä iässä pankkitunnukset. Entäs millä 10-vuotias maksaa lääkkeensä? Lähipiiristäni edes yksikään teini ei halua mennä lääkäriin yksin.
Alle 18v kotoa pois muuttanu teini ei silti saa avata pankkitiliä, eikä saa kelan tukipäätöksiä ilman että vanhemmille kerrotaan.
Hienosti menee valtiolla.
Mitenköhän 12v lapsi aikoo varattuihin aikoihin tai maksaa lääkkeistä/käynneistä? Ei saa tienata edes palkkaa työstä enenkuin täyttää 15v eikä siten pysty ostamaan lääkkeitä taikka maksamaan takseja jne.
Tai ehkä ajatuksena on että kertyisi tuomioita ja ulosottoa satojen tuhansien edestä...
Tommoset rajat pyrkivät ainoastaan tuhoamaan lasten elämää, ja siten täysin pätevä syy olla päästämättä ne sairaalaan/terveyskeskukseen muuten kuin vanhempien toivomuksesta. Nykyään ei voi edes matkustaa enää koulun bussikortillakaan stadissa kun ei ole voimassa ku kouluakoihin eikä edes silloinkaan aina.
Mutta mites varaat tai vaihdat lapsen hammaslääkäriaikaa?