Vanhempi, joka ei anna (aikuisen) lapsensa tehdä mitä tämä haluaa, on narsisti
Voi muullakin lailla olla narsisti, mutta narsisteilla on ainakin tämä. Minun ongelmani johtuvat juuri siitä, että minä en saanut koskaan tehdä mitä minä halusin. Olisipa se ollut miten järkevää tahansa, tai siis ainakin ihan järkevästi perusteltua, eikä mitään vahingollista soopaa tai sekoilua. Siksi minulle kasautui elämässä ihan hirveästi ongelmia, joista narsisti on vastuussa. Hän ei toki niitä tule ratkomaan, mutta ne ovat silti hänen vikansa täysin.
Kommentit (172)
Koska äidille "aion tehdä mitä itse haluan" = jotain järkyttävää ja pahaa joka loukkaa häntä ja muita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Saisiko jonkin konkreettisen esimerkin. Mitä äitisi ei antanut sinun tehdä lapsena ja aikuisena
Olla masentunut.
ap
Itsestäänselvää? Ei todellakaan vaan osoitus äitisi kyvystä niellä sinulta ihan mitä tahansa. Hän on pyhimys
Raivari esim kun hän siivosi asuntosi. "Melkein katsoi ihmetellen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen lapsen, joka antaa vanhempansa määrätä eikä ota itse vastuuta asioistaa ja vielä syyttää vanhempaansa on narsisti. Ehkä alaikäisenä, mutta haloo, herätys. Ei vanhemmallasi ole mitään valtaa tekemisiisi enää ellet anna.
Eihän ole narsisti, ootko ihan sekaisin? Jos vanhemman onnistuu määrätä, niin toinen on uhri, tajuatko? Manipuloitu uhri.
En ole sekaisin. Taisi olla harvinaisen tyhmä tai retorinen kysymys, mutta silloin ei käytetä kysymysmerkkiä. "Onnistuu määrätä -- " Aikuinen ihminen on vastuussa omasta elämästään. Piste.
Eihän vastuu ja kyky tai oikeutus tehdä asioita, joita haluaa, ole synonyymejä.
ap
Sinä olet vastuussa valinnoistasi. Sinulla on oikeus tehdä asioita, joita haluat. Jos joku estää perustuslaissa, ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa ja Suomen laissa taattuja oikeuksia, vie asia eteenpäin. Esimerkiksi oikeuteen, poliisille tai muulle vastaavalle taholle. Mutta älä aikuinen ihminen ruikuta, että äitisi estää sinua elämästä. Sinä voit katkaista välit kokonaan. Mikäli koet, että sinulla ei ole kykyjä se on silloinkin "oma vikasi", mutta siihenkin voit saada apua. Jos äitisi esti sinua ennen, älä jää vellomaan menneisyyten tai jää, mutta älä silloin itke. Tai itke, jos et halua ottaa vastuuta itsestäsi, ei sinua voi auttaa. Tarkoitus ei ollut olla ilkeä tarkoituksellisesti, mutta herättää ajatuksia. Voit ottaa ilkeilynä ja jatkaa valittamista tai alkaa vihdoin ja viimein elää.
Miten ilmeni, ettei äiti antanut sinun olla masentunut?
Oliko muuta?
Mitä hän ei ole aikuisena antanut sinun tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselvää? Ei todellakaan vaan osoitus äitisi kyvystä niellä sinulta ihan mitä tahansa. Hän on pyhimys
Raivari esim kun hän siivosi asuntosi. "Melkein katsoi ihmetellen"
Onhan se täysin itsestäänselvää, koska minut on sentään kasvatettu, toisin kuin ilmeisesti sinua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten ilmeni, ettei äiti antanut sinun olla masentunut?
Oliko muuta?
Mitä hän ei ole aikuisena antanut sinun tehdä?
Ei ois hyväksynyt mulle terapiaa ja moitti ja haukkui kun suoriutumiseni oli sen mukaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen lapsen, joka antaa vanhempansa määrätä eikä ota itse vastuuta asioistaa ja vielä syyttää vanhempaansa on narsisti. Ehkä alaikäisenä, mutta haloo, herätys. Ei vanhemmallasi ole mitään valtaa tekemisiisi enää ellet anna.
Eihän ole narsisti, ootko ihan sekaisin? Jos vanhemman onnistuu määrätä, niin toinen on uhri, tajuatko? Manipuloitu uhri.
En ole sekaisin. Taisi olla harvinaisen tyhmä tai retorinen kysymys, mutta silloin ei käytetä kysymysmerkkiä. "Onnistuu määrätä -- " Aikuinen ihminen on vastuussa omasta elämästään. Piste.
apSinä olet vastuussa valinnoistasi. Sinulla on oikeus tehdä asioita, joita haluat. Jos joku estää perustuslaissa, ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa ja Suomen laissa taattuja oikeuksia, vie asia eteenpäin. Esimerkiksi oikeuteen, poliisille tai muulle vastaavalle taholle. Mutta älä aikuinen ihminen ruikuta, että äitisi estää sinua elämästä. Sinä voit katkaista välit kokonaan. Mikäli koet, että sinulla ei ole kykyjä se on silloinkin "oma vikasi", mutta siihenkin voit saada apua. Jos äitisi esti sinua ennen, älä jää vellomaan menneisyyten tai jää, mutta älä silloin itke. Tai itke, jos et halua ottaa vastuuta itsestäsi, ei sinua voi auttaa. Tarkoitus ei ollut olla ilkeä tarkoituksellisesti, mutta herättää ajatuksia. Voit ottaa ilkeilynä ja jatkaa valittamista tai alkaa vihdoin ja viimein elää.
No eihän ollut oikeus tehdä mitä mä halusin.
ap
Eli ei ole ollut mitään mitä äitisi on sinulle tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSinä olet vastuussa valinnoistasi. Sinulla on oikeus tehdä asioita, joita haluat. Jos joku estää perustuslaissa, ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa ja Suomen laissa taattuja oikeuksia, vie asia eteenpäin. Esimerkiksi oikeuteen, poliisille tai muulle vastaavalle taholle. Mutta älä aikuinen ihminen ruikuta, että äitisi estää sinua elämästä. Sinä voit katkaista välit kokonaan. Mikäli koet, että sinulla ei ole kykyjä se on silloinkin "oma vikasi", mutta siihenkin voit saada apua. Jos äitisi esti sinua ennen, älä jää vellomaan menneisyyten tai jää, mutta älä silloin itke. Tai itke, jos et halua ottaa vastuuta itsestäsi, ei sinua voi auttaa. Tarkoitus ei ollut olla ilkeä tarkoituksellisesti, mutta herättää ajatuksia. Voit ottaa ilkeilynä ja jatkaa valittamista tai alkaa vihdoin ja viimein elää.
Etkö myös ymmärrä, että nämä ovat päänsisäisiä malleja, ei mitään, mitä äidin tartvitsee enää sanoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole ollut mitään mitä äitisi on sinulle tehnyt
On estänyt minua tekemästä mitä haluaisin ja olemasta se kuka olen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu terapiaan, niin moni muukin narsistin uhri on tehnyt. Miksi olet tekemisissä vanhemman kanssa vielä aikuisiällä, jos huonot välit?
No koska narsisti on manipuloinut niin, että ellet opi tulemaan hänen kanssaan toimeen se on merkki siitä, ettei sinusta voi kukaan piitata ikinä. Lisäksi narsisti antaa aina hetken tukea, kunnes sitten kääntääkin ongelman viaksi, joka sinun kuuluu itsessäsi korjata.
No sitä suuremmalla syyllä hakeudu terapiaan. Kyllä mä narsistin uhrina tiedän kaavan varsin hyvin.
Ja luulenpa, että et tiedä. Oletko säkin näitä vastuu-jankkaajia?
ap
Valitettavasti väkivaltaisen lapsuuden rumat jäljet on väkivallan kohteen itse korjattava, eli sinun, lapsuudessasi vaurioitetun, on otettava itse vastuu kaikesta ja korjattava itse itsesi mieluiten vuosien psykoterapiassa, jos traumat ovat syviä ja vaikeita. Ei hän, joka on rikkonut sinut, voi sinua korjata, eikä kyllä kukaan muukaan, vaan korjaukset on itse tehtävä, eli se vastuu on siis - ikävä kyllä - yksinomaan lapsuudessaan rikotun hartioilla. Jos et ymmärrä omaa osuuttasi ja vastuuta itsesi korjausprosessissa, niin et tule koskaan pääsemään eroon ongelmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö myös ymmärrä, että nämä ovat päänsisäisiä malleja, ei mitään, mitä äidin tartvitsee enää sanoa.
ap
Skeemoja voi muuttaa. Hanki uusia malleja ja positiivisia kokemuksia. Aluksi tietoisesti, lopulta alat tiedostamattakin toistaa näitä. Pystyt, kun yrität. Tsemppiä!
Mitään konkreettista ei ole yhdessäkään ketjussa ollut. Ihan tavallinen 70-luvun äiti. Jopa lempeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu terapiaan, niin moni muukin narsistin uhri on tehnyt. Miksi olet tekemisissä vanhemman kanssa vielä aikuisiällä, jos huonot välit?
No koska narsisti on manipuloinut niin, että ellet opi tulemaan hänen kanssaan toimeen se on merkki siitä, ettei sinusta voi kukaan piitata ikinä. Lisäksi narsisti antaa aina hetken tukea, kunnes sitten kääntääkin ongelman viaksi, joka sinun kuuluu itsessäsi korjata.
No sitä suuremmalla syyllä hakeudu terapiaan. Kyllä mä narsistin uhrina tiedän kaavan varsin hyvin.
apValitettavasti väkivaltaisen lapsuuden rumat jäljet on väkivallan kohteen itse korjattava, eli sinun, lapsuudessasi vaurioitetun, on otettava itse vastuu kaikesta ja korjattava itse itsesi mieluiten vuosien psykoterapiassa, jos traumat ovat syviä ja vaikeita. Ei hän, joka on rikkonut sinut, voi sinua korjata, eikä kyllä kukaan muukaan, vaan korjaukset on itse tehtävä, eli se vastuu on siis - ikävä kyllä - yksinomaan lapsuudessaan rikotun hartioilla. Jos et ymmärrä omaa osuuttasi ja vastuuta itsesi korjausprosessissa, niin et tule koskaan pääsemään eroon ongelmistasi.
No kirjoitin sen kyllä aloitukseen. Että ei rikkoja asiaa tule korjaamaan.
ap
Vanhempi, joka ei anna aikuisen lapsensa tehdä vanhemman rahoilla mitä tämä haluaa, on narsisti.
Noin se kuuluu oikeasti tuo lause. Kuin jostain muinaisesta Agatha Christien -dekkarista, jossa tyhjäpäiset ja kädettömät sukulaiset odottaa jonkun vanhan, rikkaan sukulaisensa kuolemaa, ja itkevät kuinka julmasti maailma heitä kohtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSkeemoja voi muuttaa. Hanki uusia malleja ja positiivisia kokemuksia. Aluksi tietoisesti, lopulta alat tiedostamattakin toistaa näitä. Pystyt, kun yrität. Tsemppiä!
Positiivisia kokemuksia ei noin vain hankita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apValitettavasti väkivaltaisen lapsuuden rumat jäljet on väkivallan kohteen itse korjattava, eli sinun, lapsuudessasi vaurioitetun, on otettava itse vastuu kaikesta ja korjattava itse itsesi mieluiten vuosien psykoterapiassa, jos traumat ovat syviä ja vaikeita. Ei hän, joka on rikkonut sinut, voi sinua korjata, eikä kyllä kukaan muukaan, vaan korjaukset on itse tehtävä, eli se vastuu on siis - ikävä kyllä - yksinomaan lapsuudessaan rikotun hartioilla. Jos et ymmärrä omaa osuuttasi ja vastuuta itsesi korjausprosessissa, niin et tule koskaan pääsemään eroon ongelmistasi.
No kirjoitin sen kyllä aloitukseen. Että ei rikkoja asiaa tule korjaamaan.
ap
No miten sen psykoterapian tai/ja totaalisen eron kanssa on? Rautakaupasta on turha mennä ostamaan leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi, joka ei anna aikuisen lapsensa tehdä vanhemman rahoilla mitä tämä haluaa, on narsisti.
Noin se kuuluu oikeasti tuo lause. Kuin jostain muinaisesta Agatha Christien -dekkarista, jossa tyhjäpäiset ja kädettömät sukulaiset odottaa jonkun vanhan, rikkaan sukulaisensa kuolemaa, ja itkevät kuinka julmasti maailma heitä kohtelee.
En olisi ikinä ollutkaan tekemässä mitään kenenkään toisen rahoilla, joten tämä ei kuulu mukaan tähän nyt.
ap
Saisiko jonkin konkreettisen esimerkin. Mitä äitisi ei antanut sinun tehdä lapsena ja aikuisena