Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskaus ja alkoholi? Milloin ei enää uskalla ottaa?

08.04.2006 |

Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi valaista tietämätöntä seuraavanlaisessa tilanteessa(anteeksi tosi sekavasti kirjoitettu, koittakaa saada ajatuksesta kiinni): eli pääsiäisenä olisi tarkoitus lähteä lomalle ja tietenkin olisi myös tarkoitus juoda vähän vettä vahvempaakin, jos vaan uskallan. Meillä mahdollinen plussatestin tekeminen ajoittuisi ehkä muutama päivä lomalta palailun jälkeen. Ajattelin varulta testata ennen lähtöä, mutta en usko kyllä että plussaa näyttäisi vielä silloin, vaikka muutama päivä myöhemmin niin onnellisesti kävisikin (hope so bd). Mutta jos testissä ei mitään näy niin eihän vauva ole silloin missään yhteydessä minun kehooni, eli nauttimani alkoholi ei voisi vahingoittaa sitä? Vai voiko?

Siksi mietityttää, kun sain aikoinaan keskenmenon ja olin silloin ihan alkuraskaudessa, ennen kuin tiesin odottavani nauttinut alkoholia ja tavallisia särkylääkkeitä ym. muuta mitä ei raskaana ollessa suositella. Jotenkin sitä sitten mietti, että on omalla toiminnallaan saanut keskenmenon aikaiseksi. Luultavasti pohdinta turhaa, eikä tärppää vieläkään, mutta, jos vaikka...niin mitähän tässä tekisi...?!?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeämpi,vauva vai viina? En voi suositella muuta kuin täysraittiutta. Hedelmöittyneen munasolun jakautuminen on äärimmäisen herkkä juttu ja munasolu jakautuu joka päivä ja alkoholi vaikuttaa elimistössä voimakkaasti. Lisäksi alkoholi menee istukan läpi suoraan,jos olet jo raskaana ja istukka on ehtinut muodostaa ensimmäisiäkään mikroskooppisen pieniä verisuonia kohtuun. Etkö pysty olemaan juomatta?

Vierailija
2/12 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai siitä lähdetään, että vauva on tärkeämpi kuin viina! Se lienee itsestäänselvää useimmille. Niin taitaa olla kysyjällekin.

Minun käsitykseni on, että vielä pari päivää oletettujen menkkojen alkamisajankohdan jälkeen ei tapahdu vahinkoa, vaikka ottaisikin (vahingossa ja raskaudesta tietämättään kai useimmiten) alkoholia. Sehän itse asiassa on fiksusti suunniteltu luontoäidiltä, vai? Toisin sanoen kun ei voisi edes tietää olevansa raskaana, ei voikaan vahingoittaa alkiota/vauvan alkua.

Itse tein juuri eilen plussatestin (hyvin haalea, keskenmenon pelko on suuri vielä) ja mieli tekisi ottaa siideri tai kaksi, mutta jätän tietenkin ne väliin plussan jälkeen.

Nyt olisi toinen vauva kyseessä. Ekaa vauva yrittäessä päätin, että alan ihan raivoraittiiksi vauvaa yrittäessä. Siitä periaatteessa tuli lipsuttua, kun yrittäminen kestikin lähemmäs 1,5 vuotta. Muutin raivoraiittista kohtuukäyttäjäksi muutaman kuukauden jälkeen.

MUTTA jos olisin kysyjän tilanteessa itse, taitaisin ihan oman mielenrauhani takia jättää alkoholin kokonaan väliin. Jos jotain tapahtuisi, silloin ei jäisi yhtään jossittelun varaa.

Olen itsekin kokenut myöhäisen keskenmenon. Ihan plussatestistä lähtien olivat tietenkin alkoholi ja tavalliset särkylääkkeet pannassa. Onneksi kuitenkaan en myöskään riskeerannut minkään homejuustojen, graavatun kalan sun muiden kanssa. Olisi ollut järjenvastaista syyttää keskenmenosta sellaisista asioista, mutta tunnen itseni. Olisin tuntenut kuitenkin turhaa syyllisyyttä. Onneksi sellaisesta ei tullut lisäristiä ja -murhetta!

Niinkään ei pitäisi elää, että koko ajan pelkää pahimpien pelkojen toteutuvan ja on koko ajan varpaillaan. Jos otat siis ennen menkkojen alkamispäivää, se varmasti on fyysisesti turvallista eikä siitä aiheudu vauvalle mitään. Mutta kysymys kuuluukin, kestäisitkö, jos jotain sattuisikin tapahtumaan? Sitähän ei kukaan koskaan toivo, mutta sitäkään ei voi ennustaa.

En tiedä, kuulostaako logiikkani omituiselta, mutta näin itse ajattelen tästä asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pystyn olemaan juomattakin. Enkä siis mitään kaatokännäilyä harrasta missään tapauksessa, vaan viinilasillisia aterioidessa lähinnä ajattelin. Mutta en kait sitten uskalla niitäkään, että ei vain mitään kehityshäiriöitä saa aikaiseksi, jos vaikka olisi sattunut tässä kuussa tärppäämään... Niinhän se on, että parempi ottaa varman päälle kuin miettiä sitten myöhemmin. =) Vauvahan se aina ykkössijalla on, tietenkin!!

Vierailija
4/12 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit nauttia vettä väkevämpää. Istukka alkaa toimimaan vasta viikolta 7, joten ennen sitä mikään haitallinen ei pääse häiritsemään sikiötä. Jos et edes tiedä oletko raskaana, niin eikö olisi kaikista järkevintä elää tulevien suunnitelmien mukaisesti. Joten hyvää pääsiäislomaa sinulle !!!

Joku kirjoitti hedelmöittymisvaiheen herkkyydestä- mitäköhän siihen sanoisi, ei se ole sen herkempää kuin, että munasolu hedelmöittyy ja sehän hedelmöittyy jos maaperä on otollinen, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä laitat suuhusi, tai mitä harrastat, mitä teet työksesi tmv.

t.emmi

Vierailija
5/12 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse usko, että ihan raskauden alussa nautittu lasi viiniä tms on kovinkaan haitallista. Mutta kopsasin tämän tuolta Tekayn sivuilta, koska tässä mainitaan alkion olevan erittäin herkkä jo ennen viikkoa 7 mikä tässä edellä mainittiin.

6. RASKAUSVIIKKO

Viikon tärkeimmät asiat

Elinten muotoutuminen ja toiminnan alku (organogeneesi). Viikossakin alkion ulkonäkö muuttuu suuresti. Viiden viikon kuluessa kaikki elimet muotoutuvat. Alkion perä kaartuu vähän päätä myöhemmin, jonka syynä on hermostoputken kasvu. Kasvu tapahtuu selkään ja perään päin. Ruskuaispussi on nyt etäällä alkiosta ja niiden väliin syntyy ruskuaistiehyt. Samoihin aikoihin alkion vatsapuolella nähdään napanuora, suhteellisen kapea yhteys vesikalvon onteloon (amnion). Sydän on suhteellisesti iso verrattuna alkion kokoon. Alkujaokkeet kehittyvät raajoiksi ja tukirangaksi.

Löydökset kaikututkimuksessa

Raskauspussi

Ruskuaispussi ja sikiö (pääperämitta <4 mm)

Sydämen lyönti loppuviikosta

Elimistössä tapahtuvat muutokset

Tulossa

Oletko muistanut?

Onko raskaus oikeassa paikassa ja elonmerkit todettavissa? [b]Alkio on erittäin altis ulkoisille vaikutteille (myrkyt, virukset, teratogeenit). Savuton ja alkoholiton elämä. [/b]

Vierailija
6/12 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on joskus sanonu että niin kauan kuin et tiedä olevasi raskaana niin sikiötä ei voi vahingoittaa.

Vierailija
7/12 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä peukalosääntö menee niin kuin edellinen kirjoitti, että ennen kuin plussaat et voi sikiötä vahingoittaa - ja oletettu plussausajankohta on tietysti se päivä kun menkat eivät tule vaikka pitäisi.

Coe

Vierailija
8/12 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkevältä ajattelulta tuo, että niin kauan kuin ei tiedä odottavansa, ei voi vahinkoa saada aikaiseksi. Jotenkin vaan tuon km-kokemuksen takia koittaa olla ihan ylivarovainen... Mutta, jos plussaa ei ennen lomaa tule, ja koska omien laskujen mukaan ei kuitenkaan pitäisi muutamaan päivään sen jälkeenkään tulla niin ehkäpä jätän huoleni kotiin ja nautin lomasta! Mutta lopullinen päätös kyllä syntyy vasta tilanteen tullen ;)... Hauskaa pääsiäistä kaikille vastanneille!!

Vierailija
9/12 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa vauva-lehdessä oli lääkärin vastaus tähän alkuraskauden alkoholinkäyttöön. Siinä yks kysyi onko haittaa kun joi alkoholia eikä tiennyt olevansa raskaana. Lääkäri vastasi, että myös ennen plussatestiä alkoholi voi aiheuttaa varhaisen keskenmenon. Mutta tämä vaatii jo humalatilaa ja toistuvaa alkoholin käyttöä.

Eli jos tarkoituksesi on juoda vain muutama lasi viiniä, niin siitä vaan! Et sinä sillä mitään haittaa vauvalle tee. Kun me aloitettiin mieheni kanssa yrittämään vauvaa, niin olin ensimmäiset 2kk täysraitis. Sen jälkeen otin vain ennne ovulaatiota. Puolen vuoden jälkeen kyllästyin vauvakeskeisyyteen ja otin silloin kun mieli teki. Tärppikuukautena (9.kierto) olin ottanut myös ovulaation jälkeen. Plussatestin jälkeen tietysti en enää ottanut mitään. Nyt on laskettu aika lähellä ja vauvalla kaikki hyvin.

Tytteli-83 rv 30+5

Vierailija
10/12 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko kommentoida, kun kävin alkuraskauden ultrassa niin lääkäri Tuukka Tarkkila, joka on toiminut kymmeniä vuosia alalla totesi ohimennen, että siiderin tai lasin punaviiniä voit huoletta ottaa raskauden aikana, mutta ei enempää. Tupakointi on kuulema se " vaarallinen" juttu.

Tosin tässä kuvotuksessa ei kyllä maistuisi minkäänlainen alkoholi, mutta tämä oli lääkärin kommentti!

Vierailija
11/12 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin juhlimassa viime viikonloppuna, ja join 2 1/2 lasillista punaviiniä illan aikana, sekä lasillisen skumppaa.

En usko siitä olevan haittaa sikölle.

Nyt kun juuri plusssasin siis tänään.

Minä olen muutenkin hyvin huono nauttimaan alkoholia, juovuksissa olen 0-1 kertaa vuodessa, joskus otan silloin tällöin jokun paukun, mutta muutoin en ollenkaan, raskaus vaikuttanee alkoholin nauttimiseeni siis todella vähän

Lasillisen viiniä, olutta tai muuta vastaavaa voi ottaa silloin tällöin, mutta minusta saunaolut viikossa on hölmöilyä, kyllä senkin voi jättää sitten ottamatta.

...kunhan siis mietiskelin omiani..

Vierailija
12/12 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi vaurioitunut. Ainahan sanotaan, ettei pari lasia pahaa tee. Itse otin kunnon kännit tietämättäni olevani raskaana. Terve tyttö tuli, mutta monet yöt meni valvoessa ja miettiessä oliko siitä haittaa alkiolle.