Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen elvytyskielto - minä ainakin vaadin että minua elvytetään!

Vierailija
29.10.2017 |

Mikä tämä on! Apua. Kauheaa. Haluan että minua elvytetään jos huonosti käy. Miksi kaikessa säästetään?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mitään ei enää ole tehtävissä ja kuolema on hyvin pian edessä, miksi pitäisi pitkittää viimeisiä, ehkä hyvinkin vaikeita hetkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen verenkierto on pysähdyksissä neljä minuuttia niin ei ole enää järkevää elvyttää poikkeustilanteita lukuunottamatta.

Vierailija
4/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sen selvittämiseen menee, onko elvytyskielto?

"Joo ei tällä ole, elvyttäkää vaan."

"Tää kuoli just."

Vierailija
5/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No siis hätäensiapu luonnollisesti annetaan kaikille, ei siinä kysellä minkään suostumuksen perään.

Vierailija
6/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytyskielto esim. siinä vaiheessa, kun vakavasti sairaan ihmisen sairaus ei ole enää parannettavissa, elinaikaa ei pystytä merkittävästi pidentämään ja tuskat ovat kovat lääkityksestä huolimatta. 

Vierailija
7/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole kyse säästöistä vaan siitä, että tietyissä tapauksissa elvyttämättä jättäminen on inhimillisempää kuin elvyttäminen. Tällainen tilanne tulee eteen yleensä vakavasti sairaan ja hyvin huonokuntoisen potilaan kohdalla, jonka elimistö on jo muutenkin pettämässä.

Lisäksi jos aivot ovat ilman happea liian pitkään, elvytys ei enää ole viisasta. Serkkuni isää elvytettiin liian pitkään, yli puoli tuntia, ja hän jäi henkiin mutta oli lopun elämänsä laitoksessa puhekyvyttömänä, lähes liikuntakyvyttömänä, muistinsa ja kaikki älylliset taitonsa menettäneenä, avuttomana vihanneksena. Ei osannut enää koskaan syödä, käydä vessassa jne. Se oli surullinen tilanne.

Vierailija
8/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sydänsairaus, johon kuolee joko hitaasti tai nopeasti. Nopea kuolema olisi ns. sydänperäinen äkkikuolema, hidas vaihtoehto taas viikkoja tai kuukausia kestävä hengenahdistuksen paheneminen ja tukehtuminen. Jos saan valita, mitä luulet, kumman tavan valitsen?

Vierailija
9/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan on tilanne ettei hoitoja ole enää järkevää jatkaa. Kituminen ei ole ihmisen elämää.

Vierailija
10/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvyytys kiellot saa nopeasti selville potilas tiedoista. Elvyytyskiellon voi itse määrätä hoito tahdossaan. Yleisimmin sitä käyttävät parantumasti sairastuneet joiden hoito on lähinnä kivun lievytystä tai elin toimintojen ylläpitoa aivotoiminnan vakavan vaurioitumisen jälkeen. Elvytys kieltoa käytetään passiivisine armo kuolemana. Esim. Jos aivotoiminta on lakanut mutta sydän pumppaa sen pysähdyttäessä ei aleta enää elvyyttämään.

Aina elvyytetään siihen saakka, kunnes saadaan selville elvyytys kielto. Elvyytystä jatketaan niin kauan kun on tarve. Lapsia voidaan elvyyttää jopa tunteja, jos sydänfilmissä näkyy minkäänlaista liikettä.

Kun sydämen sähköinen toiminta on kokonaan loppu niin elvyytys lopetetaan.

Sydänkohtauksen saaneeista 20% selviää painelu puhallus elvyytyksellä ja 80% defibriloimalla. Heistäkin joiden sydämmensähköinen toiminta on loppunut (suora viiva sydänfilmissä) 1% selviää elvyytyksellä.

Vierailija
11/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplatkaa mammat lääkkeenne annostus jos death wishinne on noin vahva!

Vierailija
12/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap oikeesti noin tyhmä? Vai provo?

Vierailija
13/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen aivot ovat neljä minuuttia ilman tarvitsemaansa verenkiertoa niin elvytyksestä huolimatta hän ei ole enää se sama ihminen johon ollaan totuttu. Minä en halua elvytystä, jos sydämeni on ollut pysähdyksissä neljä minuuttia. Paitsi jos on todella poikkeuksellinen tilanne, että olisin pudonnut jäihin tms.

Vierailija
14/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni elvytyskielto voidaan joko tehdä potilaan puolesta tai hänen omasta tahdostaan. Uskoisin, että koska ap. pystyy täällä kirjoittelemaankin, niin hänen puolestaan elvytyskieltoa kukaan ei ole tekemässä, vaan häntä se koskisi ainoastaan, jos hän itse tekisi itselleen elvytyskieltopäätöksen.

Ap:n ei ole pakko allekirjoittaa hoitotestamenttia ja elvytyskieltoa.

Voisin itse harkita hoitotestamentin ja ääritilanteita koskevan elvytyskiellon allekirjoittamista. Ääritilanteena pidän esim. sellaista, johon Michael Schumacher joutui. Hänen elvyttämisekseen tehtiin ymmärtääkseni rajut lääketieteelliset toimenpiteet (lääketieteellinen kooma, kallonporaus aivopaineen laskemiseksi), joita ilman hän olisi kuollut. En toivoisi niitä omalle kohdalleni vastaavassa tilanteessa.

Elvytyskieltoa ei tule sotkea eutanasiaan. Olen itsekin vahvasti eutanasiavastainen.

Vierailija
15/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten et sitä elvytyskieltolomakeeta allekirjoita, ja ilmoitat lähiomaisillesi tahtosi myös, jos joskus joutuisivat puolestasi asinomaisiksi.

Vierailija
16/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko sen selvittämiseen menee, onko elvytyskielto?

"Joo ei tällä ole, elvyttäkää vaan."

"Tää kuoli just."

Elvytyskielto selviää heti kun avaa potilaan sähköiset potilastiedot. Käytännössä jos kieltoa ei ole tiedossa paineluelvytys aloitetaan.

Vierailija
17/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan jahkaa sairaista potilaista osastolla. Mites tien päällä, maastossa, harrastuksissa ym. Australiassa riittää DNR-tatuointi ja mitään ei enää tehdä.

Vierailija
18/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vanhuksilla on elvytyskielto. Ilman sitä aletaan myös elvyttää sitä 90v muistisairasta pappaa.

Vierailija
19/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elvytetään, potilas ei välttämättä kuntoudu teho-osastolta tai edes hengityskoneesta. Potilaan elämänlaatu jää erittäin huonoksi viimeisiksi elinpäiviksi tai viikoiksi.

Vierailija
20/27 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla vanhuksilla on elvytyskielto. Ilman sitä aletaan myös elvyttää sitä 90v muistisairasta pappaa.

Kuten tässä on jo useampaan kertaan ilmoitettu hätäensiapu suoritetaan välittömästi. Jos pappa kaatuu lattialle niin salamannopeasti hänet siitä pystyyn autetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme