Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brother Christmas

Vierailija
29.10.2017 |

Brother Christmas keräsi rahaa 17.10.2017 syöpää sairastavan jo saattohoidossa olevan Ekin Lapin matkaa varten. Surullinen ja tunteita herättävä rahankeräys :-( Ihmiset lahjoittivat XX summan rahaa Ekin matkaa varten. Eki on eilen menyhtynyt eikä Lapin matkaa ehtinyt tehdä. Osanotto omaisille!
Mihin nämä kerätyt varat käytetään?
Silloin kun joudutaan saattohoitoon, niin on vain päivien kysymys milloin aika loppuu täällä maanpäällä.
Siitä huolimatta ihmisten tunteisiin vedotaan ja pyydetään lahjoittamaan rahaa.

8.10.2017 Kristan lääkehoitoon Ruotsiin kerättiin rahaa, vaikka käsittääkseni lähetettä ei ollut kyseiseen hoitoon saatu?! Nyt ei ole mitään tietoa, pääseekö Krista lähtemään matkaan. BC on kommentoinut; Kerrotaan, kun on jotain kerrottavaa....
Mielestäni lääkehoito olisi ollut ehdottomasti pitänyt olla varma, ennenkuin lähdetään tunteisiin vedottavalla videolla keräämään rahaa.

Hän tekee kokopäiväisesti tätä työkseen ja saa siitä palkkaa. Mielestäni toiminta on mennyt liiketoiminnaksi eikä voi puhua enää hyväntekeväisyydestä.

Miten te näette/ koette BC:n toiminnan?

Kommentit (6075)

Vierailija
1901/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen jos nämä mietinnät on jo käyty, mutta siitä 'kiristäjästä' vielä:

Tämä oletettu kiristäjä näyttäis olevan about ainoa kommentoija jonka kritiikkiä ei ole sensuroitu BC:n facebookista. Miksi? Muuten siellä näkyy olevan sallittua ainoastaan median ajojahdin kauhistelu ja BC:n kiittäminen kaikesta avusta mitä on mulle/perheenjäsenelleni/tutulleni antanut.

Mitä nyt niitä kommentteja katsoin, niin tää henkilö puhui minusta kyllä ihan asiaa, siihen asti kunnes aina muutaman järkikommentin jälkeen heitti jotain täysin sekavaa. Huumorintajukin näyttäis olevan kohdallaan, kun näihin kiristyssyytteisiin vastaili tyyliin 'En ollu mä tai en ainakaan muista.' Feikkiprofiili, mutta kenen ja miksi? Joku muuten vaan krhm impulsiivinen kaveri jonka BC tietää harmittomaksi ja antaa siksi olla äänessä seinällään sympatiapisteiden/kiristysteorian pönkittymisen toivossa?

Yksi ketju sieltä BC facebookista ainakin lähti missä ihmiset vannoi suureen ääneen ettei ikinä yksityisesti halveksi ketään. Kysyin miksi kutsuu minua ja muita uskonvakaumuksen vuoksi hihhuliksi julkisesti ja voivatko lopettaa. Sanoi ettei aio mutta tämän jälkeen koko kyseinen ketju hävisi

Eiköhän se ihminen ole ihan itse tuon jälkeen poistanut kommenttinsa

Vierailija
1902/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BC:n tapaus on saanut minut pelkäämään joulua. En uskalla kutsua meille joulupukkia ensi vuonna. Mitäs jos pukki lahjojen antamisen sijasta alkaa huo*itella meidän tyttöä?

Ei siitä oo pelkoa, se tekee yksityisesti. Mutta auta armias miten minä suojelen tytärtäni näiltä mammoilta jotka huorittelee julkisesti?!

Näitä h***ittelevia WT mammoja kyllä löytyy. Ja heidän lapsensa tunnetaan luokan häirikköinä ja koulukiusaajina. Ei ne lapset valitettavasti sitä ole valinneet mutta eivätpä voi vanhempiaan valita. :(

Mitäs jos palattaisiin tämän ketjun aiheeseen?

Aiheeseen?

Tämä ketjuhan on pelkkää jankkaamista ja saman toistamista, sivumausteena jankkaaminen leluramista, axlista, piidöristä, trevorista ja WinCapitasta.

Ja mitään ei ole missään todistettu edes.

Koponen on esim Kiiskeltä suoraan pyytänyt anteeksi. Hyvä että pyysi, mutta kyllä se taitaa ihan riittävän totta olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BC:n tapaus on saanut minut pelkäämään joulua. En uskalla kutsua meille joulupukkia ensi vuonna. Mitäs jos pukki lahjojen antamisen sijasta alkaa huo*itella meidän tyttöä?

Ei siitä oo pelkoa, se tekee yksityisesti. Mutta auta armias miten minä suojelen tytärtäni näiltä mammoilta jotka huorittelee julkisesti?!

Näitä h***ittelevia WT mammoja kyllä löytyy. Ja heidän lapsensa tunnetaan luokan häirikköinä ja koulukiusaajina. Ei ne lapset valitettavasti sitä ole valinneet mutta eivätpä voi vanhempiaan valita. :(

Aiheeseen?

Tämä ketjuhan on pelkkää jankkaamista ja saman toistamista, sivumausteena jankkaaminen leluramista, axlista, piidöristä, trevorista ja WinCapitasta.

Koponen on esim Kiiskeltä suoraan pyytänyt anteeksi. Hyvä että pyysi, mutta kyllä se taitaa ihan riittävän totta olla.

Olisin huolestuneempi tämän palstan mammojen kielenkäytöstä ja huorittelun puolustamisesta kuin Koposen yksityisviestistä. Pitäisi ensin siistiä oma julkinen kielenkäyttö ennenkuin alkaa saarnata jonkun yksityisestä kielenkäytöstä.

Vierailija
1904/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin ensimmäisiä kertoja, kun kuulin Brother Christmasista, ajattelin seuraavaa:

- Tyyppi on salamyhkäinen hyväntekijä, joka piiloutuu, koska ei halua olla liikaa julkisuudessa

- Hän on myös rikas, ja tekee hyväntekeväisyyttä "huvikseen"

Voi kuinka toisin ajattelen tällä hetkellä. Mielestäni tämä BC:n kotisivujen yhteistyöt-osion tiedote kertoo kaiken olennaisen (https://brotherchristmas.fi/yhteistyot/). Tiedotteessa mainitaan kyllä, että Brother Christmas on hyväntekeväisyysjärjestö. Muuten siinä seikkailee Ari Koponen, ja silmääni pistää ainakin seuraavat kohdat:

”Ari on aktiivinen ideoitsija ja idolini, joka paitsi kerää varoja hädänalaisissa ja vaikeissa tilanteissa oleville ihmisille, vaikuttaa luomalla ympäristöönsä toimintaa ja positiviivista henkeä. Brother Christmas on tässä suhteessa edelläkävijä, jonka kanssa yhteistyö on minulle erittäin mieluisa kunnia.”

Brother Christmasin toiminta on saanut varsin paljon huomiota ja julkisuutta. Merkittävimpänä tunnustuksena työlle Ari Koponen sai kutsun vuoden 2016 itsenäisyyspäivän vastaanotolle Presidentin linnaan.

Vuoden 2016 aikana Brother Christmas on avustanut 3 500 ihmistä ja toteuttanut satoja unelmia. Hän on mm. lahjoittanut ruokaa ja huonekaluja, mahdollistanut vähävaraisten perheiden lasten liikuntaharrastuksia, sekä nostanut esiin ja palkinnut pyyteettömästi vapaaehtoistyötä tekeviä."

^Eli nämä muotoilut, joissa korostetaan Koposta. Mutta siis eikö tämän järjestön muodosta joukko hyväntekijöitä, ei niinkään yksi, joulupukin kaltainen hahmo? 

On varmaan siistiä päästä erilaisiin tapahtumiin ja paistatella julkisuudessa. Lisäksi BC:n facebook-sivuilla mainitaan esimerkiksi yhteistyö Fibacon kanssa, eli Koponen ilmeisesti siis treenaa heidän kanssaan ilmaiseksi.  En kyllä yhtään ihmettele, että se joku sairaala on kieltäytynyt yhteistyöstä Brother Christmasin kanssa, koska aika paljon huomioita hän toiminnallaan saa.. 

Vierailija
1905/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen?

Olisin huolestuneempi tämän palstan mammojen kielenkäytöstä ja huorittelun puolustamisesta kuin Koposen yksityisviestistä. Pitäisi ensin siistiä oma julkinen kielenkäyttö ennenkuin alkaa saarnata jonkun yksityisestä kielenkäytöstä.

Näytä yksikin viesti, missä minä olen käyttänyt epäasiallista kieltä. Jos et pysty, niin lopeta tuo jauhaminen. Terve ihminen ei hu**ittele, eikä sellainen, jolla pitäisi olla mitään asiaa esim sairaiden lasten keskuuteen. Koskee toki myös tämän palstan sekopäitä.

Vierailija
1906/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voi pojat. Kyllä tuo Hussin tyttö vaan kelpais, muuallakin kuin ajatuksen tasolla.

Vierailija
1907/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen?

Näytä yksikin viesti, missä minä olen käyttänyt epäasiallista kieltä. Jos et pysty, niin lopeta tuo jauhaminen. Terve ihminen ei hu**ittele, eikä sellainen, jolla pitäisi olla mitään asiaa esim sairaiden lasten keskuuteen. Koskee toki myös tämän palstan sekopäitä.

Viimeksi kun käytiin tämä sama keskustelu niin kyseinen henkilö olikin kutsunut julkisesti uskiksia hihhuleiksi. Ja minulle väitti ettei ikinä halvenna ketään. Joten uskon jos näytät minulle viestisi 3 vuoden ajalta ja annat parhaan kaverisi puhelinnumeron.

Olen huomannut että ihmisillä on täysin epärealistiset käsitykset itsestään.

Vierailija
1908/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen?

Tarkoittaako tämä sitä, että sinä yksin olet jankannut ketjussa ja pitänyt ketjun hengissä?

Ìlmankos tämä ketju on pelkkää toiston toistoa.

Vierailija
1909/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen?

Tarkoittaako tämä sitä, että sinä yksin olet jankannut ketjussa ja pitänyt ketjun hengissä?

Ìlmankos tämä ketju on pelkkää toiston toistoa.

Täsmälleen päin vastoin. Vaikka joku muu tällä palstalla sanoisi mitä, et sinä voi sitä minulle heittää argumentiksi. Minä en tällä palstalla nimittele saati sitten hu—ttele julkkiksia. Siksi sinun on ihan turha vetää minun kommenttiini kenenkään muun sanomisia. Minä en hyväksy keneltäkään alatyylin kielenkäyttöä, missään yhteydessä.

Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ovat sanojensa mukaan törmänneet täällä rikolliseen toimintaan, tallentaneet sen, mutta eivät toimittaneet poliisille. Miksi ei? Jos täällä puhutaan törkeyksiä julkkiksista, ilmoittakaa poliisille. Älkää käyttäkö sitä puolustuksena, että niin saa tehdä.

Vierailija
1910/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaisuus tekee varkaan. Kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, eikä kuiteista tartte välittää, voi silloin tällöin helpottaa myös omaa elämää.

Satanen tänään, tonni huomenna ja muutama lomamatka palmujen alle. Ihanaa. Eikä kukaan kysele.

Onkohan BC jäänyt lomamatkaltaan kiinni, yllätetty jostain oudosta tilanteesta, joka on antanut aihetta epäilyihin?

Kukapa ei olisi työpaikaltaan jotain lainannut tai varastanut. Yleensä jotain pientä, ettei nouse kohu tai syytetä varkaaksi. BC tapauksessa ei ole silminnäkijöitä eikä niskan takana hengittäviä esimiehiä/työkavereita :)

Vierailija
1911/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtanee tulla yllätyksenä että lisää paljastuksia on luvassa. Kylillä on huhuttu ainakin jouluhengen pettämisreissuista, joissa pääosassa ovat näytelleet väkijuoma ja maksullinen naispuolinen seura.

Kaikki tietenkin kiistetään ennalta arvattavan käsikirjoituksen mukaan.

Siinä on perheellisellä edessä melkoinen jumppa kun partaa vedetään kohta kotonakin.

Vai viikseen...

Vierailija
1912/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av :lla puhutaan todellakin törkeyksiä julkkiksista. Saara Aallosta on perustettu kymmeniä, ellei satoja ketjuja täysin solvaamistarkoituksessa.

Niin? Ja sinä antaisit sille hullulle Saara Aallon vainoajalle rahasi, jotta tämä voisi auttaa köyhiä ja sairaita?

Pyytäisin lopettamaan Saara Aallon vainoamisen.

Miksi vihaketjujen perustajalle pitäisi antaa rahaa?

Bannia hän tarvitsee.

Tämä on ihan normaali ajattelutapa. Suurin osa ihmisistä ajattelee näin myös niiden kohdalla, jotka käyttävät ihmisistä h- ja n-sanoja.

Eli bannia vaan niille jotka eivät osaa käyttäytyä somessa.

Tästä on varmasti konsensus.

Vierailija
1913/6075 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonniin nukkumaan nyt. Jaksatte taas huomenna jatkaa. Öitä.

Vierailija
1914/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta. Mielestäni jokaisen tulee auttaa moderointia pitämään keskustelualue käyttöehtojen mukaisena.

Vierailija
1915/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ping Sanna Ukkola, voisit tänäisessä Pressiklubissa kysyä, kuinka henkilörekisterilakia on sovellettu lahjoittajiin.

Vierailija
1916/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miten BC on hoitanut kirjanpitonsa. Olen itse ollut pienen yhdistyksen rahastonhoitaja ja minulta meni kuukaudessa monta tuntia tilitapahtumien ja kuittien raportoimiseen kirjanpitäjälle vaikka rahaliikenne oli vain noin 40 000 vuodessa. BC sai viime vuonna melkein miljoonan lahjoitusrahaa eli tilitapahtumia on varmaan monta sataa kuussa.

Jokaiselle tilitapahtumalle pitää löytää selite tai kuitti. Koska BC on ainoa jolla on tilinkäyttöoikeus, hänen pitäisi tehdä tuo selvitys itse. Siihen menee varmasti monta päivää kuussa amatööriltä. Ulkopuolista apua tuskin on palkattu tai ostettu alihankintana kun sehän olisi sitä hallintokulua mistä lahjoittajat eivät halua maksaa.

Mutta jos tuota ei ole tehty kunnolla, on mahdoton sanoa mihin kohteeseen lahjoitusvarat ovat kohdistuneet ja paljonko kohteeseen on sen jälkeen käytetty rahaa.

Vierailija
1917/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle tilitapahtumalle pitää löytää selite tai kuitti. Koska BC on ainoa jolla on tilinkäyttöoikeus, hänen pitäisi tehdä tuo selvitys itse. Siihen menee varmasti monta päivää kuussa amatööriltä. Ulkopuolista apua tuskin on palkattu tai ostettu alihankintana kun sehän olisi sitä hallintokulua mistä lahjoittajat eivät halua maksaa.

Tätä en ymmärrä. Luulevatko lahjoittajat tosissaan, että rahaliikkeet tulevat merkityksi, tavarat ostetuiksi ja kuljetetuiksi ja ihmiset autetuiksi ilman että siihen menee yhtään rahaa. Että joku oikeasti omalla ajallaan ja omilla bensoillaan tekee jotain. Tämä vain yleisenä huomiona, ei pelkästään BC:iin liittyen. 

Vierailija
1918/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille sisäänvirtaaville rahoille mitään kuittia tarvita, ne kirjataan lahjoituksiksi, mutta vaatii sekin työtä, jos vaikka keskimääräinen lahjoitus olisi 50 euroa niin niitäkin olisi vuodessa lähes 200 000 tilitapahtumaa käsiteltäväksi. Lisäksi se lahjoitustavaroiden ja lahjakorttien hallinta (pyytäminen, logistiikka ja luovuttaminen saajalle). 

Luonnollista on se, että tuon kokoisen yhdistyksen kirjanipito pitää olla ammattilaisen tekemä ja jossain toimivassa ohjelmassa. Yleensä se maksaa, koska harva on valmis tekemään noin suurta työtä talkootyönä ja kantamaan siihen liittyvää vastuuta ilman korvausta. Vähimmilläänkin tuosta tulee normaalilaskutuksella kymppitonnin kulut vuodessa, vain joku jättimäinen tilitoimisto voisi tarjota sen pro bonona. 

Vierailija
1919/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdistyksessä pyörii rahaa noin 30000 euroa vuodessa. Jäsenmaksu ja muuta maksuliikennettä on 1200 kpl vuodessa. Tilitoimistomme hoitaa raha-asioita muutama tunti viikossa periaatteella. Jokaista kuittia kysytään ja selvityksiä tarvitaan. En tiedä mitä tilitoimistomme sanoisi, jos pelaisimme vielä lahjakorttien kanssa.

Jos BC on viime vuonna avustanut 7000 henkilöä, koituisi jo siitä 583 tilitapahtumaa kuukaudessa. 

Jos yleisön raha-avustuksia tulee tilille muutama sata per kuukausi ja lahjakortit päälle, niin haluaisin totta vie nähdä sen pikkutoimiston joka homman klaaraa.  

Vierailija
1920/6075 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille sisäänvirtaaville rahoille mitään kuittia tarvita, ne kirjataan lahjoituksiksi, mutta vaatii sekin työtä, jos vaikka keskimääräinen lahjoitus olisi 50 euroa niin niitäkin olisi vuodessa lähes 200 000 tilitapahtumaa käsiteltäväksi. Lisäksi se lahjoitustavaroiden ja lahjakorttien hallinta (pyytäminen, logistiikka ja luovuttaminen saajalle). 

Luonnollista on se, että tuon kokoisen yhdistyksen kirjanipito pitää olla ammattilaisen tekemä ja jossain toimivassa ohjelmassa. Yleensä se maksaa, koska harva on valmis tekemään noin suurta työtä talkootyönä ja kantamaan siihen liittyvää vastuuta ilman korvausta. Vähimmilläänkin tuosta tulee normaalilaskutuksella kymppitonnin kulut vuodessa, vain joku jättimäinen tilitoimisto voisi tarjota sen pro bonona. 

Anteeksi nollavirhe eli noin 20 000 tapahtumaa vuodessa pelkästä sisääntulevasta rahasta. Ulosmenevästä vähemmän, mutta merkittäviä määriä toki. Ja jotenkin tämä suuruusluokka hämmentää muutenkin. Jos vaikka vuoden ihan jokaisella päivällä olisi lahjoitus jollekin, rahavirtana saadun (ei sisällä sponsseja ja lahjakortteja) avustuksen määrä olisi yli 2500 euroa. Eli joka päivä olisi joku, jolle annettaisiin 2500 euroa. Onko niitä tapauksia niin paljon ja kun niihin liittyy kaikkea muutakin puuhaa niin voiko yksi ihminen pyörittää tuollaista karusellia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi