Miksi synnyttämättömille naisille ei koskaan kerrota, millaista sairasta kidutusta synnyttäminen oikeasti on?
Joo voi elämä mitä sairautta joka tuntui ettei pääty ikinä. Lopulta en ollut edes kiinnostunut koko vauvasta kun sen sain äherrettyä ulos itsestäni.
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Yöks. Empä aijo synnytellä alapään hedelmiä.
Se on sinun valintasi, pysy siinä. Itse rakastan lapsiani ja ne tuovat paljon iloa ja eloa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annuliina kirjoitti:
Se voi olla joillekin yhtä tuskaa ja piinaa, uskon sen. Minulla on serkku, jolla on 16 lasta ja noin 105 lastenlasta! Mitäs tuumaat? Tosin hän ei ole ikinä, siis IKINÄ valittanut synnytyksistä. Minä en voi ottaa kantaa kun en ole synnyttänyt koskaan - ei ole minulle suotu tätä onnea. Olisin ollut varmaan liian huono äiti. Mutta voimia teille. Mutta älkää hankkiko lapsia jos se noin kauheaa on.
Miljoonilla lapsilla on ollut oikeasti liian huono äiti, eihän se mikään este ole lapsien saamiselle. Mitä järkeä on ylikansoittuneeseen maailmaan tehdä lapsia niin paljon kun ehtii, jo olemassa olevatkin tulevat kärsimään asioista joita meidän ikäiset ei osaa arvatakaan. Miksi suljetaan korvat järjen ääneltä. Mitä vähemmän lapsia syntyy, sitä parempi kaikille.
Lahkolaisilla lapsia riitttää...
Arvasin myös ja minua ärsyttää kun kersoqja synnytetään taukoamatta mutta edellisistäkään ei pidetä tarpeeksi huolta. He eivät edes ymmärrä miten paljon kasvava lapsi tarvitsee kaikkea. Miten paljon muiden perheiden lapset saavat enemmän ja heidän lapsensa syntyvät puutteen maailmaan.
Niin itse olen kyllä iloinnut siitä, että lapsuudenperheessäni oli paljon lapsia. Sisaruksiin on läheiset välit ja yhdessä kannamme vastuuta ikääntyvistä vanhemmista. Minulla on ’vain’ kolme lasta ja synnytykset ovat sujuneet kuten pitikin. En nyt tuota itse synnytystapahtumaa nostaisi miksikään ykköseksi, luonnollinen juttu odotuksen päätteeksi. Tottakai siitä puhutaan, kun asia on tuoreessa muistissa, mutta haaleneehan se, kun tulee uusia tapahtumia lapsen kasvaessa.
Minkähän verran tätä keskustelua nyt ylläpitää naiset, joilla ei ole synnytyskokemusta. Ja sen kokemuksenhan saa vain synnyttämällä. Ei sitä saa lukemalla tai toisten juttuja kuuntelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta, lähteekö tuohon touhuun vai ei.
t. mies
Vittu mikä idiootti, sullapa ei ookaan oma valintasi! Et pystyisi siihen valinnallakaan!
No kyllä se naisella on ihan oma valinta. Ehkäisy on keksitty. t. nainen ja kaksi lasta
Hyvä kysymys! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kukaan suostuisi vapaaehtoisesti synnyttämään yhtään mitään. En käsitä.
Todennäköisesti synnytyksen jälkeiset masennukset ja psykoositkin johtuvat synnytyskidutuksen aikaansaamasta traumasta ja yhteiskunnan yleisestä välinpitämättömyydestä naisten kärsimystä ja kipua kohtaan.
Kyllä on varaa arvostella naisten sukuelinten silpomista. Syntymä on kuoleman ohella yksi elämän tavallisimpia asioita. Suomessa se tapahtuu useimmiten turvallisissa oloissa sairaalassa, ja kivunlievitystäkin on tarjolla. Lisäksi näinä tehokkaiden ehkäisymenetelmien aikoina synnyttäminen on yleensä vapaaehtoista. Tyttölasten sukuelimet sen sijaan silvotaan ilman mitään kivunlievitystä saastaisisa oloissa täysin asiantuntemattomien noita-akkojen toimesta. Lasta pidetään väkisin kiinni, jopa niin, että luut murtuvat.
vastaa 1/100 kiveksille potkua, uuu uuu tosi kamalaa. Täysin lunnollista se on
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kukaan suostuisi vapaaehtoisesti synnyttämään yhtään mitään. En käsitä.
Todennäköisesti synnytyksen jälkeiset masennukset ja psykoositkin johtuvat synnytyskidutuksen aikaansaamasta traumasta ja yhteiskunnan yleisestä välinpitämättömyydestä naisten kärsimystä ja kipua kohtaan.
Kunhan siellä trollailet ajankuluksesi!
Suomessa on vielä vanha perinne, että synnytyksistä ei edes puhuta tarpeeksi, kun vanha tapa on ollut, että pitää vaan kestää...eli "Kivulla ja säryllä sinun pitää...." jne. soopaa.
Anoppini esimerkiksi ylpeilee sillä, että ei päästänyt ääntäkään, kun on synnyttänyt - joskus olen miettinyt, että haluaisikohan hän oikein jonkun palkinnon siitä, että ei edes pihahtanut.
Totta on, että synnytykset ovat kaikilla erilaisia ja pitäisi antaa kunnon kivunlievitykset tai keisarileikkaus sille, joka sen haluaa, ilman, että tarvitsee rukoilla ja käydä kaikenmaailman kursseja synnytyspelkoa vastaan.
Kun näin tämän otsikon, ensimmäinen ajatukseni oli, että kuka helvetti kuvittelee sen olevan helppoa?
