Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuoksuyliherkkiä ei vaikuta häiritsevän lian ja hien yms ällöttävät hajut?

Vierailija
28.10.2017 |

Tätä jaksan ihmetellä. Aina kyllä muistutellaan, miten on "tuoksuton työpaikka" ja ei saa käyttää hajusteita, mutta näitä tuoksuherkkiä ei vaikuta haittaavan yhtään se, että jotkut ihmiset ja jopa osa heistä itsestäänkin haisee ihan p****lta, likaisilta vaatteilta, hieltä ja rasvaisilta hiuksilta. Miten ei voi tuoksuyliherkkää häiritä tuollaiset oksettavat hajut? Itse olen herkkä pahoille hajuille ja voin pahoin, kun jotkut ihmiset eivät huolehdi perushygieniasta.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta noin se menee.

Esim. hoitamaton pesemätön suu haisee kammottavalle, mutta siitä ei tule päänsärkyä. Pahalta haisee myös vessakoppi jossa joku on juuri käynyt paskalla, mutta jos pitää valita, menen kuitenkin siihen enkä "raikkaaksi" tuoksutettuun vessaan, jossa kukaan ei ole hiljattain käynyt.

Vierailija
42/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvesipöllystä tulee pää kipeäksi, hikipöllystä ei. Kai se on joku ainesosa?

Minulle kyllä tulee hikipöllystä pää kipeäksi ja oksettava olo. Sama, jos on jotain oikein voimakasta parfyymiä, jossa on kylvetty, niin tulee pää kipeäksi. Miedot hajuveden tuoksut ovat ihania!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on vaikea ymmärtää asioita, joita eivät näe. Kun ihminen saa allergiaoireita, jotka näkyvät esim. ihottumana, se ymmärretään helpommin kuin migreeni tai hengitystieoireet. Kukaan ei sano ihottumaa saaneelle, että oireesi ovat kuviteltuja, toisin kuin noille kahdelle jälkimmäiselle, vaikka näkö sumenisi ja hengitys vinkuisi.

Vierailija
44/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hajuvedet sisältävät vain luonnollisia ainesosia? Varsinkin vintagehajuvedet! Pelkkä placebo- ja nosebo-efeti tuo "hajuyliherkkyys". No eipä tarvitse minun elää heidän pillinsä mukaan hehehe!

Vierailija
45/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on vaikea ymmärtää asioita, joita eivät näe. Kun ihminen saa allergiaoireita, jotka näkyvät esim. ihottumana, se ymmärretään helpommin kuin migreeni tai hengitystieoireet. Kukaan ei sano ihottumaa saaneelle, että oireesi ovat kuviteltuja, toisin kuin noille kahdelle jälkimmäiselle, vaikka näkö sumenisi ja hengitys vinkuisi.

Tuolle "näön sumenemiselle" voimakkaiden hajusteiden seurauksena muut ihmiset aina jaksavat pyöritellä silmiään. Vinkuva hengitys on tietenkin helpompi todistaa. Mitähän siinä tapahtuu, kun näkö sumenee? Tuntuu, ettei ainakaan kyynelneste lisäänny. Väheneekö se? Onko jollain tietoa? Vai turpoaako silmän limakalvo?

Vierailija
46/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet hajuvedet sisältävät vain luonnollisia ainesosia? Varsinkin vintagehajuvedet! Pelkkä placebo- ja nosebo-efeti tuo "hajuyliherkkyys". No eipä tarvitse minun elää heidän pillinsä mukaan hehehe!

Myös luonnolliset tuoksut voivat aiheuttaa oireita, aivan kuten joku täällä kertoikin, ettei voi oleilla kukkakaupassa. Oman takapihani valtaa alkukesästä kielokasvusto, jota olen myös rakkaudella vaalinut. Kymmenessä vuodessa kielo onkin levittäytynyt vahvojen juuriensa avulla suurelle alueelle ja tihentyy vuosi vuodelta. Enää vaan en pysty ihailemaan tuota kansalliskukkapeltoani kuin etäältä, koska parhaimpaan kukinta-aikaan siellä oleilu saa minut huonovointiseksi ja hetken kuluttua en paljon näekään näön sumentumisesta johtuen. Joten, jos sallit, hieman epäilen tuota teoriaasi "plasebo-efektistä".

Vierailija
47/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli aina mukava piipahtaa kaupungilla käydessä (Tampere) isoissa tavarataloissa. Hajuvesissä yms. on ilmeisesti katteet kohdallaan, kun nykyään molempien suurten tavaratalojen alakerran pääsisäänkäyntien parhaat ja suurimmat alueet on varattu noille hajuille. Olisi mukava käydä vaikka ruokaostoksilla, mutta muualle päästäkseen täytyisi pidätellä hengitystä, eikä sekään aina riitä.

Vierailija
48/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös luonnolliset tuoksut voivat aiheuttaa oireita, aivan kuten joku täällä kertoikin, ettei voi oleilla kukkakaupassa. Oman takapihani valtaa alkukesästä kielokasvusto, jota olen myös rakkaudella vaalinut. Kymmenessä vuodessa kielo onkin levittäytynyt vahvojen juuriensa avulla suurelle alueelle ja tihentyy vuosi vuodelta. Enää vaan en pysty ihailemaan tuota kansalliskukkapeltoani kuin etäältä, koska parhaimpaan kukinta-aikaan siellä oleilu saa minut huonovointiseksi ja hetken kuluttua en paljon näekään näön sumentumisesta johtuen. Joten, jos sallit, hieman epäilen tuota teoriaasi "plasebo-efektistä".

Niin kaunista, että salpaa hengityksen ja kyyneleet tulee silmiin! 😂😂😂

Vierailija
49/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita hajuja kumpikin, mutta migreenin saa varmemmin synteettisistä tuoksuista.

Vierailija
50/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi röökinkin löyhkän haittaavan, mutta ei kai siinä sitten ole niin paljon ärsyttäviä kemikaaleja kun tuoksuherkkä ei kerran valita...

Tupakansavusta saan kyllä astmaoireita, mutta en siitä, jos juuri tupakalla käynyt ihminen ja siis tupakalta haiseva ihminen istuu viereeni. En silti erityisesti pidä siitä hajusta, mutta astmakohtausta ei siitä ainakaan itselleni tule.

Minä voin saada astmakohtauksen jo siitä, jos juuri tupakalla käynyt ihminen tulee viereeni hönkimään. Pahaa tekee katsoakin, kun pysäkillä tupakoiva vetää viimeiset imut just ennen bussiin nousemista ja puhaltaa savut keuhkoistaan vasta bussissa.

Omassa lapsuudessa sisällä poltettiin yleisesti ja siitä kai tämäkin on tullut. Yllättävän moni vieläkin polttaa autossa vaikka siellä on lapsia kyydissä. Se raollaan oleva ikkuna ei paljoa tilannetta pelasta.

Vierailija
51/52 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi keksiä tämän sairauden itselleen? Kyllä mä mieluusti eläisin elämääni ilman tätä. Luuleeko joku oikeasti että on vaan niin mukavaa valittaa muille hajuveden tai käsirasvan tai huuhteluaineen käytöstä. Kyllä mä ihan reippaasti antaisin tän sairauden pois ja suihkuttelisin itseni täyteen ihanalta tuoksuvia hajuvesiä ja käyttäisin hajustettuja vartalovoiteita ja hiuslakkoja ja huulikiilteitä. Polttaisin hajukynttilöitä ja pesisin vaatteeni ihanalta tuoksuvilla pesu/huuhteluaineilla. Ja kyllä kaipaan hirveästi sitä aikaa kun ei tarvinnut pelätä joka bussi/juna/lentomatka että kuka hajusteiden suurkuluttaja siihen viereen istuu.

Vierailija
52/52 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi keksiä tämän sairauden itselleen? Kyllä mä mieluusti eläisin elämääni ilman tätä. Luuleeko joku oikeasti että on vaan niin mukavaa valittaa muille hajuveden tai käsirasvan tai huuhteluaineen käytöstä. Kyllä mä ihan reippaasti antaisin tän sairauden pois ja suihkuttelisin itseni täyteen ihanalta tuoksuvia hajuvesiä ja käyttäisin hajustettuja vartalovoiteita ja hiuslakkoja ja huulikiilteitä. Polttaisin hajukynttilöitä ja pesisin vaatteeni ihanalta tuoksuvilla pesu/huuhteluaineilla. Ja kyllä kaipaan hirveästi sitä aikaa kun ei tarvinnut pelätä joka bussi/juna/lentomatka että kuka hajusteiden suurkuluttaja siihen viereen istuu.

Samat sanat. En toivoisi tätä kenellekään, paitsi sille joka myi meille hometalon ja aiheutti sairastumisemme monikemikaaliyliherkkyyteen. Ja muuten, myös mieheni sairastui eli tämä ei ole mitään pelkkää akkojen hömpötystä.

Ei kukaan huvin vuoksi valita toisten hajuista. Ihmiset loukkaantuvat, jos heille sanoo "saan hajustasi oireita". Siksi yleensä tulee vain kärvisteltyä ja sitten saakin kärsiä oireista jälkikäteen.

Ja kyllä, saan pahat oireet myös tupakasta. En voi olla ihmisen vieressä joka harrastaa tupakointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi