Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjois-Karjalan Sähkö poskettomat sähkönsiirtomaksut!

Vierailija
30.10.2017 |

Asuuko kukaan muu av:laisista Pohjois-Karjalan alueella missä tämä rosvofirma vastaa sähkönsiirrosta? Hinnat ovat aivan poskettomia, omasta laskustani siirto on 3 kertaa suurempi kuin itse sähkönhinta. :( Koetamme perheessämme säästää sähköä ja elää mahdollisimman ekologisesti, joten en ymmärrä miten nuo siirtohinnat voivat olla noin poskettomia.

Pääkaupunkiseudulla ihmiset menivät suurinpiirtein paniikkiin kun Caruna nosti sähkösiirtohintojaan, jotka eivät siltikään ole yhtä suuret kuin PKS:llä. Myös Lapissa jossa välimatkat ovat todella suuria, on sähkönsiirto siltikin halvempaa, joten en ymmärrä miten tämän yhden paska firman annetaan rellestää näin mielivaltaisesti. Asiakaspalveluun olen laittanut palautetta, mutta eihän sillä ole mitään vaikutusta.

Myös kesämökillämme joka on tyhjillään suurimman osan vuodesta, siirtomaksut on ympärivuoden naurettavat, vaikka sähköä ei edes käytettäisi! :O Ollaankin suunniteltu että katkaistaan mökiltä sähköt kokonaan ja vaihdetaan aurinkopaneeleihin.

Sähkönsiirtohinnat ovat epäoikeudenmukaisia ja suomalaisia eriarvoistavia varsinkin kun niitä ei voi edes kilpailuttaa. :( Käyttösähköä en edes harkitsisi tältä kusettaja firmalta hankkivani, enkä suosittele muillekaan.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Mut monopolia kun pitäävät ei maha mitään.

Vierailija
2/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita vähän tietoa siitä sun laskusta, niin vertaillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat eivät tule laskemaan, sähköfirmat tarvitsee rahaa. Tää on nyt todellisuus ja sen kanssa on vaan elettävä.

Vierailija
4/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itselläni oli käyttösähkö ja siirto PKSllä, huomasin että ainakun käyttösähkö oli suurempi oli siirtomaksu pienempi? Ja taas toisinpäin. Eli käytit sähköä miten paljon/miten vähän vaan, niin PKS piti huolen että joudun aina siltikin maksamaan joka kuukausi melkein saman verran?!

Vierailija
5/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap. ja mun yleissiirtomaksu oli 1373 kWh PKS:ssä 181,46€ ja lasku oli ajalta 1.5-30.8

Vierailija
6/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap. ja mun yleissiirtomaksu oli 1373 kWh PKS:ssä 181,46€ ja lasku oli ajalta 1.5-30.8

Voitko laittaa siitä sun laskusta perusmaksun+ verot per kwh + siirtomaksu per kwh.

Näillä on helpoin vertailla että miten ne eroaa muun suomen maksuista koska perusmaksuissa on eroja.

Vierailija
7/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan reilua että teillä siellä metsässä maksaakin vähän enemmän? (jos niin on)

Vierailija
8/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PKS = Perseestä Koko Sähköyhtiö

Vierailija
9/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtiö tehnyt paljon maakaapelointeja viime aikoina? Jos on, se selittää rahantarvetta.

10/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtomaksujen osuus sähkölaskusta tuntuu kasvavan vuosi vuodelta isommaksi. Sähkönsiirtoon menee varmaan joku 60 % ja itse sähköön 40 %. Harmi, kun ei voi kilpailuttaa siirtoa.

Vierailija
11/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mun edellisessä vuokrakämpässä (kaksio) silleen, että se perusmaksu oli jonkun 15e jonka maksoin ihan siitä ilosta, että sain sähköä käyttää, vaikka en sitä olisi sentin senttiä käyttänytkään. Sähkönkulutus oli kuukausittain muutaman euron luokkaa, ja siihen päälle vielä siirtomaksu, jota en nyt tarkalleen muista paljonko oli. Ja siis PKS.

Vierailija
12/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on kumma, miten vaikeaa se joillekin on ymmärtää, että ettei sillä kulutuksella ole mitään tekemistä siirtomaksun kanssa. Sä maksat siitä, että sinne sun mökille tulee se sähkö 24/7 kunnossa olevaa reittä pitkin.

Sen verkko on pidettävä kunnossa ja nykyisillä sanktioilla, mitä katkoista yhtiöille seuraa, on toimitusvarmuus pidettävä kunnossa ja kuluttajahan sen maksaa. Mitä laajempi verkko ja vähemmän asiakkaita, sen kalliimpaa.

Vierailija
13/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä otti taas pannuun, kun toi kylätie käytiin auraamassa, vaikka en tänään käynyt missään. Mulle riittäisi, että se avattaisiin vain silloin, kun lähden liikenteeseen.

Vierailija
14/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sä ap puhelimestasikin kuukausimaksua, -soitit tai et.

Vierailija
15/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa siitä sun laskusta perusmaksun+ verot per kwh + siirtomaksu per kwh.

Näillä on helpoin vertailla että miten ne eroaa muun suomen maksuista koska perusmaksuissa on eroja.

Kuukausimaksu 3 x 25A, 4kk, 21.60€/kk= 86,40€

Siirtomaksu 1373 kWh, 4,13 senttiä= 56,70€

Sähkövero 1363 kWh x 2,7937 senttiä= 38,86€

Ja tämä on pelkkä siirtomaksu, sähkölasku tulee eri yhtiöstä. Hinnat sis. alv.

Vierailija
16/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausimaksu 3 x 25A, 4kk, 21.60€/kk= 86,40€

Siirtomaksu 1373 kWh, 4,13 senttiä= 56,70€

Sähkövero 1363 kWh x 2,7937 senttiä= 38,86€

Ja tämä on pelkkä siirtomaksu, sähkölasku tulee eri yhtiöstä. Hinnat sis. alv.

Onpas järjettömät kk-maksut.

Meillä vaasan sähkö ja tuo kk-maksu on KOLMEN KK ajalta 23.40e.

Sähkön siirto oli viime laskussa perusmaksuineen ja veroineen yhteensä 70e ja sähköä oli kulutettu 700kWh.

Vierailija
17/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirtomaksun pitäisikin olla oikeastaan melkein pelkkästään kuukauismaksu, eikä sen pitäisikään perustua kulutukseen. Se mikä sähkönsiirtoyhtiölle maksaa on käytössä oleva huipputeho ja se etät linjan pidetään kunnossa. Sähkön kuluttaminenhan ei varsinaisesti lisää siirtoyhtiön kuluja.

Vierailija
18/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä rahalla se sähköverkko pidetään kunnossa ja uudistetaan jossain mökki/haja-asutusalueella jos jopa 20€/kk perusmaksu on jo liikaa?

Se kun on sähkönsiirtoyhtiölle ihan sama, käytätkö sähköä vai ei, jos sinulla on liittymä niin niiden on pakko pitää se kunnossa, jos puu kaatuu linjalle niin se on korjattava vaikka et käyttäisi yhtään sähköä jne... Jossain kaupungin kerrostalossa siirtomaksu voi olla hyvinkin paljon pienempi kuin maaseudun kesämökissä.

Ja nykyinen sähkölaki velvoittaa sähköyhtiöt paljon entistä tiukempiin viankorjausaikoihin joka taas tarkoittaa että maakaapelia on vedettävä määräaikaan mennessä aika paljon ja se maksaa. Muistelen että se oli joskus 202x milloin tietty osuus verkosta piti olla "säävarma" ja jos ei ole niin sanktioita tulee. Ja sen koko homman maksaa asiakas viime kädessä joten siirtohinnat tulee nousemaan vielä paljon.

Vierailija
19/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siirtomaksun pitäisikin olla oikeastaan melkein pelkkästään kuukauismaksu, eikä sen pitäisikään perustua kulutukseen. Se mikä sähkönsiirtoyhtiölle maksaa on käytössä oleva huipputeho ja se etät linjan pidetään kunnossa. Sähkön kuluttaminenhan ei varsinaisesti lisää siirtoyhtiön kuluja.

Sähkönsiirtoverkko ei ole mikään suprajohde, vaan johtimilla on tietty vastus, muuntajilla tietyt häviöt jne... joka tarkoittaa, että kun virta kulkee niin lämpöä syntyy. Joten sähkön kuluttaminen lisää siirtoverkon häviöitä jotka siirtoyhtiö joutuu kustantamaan itse. Eli kyllä siitä kuluja syntyy.

Vierailija
20/53 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli mun edellisessä vuokrakämpässä (kaksio) silleen, että se perusmaksu oli jonkun 15e jonka maksoin ihan siitä ilosta, että sain sähköä käyttää, vaikka en sitä olisi sentin senttiä käyttänytkään. Sähkönkulutus oli kuukausittain muutaman euron luokkaa, ja siihen päälle vielä siirtomaksu, jota en nyt tarkalleen muista paljonko oli. Ja siis PKS.

Siirtomaksun pitäisikin olla kk-maksu siitä että on mahdollisuus tarvittaessa käytää sähkä jollain haluamallaan teholla.

Tuo on valtavan suurta kusetusta että siirtomaksua peritään kulutuksen mukaan.

Jos linjan päässä on kaksi taloa ja kummassakin 3x25A liittymä, toinen kuluttaa 20.000kWh ja toinen 2.000kWh vuodessa. Käytännössähän noiden asiakkaiden ylläpito maksaa sähköyhtiölle ihan saman verran, mutta nykymallissa enemmän kuluttava makasaa paljon enemmän. Enemmän kuluttava siis masaa vähemmän kuluttavan kuluja. Jos kk-maksut on vaikka 20€/kk ja 2,5 snt/kwh, niin toinen maksaa vuodessa 740€ ja toinen 290€.

Jos ajatellaan että sähkölasku on rangaistus, niin sitten kai tuo kulutuksen mukaan laskuttaminen on ihan ok. Itse pidän sitä kuitenkin epäreiluna. Kylä kulut pitäisi laskuttaa kulurakenteen mukaisesti.

Reilumpaa olisi että kumpikin noista esimerkki asiakaista maksaisi kuukausimaksuna 42, 92€/kk. Energia tietysti menisi sitten kulutuksen mukaan kuten nytkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi