Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 v lapsen terveystietoja ei saa antaa vanhemmille

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista että suojaikärajan alle oleville annetaan ehkäisy?

Vierailija
2/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille huijataan turhia lääkkeitä ja vanhemmat eivät voi puuttua asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullua

Vierailija
4/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa, järjenvastaista touhua! Musta vois "isojen teinien" (ehkä n. 15-v. ->) kohdalla tietyt asiat (ehkäisy tmv.?) pois vanhemmilta, muuten ei mitään järkeä koko touhussa.

Vierailija
5/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo valtakunnallinen käytäntö.. Just varasin hammaslääkäriajan kuukautta vaille 16 vuotiaalle Espoossa. Tarvii kyydin, joten oli mun aikatauluista kiinni milloin pääsee.

Vierailija
6/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan käsittämätöntä touhua. Ne ihmiset jotka on vastuussa eivät saisi tietoja omasta lapsestaan. Miten ne lapset ne lääkkeensä saa apteekista ilman vanhempien tietoa tai kuka ne lääkkeet niille maksaa?

Vierailija
7/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä tässä touhussa. Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lapsistaan ja normaalit terveystiedot kuuluu siihen. Nykytekniikka mahdollistaisi hyvin sen, että pelkästään tiedot gynekologikäynneistä ja muista arkaluonteisista asioista voitaisiin rajata vanhempien ulottumattomiin.

Vierailija
8/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

* rajata pois

Perhana kun ei enää osaa kirjottaakaan...

Vierailija
9/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä tässä touhussa. Vanhemmilla on velvollisuus huolehtia lapsistaan ja normaalit terveystiedot kuuluu siihen. Nykytekniikka mahdollistaisi hyvin sen, että pelkästään tiedot gynekologikäynneistä ja muista arkaluonteisista asioista voitaisiin rajata vanhempien ulottumattomiin.

kyl mä haluaisin tietää jos mun 10v. lapsella on ehkäisypillerit! :O Kuka sitä käyttää hyväkseen jos sellasia tarvitsee niin nuorena ..

Vierailija
10/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että suojaikärajan alle oleville annetaan ehkäisy?

Suojaikärajan alla seksin harrastaminen ei ole laitonta. Insestiisän tytär teki abortin 11-vuotiaana.

Vierailija
11/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyl mä haluaisin tietää jos mun 10v. lapsella on ehkäisypillerit! :O Kuka sitä käyttää hyväkseen jos sellasia tarvitsee niin nuorena ..

Ei 10-vuotiaille määrätä ehkäisypillereitä, vaan otetaan yhteys lastensuojeluun. 14-vuotiaalle voidaan jo määrätä pillerit vanhempien tietämättä, mutta silloinkin otetaan selville poikakaverin ikä.

Vierailija
12/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin mäkin tahtoisin, mutta ihmettelin vaan miksi näin hulluun systeemiin on päädytty. Eihän kukaan halua "suojella" 10-vuotiasta siltä, ettei sen vanhemmat saisi tietää esim. vakavista, jatkuvaa hoitoa vaativista ja jokapäiväistä elämää rajoittavista sairauksista. Eihän? Miksi siis 10-vuotiaille on annettu mahdollisuus pilata elämänsä tällä tavalla?

Vierailija
13/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Hurja vastuu lapsilla omasta terveydestään. Toki joillakuilla voi olla hankalia vanhempia, mutta eiköhän lähtökohtaisesti sillä vanhemmalla ole paremmat kyvyt huolehtia 10-vuotiaasta kuin lapsella itsellään. Yläkoululaisistakin osa on vielä ihan "hukassa", mutta jotenkin voisin ymmärtää, jos yläkoululaiselta vaadittaisiin jo jotain omien asioidensa hoitamista.

Vierailija
14/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan nyt kuitenkin, että lapsen suostumuksella vanhemmat saa toki kaikki tiedot. Eli jos olet lapsen mukana jne. niin kaikki kerrotaan myös vanhemmille ellei lapsi siinä sitä erikseen kiellä. Eli perusasiat hoituu yleensä ihan hyvin, vaikkei sinne omakantaan pääsekään. Lääkäri voi myös kertoa vanhemmille omasta tahdostaan (esim. Vakavat sairaudet) kun näkee siihen aihetta.

Vierailija
15/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan nyt kuitenkin, että lapsen suostumuksella vanhemmat saa toki kaikki tiedot. Eli jos olet lapsen mukana jne. niin kaikki kerrotaan myös vanhemmille ellei lapsi siinä sitä erikseen kiellä. Eli perusasiat hoituu yleensä ihan hyvin, vaikkei sinne omakantaan pääsekään. Lääkäri voi myös kertoa vanhemmille omasta tahdostaan (esim. Vakavat sairaudet) kun näkee siihen aihetta.

Eli siis lisään vielä, että tässä keskustelussa otsikko antaa virheellisen kuvan. Kyllä lääkäri saa kertoa tietoja vanhemmille.

Vierailija
16/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo valtakunnallinen käytäntö.. Just varasin hammaslääkäriajan kuukautta vaille 16 vuotiaalle Espoossa. Tarvii kyydin, joten oli mun aikatauluista kiinni milloin pääsee.

En ole joutunut siirtämään aikoja (en ole kokeillut näenkö lapsen ajanvaraukset), mutten näe lapseni tietoja oma kannasta. Silti täällä ainakin terveydenhuollon ammattilaiset odottavat vanhempien olevan käynneillä mukana. Ei jotenkin mene siis yksiin.

Vierailija
17/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuo ikäraja on 12 v, sekin vähän turhan alhainen kun ei meidän 12 v uskalla yksin edes mennä lääkärille, eikä soittele omia hammaslääkäriaikojaan. Joku 14-15 v olisi ehkä järkevämpi.

Vierailija
18/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun oikojallekin pitää vanhemman mennä mukana 10-vuotiaan kanssa mutta sitten ei tietoja saisi luovuttaa?

Vierailija
19/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 10-vuotiaille määrätä ehkäisypillereitä, vaan otetaan yhteys lastensuojeluun. 14-vuotiaalle voidaan jo määrätä pillerit vanhempien tietämättä, mutta silloinkin otetaan selville poikakaverin ikä.

Ei mun 14-v tytöltä kyselty mitään poikakavereista kun kävi pillerit hankkimassa (endon hoitoon).

Vierailija
20/91 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hullua kun monellako 10-vuotiaalla on pankkitunnukset että voi edes omakanta-palvelua käyttää? Saati että olisi jotain omia tuloja joilla lääkkeensä ja lääkärikäyntinsä maksaisi?

Toisaalta mitä edes lääkärissä ajateltaisiin jos noin nuori varaisi itse oman aikansa, hoitaisi itse oman käyntinsä, menisi yksikseen sairaalaan jne, eikä huoltajia näkyisi koskaan missään? Lasu siitä saattaisi tulla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä