Lääkäriä/hoitajaa paikalla?
Mikähän ihme mulla on ja pitäisikö olla huolissaan?
Flunssaa ei ole mutta päässä samanlainen paine kuin jos poskiontelontulehdus olisi, paitsi ettei poskionteloiden kohdalla vaan päässä! Jos laittaa pään alas se varmaan räjähtäisi. Nenä ei ole yhtään tukossa eikä pienintäkään nuhaa.
Niskassa on 2 isoa imusolmuketta turvoksissa, toinen kova kuin kivi 3cm ja toisella puolen pienempi ja kumimainen mutta ei sekään liiku. Niskaa jomottaa imusolmukkeiden kohdalta.
Pe yritin lääkärille mutta en päässyt. Hoitaja laittoi lähetteen labraan. Tulehdusarvo ja pieni verenkuva ok.
Kommentit (30)
Niin ja huimaa myös!
Ei ole vielä ennen tällaista oloa ollut niin mietityttää. 🤔
Pitäisikö mennä huomenna tuhlaamaan joulurahat yksityiselle vai malttaisiko vielä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa tutkimatta. Veikkaan kuitenkin todennäköisintä vaihtoehtoa eli niskajumia. Eli niskan ja kaulan lihakset ovat niin kireät ja jäykät että se vaikuttaa myös alueen verenkiertoon.
Osaatko sanoa voiko niskajumi tehdä tuollaiset pahkurat niskaan ihan hiusrajaan? Onko nämä imusolmukkeita vai jotain muita patteja jos kyse niskajumista?
Tässä vauva valvottanut niin että pari yötä nukkunut istualtaan/miten sattuu joten niskajumi voisi kyllä olla mahdollinen, mutta turpoaako siinä imusolmukkeita?
Ap
Mieleen tulee otsaontelotulehdus, näitä voi aiheuttaa muutkin kuin bakteeri- tai virustulehdukset.
Vierailija kirjoitti:
verenpaine?
Hmm. En osaa sanoa mutta koskaan ei ole verenpaineessa ollut vikaa. Ja nuo patit niskassa?
Ap
Hodgkinin lymfooma. imusolmukkeet turvonneet. mutta jos veriarvot on kunnoss niin sit en ole varma. Pyysät lähetteen ultraan , koepala, selkäydinpunktio, mri, ja hoidot aloitetaan.
En ole lääkäri mutta ole heitä parempi lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Mieleen tulee otsaontelotulehdus, näitä voi aiheuttaa muutkin kuin bakteeri- tai virustulehdukset.
Voisiko tuo tulla ilman flunsaa? Itsellä on ajatus että pitkittynyt poskiontelontulehdus voi mennä otsaonteloon mutta voiko se tulla suoraa otsaan ilman flunssaa? Tutkitaanko se sillä samalla laitteella jolla poskiontelotkin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hodgkinin lymfooma. imusolmukkeet turvonneet. mutta jos veriarvot on kunnoss niin sit en ole varma. Pyysät lähetteen ultraan , koepala, selkäydinpunktio, mri, ja hoidot aloitetaan.
Olisihan se helppoa kun saisi lähetteen ultraan, koepalasta ja mri:stä puhumattakaan! Olisin kovasti kiitollinen jo siitä jos pääsisin edes sinne lääkärille.
Katselin jos että pelkkä ultra maksaa 240€ yksityisellä ja jos tuon tien valitsee niin kalliiksi tulee.
Verikokeesta en tiedä, kertooko pieni vwrenkuva mitään mahdollisesta lymfoomasta?
Niskajumi kuulostaisi paljon mukavammalta.
Ap
Hampaissa piilevä tulehdus? Oireilee joskus poskiont.tul. tapasilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo tulla ilman flunsaa? Itsellä on ajatus että pitkittynyt poskiontelontulehdus voi mennä otsaonteloon mutta voiko se tulla suoraa otsaan ilman flunssaa? Tutkitaanko se sillä samalla laitteella jolla poskiontelotkin?
Ap
Olen hoitaja ja myös itse kokenut tämän saman. Otsaontelotulehdus voi tulla jälkitautina. Ei aina näy crp-mittauksissa mitään nousua , jos viruksen aiheuttama. Sen näkee samalla sinusscan laitteella kuin poskiontelot. Nyt menet vaan uusiks lääkäriin ja tutkivat. Saat kuurin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se helppoa kun saisi lähetteen ultraan, koepalasta ja mri:stä puhumattakaan! Olisin kovasti kiitollinen jo siitä jos pääsisin edes sinne lääkärille.
Katselin jos että pelkkä ultra maksaa 240€ yksityisellä ja jos tuon tien valitsee niin kalliiksi tulee.
Verikokeesta en tiedä, kertooko pieni vwrenkuva mitään mahdollisesta lymfoomasta?
Niskajumi kuulostaisi paljon mukavammalta.Ap
Lymfoomassa verenkuvamuutoksia ei välttämättä alussa ole, vaan taudin edetessä ne saattaa vasta ilmaantua. Jos imusolmuke ei ole parissa viikossa pienentynyt tai jatkaa kasvuaan, kyllä lääkäreiden täytyy se tutkia varmuden vuoksi. Syitä kun on niin monia ja 3 cm imusolmuke on jo kookas.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla. Mulla suu on ollut tulessa 2kk ja aftoja tullut tuossa ajassa kuin sieniä sateella. Olen tuota suuta käynyt näyttämässä lääkärille + hammaslääkärille ja eipä ne muuta kuin toteavat että "sulla on todennäköisesti limakalvot ärtynyt vain niin pahasti... ajan kanssa menee ohi". - Edelleen jatkuu.
Eli mitään näkyvää aftoja lukuunottamatta ei näy ja tulehdusarvot ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
verenpaine?
Hmm. En osaa sanoa mutta koskaan ei ole verenpaineessa ollut vikaa. Ja nuo patit niskassa?
Ap
Kuulosti vain tulehdusperäiseltä erittäin korkealta verenpaineelta. Että siksi kysyin verenpainetta. Kuuluu niihin joita pitäisi aina mitata mutta jää usein tekemättä. Helpoimpia ja nopeimpia tutkimuksia ja joilla saa suht helposti ohjattua lähemmäs oikeaa diagnoosia.
Nimenomaan se ettei ole ennen ollut verenpaineongelmia hieman puhuisi sen puolesta kts painetta päässä ja pää räjähtää jos pään veisi alaspäin (verenpaine lisääntyy nimenomaan viemällä pää alas). Mutta liikaa epäselvää että voisi mitään diagnoosia vielä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla. Mulla suu on ollut tulessa 2kk ja aftoja tullut tuossa ajassa kuin sieniä sateella. Olen tuota suuta käynyt näyttämässä lääkärille + hammaslääkärille ja eipä ne muuta kuin toteavat että "sulla on todennäköisesti limakalvot ärtynyt vain niin pahasti... ajan kanssa menee ohi". - Edelleen jatkuu.
Ap
Mitähän hammastahnaa sä käytät?
Jos on todella kumimaisia 3 cm (!) suuria pohjaan kiinnittyneitä imusolmukkeita, on syytä mennä lääkäriin.
Sis el
soitat huomenna ja vaadit lääkärille ajan että epäilet hodgkinin lymfoomaa. Yöhikoilua,kuume, väsymystä, jne jos on niin ne vahvistaa diagnoosin. https://en.wikipedia.org/wiki/Lymphoma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitähän hammastahnaa sä käytät?
Olen vaihdellut sitä jo 3krt, en usko että voi olla siitä. Suun polte ainakaan. Aftat tulivat sen myötä.
Mulla on ollut tuota ennen antibioottikuuri ja suu ongelmat saattavat olla seurausta siitä. Voivat kyllä liittyä tähänkin mutta tiedäppä tuota. 🤔
Ap
Taitaa noilla oireilla olla Candida albdicans -tulehdus suussa. Turvonneet imusolmukkeet ovat vain sivuoire.
Minkälainen ruokavalio sulla on? Saatko tarpeeksi rautaa ja B-12 vitamiinia?
Menisin vielä lääkäriin näyttämään tuota suuta.
Cat kirjoitti:
Jos on todella kumimaisia 3 cm (!) suuria pohjaan kiinnittyneitä imusolmukkeita, on syytä mennä lääkäriin.
Sis el
No näinhän sitä sanotaan mutta todellisuudessa et saa edes lääkäriin aikaa asiasta. Ja nyt kun olen käynyt perjantaina hoitajalla niin ei kehtaisi ihan heti olla taas soittelemassa. 😥
Ap
Vaikea sanoa tutkimatta. Veikkaan kuitenkin todennäköisintä vaihtoehtoa eli niskajumia. Eli niskan ja kaulan lihakset ovat niin kireät ja jäykät että se vaikuttaa myös alueen verenkiertoon.