Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei miehelläni ole mitään käsitystä ajan kulusta, eikä pysty tekemään asialle yhtään mitään?

Vierailija
27.10.2017 |

Ollaan oltu yhdessä jo 18 vuotta ja mies on aina ollut tällainen. Sillä ei ole mitään ajantajua ja saattaa kuvitella ehtivänsä tehdä ihan mitä tahansa tunnissa tai päivässä. Esimerkiksi kokonaisen kylppäriremontin yhtenä vapaapäivänä tai siivoamaan koko kodin ja laittamaan ruokaa 10 hengelle tunnissa (meillä on 200-neliöinen omakotitalo..).

Alan kyllästyä tähän. Etenkin nyt, kun meillä on lapsia ja päivissä pitäisi olla rutiinia. Kahdestaan elellessä pystyin sopeutumaan ja toimimaan niin, ettei miehen onneton ajantaju pilannut elämää. Nyt mies on isyysvapaalla, eikä saa mitään aikaiseksi. Tai no siis minun mittapuuni mukaan silloin kuin pitäisi. Mies esimerkiksi soitti äsken ja kysyi, missä eilisen päivällinen on, kun pitäisi antaa lounasta taaperolle. KELLO ON PUOLI KOLME! Meillä on lounasaika klo 11. Taapero on nyt kuulemma nukahtanut sohvalle, kun ei jaksanutkaan lukea ja mies ajatteli katsoa lounaan valmiiksi tässä välissä. Eli taapero nukahti päiväunille ennen lounasta ja päiväunetkin otetaan nyt ihan milloin sattuu.

Mihinkään ei päästä ajoissa, koska mies saattaa kuvitella ehtivänsä tehdä sata asiaa ennen lähtöä. Kerran lähti uimahalliin tuntia ennen kuin olisi pitänyt lähteä konserttiin. Sanoi uivansa puoli tuntia. No, uimahallille ajaa 20 minuuttia, joten jo pelkästään ajo ja uinti on yli tunnin. Tuohon päälle vielä suihkut ja saunat ja vaatteiden vaihdot sekä uimahallissa että juhlavaatteet kotona.. Tulin itse kotiin puolta tuntia ennen konserttiin lähtöä ja luin miehen uintisuunnitelmista lapulta keittiön pöydältä. Tiesin heti, ettei ehditä mitenkään, peruin konserttiin lähdön ja mies kuinkas ollakaan tuli 45 minuuttia myöhässä kotiin, varttia ennen kuin konsertti alkoi kaupungin toisella puolella.

Mies ei ymmärrä ongelmaa. Sanoo, ettei maailma mene rikki, vaikka joskus ei tulisi asioita tehtyä kellon tarkasti. Minä taas en kestä sitä, että joudun perumaan yhteisiä menemisiä sen takia, ettei mies hallitse ajankäyttöään. Tai sitten joudun olemaan pari tuntia nälässä, kun mies on luvannut hoitaa päivällisen pöytään töistä tullessani ja lähtee samalla oven avauksella vasta kauppaan hakemaan ruokatarvikkeita, kun minä tulen töistä kotiin.

Toissapäivänä pyysin miestä ottamaan terassilta kiinteän varjon pois, ettei mahdollinen raskas lumi rikkoisi sitä. No, tuli lumisade ja se oli raskasta ja varjo repesi. Olisi itse voinut sen ottaa, jos olisin 20cm pidempi tai meillä olisi tikkaat. Tuoli ei olisi auttanut, kun on hankalassa paikassa.

Aargh!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, miksi mieheni ei ole leikkaa-liimaa-askartele-paperinukke, josta muokkaan unelmieni prinssin?

Olet tiennyt miehesi ajantajusta jo 18 vuotta. 1-8 v-u-o-t-t-a.

Aiemmin tämä ei häirinnyt, mutta lasten tultua päivissä on pakko olla rytmiä. Ei pieni lapsi jaksa päiväkodissa, jos yöunille mennään kolmelta ja aamulla pitäisi herätä seitsemältä (jotta itse ehtii töihin). Tai että koulu alkaa tasan jollain kellonlyömällä, eikä vartti sinne tai tänne joskus.

Kuvittelin, että haahuilija olisi ryhdistäytynyt tässä elämänvaiheessa. Mutta ei.

ap

Vierailija
22/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä nyt on yleisemminkin miesten luonteenpiirre. Me ei nautita siitä hössöttämisestä kuten te naiset.

Miten hössöttäminen tähän mitenkään liittyy? Kyllä ihminen voi saapua paikalle tms. ajoissa ilman mitään sen kummempaa draamaa tai säheltämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miehesi kaltainen haahuilija (olen nainen), mutta ei se mulle ongelma ole. En ikinä suostuisi elämään sellaisen ihmisen kanssa, jolle mun haahuiluni ei sovi, ja joka vaatisi että vapaa-aikanakin täytyy noudattaa jotain aikatauluja. En tahdo. Nukun iltapäivälle jos nukuttaa. Syön lounaan klo 17 jos huvittaa. En järjestä mitään aikataulutettuja menoja vapaa-ajalleni. Se riittää että töihin joudun menemään ajoissa.

Jos olisit sopinut että haet jonkun tuttavan juna-asemalta kellonaikaan x, niin saattaisitko jättää sen tekemättä, tai tulisit reippaasti myöhässä koska et sillä hetkellä tahdo mennä ajoissa?

No en kyllä. Itse asiassa olen aina varmuuden vuoksi jonkin verran liian ajoissa ruuhkien tms varalta. Mutta vältän viimeiseen asti tilanteita joissa joudun vapaa-ajallani tekeään mitään tiettynä aikana. Jos kuitenkin sellaiseen suostun, en muista että koskaan olisin myöhästynyt.

Olet sitten vähän samalainen kuin minä. En itsekään jaksa mitään aikataulutettua vapaa-ajallani enkä ole erityisen sosiaalinen, mutta jos nyt kuitenkin jotain on sovittuna niin olen kyllä ajoissa. AP:n ukolla sen sijaan tuntuu olevan sisäisessä kellossa jotain ihan oikeasti vialla...

Vierailija
24/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole nainen - nainen ei ole mies.

Vierailija
25/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole nainen - nainen ei ole mies.

Niin että onko tämä mielestäsi joku sukupuoleen liittyvä asia?

ap

Vierailija
26/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, miksi mieheni ei ole leikkaa-liimaa-askartele-paperinukke, josta muokkaan unelmieni prinssin?

Aiemmin tämä ei häirinnyt, mutta lasten tultua päivissä on pakko olla rytmiä. Ei pieni lapsi jaksa päiväkodissa, jos yöunille mennään kolmelta ja aamulla pitäisi herätä seitsemältä (jotta itse ehtii töihin). Tai että koulu alkaa tasan jollain kellonlyömällä, eikä vartti sinne tai tänne joskus.

Kuvittelin, että haahuilija olisi ryhdistäytynyt tässä elämänvaiheessa. Mutta ei.

ap

Ihan kuin itse muuttuisit täysin toiseksi ihmiseksi toisen vaatimuksesta.

Mutta pääsitpä miestäsi haukkumaan kuitenkin.

Vierailija
27/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vastuuttomuutta.

Olin tuollaisen miehen kanssa naimisissa. Muutuin kireäksi, pettyneeksi, hermostuneeksi. Kaikki oli mun vastuulla, aina. Mies eli kuin hetken lapsi. Lupaili ja sopi auliisti mitä vain vailla aiettakaan pitää lupauksiaan.

Lapsia en suostunut sen kanssa tekemään. Kukahan ne olisi saanut hoitaa? Isi olisi vaan leikkinyt lasten kanssa silloin tällöin.

Erosin, ja kadun katkerasti, etten tehnyt sitä jo aikoja sitten, vaan kulutin parhaat vuoteni ja hermoni moisen haahuilijan kanssa.

Vierailija
28/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen ajantaju viittaa hiukan vieraaseen kulttuuriin....

Vierailija
29/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan oltu yhdessä jo 18 vuotta ja mies on aina ollut tällainen. Sillä ei ole mitään ajantajua ja saattaa kuvitella ehtivänsä tehdä ihan mitä tahansa tunnissa tai päivässä. Esimerkiksi kokonaisen kylppäriremontin yhtenä vapaapäivänä tai siivoamaan koko kodin ja laittamaan ruokaa 10 hengelle tunnissa (meillä on 200-neliöinen omakotitalo..).

Mä teen parhaimmillani ruoan noin 10 minuutissa 4 ihmiselle, niin en nyt ihan ymmärrä miten 10 hengelle kestää välttämättä yhtään sen kauemmin. Vaikka menisikin suorassa suhteessa, niin ei sekään olisi kuin 25 minuuttia. 200 neliötäkin siivoaa tunnissa ihan hyvin, jos siellä ei ole teinibileet käynnissä oksennuksineen ja hajonneine maljakoineen. Toki se, että nämä ovat mahdollisia annetuissa aikamääreissä, ei tarkoita, etteikö äijäsi olisi valinnut jotain 10 tunnin kinkunpaistelua tehtäväkseen varttia ennen vieraiden saapumista.

Eli taapero nukahti päiväunille ennen lounasta ja päiväunetkin otetaan nyt ihan milloin sattuu.

Nyt puhut ihan eri asiasta kuin ajantajusta. Määrittelemäsi aikataulun noudattaminen ei ole ajantajua.

Vierailija
30/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD?

Vierailija
31/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtiikö miehesi kuitenkin töihin ajallaan ja saa töissä hommat tehtyä?

Vierailija
32/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha olen aivan samassa tilanteessa mieheni kanssa, mun on ollut vaan pakko hyväksyä etten voi häntä muuttaa ja yrittänyt vain muuttaa omaa ajatusmaailmaani ja ottaa asiat rennommin, mikä on edelleenkin hankalaa sillä olen aikainen aloittaja. En missään nimessä halua muuttua nalkuttavaksi akaksi!!

Hyvä esimerkki kun oltiin muutettu uuteen talonyhtiöön mieheni oli pyytänyt uudet naapurit syömään ja lupasi hoitaa kaiken. Kun ovikello soi ja naapurit tulivat, lähti herra samalla ovenavauksella lähikauppaan ostamaan illallistarvikkeita :D Istuin sitten ihan ventovieraiden ihmisten kanssa kotisohvalla, onneksi he olivat edes tuoneet viinipullon, niin oli jotain tarjottavaa ennen kuin ruoka saatiin vihdoin pöytään.

Eilen oltiin sovittu että nähdään töiden jälkeen kaupungilla ja mennään ulos syömään. Laitoin hänelle vielä viestin, että nyt lähden töista ja muista olla siihen ja siihen aikaan sovitussa paikassa. Olin jo treffipaikalla oikeean aikaan kun mies vastaa, että lähtee nyt töistä ja että menee vain 10min! 10min!! Vain supermies pääsee kymmenessä minuutissa kaupungin toiselta puolelta toiselle. Hän olikin sitten yli 30min myöhässä ja ihmetteli vain miksi olen niin negatiivinen ja huonolla tuulella.

Meillä on myös usein laskut ja maksut rästissä, useasti maksettu satoja euroja viivästyskorkoja ja välillä mennyt ulosottoonkin, kun ei hän ole muistanut maksaa, rahaa kyllä on, survonut vaan laskut avaamattomina poytälaatikkoonsa. Nyt kyllä hoidan meidän kaikki raha-asiat!

Vierailija
33/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihan kuin itse muuttuisit täysin toiseksi ihmiseksi toisen vaatimuksesta.

Mutta pääsitpä miestäsi haukkumaan kuitenkin.

En muutu toiseksi ihmiseksi, mutta kyllähän ihminen muuttuu eri elämäntilanteissa. En minä enää nuku viikonloppuisin kolmeen iltapäivään, vaikka tein sitä ikävuodet 19-23 opiskellessa. Ai miksikö? Koska olen nykyään työssäkäyvä, perheellinen nainen. Mielelläni nukkuisin pitkään muuten!

En myöskään enää rieku baareissa joka perjantai. Ai miksikö? Koska en jaksa! En jaksa valvoa yli puolenyön, jos tiedän, että aamulla taapero herättää kuitenkin seitsemältä.

Kyllä minä olen muuttunut. Ja siksi kuvittelin, että haahuilijamieheni muuttuisi myös tilanteen vaatimalla tavalla. Ei lapsiperheellinen, työssäkäyvä ihminen mitenkään voi olla vain välittämättä kellosta!

ap

Vierailija
34/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtiikö miehesi kuitenkin töihin ajallaan ja saa töissä hommat tehtyä?

Sillä on liukuva työaika, joten voi mennä kolmen tunnin aikaikkunassa sisään ja kolmen tunnin aikaikkunassa ulos. Ei voi myöhästyä..

Työt saa ilmeisesti tehtyä, mutta tekee usein asiat viimeisenä iltana ja palauttelee kaikenlaisia raportteja ja selvityksiä myöhässä. Menee joskus kokouksiin myöhässä. On ilmeisesti kuitenkin sellaisessa asemassa, että näitä katsotaan läpi sormien. Johtoportaan myöhästyminen on eri asia kuin jonkun sihteerin. 

ap

Vierailija
35/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika !

Vierailija
36/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen parhaimmillani ruoan noin 10 minuutissa 4 ihmiselle, niin en nyt ihan ymmärrä miten 10 hengelle kestää välttämättä yhtään sen kauemmin. Vaikka menisikin suorassa suhteessa, niin ei sekään olisi kuin 25 minuuttia. 200 neliötäkin siivoaa tunnissa ihan hyvin, jos siellä ei ole teinibileet käynnissä oksennuksineen ja hajonneine maljakoineen. Toki se, että nämä ovat mahdollisia annetuissa aikamääreissä, ei tarkoita, etteikö äijäsi olisi valinnut jotain 10 tunnin kinkunpaistelua tehtäväkseen varttia ennen vieraiden saapumista.

Eli taapero nukahti päiväunille ennen lounasta ja päiväunetkin otetaan nyt ihan milloin sattuu.

Nyt puhut ihan eri asiasta kuin ajantajusta. Määrittelemäsi aikataulun noudattaminen ei ole ajantajua.

Niin mutta jos on sovittu, että tarjotaan vaikka jotain tiettyä ruokaa, jonka valmistamiseen menee vähintään kaksi tuntia? Kyllähän pizzat käy hakemassa nopeastikin, mutta se ei ollutkaan pointti. Samoin siivous - pelkästään koko kodin imuroimiseen menee hutaistenkin 20 minuuttia. Yleensä pestään vessat ennen kuin meille tulee illallisvieraita. Tavarat ovat jo valmiiksi oikeilla paikoillaan, mutta ihan peruspölyjen pyyhintäkin kuuluu yleensä asiaan - ja siihenkin kuluu aikaa!

Vierailija
37/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika !

En jätä <3 Se on rakas sika. En minäkään ole täydellinen. Omassa siassa on vain tämä vika, minussa sata vikaa enemmän :)

ap

Vierailija
38/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka ihmeessä joku sivullinen voisi tietää, miksei sinun miehelläsi ole ajantajua. Tämän joudut selvittämään ihan itse.

Kyllä toi kuulostaa sen tason "vammalta" käytännön elämän suhteen, että musta on ihan järkeenkäypää kysyä, onko muilla kokemusta tälläisistä hölmöilijöistä.

Ja täysin puuttuva ajantaju voi johtua monista syistä.

Onko ollut omituinen lapsuudenkoti tän suhteen? Eikö ole joutunut vastuuseen?

Puuttuva ajantaju voi liittyä psyykrnhäiriöihinkin. Nepsyjuttuihin. Monta vaihtoehtoa.

Vierailija
39/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko adhd? ei ole normaalia. voisiko passittaa tutkimuksiin? tai luetuttaa jopa aloitusviestin hänelle?

Vierailija
40/74 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ehkä hieman minulta. Sellanen hyväntahtoinen, hölmö haahuilija. Itselläni on ADD, joka ilmenee esim. juuri toiminnanohjauksen ja ajanhallinnan vaikeutena. En tosin ihan noin paha tapaus ole, että ehkäpä tossa jotakin muuta on (myös). Mutta jos esim. tiettyyn kellon mennessä pitäisi vaikka siivota koti niin voin täysin unohtaa tämän, kun tällä välin tullut monta ajatusta mieleen. Sitten voin vaikka puoli tuntia ennen sattumalta avata siivouskaapin ja imurin nähtyäni tajuavani, että pitäisi siivota. Puolessa tunnissa sitten siivoan koko kodin. Tai sitten jos pitäisi lähte jonnekin niin lähtö yleensä viivästyy, kun säntäilen sinne sun tänne tavaroita etsien ym. En tiedä mikä miehelläsi on, voihan sitä tutkia. Mutta eipä se diagnoosi kuitenkaan muuta mitään. Pitäisi itse tehdä töitä asian eteen ja toisaalta olla myös joustava puoliso.