Oletteko käyneet leipäjonossa?
Mitä ruokakassi yleensä sisältää? Ajattelin mennä ensimmäistä kertaa
Kommentit (88)
Empatiaa, kiitos! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sen verran olen kuitenkin katsellut jonoja että vararavintoa näyttäs olevan kaikilla omastakin takaa.
Miten voit olla noin ilkeä ja kylmä.
Etkö tiedä, ettei vähävaraisilla ole varaa ostaa terveellistä. TERVEELLISYYS MAKSAA. Joskus voi saa tarjouksessa tai sesonkikausina halvalla terveellisiä ainesosia, juureksia yms.
Köyhä joutuu ostamaan HELPAA, joka valitettavasti on yleensä epäterveellistä ja lihottavaa. Esimerkiksi täyttävä lihapiirakka ja lenkki ovat tällaisia ruokia.
Itse olen ns. omillani toimeentuleva, mutta ymmärrän silti tämän - toisin kuin sinä ilkimys.
No jaa.
Olin 2 vuotta työttömänä itse "työtoiminnassa" paikassa, joka jakoi kauppojen ylijäämäruokaa asiakkailleen. Herranjestas, mä en ole eläessäni nähnyt niin ronkelia ihmistä kun ylipainoinen työtön! Ruokajakelussa meni kaikki einekset (paitsi silakka- ja lanttulaatikko!), kaikki pullat, donitsit, munkit, hodarit, hampurilaiset, marinoidut lihat, makkarat, nakit. Jäljelle jäi usein maustamatonta täyslihaa. Myöskin tuoreita ja täysin kunnossa olevia kasviksia ja hedelmiä jäi aina. Joulun jälkeen eniten jäi kokonaisia kinkkuja, graavilohta ja rosollia.
Sinne tuli kouluista ylijäämäruokaa melkein päivittäin ja aina salaattia jäi kilotolkulla haaskuuseen. Vaikka se oli ilmaista niin suurin osa oli ottamatta tai otti vaan kourallisen koristeeksi. Jos oli tarjolla kasvisruokaa tai jotain eksoottisempaa minkä nimessä oli esim "pinaatti" niin se ei kelvannut, vaan syötiin mielummin eilistä makkarakastiketta ja munkki päälle.
Siellä ainakin valinnat näkyi olevan suoraan verrannollisia painoindeksiin. Siis nämä jaettiin työttömille ihmisille, jotka tekivät pajatoiminnassa 4 tunnin työpäivää ja joilla ei pitäisi olla liikaa rahaa. Työpaikalla oli valehtelematta ehkä 10 % ihmisistä normaalipainon sisällä.
En itse ikinä ois uskonut, että köyhä mielummin valitsee juurikin tuon lihapiirakan. Olen kuitenkin itse pitkään seurannut ja todistanut että ei se terveellinen oikeasti kiinnosta suurinta osaa, sen täytyy olla ilmaisen lisäksi vielä helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sen verran olen kuitenkin katsellut jonoja että vararavintoa näyttäs olevan kaikilla omastakin takaa.
Etkö tiedä, ettei vähävaraisilla ole varaa ostaa terveellistä. TERVEELLISYYS MAKSAA. Joskus voi saa tarjouksessa tai sesonkikausina halvalla terveellisiä ainesosia, juureksia yms.
Köyhä joutuu ostamaan HELPAA, joka valitettavasti on yleensä epäterveellistä ja lihottavaa. Esimerkiksi täyttävä lihapiirakka ja lenkki ovat tällaisia ruokia.
Itse olen ns. omillani toimeentuleva, mutta ymmärrän silti tämän - toisin kuin sinä ilkimys.
No jaa.
Olin 2 vuotta työttömänä itse "työtoiminnassa" paikassa, joka jakoi kauppojen ylijäämäruokaa asiakkailleen. Herranjestas, mä en ole eläessäni nähnyt niin ronkelia ihmistä kun ylipainoinen työtön! Ruokajakelussa meni kaikki einekset (paitsi silakka- ja lanttulaatikko!), kaikki pullat, donitsit, munkit, hodarit, hampurilaiset, marinoidut lihat, makkarat, nakit. Jäljelle jäi usein maustamatonta täyslihaa. Myöskin tuoreita ja täysin kunnossa olevia kasviksia ja hedelmiä jäi aina. Joulun jälkeen eniten jäi kokonaisia kinkkuja, graavilohta ja rosollia.
Sinne tuli kouluista ylijäämäruokaa melkein päivittäin ja aina salaattia jäi kilotolkulla haaskuuseen. Vaikka se oli ilmaista niin suurin osa oli ottamatta tai otti vaan kourallisen koristeeksi. Jos oli tarjolla kasvisruokaa tai jotain eksoottisempaa minkä nimessä oli esim "pinaatti" niin se ei kelvannut, vaan syötiin mielummin eilistä makkarakastiketta ja munkki päälle.
Siellä ainakin valinnat näkyi olevan suoraan verrannollisia painoindeksiin. Siis nämä jaettiin työttömille ihmisille, jotka tekivät pajatoiminnassa 4 tunnin työpäivää ja joilla ei pitäisi olla liikaa rahaa. Työpaikalla oli valehtelematta ehkä 10 % ihmisistä normaalipainon sisällä.
En itse ikinä ois uskonut, että köyhä mielummin valitsee juurikin tuon lihapiirakan. Olen kuitenkin itse pitkään seurannut ja todistanut että ei se terveellinen oikeasti kiinnosta suurinta osaa, sen täytyy olla ilmaisen lisäksi vielä helppoa.
Johtuuko tämä siitä, että salaattia ei koeta kovin täyttäväksi eikä hyvän makuiseksi?
Kaikki rasvainen pitää nälkää ja maistuukin hyvältä.
Jos joutuu valitsemaan "joko tai" niin valitseeko sitä mieluummin jokon kuin tain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
No jaa.
Johtuuko tämä siitä, että salaattia ei koeta kovin täyttäväksi eikä hyvän makuiseksi?
Kaikki rasvainen pitää nälkää ja maistuukin hyvältä.
Jos joutuu valitsemaan "joko tai" niin valitseeko sitä mieluummin jokon kuin tain.
tietääkö kukaan onko säilötyissä vaihanneksissa yhtä paljon vitamiineja kuin tuoreissa? siis jos on säilötty ETIKKAAAN?
http://www.talouselama.fi/uutiset/olli-luukkaisella-ay-liikkeen-kovin-p…
OAJ:n puheenjohtajalla, Akavan 1. varapuheenjohtajalla Olli Luukkaisella on ay-liikkeen ylivoimaisesti kovin palkka. Hänen tulonsa vuonna 2015 olivat 280 000 euroa. Luukkaisen ansiotulot nousivat 12,5 prosenttia vuodesta 2014 vuoteen 2015.
Luukkainen voittaa palkkakilpailussa keskusjärjestönsä puheenjohtajan Sture Fjäderin, jonka ansiot ovat viime vuosina olleet 216 000 euroa.
ruoka-avussa saisi olla enemmän karitsan sisäfilettä...
suihkusaippuaa, tiskikoneen pesujauhetta, ja fairya saisi olla avustuspaketeissa myäös
käsipesuaineita, siivousvälineitä, fairya, tiskijauhetta jne saisi olla tarjolla
Harva leipäjonossa on oikeasti ilman ruokarahaa.Ne rahat on käytetty muuhun.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10487022
Li Sigrid Andersson 74086 eur
Vaikkaanpa että Li:llä on kallis asunto. Ei vaikuta ihan köyhältä, vaan hyvin laatutietoiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
HÖpö höpö! Lihapiirakkahan on ihan hel-vetin kallista! Toki jotkut terveelliset vaihtoehdot ovat kalliita, mutta jos oikeasti ihan alusta asti tekee kotiruoan perusjuureksista ja vihanneksista ja halvemmista lihoista (jos tarpeen), niin tulee takuulla halvemmaksi kuin lihapiirakka tai joku HK:n sininen! Ja terveellisemmäksi, mutta sen nyt varmaan kaikki jo tietävät.
Tiedän ihan omasta kokemuksesta. JOs oikeasti on tiukkaa, ihan oikeasti, niin siinä ei mitään valmislihapiirakoita ostella,hitto.
Höpö höpö.
Salaatti saattaa maksaa 4 euroa. Tällä 4 eurolla saat 2 lihapiirakkapakettia, jossa on 6-8 lihapiirakkaa paketissa eli 4e yhteensä 16 lihapiirakkaa.
TAI 4e saat 2 kpl HL-lenkkiä (a` 2e).Minkä köyhä valitsee
A) 16 lihapiirakkaa TAI
B) 8 lihapiirakkaa + hk-lenkin TAI
C) salaatinJoten, vedä alahuuli naaman yli niskaan ja nielaise, kiitos!
2 kg perunoita 1e
2 kg porkkanoita/ lanttua 1 e
1 kg pakastejuureksia 1 e
10 kpln kananmunapaketti 1 e
soijarouhe 500g 3e (riittää pitkään)
Omenat euron per kilo
Jauhelihapaketti 400 g -60% -tarjouksesta 80 senttiä
'
Valinnasta ja viitseliäisyydestä kiinni.
Hui kamala, mikä olo olisi jos vetäisi pelkkiä jauholihapiirakoita.
Alennuksesta ostetut voi pakastaa
Meillä olisi suomessa varaa jakaa leipäjonolaisille ihan mitä he tarvitsevat, rahaa, koulutusta, lääkkeet, asunto, vaatteet ja kaikki. Vaan sen sijaan jaamme miljoonia afrikkaan. Omat kansalaiset jäätyy tuolla ulkona, mutta mitäpä siitä. Otetaan afrikasta lisää porukkaa tänne.
Joskus kävin jonkun kerran, kun oli talousasiat huonosti. Ei ne nytkään hyvin ole, kaikki menee, mitä tulee. Töissä käyvän vaan on hankala käydä. Kävisittekö tilanteessani? Jaetaanko missään iltaisin?
Vierailija kirjoitti:
En.
Huono ravinto lihottaa....
79 jatkaa. Hankkimalla ilmaista ruokaa, pystyisin ehkä matkustella joskus. Kävisittekö silloin? Onko eettisesti oikein? Töitäkin teen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-on-eduskunnan-kovatuloisin-ee…
Tuomioja, Erkki (sd.). Ansiotulot: 151 946 euroa, pääomatulot: 39 999 euroa.
Urpilainen, Jutta (sd.). Ansiotulot: 117 795 euroa, pääomatulot 2213 euroa.
Nuorempana hain EU paketin aina kun oli tarjolla. Käyttökelpoista oli makaroni, vehnäjauho, hapankorppu ja näkkäri. Sämpyläjauhon siiviöin, kun siinä oli kovia kökkäreitä. Puurohiutaleet ei pehmenneet, vaikka kuinka keitti ja keitti. Käytin sit leipomiseen. Juustopasta ja to.aattipastapussit, yrjö mitä jätettä, annoin eteenpäin vielä köyhemmälle. Nötkötti oli pahaa, mut söinpä kuitenki nälissäni.
2 kg perunoita 1e
2 kg porkkanoita/ lanttua 1 e
1 kg pakastejuureksia 1 e
10 kpln kananmunapaketti 1 e
soijarouhe 500g 3e (riittää pitkään)
Omenat euron per kilo
Jauhelihapaketti 400 g -60% -tarjouksesta 80 senttiä
'
Valinnasta ja viitseliäisyydestä kiinni.
Hui kamala, mikä olo olisi jos vetäisi pelkkiä jauholihapiirakoita.