Mä en kestä miehen energiansäästöä.
Meillä on kylmä. Mä palelen koko ajan vaikka mulla on kalsarit/softshellhousut/merinovillainen toppi/pitkähihainen merinovillainen aluspaita/ fleesehuppari, jalassa ohuet ja paksut villasukat.
Sisälämpötila on noin 18-19 astetta, vanha talo joten pieni veto ehkä lisää kylmyyden tunnetta.
Sauna/suihku uudessa ulkorakennuksessa joka on tiivis mutta lämpötila säädetty niin että laattalattia on kylmä ja sisälämpötila noin 22. Mä en tarkene käydä suihkussa ellen lämmitä saunaa.
Mä olen ihan totaalisen kyllästynyt palelemaan, tää kylmyys vaikuttaa mun elämänlaatuuni niin paljon että välillä ihan vakavissani mietin että tämä on riittävä peruste avioerolle.
Kommentit (153)
Asu viikko metsällä. Käy metsästämässä tai kalassa, niin tuntuu, että sisällä on liian kuuma. Positiivisena vielä se, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja laihduttaa.
Sinkkumies
Mulla mittari näyttää 24.4 ja Saunassa yli 28, kun lattialämmitys. Kyllä kelpaa.
Sinkkumies
Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:
Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741
Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.
(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)
Vierailija kirjoitti:
Asu viikko metsällä. Käy metsästämässä tai kalassa, niin tuntuu, että sisällä on liian kuuma. Positiivisena vielä se, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja laihduttaa.
Sinkkumies
Voisin kyllä asua viikon metsässä mutta en metsästämässä enkä kalastamassa vaan raivaussahan kanssa. No, ehkä mä jonkun saunan tarvisin koska en kestäisi viikkoa peseytymättä.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei luultavasti osaa eläytyä kokemukseesi, koska naiset ihan oikeasti palelevat herkemmin kuin miehet. Jos miehesi sattuu olemaan sitä sorttia, joka uskoo kun eteen lyödään tutkimus, niin näytä hänelle nämä:
Boris Kingmaand Wouter van Marken Lichtenbelt: Energy consumption in buildings and female thermal demand. Nature, 3. August 2015 | DOI: 10.1038/NCLIMATE2741
Paul J. Arciero, Michael I. Goran, and Eric T. Poehlman: Resting metabolic rate is lower in women than in men. Journal of Applied Physiology, December 1993.
(Suosittelen myös pitkällistä keskustelua siitä, millä perustein yhteisen kodin lämpötilan kaltaisista asioista teillä päätetään.)
Tiedän ettei osaa. Se ilmeisesti kuvittelee että mä karaistun. Karaistumiseen en usko koska niin ei ole tapahtunut 15 vuodessa.
Ai kamala. Meillä oli kotona tuollaista kun vielä asuin siellä. Isä piti omakotitalon lämmön 18 asteessa ja aina oli kylmä. Talo oli sähkölämmitteinen 70-luvun tiilitalo. Suihkussa oli ihan jäätävää (lämmintä vettä ei tietenkään saanut tuhlata) eikä saunaa saanut lämmittää juuri koskaan. Takkahuoneesta ym vähemmän käytetyistä huoneista isä pisti lämmöt ihan minimiin. Kun kaikki muut olivat vällyt päällä nenä sinisenä, isä vain totesi että olette sairaita kaikki.
Ei se mies tajua, ap, jos se ei itse palele. Eikä minulla ole ratkaisuja, kunhan tunnen sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä seurustelin tovin tuollaisen hullun kanssa mutta se loppui siihen kun katkaisin varpaani rappusissa kun ulkovaloa ei vaan voinut pitää päällä.
Onnea x, istu pimeässä takki päällä ja laske eurojasi.Oliko perustelu ulkovalojen käyttämättömyydelle että eihän siellä ulkona kukaan ole =)
Se oli sekoitus:
-Mitä naapuritkin sanoo jos talo on kuin joulukuusi
-Ei saa näyttää että ollaan kotona
Tämä liittyi jotenkin varkaisiin
-Rahansäästö
-Täydellinen toisen ihmisen tarpeiden huomioonottamattomuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Voisin kyllä asua viikon metsässä mutta en metsästämässä enkä kalastamassa vaan raivaussahan kanssa. No, ehkä mä jonkun saunan tarvisin koska en kestäisi viikkoa peseytymättä.
Pöh. Avantouinti on mitä nautonnollisinta. Sen jälkeen voi vaikka rupatella kaverin kanssa pakkasessa, koska ulkoilmassakin tuntuu lämpöiseltä, koska verenkierto lisääntyy.
Talviverkkoja kun nostelee -25c pakkasissa paljain käsin, niin alkaa tuntumaan sisäilma liian kuumalta käsille jne..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala. Meillä oli kotona tuollaista kun vielä asuin siellä. Isä piti omakotitalon lämmön 18 asteessa ja aina oli kylmä. Talo oli sähkölämmitteinen 70-luvun tiilitalo. Suihkussa oli ihan jäätävää (lämmintä vettä ei tietenkään saanut tuhlata) eikä saunaa saanut lämmittää juuri koskaan. Takkahuoneesta ym vähemmän käytetyistä huoneista isä pisti lämmöt ihan minimiin. Kun kaikki muut olivat vällyt päällä nenä sinisenä, isä vain totesi että olette sairaita kaikki.
Ei se mies tajua, ap, jos se ei itse palele. Eikä minulla ole ratkaisuja, kunhan tunnen sympatiaa.
Kiitos sympatiasta, se lämmittää.
Saunan lämmitän joka toinen päivä ja joskus joka päivä riippuen millaisia hommia olen tehnyt. Se on kertalämmitteinen joten pysyy lämpimänä pitkään ja voi lämmittää jo aiemmin päivällä silloin kun kerkiää. En tiedä mitään ihanampaa kuin tulla ulkoa töistä viluisena ja vaatteet märkänä ja päästä saunaan.
Laita ap villavaatteet yöksi ja sano että on liian kylmä seksiin. Annat sitten kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pihi mies edes ottaa vaimoa?
Ikisinkkumies
Jakamaan kuluja tietty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä seurustelin tovin tuollaisen hullun kanssa mutta se loppui siihen kun katkaisin varpaani rappusissa kun ulkovaloa ei vaan voinut pitää päällä.
Onnea x, istu pimeässä takki päällä ja laske eurojasi.Oliko perustelu ulkovalojen käyttämättömyydelle että eihän siellä ulkona kukaan ole =)
Se oli sekoitus:
-Rahansäästö
-Täydellinen toisen ihmisen tarpeiden huomioonottamattomuus
Toitko ne tarpeesi esille tarpeeksi hyvin ja alleviivasit ne? Ei semmoinen omiin tapoihinsa tottunut tajua sitä ennenkuin kalautetaan mailalla kalloon, että nyt jätkä kuuntelet.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Laita ap villavaatteet yöksi ja sano että on liian kylmä seksiin. Annat sitten kesällä.
Mutta sehän lämmittää taloa..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä vastapuolen himot haihtuu kun mä otan kiinni jääkylmillä käsillä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sekoitus:
-Rahansäästö
-Täydellinen toisen ihmisen tarpeiden huomioonottamattomuusToitko ne tarpeesi esille tarpeeksi hyvin ja alleviivasit ne? Ei semmoinen omiin tapoihinsa tottunut tajua sitä ennenkuin kalautetaan mailalla kalloon, että nyt jätkä kuuntelet.
Sinkkumies
Toki toin, olen hyvä keskustelija ja kuuntelija vaikka en lyökään ketään. Mies sanoi kaikkeen : Et voi olla tosissasi. Aina. Kaikkeen.
Maa on kalsea ja pimeä.
Miehet täällä ei puhu eikä kuuntele.
Suomea ei olis koskaan pitänyt asuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä vastapuolen himot haihtuu kun mä otan kiinni jääkylmillä käsillä =)
Tämä on totta! Lisää lämpöä, lisää lämpöä!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli sekoitus:
-Rahansäästö
-Täydellinen toisen ihmisen tarpeiden huomioonottamattomuusToitko ne tarpeesi esille tarpeeksi hyvin ja alleviivasit ne? Ei semmoinen omiin tapoihinsa tottunut tajua sitä ennenkuin kalautetaan mailalla kalloon, että nyt jätkä kuuntelet.
Sinkkumies
Toki toin, olen hyvä keskustelija ja kuuntelija vaikka en lyökään ketään. Mies sanoi kaikkeen : Et voi olla tosissasi. Aina. Kaikkeen.
Ja vastasit: Olen. Nyt menet jätkä säätämään lisää lämpöä.
Sinkkumies
Uuni on tuvassa ja tuvan molemmin puolin on viileät eteiset.
Tuvan takana on keittiö joka on todella kylmä johtuen varmaan eristeiden häviämisestä lattiasta. Tuvan lämpö ei juuri yllä keittiöön eikä taas viileiden eteisten läpi muihin huoneisiin. Talossa on joskus ollut joka huoneessa pönttöuuni mutta ne on kaikki purettu pois vuosikymmeniä sitten.
Puiden polttaminen toki helpottaa mutta ei poista ongelmaa kokonaan.