Miksi tuoksuyliherkkiä ei vaikuta häiritsevän lian ja hien yms ällöttävät hajut?
Tätä jaksan ihmetellä. Aina kyllä muistutellaan, miten on "tuoksuton työpaikka" ja ei saa käyttää hajusteita, mutta näitä tuoksuherkkiä ei vaikuta haittaavan yhtään se, että jotkut ihmiset ja jopa osa heistä itsestäänkin haisee ihan p****lta, likaisilta vaatteilta, hieltä ja rasvaisilta hiuksilta. Miten ei voi tuoksuyliherkkää häiritä tuollaiset oksettavat hajut? Itse olen herkkä pahoille hajuille ja voin pahoin, kun jotkut ihmiset eivät huolehdi perushygieniasta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Nämä yliherkkyydet tässä laajuudessaan Suomessa on vain joidenkin henkilöiden erikoisuuden tavoittelua tai muiden ihmisten kiusaamista. Nauttivat kun pääsevät uhriksi kyykyttämään muita.
Tämä on aivan fakta koska ei ulkomailla olla samanlailla yliherkkiä, miettikääpä vaikka parfuumien luvattua maata Ranskaa.
Nimenomaan. Ei ole mitenkään mahdollista, että todellisuudessa tuoksuyliherkkiä voisi olla Suomessa niin paljon kuin väitetään. Usein nämä muka-tuoksuyliherkät ovat muutenkin sellaisia ammattivalittajia. En nyt todellakaan tarkoita kaikkia, ja nuo tuollaiset feikkaajat vain turmelevat oikeasti tuoksuyliherkkien mainetta, jolloin asiaa ei oteta vakavasti. On siis ihan varmasti täysin todellinen ilmiö, mutta laajuus on kyllä liioiteltu ja joukkoon mahtuu feikkaajia reippaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti niin totta.
Se tunne, kun lähelläsi on umpihumalainen, jolla on kaikki tavarat housuissa, haju järkyttävä ja olet itse tilanteessa myyjänä. Henkeä et saa ja pokka täytyy pitää.
Tai kun asiakas, jonka kanssa teet kauppoja haisee hieltä niin että silmiä kirvelee. Sitä yrittää haukkoa happea välillä kauempaa.
Minua ei jostain syystä häirtse lainkaan voimaakaasti hajuvesiltä/partavesiltä tuoksuvat ihmiset.
Niinpä! Kyllä sellainen ihan hirveäkin hajuvesilöyhkä on parempi ja huomattavasti helpompi kestää kuin kärpäsiä keräävät haisulit.
En pidä siitä itsekään, että jotkut löyhkäävät siltä, kuin olisivat todellakin käyneet parfyymikylvyssä, mutta jos pitäisi valita vaikkapa vierustoveriksi bussissa tai työkaveriksi joko vähän liikaa hajuvettä tupsautellut henkilö tai hien/lian/kusen/muun ällön epäpuhtaan hajuinen henkilö, niin todellakin valitsen ensimmäisenä mainitun.
Joo, kumpikaan ei ole kiva. Minä puolestani menisin mieluummin jälkimmäisen viereen. Kyllä nenä tottuu, kun siinä aikansa istuu...
Kyllä mulle tulee kitkerästä hiestä päänsärky. Samoin voimakas hajuvesi.
Kaikki tuoksut on ihania jos niitä on sopivan verran.
En siis ole hajusteherkkä.
Olen allerginen (joillekin) kemikaaleille, mutta en paskalle. Siinä on iso ero. Joskus leikillisesti läheisille muistutankin, kun ovat tulossa kylään, että muistathan: haista saat, mutta tuoksua et. En suostu nimittäin omassa kodissani itseäni pumppaamaan täyteen lääkkeitä vieraan hajuvesien takia. Se riittää, että teen sen, kun lähden kotoani ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen huomaa häiritseekö vaikkapa hienhaju, kun ei mulla ainakaan ole tapana sanoa kellekään siitä. Miten sinä ap. tuot sen esille? Ja miten siihen on muuten reagoitu?
Mä olen kerran ottanut tällaisen tapauksen puheeksi esimiehen kanssa, kun töissä oli tyyppi, joka haisi aivan kuvottavalle. Asia oli yleisesti tiedossa, en ollut ainoa, ketä häiritsi. Tosiaan puhuin esimiehelle asiasta, että on todella jopa työntekoa häiritsevää, kun kyseinen tyyppi lievästi sanottuna tuoksahtaa epämiellyttävälle ja aiheuttaa pahoinvointia hajullaan. Esimies lupasi selvittää asiaa kyseisen henkilön kanssa, ja toden totta sittemmin tuo henkilö on onneksi parantanut henkilökohtaisesta puhtaudestaan huolehtimista. Vieläkin olisi parantamisen varaa, mutta ei ole enää lainkaan niin vaikeaa olla töissä. Onhan se noloa sille henkilölle itselleenkin varmasti, koska todennäköisesti on itse niin tottunut löyhkäänsä, ettei itse huomaa haisevansa.
Itse toivoisin kyllä, jos haisisin, että mulle tultaisiin sanomaan suoraan, että tiesitkö, että haiset aika pahalta, mutta varmasti moni saattaisi loukkaantua sellaisesta. On toki siis todella herkkä aihe ja vaikea huomauttaa asiasta.
Koska tuoksuherkkyydessä on itse asiassa kyse (ilmassa leijailevista) kemikaaleista ja niiden aiheuttamista reaktioista. Ei siitä että hyi en tykkää pahoista hajuista. Vaikka eihän kukaan normaali tykkää pahasta hajusta, mutta hienhaju ei yleensä saa aikaan allergista reaktiota tai infernaalista migreeniä.
Yleensä muuten tästä aiheesta vinkuvat eivät käsitä miten paljon läträävät niitä hajusteita. Hajuaisti kun turtuu. Se olisi ihan eri juttu pistää vähän dödöä kainaloon ettei hiki haise, mutta kun hajustefanaatikot sen lisäksi heittää päälle hajuvedet, muotovaahdot, lakat, vaatteet haisee pesuaineilta jne.
Ja tottakai olkinukeksi otetaan se pissat ja kakat housuissa oleva pultsari, sen sijaan että tulisi mieleen jättää edes osa niistä omista myrkyistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Nämä yliherkkyydet tässä laajuudessaan Suomessa on vain joidenkin henkilöiden erikoisuuden tavoittelua tai muiden ihmisten kiusaamista. Nauttivat kun pääsevät uhriksi kyykyttämään muita.
Tämä on aivan fakta koska ei ulkomailla olla samanlailla yliherkkiä, miettikääpä vaikka parfuumien luvattua maata Ranskaa.
Öh, ranskalaiset ovat tunnettuja peseytymättömyydestään. Siellä saa haista hielle.
Luulisi röökinkin löyhkän haittaavan, mutta ei kai siinä sitten ole niin paljon ärsyttäviä kemikaaleja kun tuoksuherkkä ei kerran valita...
Olisi ihanaa voida nauttia parfyymeistä. Olen saanut joskus lahjaksikin, mutta en voi käyttää niitä. En ollut tällainen nuorempana enkä tee asiasta mitään numeroa. Valitan.
T. herkistynyt kemikaaleille
Vierailija kirjoitti:
Luulisi röökinkin löyhkän haittaavan, mutta ei kai siinä sitten ole niin paljon ärsyttäviä kemikaaleja kun tuoksuherkkä ei kerran valita...
Luettele nyt kaikki mahdolliset maailmassa ja ihmettele, ettei niistä kaikista valiteta. Paitsi että esimerkiksi tupakka ärsyttää todella monia. Se yskittää ja ahdistaa. Tiedän naisen, joka kuoli keuhkosyöpään, koska mies oli ketjupolttaja!
Vierailija kirjoitti:
Ei vai? Kyllä minä ainakin tiedän aika pirun monta ihmistä, joita tupakan haju häiritsee. Esim oma äitini jaksoi hinkua ja köhiä tupakannsavusta 15 vuotta ennen kuin (ihan lääkärissä) todettiin (myös) hajusteherkkyys. Sitä ennen lotrasi Chanelit ynnä muut, nyt on kaikki tuotteet hajusteetonta allergiavapaata
Ite ainakin reagoin "makeisiin/imeliin" hajusteisiin ja hajuihin. En pysty kukkakaupassakaan tuoksun takia oleilemaan pitkiä aikoja ja tavaratalojen kosmetiikkaosastot vasta pahoja ovatkin.
Nuo epäpuhtauden hajut eivät ole makeita/imeliä. Kyllä ne haistan enkä niistä pidä, mutta niistä ei ala pää jomottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettele nyt kaikki mahdolliset maailmassa ja ihmettele, ettei niistä kaikista valiteta. Paitsi että esimerkiksi tupakka ärsyttää todella monia. Se yskittää ja ahdistaa. Tiedän naisen, joka kuoli keuhkosyöpään, koska mies oli ketjupolttaja!
Aika kovan kausaliteetin vedät. Mitenkään väheksymättä syöpään kuolemista ja polttamisen nostamaa riskiä, on aika vaikea näyttää että keuhkosyöpä olisi aiheutunut nimeonomaan passiivisesta tupakoinnista.
Kyllä se häiritsee, mutta en saa siitä astmakohtausta kuten synteettisistä hajuvesissä uijista.
No hiki ja rasva yms on luonnollisia hajuja, totta kai ne on ällöttävän hajusia, ei niitä kukaan mielellään haistele. Mutta ne ei kuitenkaan tee mulle aidosti huonoa oloa. Joskus joutunut seisomaan hajuvedessä uineiden ihmisten vieressä niin kyllä mulle tulee huono olo, tuntuu etten saa happea ja pyörryn. Pakko päästä vierestä pois. Oon tehnyt palvelutalossa hoitajan töitä ja siellä tuli aika paljon törmättyä ihmisten eritteisiin, meinashan se joskus oksettaa mutta hengenahdistusta ei tullut. Nykyään tulee joskus työskenneltyä kuolleiden (joko äsken kuolleet tai formaliinilla säilötty, olleet kuolleena vuodenkin) parissa, suolen sisältöjen ja irtonaisten päiden ja elimien kanssa ja hajuahan lähtee niistäkin, mutta edelleekään en meinaa pökrätä toisin kuin luonnottomien hajuvesien keskellä.
On hyviäkin tuoksuja, just muutama päivä sitt ihastelin kaverin hiuksien tuoksua :) Mutt tuoksun tulee olla mieto että se on miellyttävä! Naapuri käyttää ihan hyvän tuoksusta dödöä mutta kun koko rappukäytävän kerros haisee sille nii ei oo fine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi osua ja napsahtaa, kun noin raivolla alat syyttelemään? Tällä palstalla on paljon ihmisiä, ei mitään kiusaavaa luettelijaa, ja tupakan savu on sekä yleistä että tunnetusti haitallista. Kiva kuitenkin, että sinäkin tiedät tupakan hajua inhoavia. Oikeuttaahan se epäilemättä röökipaikalla hengaavien, kemikaaliherkkien erityisihmisten pesuaineiden nuuhkimiset. Oli muuten pelkkää LV:tä ja Erisania, ei "sitä hirveää OMO:a", kuten merkille herkistyneet taas "tiesivät".
Toisen ihmisen syövällä uhriutuminen on kyllä häpeämättömyyden huippu. Huomaa selvästi, milloin yliherkkyys löytyy vikana korvien välistä.
Totta kai hien ja lian haju on todella ällöttävää ja epämiellyttävää, mutta eivät ne minulle astmakohtausta aiheuta toisin kuin hajuvedet ja partavedet. Niissä on jotain kemiallisia yhdisteitä, jotka ärsyttävät hengitysteitä. Eli jos pitää valita istunko hieltä haisevan vai hajuvedeltä tuoksuvan ihmisen viereen, niin valitsen sen hieltä haisevan.
Niin, samalla tavalla jännä juttu miten esimerkiksi kissa-allerginen saattaa omistaa koiran.
Vierailija kirjoitti:
Tupakansavusta saan kyllä astmaoireita, mutta en siitä, jos juuri tupakalla käynyt ihminen ja siis tupakalta haiseva ihminen istuu viereeni. En silti erityisesti pidä siitä hajusta, mutta astmakohtausta ei siitä ainakaan itselleni tule.
Mistä sen huomaa häiritseekö vaikkapa hienhaju, kun ei mulla ainakaan ole tapana sanoa kellekään siitä. Miten sinä ap. tuot sen esille? Ja miten siihen on muuten reagoitu?