Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kellonsiirto oikeasti joistain?

Vierailija
29.10.2017 |

Kelloja siirretty ja taas saa kuulla valitusta miten se on nyt niin vaikeaa tottua uuteen rytmiin.

Ihan oikeasti, tuntuuko yksi vaivainen tunti jossain? Mä en oo koskaan huomannut eroa, mutta meenkin nukkumaan välillä 21-24 ja herään välillä 6-10 , päivän ohjelmasta riippuen. Yksi tunti sinne tai tänne.

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten sinulla on aina tämä sunnuntai vapaapäivä etkä ole vuorotyössä. Itse olen tänään menossa iltavuoroon ja tiedän, että viimeinen tunti on ihan hirveä. 

Vierailija
22/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat aikaeronaukujat menee viikoksi Kanarialle ja kaksi kertaa kahden tunnin ajansiirto ei tunnu missään.

Loma on tavallaan eri juttu, kun voi ottaa rennosti, löhötä altaalla, nukkua pitkään... Ei ole velvollisuutta olla skarppina töissä esimerkiksi.

Ei minua häiritse tämä kellojen siirtäminen, mutta ymmärrän kyllä loman ja arjen eron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se tuntuu ihanalta! Näin talvella on mahtavaa saada nukkua tunti pidempään ja tulee talven tuntua kellojen siirrosta. Sama myös keväällä, siitä tulee kesän tuntua. Tietää, ettei tarvitse enää niin paljon unta, vaan valoa tilalle.

Vierailija
24/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Hmm. Ei kovin pieniä lapsia ainakaan vaan laiteta tuntia aiemmin nukkumaan. Tai ainakaan meillä ei toimi, ovat väsyneitä yleensä melko samaan aikaan, ennen väsymystä on turha sänkyyn pistää.

Valvottaminen illasta ei toimi sekään, jos ovat väsyneitä, kaikkien kannalta on paras laittaa nukkumaan. Yliväsyneinä eivät välttämättä ilman huutoa nukahda.

No pienethän on niin kiinni vanhemman rytmissä että nukahtaa sen mukaan? Meillä seurattu aina kehon rytmejä.

Ja anteeksi te joita ärsyttää lasten vertaaminen koiraan, mutta sinkkuna mulla oli koira ja ihmettelin niitä joiden koira piti viedä aamull ulos tiettyyn aikaan. ..mulla se heräsi aina samaan aikaan kun mäkin.

Eiks se ole luonnollista meille laumoissa eläville nisäkkäille sopeuttaa rytmimme muun lauman rytmiin?

Oi, kerro toki mistä tuollaisen vauvan saa, joka nukahtaa aikuisen rytmissä?

Vierailija
25/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Kyllä tuntuu. Lapsi herää normaalisti ennen kuutta joten nyt herätään ennen 5 ja se joka sanoo ettei tunti tunnu missään voi tulla meille kokeileen. Esikoinen on nyt 7v ja joka kellojen siirto on yhtä tuskaa.

No mitä tuo haittaa? Samalla logiikalla laitatte vain tuntia aikaisemmin itse nukkumaan ja yhtään tuntia ei hävinnyt mihinkään. Ja kyllä 7-vuotias pärjää ihan huoletta muutaman tunnin aamusta itsekseen. Jos ei pärjää, niin teillä on ilmeisesti jokin "erikois"lapsi.

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Eiks teillä ole muuta syötävää, kuin puuroa??

Öö, jos lapsi haluaa puuroa, niin miksi sitä ei lapselle tekisi?

Vierailija
26/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaivaa mitenkään. On niin epäsäännöllinen työaika ihan sama vaikka vaihtais päivien paikkoja.

Tämä. Silti haluaisin että tämä typerä kellojen siirtely loppuisi. Täysin älytöntä touhua.

Nimenomaan henkinen vitutus turhasta ja tarpeettomasta pelleilystä. Nyt kun mulla on epäsäännöllinen työ, ei tunnu missään, mutta ennen oli todella vaikeaa muuttaa rytmiä. Ihmettelen miksi työnantajat suostuvat tähän sirkukseen, kun aivan varmasti laskee tuottavuudet ja virheet lisääntyvät.

Ja mun auton kellon mulkkaaminen on niin vaikeaa, että joudun aina kaivamaan ohjekirjan esille.

Ja säälin todella paljon eläimiä omistajineen ja pikkulapsia vanhempineen. Heille tämä on ihan silkkaa kiusantekoa.

Vierailija
27/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Onko se pakko

Mä aina ihmettelen näitä kyllähän se pärjää itsekseen kommentteja. Ensinnäkin lapsella on nälkä ja pitää tehdä puuroa. Osaako muiden ekaluokkalaiset keittää itse puuronsa? Ei meillä ainakaan tulisi mieleen edes antaa koskea hellaan.

Asutaan myös suht pienessä asunnossa eikä täällä todellakaan pysty nukkuun kun 7v ja 4v on hereillä ja tappelee.

Mä menen jo nyt kymmeneltä nukkuun että jaksan nousta aamulla ihan 9 ei tule uni vielä näin aikuiselle ihmiselle.

Onko se pakko syödä just sitä puuroa herättyään? Meillä yksi lapsista on aamuvirkku ja hän sitten syö herättyään leipää, jugurttia, hedelmiä. ..mitä nyt milloinkin. Sit kun aikuiset ja muut lapset herää keitellään puuro ja tää aamuvirkku syö toisen aamupalan.

Vierailija
28/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on pyllystä.

Vierailija
29/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kun lapsi haluaa terveellistä puuroa en todellakaan anna hänen ottaa mitään sokerimuroja.

Mullekin voisi vinkata mistä saa sellaisia lapsia jotka sopeutuu aikuisen rytmiin ei meillä vaan

Vierailija
30/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herää jo muutenkin tuntia aikaisemmin kuin muu maailma, pitää kelloja vielä kääntää niin että muu maailma nukkuu sitten kaksi tuntia pidempään kuin minä. Ja illalla itseltä alkaa jo  pää tippumaan, kun muilla on vielä virtaa vaikka kuinka. Ja tässä pitää vielä siirtää kelloja taaksepäin.

Eri aikavyöhykkeille matkustaessani pystyn kyllä muuttamaan rytmiä, koska valon ja pimeyden rytmi muuttuu suunnilleen saman verran kuin kellonaikakin. Toki olen sielläkin iltauninen.

Vierailija
31/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa helpommaksi hallita kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaivaa mitenkään. On niin epäsäännöllinen työaika ihan sama vaikka vaihtais päivien paikkoja.

Tämä. Silti haluaisin että tämä typerä kellojen siirtely loppuisi. Täysin älytöntä touhua.

Nimenomaan henkinen vitutus turhasta ja tarpeettomasta pelleilystä. Nyt kun mulla on epäsäännöllinen työ, ei tunnu missään, mutta ennen oli todella vaikeaa muuttaa rytmiä. Ihmettelen miksi työnantajat suostuvat tähän sirkukseen, kun aivan varmasti laskee tuottavuudet ja virheet lisääntyvät.

Ja mun auton kellon mulkkaaminen on niin vaikeaa, että joudun aina kaivamaan ohjekirjan esille.

Ja säälin todella paljon eläimiä omistajineen ja pikkulapsia vanhempineen. Heille tämä on ihan silkkaa kiusantekoa.

Älä sääli. Tuossa tuo koira nukkuu kainalossa ja lähtee ulos kun viedään. Joo eikä oo ongelma siirtyä arkirytmistä viikonloppurytmiinkään, arkisin ois jo lenkitetty. Onko pakko opettaa eläin liian rutinoituun rytmiin.

Vierailija
32/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Hmm. Ei kovin pieniä lapsia ainakaan vaan laiteta tuntia aiemmin nukkumaan. Tai ainakaan meillä ei toimi, ovat väsyneitä yleensä melko samaan aikaan, ennen väsymystä on turha sänkyyn pistää.

Valvottaminen illasta ei toimi sekään, jos ovat väsyneitä, kaikkien kannalta on paras laittaa nukkumaan. Yliväsyneinä eivät välttämättä ilman huutoa nukahda.

No pienethän on niin kiinni vanhemman rytmissä että nukahtaa sen mukaan? Meillä seurattu aina kehon rytmejä.

Ja anteeksi te joita ärsyttää lasten vertaaminen koiraan, mutta sinkkuna mulla oli koira ja ihmettelin niitä joiden koira piti viedä aamull ulos tiettyyn aikaan. ..mulla se heräsi aina samaan aikaan kun mäkin.

Eiks se ole luonnollista meille laumoissa eläville nisäkkäille sopeuttaa rytmimme muun lauman rytmiin?

Siis mikä ongelma tässä nyt on. Perhe herää tuntia aiemmin kuin eilen, aamuisin on yhteistä aikaa enemmän. Illalla perhe menee nukkumaan tuntia aiemmin kuin eilen jokainen oman rytminsä mukaan. Kaikille edelleen unta saman verran kuin eilen.

Vierailija
33/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Nimenomaan kun lapsi haluaa terveellistä puuroa en todellakaan anna hänen ottaa mitään sokerimuroja.

Mullekin voisi vinkata mistä saa sellaisia lapsia jotka sopeutuu aikuisen rytmiin ei meillä vaan

Puuron vaihtoehto ei ole sokerimurot.  Eikö teillä todella ole kaapissa muuta kuin puuroainekset tai sokerimuroja??

Eikä se puuro ole edes niin kovin terveellistä kuin toitotetaan.

Vierailija
34/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui se esimerkiksi tänään siten, että ilman herätyskelloa herään yleensä aina yhdeksän pintaan ja nyt heräsinkin sitten luonnollisesti vähän ennen kahdeksaa. Ja silloin tuntuu tietysti pahemmin, kun siirretään toiseen suuntaan ja on aamuvuoroon meno. Kyllä se yksi tunti unesta pois tuntuu, jos unta ehtii ilta- ja aamuvuoron välissä muutenkin saada vaikka vain 6 tuntia.

Mutta en kyllä itse ole sen suurempia tuntemuksia huomannut, kun jotkut kuitenkin puhuvat sydäntuntemuksista ja muusta. Sanotaanko näin, että alkuun huomaa, että kellot on siirretty, mutta siihen tottuu muutamassa päivässä.

Vierailija
35/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei vaikutusta, 3-vuotias tosin heräsi klo 4.50 tänää. Normaalisti herää noin klo 6.00 aikaan.

Vierailija
36/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Siis mikä ongelma tässä nyt on. Perhe herää tuntia aiemmin kuin eilen, aamuisin on yhteistä aikaa enemmän. Illalla perhe menee nukkumaan tuntia aiemmin kuin eilen jokainen oman rytminsä mukaan. Kaikille edelleen unta saman verran kuin eilen.

Mikä ongelmako? Minä menen iltavuoroon töihin. Ei se iltavuoro ala ja pääty tuntia myöhemmin vaan kellon mukaan. Yöllä väsyttää normaaliakin enemmän.

Koululaisia ei tähän suuntaan siirtäminen haittaa, mutta kesäaikaan siirryttäessä sitten kiskotaan niitä unissa ja kiukkuisia lapsia kouluun. Eivät he nukahda tuntia aiemmin kuitenkaan, vaan ottaa useita päiviä tottua uuteen unirytmiin.

Vierailija
37/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on lapsella lääkitys, joka pitää ottaa tasan 12h välein ja lisäksi siinä on rajoitteita syömisten kanssa, eli aamupala, iltapala jne pitää tarkasti rytmittää. Ja koko homma on rytmitetty koulun ja harrastusten mukaan. Joten kyllä tunnin kellon siirtely aiheuttaa kovasti päänvaivaa.

Ilman tätä en kokisi erityisen epämukavaksi.

Anteeksi miksi tätä alapeukutetaan? Muistan kun itselläni oli aikanaan syöpälääkitys, se piti juurikin ottaa tasan 12h välein ja 2 tuntia ennen ja jälkeen piti olla ruuatta. Eikä kyseessä ollut mikään käsilaukussa kulkeva pilleri, vaan jauheesta piti aina sekoitella eli kotona oli lähes pakko olla lääkityksen ottamisen aikana. Siinähän sitten laskeskeli, että jos lääkkeen ottaa klo 7 ja 19, miten voi mennä töihin jotta ehtii syödä aamupalaa jossain vaiheessa myös. Lapsella vielä astetta hankalampaa, kun se on tarkempaa, että oikeasti ehtii vaikka aamupalan ennen kouluunmenoa syömään. Aikuinen nyt paremmin kestää epäsäännöllisellä ruualla.

Niitä ahdistaa, että kaikki eivät ole terveitä, vaan oikeasti kellon siirtäminen voi aiheuttaa erittäin hankalaa elämän säätämistä.

Vierailija
38/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alexsandra kirjoitti:

Mikä ongelmako? Minä menen iltavuoroon töihin. Ei se iltavuoro ala ja pääty tuntia myöhemmin vaan kellon mukaan. Yöllä väsyttää normaaliakin enemmän.

Koululaisia ei tähän suuntaan siirtäminen haittaa, mutta kesäaikaan siirryttäessä sitten kiskotaan niitä unissa ja kiukkuisia lapsia kouluun. Eivät he nukahda tuntia aiemmin kuitenkaan, vaan ottaa useita päiviä tottua uuteen unirytmiin.

Siis aiemmin tietenkin. Ajatusvirhe.

Vierailija
39/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alexsandra kirjoitti:

Kuka sanoi soketimuroja. ..no jos haluaa herätä aamulla keittämään puuroa se on sitten täysin oma valinta.

Ihan ne lapset normaalisti syntyy ja meillä on perhepedissä nukkuneet aika pitkään. ..ehkä se kasvattaa luontaisempaan rytmiin.

Vierailija
40/203 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta näkee kuinka suurin ongelma on korvien välissä ja tavassa suhtautua. Jos haluaa tehdä asiasta vaikean, saa siitä tehtyä vaikean. Alkukantaiset reaktiot jyllää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi