Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei miehelläni ole mitään käsitystä ajan kulusta, eikä pysty tekemään asialle yhtään mitään?

Vierailija
27.10.2017 |

Ollaan oltu yhdessä jo 18 vuotta ja mies on aina ollut tällainen. Sillä ei ole mitään ajantajua ja saattaa kuvitella ehtivänsä tehdä ihan mitä tahansa tunnissa tai päivässä. Esimerkiksi kokonaisen kylppäriremontin yhtenä vapaapäivänä tai siivoamaan koko kodin ja laittamaan ruokaa 10 hengelle tunnissa (meillä on 200-neliöinen omakotitalo..).

Alan kyllästyä tähän. Etenkin nyt, kun meillä on lapsia ja päivissä pitäisi olla rutiinia. Kahdestaan elellessä pystyin sopeutumaan ja toimimaan niin, ettei miehen onneton ajantaju pilannut elämää. Nyt mies on isyysvapaalla, eikä saa mitään aikaiseksi. Tai no siis minun mittapuuni mukaan silloin kuin pitäisi. Mies esimerkiksi soitti äsken ja kysyi, missä eilisen päivällinen on, kun pitäisi antaa lounasta taaperolle. KELLO ON PUOLI KOLME! Meillä on lounasaika klo 11. Taapero on nyt kuulemma nukahtanut sohvalle, kun ei jaksanutkaan lukea ja mies ajatteli katsoa lounaan valmiiksi tässä välissä. Eli taapero nukahti päiväunille ennen lounasta ja päiväunetkin otetaan nyt ihan milloin sattuu.

Mihinkään ei päästä ajoissa, koska mies saattaa kuvitella ehtivänsä tehdä sata asiaa ennen lähtöä. Kerran lähti uimahalliin tuntia ennen kuin olisi pitänyt lähteä konserttiin. Sanoi uivansa puoli tuntia. No, uimahallille ajaa 20 minuuttia, joten jo pelkästään ajo ja uinti on yli tunnin. Tuohon päälle vielä suihkut ja saunat ja vaatteiden vaihdot sekä uimahallissa että juhlavaatteet kotona.. Tulin itse kotiin puolta tuntia ennen konserttiin lähtöä ja luin miehen uintisuunnitelmista lapulta keittiön pöydältä. Tiesin heti, ettei ehditä mitenkään, peruin konserttiin lähdön ja mies kuinkas ollakaan tuli 45 minuuttia myöhässä kotiin, varttia ennen kuin konsertti alkoi kaupungin toisella puolella.

Mies ei ymmärrä ongelmaa. Sanoo, ettei maailma mene rikki, vaikka joskus ei tulisi asioita tehtyä kellon tarkasti. Minä taas en kestä sitä, että joudun perumaan yhteisiä menemisiä sen takia, ettei mies hallitse ajankäyttöään. Tai sitten joudun olemaan pari tuntia nälässä, kun mies on luvannut hoitaa päivällisen pöytään töistä tullessani ja lähtee samalla oven avauksella vasta kauppaan hakemaan ruokatarvikkeita, kun minä tulen töistä kotiin.

Toissapäivänä pyysin miestä ottamaan terassilta kiinteän varjon pois, ettei mahdollinen raskas lumi rikkoisi sitä. No, tuli lumisade ja se oli raskasta ja varjo repesi. Olisi itse voinut sen ottaa, jos olisin 20cm pidempi tai meillä olisi tikkaat. Tuoli ei olisi auttanut, kun on hankalassa paikassa.

Aargh!

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa ostaa kaverille suklaata, jos lähdette tuntia aiemmin. Se saattaa monelle kaltaiselleni olla aivan uusi ajatus, että paikan päälle voi lähteä ajoissa tekemään samaa haahuilua, jota harrastaisi normaalisti ne hetket, joista ei voi luopua lähtemällä ajoissa.

Toisaalta yleinen vitkuttelu aiheuttaa senkin, että usein oikeasti on kiire tehdä kaikenlaista ennen lähtöä. Ja vasta lähdön aiheuttama stressi laittaa riittävästi tulta hännän alle, jotta tarvittavat tehot irtoaa.

Olen miljoonasti päättänyt tehdä valmistelevat hommat edellisenä iltana. Mutta en koskaan muista laittaa ajastinta muistuttamaan siitä.

Vierailija
62/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa vieraalta kulttuurilta.

.

Se on vaan rikkutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Meillä on lähisuvussa Asperger-henkilö ja toinen, jolla on diagnosoitu ADHD. Nämä siis miehen puolelta. En ole osannut aiemmin yhdistää, että näillä voisi olla jotain yhteyttä miehen ajanhallintaongelmiin. Ehkä on, ehkä ei. 

Mies itse on sanonut, että ajattelee aikaa liian optimistisesti ja huomaa liian myöhään, ettei ehdi. Mutta ettei se haittaa! Kun ei joudu itse kärsimään myöhästelystä tai siitä, että asiat jäävät välistä tai töissä joku raportti palautetaan myöhässä, niin ei kai opi. Jos töissä pomo huutaisi naama punaisena, ettei mitään palauteta minuuttiakaan myöhässä ja siitä tulisi joku rangaistus, ehkä ryhdistäytyisi. Tai pomo antaisi aiemman deadlinen, kun huomaa, ettei todellakaan pysty palauttamaan mitään ajoissa.

Välillä oikeasti hämmennyn siitä, miten voi edes tulla mieleen alkaa tehdä jotain aikaa vievää, kun on kiire. Ihan vaan se, ettei tajua, kuinka paljon jonkun asian tekemiseen menee. Yhtenä lauantaipäivänä olin aamupäivän muualla ja miehen piti tehdä kolme pellillistä pizzaa metsäreissua varten. Olimme menossa isolla porukalla Nuuksioon ja meidän tehtävänä oli tuoda koko porukalle pizzaa. Herättiin kumpikin klo 8 ja minä tulin kotiin klo 14. Nuuksioon piti lähteä viimeistään klo 15, koska parkkipaikalla piti tavata klo 16 (meiltä ajaa 45min, mutta koska tiesin, ettei mies pääse lähtemään ajoissa, niin sanoin 15). NO. Mies oli käynyt aamulla juoksulenkillä, katsonut kaksi leffaa Netflixistä ja kun kello oli puoli kaksi, alkoi tehdä taikinaa. Minä tulin kahdelta kotiin. Taikina oli juu kohoamassa, mutta mies ei ollut hankkinut mitään täytteitä, vaikka olin aamulla kirjoittanut kauppalistan ja sanonut, että ne pitää käydä ostamassa. Kauppaan oli 10 min automatka tuolloin. Eli ei mitään mahdollisuutta ehtiä tunnissa kauppaan (20 min pelkkiin matkoihin), paistaa esim. jauhelihaa ja kolme pellillistä pizzaa tunnissa, kun taikina oli vielä kulhossa. Pizzan olisi voinut hyvin aloittaa silloin kahdeksalta aamulla! Tai yhdeksältä. Tai kymmeneltä, yhdeltätoista, kahdeltatoista, yhdeltäkin olisi ehtinyt aivan loistavasti. Ei enää kahdelta!

Aijuu, mies sanoi äsken, että pitäisi käydä palauttamassa yksi kirja kirjastoon tänään, kun se on muuten myöhässä. Kirjasto meni 18 minuuttia sitten kiinni.

Vierailija
64/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ois sietäny tuommosta miestä varmaan muutamaa kuukautta kauempaa saatikka tehnyt sille lapsia. Ihan kun esikoululaisen kanssa eläis joka vitkuttaa ja vatkuttaa joka asian kanssa ja saa patistaa eikä uskalla luottaa toiseen pätkääkään ja aina huolissaan tuleeko asiat hoidettua.

Vierailija
65/74 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Meillä on lähisuvussa Asperger-henkilö ja toinen, jolla on diagnosoitu ADHD. Nämä siis miehen puolelta. En ole osannut aiemmin yhdistää, että näillä voisi olla jotain yhteyttä miehen ajanhallintaongelmiin. Ehkä on, ehkä ei. 

Mies itse on sanonut, että ajattelee aikaa liian optimistisesti ja huomaa liian myöhään, ettei ehdi. Mutta ettei se haittaa! Kun ei joudu itse kärsimään myöhästelystä tai siitä, että asiat jäävät välistä tai töissä joku raportti palautetaan myöhässä, niin ei kai opi. Jos töissä pomo huutaisi naama punaisena, ettei mitään palauteta minuuttiakaan myöhässä ja siitä tulisi joku rangaistus, ehkä ryhdistäytyisi. Tai pomo antaisi aiemman deadlinen, kun huomaa, ettei todellakaan pysty palauttamaan mitään ajoissa.

