Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolueeton arvostelu! Kuukuppi/side/tamponi

Vierailija
30.10.2017 |

Olen käyttänyt kaikkia noita ja voin nyt listata plussat ja miinukset kaikista.

Side
+ Helppo asettaa paikoilleen
+ Ei kuivata emätintä sisältäpäin
+ Ei ole kivulias

- Hautoo alapäätä, hiivan vaara
- Tiuha vaihtoväli varsinkin runsaamman vuodon kanssa
- Haju
- Epämiellyttävät tuntemukset. Aina aivastaessa, ylös noustessa tai muuten vain tulee "hulahduksia"
- Vapaa veri sotkee alapään
- Varsinkin öisin ylivuoto on ikävä yllätys, jos vuoto on runsasta ja side on mutkalla, tai nukkuma-asennon takia side ei suojaa oikein.

Tampooni
+ Helppo asettaa varsinkin asettimella
+ Pidempi vaihtoväli kuin siteessä
+ Helppo ottaa pois
+ Ei haudo alapäätä
+ Siisti
+ Vuotaa harvoin läpi, kun oppii tuntemaan oman vuotonsa ja vaihtovälin

- Niukempina vuotopäivinä saattaa kuivattaa sisältä päin
- Lankaan tarttuu pissa, tulehdusvaara
- Vessassa käydessä ainakin "kakkosella" joskus saattaa tampoonikin tulla osittain ulos, kun "ponnistaa", jolloin pitää vaihtaa uusi.
- Oikein kivuliaiden menkkojen aikaan tampoonin laittaminen ei tunnu kovin miellyttävältä

Kuukuppi
+ Kaikista pisin vaihtoväli
+ Ei roskaa
+ Ei kuivata tai haudo ollenkaan
+ Virtsaaminen ja ulostaminen ei työnnä kuppia ulos

- Vaikeampi asettaa kuin tampooni, vaatii harjoittelua. Joinakin kuukausina en saa kuppia ollenkaan sisään, kun paikat on tiukkana tai kuivana.
- Pois ottaminen myös melko kinkkistä. Jos ei tykkää kosketella itseään sisältä (minä en tykkää), sormien tunkeminen sisälle ja sen kupin noukkiminen sieltä, on kuvottavaa. Pelkästään antennista vetäminen ei mulla onnistu, koska se kupin "imu" on niin voimakas.
- Pahimmillaan vaihtoprosessi on aikaavievä ja sottainen, tänä aamuna viimeksi tuli kupin mukana sellainen verihäntä, että ennen kuin huomasin, se oli tippunut housuihin.
- Hiemankin huonosti asetettuna vuotaa läpi. Sen tarkastaminen, että kuppi olisi "oikein", on vaikeaa. Minulla ei mahdu sormet kiertämään kovin syvältä kupin ympäri, enkä haluakaan sitä tehdä, koska en tykkää yhtään siitä, miltä emättimen sisällä tuntuu.
- Välillä kuppi painaa virtsarakkoa. Pissa ei tule kunnolla ja kuppi aiheuttaa silti pienen paineen virtsarakkoon

Itse olen päätynyt tampooneihin ja kuukuppiin sopivassa suhteessa. Kuukuppia käytän runsaamman vuodon aikaan, jos kuukautiskivut eivät ole pahat ja alapää on tarpeeksi "löysä", että saan kupin sisään. Muissa tilanteissa tampooni. Siteitä käytän ainoastaan niin äärimmäisten kipujen aikaan, jolloin en saa mitään sisälle.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, et tähän ei nyt tule kuukuppi-uskovaisia huutelemaan. xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi