Veriset neulat wc:n roskiksessa - mistä on kyse? :/
Onko kyseessä huumeiden käyttö? Mikään ihmisessä ei viittaa huumeiden käyttöön muuten. Huomasin laittaessani roskaa wc-roskikseen, se oli täynnä verisiä papereita ja 3 veristä neulaa. Semmoisia tosi pieniä neuloja.
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse viihdekäytän 1-2 krt/kk reiveissä. Konemusiikin ja reivien myötä huumeet tuli aika nopeasti tutuiksi. Suurin osa reivaajista käyttää jotain huumeita reiveissä, yleisimmin ne voivat olla; amfetamiinia, ekstaasia, kokaiinia tai psykedeelejä. Käyttötapa on nasaalisti tai oraalisesti. Porukasta jää hyvin nopeasti pois jos käyttää edellä olevista aineista jotain suonensisäisesti tai käyttää mm. seuraavia aineita; GBL (lakka), Subutex, rauhottavat lääkkeet tai opiaatit (esim. heroiini)
Tunnistan ilmiön, josta puhut, mutta entisenä konemusiikkifanina en silti allekirjoita tuota, että "suurin osa reivaajista". Mihin näkemyksesi perustuu? Jokin tutkimus tehty aiheesta? Ajat ovat voineet toki muuttua omista ajoistani.
1-2 krt/kk ei myöskään mielestäni ole enää ihan viihdekäyttöä, koska alkaa kuulostaa siltä, että viihteelle lähtiessä huumeita on lähes aina mukana kuvioissa. Vielä pahempi, jos määrällisesti vetää kerralla enemmän kuin tosi vähän. Kannattaa muistaa, että esim. ekstaasin pitkäaikaiskäytön vaikutuksia ei vielä pahemmin tiedetä.
Näin vanhempana tajuaa, että en oikeastaan kadu kokeiluja, mutta en tekisi missään nimessä enää uudestaan. Tämä ollaan todettu muidenkin kanssa. Nuorena aliarvioi kaikki riskit ja on muutenkin aika ääliö. Onneksi kokeilin vain vähän aikaa.
Aiemmin muuten oli myös todella selkeä raja rännäämisen ja muun välillä. Jo iv itsessään on niin vastenmielistä, että harva viihdekäyttäjä siihen lähtee. Aika surullista lukea täältä näitä tarinoita, että jotkut vetävät huvikseen iv:nä joskus kotona, ihan kuin normijuttuna.
Näkemykseni perustuu kokemukseeni. Kuuntelen pääasiassa semmosta konemusiikin lajia, jossa on pienet piirit ja siellä kyllä tosiaan suurin osa käyttää ainakin joskus. Voi tosiaan olla, että ajat ovat muuttuneet ja päihteet yleistynyt entisestään. Jengi ei viitti enää juhlia vain alkoholilla ja yleinen suhtautuminen huumeisiin on todella myönteinen tätä nykyä.
Ja tosiaan noin se itselläni menee, että melkeenpä aina bilettäessä tulee jotain vedettyy. Määrät on tosin pienentenyt paljon siitä mitä oli ennen ja nykyään en tykkää olla ns. "sekaisin". Amfetamiini on se mitä yleensä vedän n. 0,2-0,5g illassa. Ohessa juon jonkin verran alkoholia mutta se ei amfetamiinin takia nouse yhtä vahvasti päähän ja amfetamiini pitää huolen, että jaksan tanssia aamuun asti.
Ekstaasista en oikein välitä enää. Et ole ollenkaan hakoteillä sen suhteen. Sen pitkäaikaiskäyttö aiheuttaa ongelmia. Onneksi kuitenkin omalla kohdalla oireet hälveni nopeasti kun lakkasi käyttämästä.
Tärkeintä mulle viime käsissä on musiikki ja mä rakastan sitä miten huumeet boostaa mun hyvää oloa ja tuo energiaa koko illaksi. En kuitenkaan halua vetää niin överesti että en aamulla enää muista koko edellistä iltaa tai että alkaisin voimaa huonosti ja en pystyisi huolehtimaan itsestäni. Tosin palautuminen noista illoista on aina hieman pitkä ja kivikkoinen ja käy varmaan sitä pahemmaksi, mitä vanhemmaksi tuun. :D
Jotkut tuntuvat ajattelevan, ettei kannata ilmoittaa koska miehen elämä menisi pilalle. Minusta asia on juuri päinvastoin, miehen elämä on nyt pilalla ja menossa vielä pahemmaksi. Jos ilmoitettaisiin, mies saisi mahdollisuuden päästä huumeista eroon ja aloittaa hyvän ja terveen elämän. Lääkäriä hänestä ei tietenkään tulisi, mutta varmasti löytyy joku muu mieluinen ammatti. Nistin elämä on huono ja lyhyt.
Ja vaikka kuinka tähtäisi tutkijaksi, niin lääkäri joutuu työharjoitteluun jossa hoitaa potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle. Jätitkö lapsesi isän tämän huumeveikon vuoksi? Kannattiko?
Lapsen isä jätti minut vuosia ennen kuin tavattiin tämän miehen kanssa. Hyvissä väleissä ollaan vieläkin.
Itse olen kanssa suonensisäisten viihdekäyttäjä. Rännitän piriä joka perjantai, eikä mitään ongelmaa mulla ole. Käyn koulua täysipäiväisesti ja osa-aikatöissä opintojen ohella, kaikki hoituu aina ajallaan ja vastuullisesti. Olen tällä kaavalla mennyt jo 4 vuotta, kerta viikkoon hihaan. Koskaan en ole ollut rahattomana myymässä itseäni, tai hiv/hepatiittijonossa terveyskeskuksessa. Pukeudun siististi ja olen muutenkin mukava persoonaltani, paljon ystäviä, rakastava perhe, harrastuksia, ei masenna eikä mitään. En myöskään käytä alkoholia ollenkaan, minulle riittää amfetamiini kerta viikkoon kohtuurajoissa.
Minulla on myös miesystävä, joka ei tiedä tästä mitään, eikä ole aikomuksena kertoakaan. Eli siinä mielessä olen sinun (ex-)miehesi puolella - suonensisäinen käyttö voi olla hyvinkin kontrollissa. En ajattele pakonomaisesti, että on pakko saada kamaa nyt ja heti. Ihan ihme lynkkaysta täällä, miehestä pitäisi tehdä jokin ilmoitus? Mitä pahaa siinä on, jos se pysyy kontrollissa? Onko parempi, jos hän vetäisi viinaa kaksin käsin ja on aivan poissa pelistä joka viikonloppu? Miksi se on hyväksyttävämpää, kuin täysin kontrolloidusti ja satunnaisesti tapahtuva huumausaineen käyttö?
Ap on päätöksensä tehnyt, hyvä niin, mutta en ymmärrä tätä joukkolynkkausta ja kuinka mies on "likainen", "ällöttävä nisti". Ei kaikki käyttäjät ole todellakaan raiteilta suistuneita hiv-positiivisia narkkareita, vaikka laittaisikin hihaan. Mies on vielä terveys/lääkealan ammattilainen, joten varmasti ymmärtää riskit ja kuinka käyttää turvallisesti ja kontrolloidusti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa suonensisäisten viihdekäyttäjä. Rännitän piriä joka perjantai, eikä mitään ongelmaa mulla ole. Käyn koulua täysipäiväisesti ja osa-aikatöissä opintojen ohella, kaikki hoituu aina ajallaan ja vastuullisesti. Olen tällä kaavalla mennyt jo 4 vuotta, kerta viikkoon hihaan. Koskaan en ole ollut rahattomana myymässä itseäni, tai hiv/hepatiittijonossa terveyskeskuksessa. Pukeudun siististi ja olen muutenkin mukava persoonaltani, paljon ystäviä, rakastava perhe, harrastuksia, ei masenna eikä mitään. En myöskään käytä alkoholia ollenkaan, minulle riittää amfetamiini kerta viikkoon kohtuurajoissa.
Minulla on myös miesystävä, joka ei tiedä tästä mitään, eikä ole aikomuksena kertoakaan. Eli siinä mielessä olen sinun (ex-)miehesi puolella - suonensisäinen käyttö voi olla hyvinkin kontrollissa. En ajattele pakonomaisesti, että on pakko saada kamaa nyt ja heti. Ihan ihme lynkkaysta täällä, miehestä pitäisi tehdä jokin ilmoitus? Mitä pahaa siinä on, jos se pysyy kontrollissa? Onko parempi, jos hän vetäisi viinaa kaksin käsin ja on aivan poissa pelistä joka viikonloppu? Miksi se on hyväksyttävämpää, kuin täysin kontrolloidusti ja satunnaisesti tapahtuva huumausaineen käyttö?
Ap on päätöksensä tehnyt, hyvä niin, mutta en ymmärrä tätä joukkolynkkausta ja kuinka mies on "likainen", "ällöttävä nisti". Ei kaikki käyttäjät ole todellakaan raiteilta suistuneita hiv-positiivisia narkkareita, vaikka laittaisikin hihaan. Mies on vielä terveys/lääkealan ammattilainen, joten varmasti ymmärtää riskit ja kuinka käyttää turvallisesti ja kontrolloidusti.
Kaikki tuntemani nistit ja kaikki huumeiseen kuolleet ovat olleen viihdekäyttäjiä joilla homma oli kontrollissa. En tunne yhtään tapausta koko maailmassa jossa alkuperäinen idea oli alkaa elää rotan elämää viemäreissä HIV ja Hepatiitin kanssa joka paikka ruvella ja kuolla sitten pois. Tämä ei ollut se plän.
Ihan sama käyttääkö alkoholia vai huumeita, miksi ette vaan tapa itseänne kerta haluatte kuolla?
Sitähän ne päihteet on, ette kestä elämää selvinpäin ja haluatte tuhota itsenne aineilla.
Turha selittää hyvästä olosta ym, se on valetta eikä niistä sellaisia tule, ei ainakaan alkoholista joten kun siitä valehdellaan niin tuskin huumeistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden jutun voisi lisätä. Se, että kaikki huumeidenkäyttäjät olisivat köyhiä, todella laihoja piikittäviä nistejä, jotka pukeutuu kuluneisiin farkkuihin ja huppareihin ja jotka pyörii ties missä narkkipiireissä on pelkkä stereotypia. Huumeiden käyttäjiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa, jopa aivan rikkaimmassa eliitissä.
Juu, tiedän työni kautta "rikkaimmasta eliitistä" narkkarinuransa aloittaneita onnellisten kotien kasvatteja joiden nykyiset kuulumiset voi silloin tällöin lukaista kirkollislehden lusikkansa nurkkaan heittäneiden palstalta. En pistä tähän yksityiskohtia eettisistä syistä, mutta eläessään loppuvaiheessa ihmisraunioita ja paskaisia alentavia lähtöjä eikä mitään siistiä viihdekäyttöä loppuelämän ajan. Sillä tämän kirjoitin kun jotkut luulevat että hyvä kotitausta, älykkyys ja töissäkäynti jotenkin antaisi ihmiselle kontrollia huumeisiin nähden, ei me vaan nuo lähiöluuserit.
Olisiko koko juttu halloween -pila tai trolli? Useampi epäilyttävä asia on tässä jutussa. "Veri" on kuvassa liian punaista, kun ei ole papereita kuitenkaan ihan äskettäin roskikseen laitettu. Kuvassa on myös veriklöntti, ihan kuin kuukautisverihyytymä. Miksi neulat ovat papereiden päällä eikä alla? Neulat ovat liian siistejä ja aseteltuja. Lavastettu kuva.
Lisää epäilyjä herättää sanatarkka puhelinkeskustelu. Miksi kukaan kirjoittaisi ns. sanasta sanaan keskustelunsa tällaisesta asiasta tänne? Muutenkin mies tunnistaisi itsensä liian helposti näistä kaikista tuntomerkeistä, joita ap on hänestä auliisti tänne kirjoitellut. Ei kai kukaan oikeasti kirjoittelisi näin tunnistettavasti seurustelukumppanistaan ja kyselisi neuvoja palstalta, jolla on tuhansia lukijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse viihdekäytän 1-2 krt/kk reiveissä. Konemusiikin ja reivien myötä huumeet tuli aika nopeasti tutuiksi. Suurin osa reivaajista käyttää jotain huumeita reiveissä, yleisimmin ne voivat olla; amfetamiinia, ekstaasia, kokaiinia tai psykedeelejä. Käyttötapa on nasaalisti tai oraalisesti. Porukasta jää hyvin nopeasti pois jos käyttää edellä olevista aineista jotain suonensisäisesti tai käyttää mm. seuraavia aineita; GBL (lakka), Subutex, rauhottavat lääkkeet tai opiaatit (esim. heroiini)
Tunnistan ilmiön, josta puhut, mutta entisenä konemusiikkifanina en silti allekirjoita tuota, että "suurin osa reivaajista". Mihin näkemyksesi perustuu? Jokin tutkimus tehty aiheesta? Ajat ovat voineet toki muuttua omista ajoistani.
1-2 krt/kk ei myöskään mielestäni ole enää ihan viihdekäyttöä, koska alkaa kuulostaa siltä, että viihteelle lähtiessä huumeita on lähes aina mukana kuvioissa. Vielä pahempi, jos määrällisesti vetää kerralla enemmän kuin tosi vähän. Kannattaa muistaa, että esim. ekstaasin pitkäaikaiskäytön vaikutuksia ei vielä pahemmin tiedetä.
Näin vanhempana tajuaa, että en oikeastaan kadu kokeiluja, mutta en tekisi missään nimessä enää uudestaan. Tämä ollaan todettu muidenkin kanssa. Nuorena aliarvioi kaikki riskit ja on muutenkin aika ääliö. Onneksi kokeilin vain vähän aikaa.
Aiemmin muuten oli myös todella selkeä raja rännäämisen ja muun välillä. Jo iv itsessään on niin vastenmielistä, että harva viihdekäyttäjä siihen lähtee. Aika surullista lukea täältä näitä tarinoita, että jotkut vetävät huvikseen iv:nä joskus kotona, ihan kuin normijuttuna.
Näkemykseni perustuu kokemukseeni. Kuuntelen pääasiassa semmosta konemusiikin lajia, jossa on pienet piirit ja siellä kyllä tosiaan suurin osa käyttää ainakin joskus. Voi tosiaan olla, että ajat ovat muuttuneet ja päihteet yleistynyt entisestään. Jengi ei viitti enää juhlia vain alkoholilla ja yleinen suhtautuminen huumeisiin on todella myönteinen tätä nykyä.
Ja tosiaan noin se itselläni menee, että melkeenpä aina bilettäessä tulee jotain vedettyy. Määrät on tosin pienentenyt paljon siitä mitä oli ennen ja nykyään en tykkää olla ns. "sekaisin". Amfetamiini on se mitä yleensä vedän n. 0,2-0,5g illassa. Ohessa juon jonkin verran alkoholia mutta se ei amfetamiinin takia nouse yhtä vahvasti päähän ja amfetamiini pitää huolen, että jaksan tanssia aamuun asti.
Ekstaasista en oikein välitä enää. Et ole ollenkaan hakoteillä sen suhteen. Sen pitkäaikaiskäyttö aiheuttaa ongelmia. Onneksi kuitenkin omalla kohdalla oireet hälveni nopeasti kun lakkasi käyttämästä.
Tärkeintä mulle viime käsissä on musiikki ja mä rakastan sitä miten huumeet boostaa mun hyvää oloa ja tuo energiaa koko illaksi. En kuitenkaan halua vetää niin överesti että en aamulla enää muista koko edellistä iltaa tai että alkaisin voimaa huonosti ja en pystyisi huolehtimaan itsestäni. Tosin palautuminen noista illoista on aina hieman pitkä ja kivikkoinen ja käy varmaan sitä pahemmaksi, mitä vanhemmaksi tuun. :D
Olen siis tuo aiempi kirjoittaja. Mun on toisaalta vaikeata uskoa, että huumeet olisivat kasvattaneet suosiota, sillä nykyään päihteet ja tupakka ovat ylipäänsä aika junttia nuorison keskuudessa. Toisaalta tietty on tullut lisää design-huumeita ymv. Huumeongelma tosin on selvästi kasvanut, joten ovathan nekin tyypit jostain alottaneet. Pitäisi perehtyä asiaan enemmän.
Tätimäisesti tekisi mieli sanoa, että piri on niin roskaa, että lopeta jo. Mutta harvempi viihdekäyttäjäkään on tainnut uskoa toisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tuntuvat ajattelevan, ettei kannata ilmoittaa koska miehen elämä menisi pilalle. Minusta asia on juuri päinvastoin, miehen elämä on nyt pilalla ja menossa vielä pahemmaksi. Jos ilmoitettaisiin, mies saisi mahdollisuuden päästä huumeista eroon ja aloittaa hyvän ja terveen elämän. Lääkäriä hänestä ei tietenkään tulisi, mutta varmasti löytyy joku muu mieluinen ammatti. Nistin elämä on huono ja lyhyt.
Ja vaikka kuinka tähtäisi tutkijaksi, niin lääkäri joutuu työharjoitteluun jossa hoitaa potilaita.
Nyt pääsi sellainen satsi sinulta mutuilua, ettei mitään järkeä. Et tosiaankaan tiedä mistä jauhat. Laittomuus tekee todellista hallaa ja ilmoittamisen jälkeen on merkitty mies, eikä lopettamiselle ole enää sen vertaa motivaatiota. Miten ihmeessä aikuiset ihmiset kuvittelevat huumeidenkäyttäjää auttavan se, että joutuu kaiken muun lisäksi vielä lainkin kanssa ongelmiin? Se huumeista eroon pääseminen lähtee omasta halusta, jos niistä eroon haluaa päästä. Ja jos ei halua, niin sitten ei halua ja siihen ei ilmoittelut auta. Ei edes vankilat. Päinvastoin, kierre voi saada ihan uuden todella paljon jyrkemmän kulman. Älytöntä ylipäänsä kun lääketieteellistä ongelmaa yritetään ratkoa moraalilla ja juridiikalla. Se on nähty ympäri maailmaa mihin johtaa. Onneksi tämä on hiljalleen muuttumassa. T: Ex-nisti, päihdehoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Piriä? Kunnon wt-meininkiä. :D No parempi sekin kuin metaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pääsi sellainen satsi sinulta mutuilua, ettei mitään järkeä. Et tosiaankaan tiedä mistä jauhat. Laittomuus tekee todellista hallaa ja ilmoittamisen jälkeen on merkitty mies, eikä lopettamiselle ole enää sen vertaa motivaatiota. Miten ihmeessä aikuiset ihmiset kuvittelevat huumeidenkäyttäjää auttavan se, että joutuu kaiken muun lisäksi vielä lainkin kanssa ongelmiin? Se huumeista eroon pääseminen lähtee omasta halusta, jos niistä eroon haluaa päästä. Ja jos ei halua, niin sitten ei halua ja siihen ei ilmoittelut auta. Ei edes vankilat. Päinvastoin, kierre voi saada ihan uuden todella paljon jyrkemmän kulman. Älytöntä ylipäänsä kun lääketieteellistä ongelmaa yritetään ratkoa moraalilla ja juridiikalla. Se on nähty ympäri maailmaa mihin johtaa. Onneksi tämä on hiljalleen muuttumassa. T: Ex-nisti, päihdehoitaja.
Jos tyyppi on missään vaiheessa tekemisissä potilaiden kanssa, esim. työharjoittelussa, niin pitää ihan siltä kannalta miettiä, kumpi on pahempi. Se että ilmoittaa tyypistä ja tämän elämään tullaan puuttumaan. Vai se että esim. sata täysin ulkopuolista ihmistä altistuu vaaralle. Huumeidenkäyttäjä on itse aikoinaan valintansa jo tehnyt. Riskit ovat olleet tiedossa. Potilaat eivät ole valinneet riskiä, eikä heitä sellaiselle pidä altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tiedä sen vertaa, että amfetamiinierissä voi olla hepatiittiviruksia jo Itä-Euroopan pirilabroista lähtöisin. Ei tosiaan tarvitse jakaa pistovälineitä esim. c-hepatiitin saadakseen. Onneksi HIVirus sentään tuhoutuu sekunneissa hapen kanssa tekemisiin joutuessaan. Arvaapa mitä kautta esim. tuberkuloositapauksia on myös tavattu. Niitä viruksia on siis itse aineissakin, eikä pelkästään toisten käyttäjien värkeissä. Voi googlettaa miltä viropirilabrat näyttää. Ei liialla hygienialla pilattuja.T: Ex-nisti/päihdetyöntekijä
Klexane, interferoni ja insuliini pistetään ihonalaiskudokseen, joten neula on aika lyhyt. Siitä tulee maksimissaan minitippa verta.
Ja käytti noista mitä tahansa, niin varmasti osaa hävittää neulat ja ruiskut niin kuin kuuluukin, eikä jätä "levälleen".
Rapanisteistä käyttö näkyy päällepäin. Muista sitä ei ulkoisesti huomaa. Ja niitä muita on paljon...
Itse ihmettelen kanssa tätä ilmoitteluhalua, ei kai sitä nyt ihan tuommoisilla tiedoilla lähdetä ilmoittelemaan. Eikä toivottavasti exien ilmoittelujen jälkeen, parhaassa tapauksessa vuoden vanhan exän (joku ehdotti, että ilmoita vaikka vuoden päästä, voi herräisä), lähdetä ratsaamaan ketään missään. Kyllä kärähtämisen pitää siellä työpaikalla tapahtua, että se työelämään vaikuttaa. Ei meitä vielä niin työelämä omista, että vapaa-ajan toiminnasta aletaan Valvirasta ratsaamaan!
Vierailija kirjoitti:
En usko kuvauksen perusteella että on lääkäri, vaan joko farmaseutti tai jokin muu läheltä liippaava luonnontieteellinen ala josta toivoo pääsevänsä tutkijaksi. Ainoastaan farmaseutin kohdalla valviralla on mitään tekoa asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyyppi on missään vaiheessa tekemisissä potilaiden kanssa, esim. työharjoittelussa, niin pitää ihan siltä kannalta miettiä, kumpi on pahempi. Se että ilmoittaa tyypistä ja tämän elämään tullaan puuttumaan. Vai se että esim. sata täysin ulkopuolista ihmistä altistuu vaaralle. Huumeidenkäyttäjä on itse aikoinaan valintansa jo tehnyt. Riskit ovat olleet tiedossa. Potilaat eivät ole valinneet riskiä, eikä heitä sellaiselle pidä altistaa.
Vaaran tuottaminen on vakava ja tuomittava asia. Siitä tuomitaan ihan erikseen, jos sellaista tapahtuu ja seuraukset sen mukaisia. Mihinkään etukäteistuomioihin ja ilmoituksiin on silti täysin väärin ryhtyä. Sama jos ehkä tulevaisuudessa potilastyötä tekevän saunakaljoista maalaisi uhkakuvan, että tutiseva juoppo tulee tekemään ehkä tuhojaan tulevaisuudessa. Oikeusjärjestelmäämme ei tuollaiset mielikuvitus ja selvännäköjutut kuulu mistään etukäteistuomitsemisista ilman mitään tapahtuneita rikkeitäkään yksinkertaisesti kuulu. Jutuistasi saa sen kuvan, että kuvittelet automaattisesti päihteidenkäytöstä seuraavan jotain karmivaa ennen kuin mitään on edes tapahtunut. Ihme hysteriaa.
No? Tulisiko vähän päivityksiä tilanteeseen vielä? Kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Diabetes
Diabeteksen insuliinipistokseen käytettävät neulat eivät koskaan ole näkyvästi verisiä. Eivätkä diabeetikot heitä niitä roskiin ihan vain ilman suojaa.
No selviskö jo? En ala lukea kahtakymmentä sivua :)