Välillä oikeasti hämmennyn siitä, miten voi edes tulla mieleen alkaa tehdä jotain aikaa vievää, kun on kiire. Ihan vaan se, ettei tajua, kuinka paljon jonkun asian tekemiseen menee. Yhtenä lauantaipäivänä olin aamupäivän muualla ja miehen piti tehdä kolme pellillistä pizzaa metsäreissua varten. Olimme menossa isolla porukalla Nuuksioon ja meidän tehtävänä oli tuoda koko porukalle pizzaa. Herättiin kumpikin klo 8 ja minä tulin kotiin klo 14. Nuuksioon piti lähteä viimeistään klo 15, koska parkkipaikalla piti tavata klo 16 (meiltä ajaa 45min, mutta koska tiesin, ettei mies pääse lähtemään ajoissa, niin sanoin 15). NO. Mies oli käynyt aamulla juoksulenkillä, katsonut kaksi leffaa Netflixistä ja kun kello oli puoli kaksi, alkoi tehdä taikinaa. Minä tulin kahdelta kotiin. Taikina oli juu kohoamassa, mutta mies ei ollut hankkinut mitään täytteitä, vaikka olin aamulla kirjoittanut kauppalistan ja sanonut, että ne pitää käydä ostamassa. Kauppaan oli 10 min automatka tuolloin. Eli ei mitään mahdollisuutta ehtiä tunnissa kauppaan (20 min pelkkiin matkoihin), paistaa esim. jauhelihaa ja kolme pellillistä pizzaa tunnissa, kun taikina oli vielä kulhossa. Pizzan olisi voinut hyvin aloittaa silloin kahdeksalta aamulla! Tai yhdeksältä. Tai kymmeneltä, yhdeltätoista, kahdeltatoista, yhdeltäkin olisi ehtinyt aivan loistavasti. Ei enää kahdelta!

Aijuu, mies sanoi äsken, että pitäisi käydä palauttamassa yksi kirja kirjastoon tänään, kun se on muuten myöhässä. Kirjasto meni 18 minuuttia sitten kiinni.

En käsitä miten kestät tuota! Ärsyttää pelkästään tätä lukiessa ihan sairaasti. Olisin jättänyt tuon miehen jo kolmannen tuollaisen tapauksen jälkeen, miten olet kyennyt katselemaan tuota vuosikausia?!

Vierailija
66/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette menossa lentokentälle, niin myöhästytäänkö silloinkin ja käskeekö mies soittaa boardingiin , että pesee hampuja, että voitteko odottaa?

Vierailija
67/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollainen. Ja olen pärjännyt hyvin koulussa, opinnoissa, teen vaativaa työtä jne. Silti olen esim. myöhässä melkein joka aamu, viimeksi eilen menin taksilla töihin kun jäin ratikasta. Jotenkin en vaan hahmota asioihin menevää kokonaisaika. Esim. ajattelen, että työmatkaan menee 15-20min ja se on ihan totta. Mutta sitten pitää käydä hakemassa puhtaat työvaatteet toiselta puolelta taloa, pukea ne päälke ja pakata omat vaatteet laukkuun ja kantaa kimpsut ja kampsut työpisteelle, sitten talon viedään ulkovaatteet ja laukku toisaalle lokeroon, sitten viedä taas toisaalle eväät jääkaappiin ja samalla laitan kahvin tippumaan, sitten pitää mennä käynnistelemään tietokonetta ja tässä kohtaa saatan huomata että henkilökortti jäikin laukkuun ja haen sen lokerosta, sitten kirjaudun koneelle ja käynnistelen vaadittavat 4 ohjelmaa mihin menee aikansa, sitten haen kaffemukin eteeni ja vasta sitten pystyn aloittamaan hommat. Ja aikaa on 15-20min sijaan mennyt lähes 60min.

Vierailija
68/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista neurologista poikkeavuutta, mikään huolimattomuus ei tuota enää selitä. Jos mies on noinkin pihalla, en myöskään usko että mies pystyisi tekemään ongelmalleen mitään vaikka yrittäisikin. Teidän kannattaa tehdä jonkinlainen työnjako sen suhteen, että jos pitää keretä tekemään jotain niin sinä olet se aikatauluttaja ja miehesi myös ns. alistuu sinun käskyttämiseesi, eikä ala uskottelemaan itselleen "että kyllähän sitä kerkeää". Jos miehesi ei tähän taivu, niin ongelmia on kyllä tiedossa kun toiseen ei voi luottaa ollenkaan (vaikka mies ei pahaa tarkottaisikaan).

Mun työkaverilla vähän samantyylistä, epäilen myös jotain neurologista poikkeavuutta...mitä se voisi olla?

Vierailija
69/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa  että miehelläsi on adhd tai muu neurologinen häiriö. Minulla on , samoin isälläni ja minä pärjään ihan hyvin kun lääkkeet mutta isälläni ei virallista diagnoosia ole ja äiti on hermoraunio toimittuaan vuosia äitinä myös miehelleen joka säheltää ja koheltaa ja unohtaa.

Vierailija
70/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä miehellesi muutama opetus. Varaa liput johonkin josta hän todella pitää. Älä muistuta ajasta. Jos ei ole ajoissa niin mene yksin. Takaisin tultuani kehu vuolaasti miten hienoa oli.

Jos olette sopineet että jotain tapahtuu klo X niin se tapahtuu oli hän paikalla tai ei. Ja jos se on esim ateria niin ruokaa ei myöhemmin sitten enää ole.

Vierailija
71/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli tuollainen ja viimenen niitti suhteeseemme oli kun meidän piti lähteä yhdessä lomalle mutta  mies aamulla vitkasteli kahvinkeitossa niin että tiesin meidän myöhästyvän lennolta, joten otin suunnan  lentokentälle ja lähdin lomalle . Yksin. Olin katsellut tuota pelleilyä kuusi vuotta ja lopulta katkesi se kuuluisa kamelin selkä

- Suihkuun mennessä meni jo siihen että sai vaatteet pois ja itsensä kylppäriin 30 min

- Aamukahvin laittaminen kesti noin 45 min, itse en pystyisi tuohon vaikka yrittäisin !

- Jos oli sovittu että tavataan jossain tiettynä aikana, miestä oli turha odotella. Tämän takia tuli missattua pari leffaa ja yksi konsertti

- Oli luvannut tehdä pitsaa ja ostaa viiniä, kun tulin töistä oli just laittamassa taikinaa kohoamaan ja viiniä oli ostamatta. Suuttui sitten vielä, kun lähdin mäkkärin autokaistalle että "kyllä tää kohta on valmis!"

- On myöhästynyt junista ja busseista monta kertaa

- Kerran oli aamulla lähdössä' taksilla lääkäriin,  puhisi jälkeenpäin kiukkuisena miten "koko ajan  taksikeskuksista soitellaan  perään "  

- Oli kerran menossa  yksityiselle lääkärille, spesialistille ja aikaa oli odottanut kuukauden ( ei sama lääkärireissu kuin yllä), soitti minulle tuohtuneena kun aika oli mukamas jo mennyt eikä hän saa uutta kuin jonnekin "sadan vuoden päähän!" Aika oli ollut klo 11 ja oli paikalla 12.30..

Vierailija
72/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies töissä pärjää?

Vierailija
73/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono ajantaju ja elän sen kanssa niin, että otan mahdollisimman vähän vastuita. En oikeasti varmaan pärjäisi sellaisessa elämässä, missä olisi paljon menoja ja deadlineja. Luulen, että minulla on ADD mutta yritän kyllä, että muut eivät kärsisi minusta paljon.

Vierailija
74/74 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ryhmään "omiin tekemisiin uppoutuvat, joilta häviää ajantaju." Esimerkiksi, jos teen hommia etänä kotona saatan havahtua iltapäivällä, että päällä on yöpuku ja aamupalakin on syömättä.

Jostain käsittämättömästä syystä en aina tajua myöskään kellonaikoja varsinkaan, jos ne sanotaan mulle puhelimessa (esim. ajanvaraus). Ei pitäisi päässä olla älyllistä vikaa, mutta tuon tuostakin olen ollut jostain myöhässä tunnin.

Selvitymiskeinoja: käytän kännyn hälytystä tukena. Kysyn esim. puhelimessa uudelleen sen annetun ajan: siis 10:40 eli kahtakymmentä vaille kymmenen. (Itseasiassa joo - helpompi on tajuta kellonaikoja, jos on kello, jossa on viisarit). Laitan kamppeet kasaan illalla enkä aamulla. Kaikilla tavaroilla pitää olla oma paikkansa (käytän myös hälyjä) niin töissä kuin kotona. Koskee myös käsilaukkua, reppua yms. Muuten menee sähläämiseksi, kun hukassa on milloin lompakko, milloin silmälasit, milloin avaimet jne.

Muita huvittavin keino on liimata seinään lappuja, joissa on käskyjä itselle.

En ole dementikko enkä tietääkseni kärsi muusta kuin jonkinasteisesta hahmotushäiriöstä ja itseäni kiinnostavan tekemisen parissa erittäin hyvästä keskittymiskyvystä.