Keisarileikkaus ei ole synnyttämistä. Lapsi toki siinä syntyy, mutta se on leikkaus. Se ei ole luonnollista.
Jotenkin ihmetyttää se, että täällä aina porukka nalkuttaa luonnollisesta alatiesynnytyksestä. Toinen vaihtoehto on sectio, joka on yksi isoimpia leikkauksia. Siinä mennään kaikkien ihopeitteiden läpi. Sen pitäisi olla ihan viimeinen vaihtoehto.
Synnytykset olivat hienoja kokemuksia, kivusta huolimatta. Minulle oli aikaisemmin tehty pari vatsan alueen leikkausta (endometrioosi) ja ihan ilman muuta silloin kesti paraneminen kauammin ja oli epämiellyttävämpää. Todella ottaisi päähän enää joutua sellaiseen leikkaukseen, mutta synnyttämään lähtisin onnellisena. Kipu sairauden takia on kuitenkin eri asia ja huomattavasti turhauttavampaa kuin lapsen synnyttämisen takia.
Samaa olen miettinyt kuin ap.
En osannut pelätä synnytystä etukäteen. Nyt aikaa siitä on kulunut 13 vuotta, ja kyyneleet saattavat edelleen nousta silmiin, jos asiaa miettii. (Olin myös välinpitämätön lasta kohtaan syntymän jälkeen; ja joskus mietin, millaiset traumat hän on ehkä siitä saanut. Hoidin lasta mekaanisesti, koska niin kuuluu tehdä. En hymyillyt viikkoihin synnytyksen jälkeen. Lapsen yksivuotissyntymäpäivä oli suuren tuskan muistopäivä jne. Edellä oleva kuulostaa varmasti oudolta, mutta muuten pidän itseäni melko täysjärkisenä ihmisenä. )
Kipu on sanoinkuvaamatonta.
Kaikki rajut jutut liitetään maailmassa miesten toimintaan. Synnytys ei "voi" olla hirveää, koska sen tekee se lämpöinen, lempeä äiti, jolle se on luonnollisinta maailmassa. Itseäni kiinnostaisi synnyttää ehkä hieman enemmän, jos siitä puhuttaisiin extremelajina, rajuna urheilusuorituksena, johon ei miehet pysty, eikä hymisteltäisi ja suorastaan vähäteltäisi koko kokemusta.
No ei se mulla ainakaan ollut - siksi minä en kertoisi.
Miksi yleensä sairaaloissa annetaan kivunlievitystä. Miksi ei toimita luonnollisesti niin kuin ennen vanhaan. Miksi tulitte sairaalaan autolla, luonnollisempaa olisi tulla kävellen tai hevosella.
Miksi synnytysten hoito on keskiajalla vaikka lääketiede on kehittynyt huimasti sitten keskiajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee näistä jutuista ihan fyysisesti huono olo. Minulla ei ole vielä lapsia, mutta haluan niitä kovasti. Mielestäni en ole kovinkaan herkkä, mutta minulla on erittäin huono kokemus kierukan laitosta kohdun mittauksineen. Lähes pyörryin tuohonkin operaatioon, vaikken ole ikinä eläessäni pyörtynyt. Silmätkin vaan valuivat vettä kivusta. Olisinkohan synnytyksessäkin itkevä pikkutyttö...
Kyllä pelottaa jo nyt, vaikkei lapsi ole vielä ajankohtainen :(
älä huoli, suomessa saa pelkosektion jos vaan haluaa ja pitää siitä kiinni, vaikka mammat täällä mitä väittäis. se on vissi ja varma. mäkin sain. mulla samanlaiset ajatukset ja kokemukset kuin sulla, olen äiti siitä huolimatta ja ylpeä siitä (enkä häpeä tai peittele myöskään tapaa jolla lapseni tulivat maailmaan). älä ihmeessä jätä lapsia tekemättä sen takia, ettet uskalla synnyttää. äläkä välitä mistään louskuttajista täällä äläkä muuallakaan, se on vain ja ainoastaan sun asia miten synnytät.
Eihän se kaikille ole kauheaa kidutusta. Kun lapsi on toivottu, nainen nuori ja hyväkuntoinen, synnytys voi olla jopa parasta mitä on saanut kokea. On Suomessa hyvät lääkärit ja kätilöt, sektioonkin pääsee, jos pelottaa.
Normaalisti esikoisen saaminen onkin vaikeampi, mutta seuraavat synnytykset menevät nopeasti ja vähemmillä kivuilla.
Koska vaikka se on kivuliasti niin siihen ei enää tarvitse niin usein kuolla?
Mä en ymmärrä miksei synnytyksissä ja kivuliaissa toimenpiteissä panosteta kivunlievitykseen ja psyykeen hoitoon?! Ainakaan suomessa ei lääkitä kunnolla mm. luu- ja selkäydinnäytteen otossa. Kauhutarinoita olen kuullut lähipiirissä, että aikuiset miehetkin kirkuu kun neulaa painetaan voimalla luuhun.
Olen monesti miettinyt että ennemmin kuolen mitä joutuisin jompaankumpaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..se on vain ja ainoastaan sun asia miten synnytät.
Hah... ei sektio ole mikään synnytys, et sä voi sen jälkeen sanoa että olet itse synnyttänyt jotain. Sektion jälkeen sä et tiedä synnytyksestä yhtään mitään.
Voi apua 😂😂 mistähän ne hivit ja kaikki muut tarttuvat taudit siihen vauvaan hyppää? Kätilökö tartuttaa?
Jokainen suomessa raskaana oleva saa ilmaisena ja automaattisesti testit ja niiden tulosten mukaan sitten toimitaan.