Onko mitään rajaa siinä mitä kaasolta voi vaatia?
Onko ok, että morsian mm. edellyttää kaason olevan pois töistä häiden järjestämisen vuoksi? Onko ok, että morsian edellyttää kaasoa matkustamaan useamman kerran kaukana olevalle hääpaikkakunnalle järjestelemään?
Koska kaasoilusta tuli näin sairasta puuhaa? Onko yleistäkin, että bestmanin hommiin kuuluu lähinnä polttareiden järjestäminen ja kaasoista revitään viimeisetkin mehut? Eivätkö morsiamet enää ymmärrä, että on hääparin asia järjestää ihan itse omat juhlansa? Apua voi pyytää, mutta joku tolkku kai siinäkin pitäisi olla. Eiväthän kaasot voi käyttää kuukausien ajan kaikkea aikaansa toisten ihmisten juhlien järkkäämiseen.
Seuraan tässä juuri sivusta, kuinka eräs kaason kunnian saanut ihminen heiluu aivan totaalisen burn outin partaalla ja häihin on vielä useampi kuukausi aikaa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaaso ilmoitti tarkkaan mitä hän ei sitten tee. Eikä se juuri muuta tehnytkään kuin piti kimppua kirkossa, organisoi vaatimattomat polttarit ja kuljetti autollaan kukat juhlapaikalle. Piti puheen.
Ei tietenkään ollut pois töistä!
Karkit mä tein toisen kaverin kanssa, kukat kolmannen. Neljäs otti nokkiinsa, kun luuli pääsevänsä kaasoksi, niin boikotoi polttareita ja kettuili mulle hääpäivänä.
Jos kaaso piti kimppua, organisoi polttarit, haki kukat ja piti puheen, se on mielestäni jo aika paljon hommaa yhdelle ihmiselle toisen juhlien järkkäilyssä. Joskaan tuo kimpun pitäminen nyt ei tietysti kauheesti energiaa vie.
Kyllähän morsian saa vaatia kaasolta mitä haluaa, mutta kaasolla on ihan vastaavasti oikeus kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän morsian saa vaatia kaasolta mitä haluaa, mutta kaasolla on ihan vastaavasti oikeus kieltäytyä.
Joo mites se menee: "Ei se oo tyhmä joka pyytää..." jne. Ihmiset on kuitenkin kauheen erilaisia. Toisten on vaikeampi sanoa ei kuin toisten. Ja jos se pyytäjä tietää, että toiselle tämä on vaikea asia, voisi ainakin esittää pyyntönsä tosiaan pyynnön, ei käskyn muodossa. Muutenkin toisen asemaan asettuminen voisi olla ihan hyvä juttu. Ja ylipäänsä sen tajuaminen, ettei omia häitä reivitä toisen selkänahasta. Totta toki sekin, että puolensa kannattaa opetella pitämään. Toisilla se vain kestää kauemmin. Eiköhän tämäkin kaaso tämän projektin jälkeen osaa. Itse en aio koskaan enää suostua kenenkään kaasoksi, touhu on mennyt sen verran hulluksi. Ap
Männävuosina täällä kirjoitteli kerran itse morzilla. Ei vaikuttanut trolliltakaan, vain aika nuorelta ja äärimmäisen itsekeskeiseltä ihmiseltä. Kertoili kaasostaan. Todella pitkän tehtävälistan huippuna komeili vaatimus ommella myös tulevan rouvan morsiuspuku.... Kaaso ei ollut ammatiltaan ompelija.
Vierailija kirjoitti:
Männävuosina täällä kirjoitteli kerran itse morzilla. Ei vaikuttanut trolliltakaan, vain aika nuorelta ja äärimmäisen itsekeskeiseltä ihmiseltä. Kertoili kaasostaan. Todella pitkän tehtävälistan huippuna komeili vaatimus ommella myös tulevan rouvan morsiuspuku.... Kaaso ei ollut ammatiltaan ompelija.
Ei hitto, ton ketjun kun löytäis jostain :D Mitä seuraavaksi? Kaaso maksaa morsiamen plastiikkakirurgian, jotta tämä näyttää sitten hääpäivänä hehkeältä?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaaso ilmoitti tarkkaan mitä hän ei sitten tee. Eikä se juuri muuta tehnytkään kuin piti kimppua kirkossa, organisoi vaatimattomat polttarit ja kuljetti autollaan kukat juhlapaikalle. Piti puheen.
Karkit mä tein toisen kaverin kanssa, kukat kolmannen. Neljäs otti nokkiinsa, kun luuli pääsevänsä kaasoksi, niin boikotoi polttareita ja kettuili mulle hääpäivänä.
Älä vähättele kaasoasi. Onko tarpeen mainita ’vaatimattomat’ polttarit? Kaasosi teki paljon sinun eteesi.
Musta olisi ihan kauheeta jos olisin yrittänyt omilla rahkeillani parhaani ja sitten kuulisin että morsiamen mielestä se ei riittänyt. Kerran olin kaasona ja koitin järkätä vähillä rahoilla ja sekopäisellä porukalla jotain mahtavaa morsiamelle, joka tietysti vielä oli raskaana. Piknik meni pilalle sateen takia ja muutenkin oli lopulta aika vaisua, koska kukaan polttarivieraista ei oikein pystynyt hoitamaan sitä mitä oltiin sovittu. Harmitti vietävästi, mutta parhaani yritin. Jos menen joskus itse naimisiin, kaasoja ei tule, enkä halua polttareita. En missään tapauksessa halua asettaa ystävilleni sellaista stressiä ja painetta. Kaikilla on ihan tarpeeksi omia huoliaan ja kiireitään.
Eihän siinä mitään järkeä tunnu olevan. Itse en suostuisi tuollaiseen ikipäivänä. On osattava sanoa ei.
Itse olin menneenä kesänä kaasona kaksissa häissä. Työmäärä oli melkoinen mutta en kyllä hävennyt sanoa ei kun se alkoi tuntua liialliselta. Opiskelen täysipäiväisesti maisteriksi minkä ohella teen kolmivuorotyötä; vapaa-ajallani haluan tehdä muutakin kuin suunnitella jonkun toisen ihmisen juhlia. Onneksi molemmat morsiamet ymmärsivät tämän mainiosti ja saatiin kummassakin tapauksessa järkättyä hienot juhlat ja välitkin säilyivät hyvinä. :D Kumpikaan ei odottanut lahjaa, päinvastoin toiselta sain pienen kiitoslahjan.
Liian suuresta työmäärästä kieltäytyminen on toki itsestä kiinni, mutta täytyy myöntää että ärsyttää joidenkin morsianten oletus siitä, että kun me nyt menemme naimisiin niin kaikkien muidenkin (vähintään kaasojen) elämän on pyörittävä häiden ympärillä. Ne nyt kuitenkin ovat vain häät. Älkää ymmärtäkö väärin, naimisiinmeno on kaunis ja arvokas asia jota sietää juhlia. Mutta joku raja sentään. Mun elämää ei muuta se että kaksi kaveriani menevät naimisiin keskenään. Toinen kesän morsiamista nimittäin näytti pieniä loukkaantumisen merkkejä kun en itkeä vollottanut kahden muun kaason tavoin jo siinä vaiheessa kun morsmaikkua puettiin hääpukuun. Voi jeesus oikeasti.
Jatkossa kun mua kysytään kaasoksi (ja varmasti kysytään ainakin yksiin häihin, tämä on jo tehty selväksi) niin suostun toki mutta ilmoitan työpanokseni rajallisuuden heti kättelyssä jottei myöhemmin kenenkään tarvitse kiristellä hampaita. Mulla on muutakin elämää kuin jonkun toisen häät, vaikka ne mukavia tapahtumia ovatkin ja tietysti autan mielelläni ystäviäni.
Ps. Joku mainitsi kaaso-bestman-työnjaon epätasapainon. Huomattu on; bestmaneilta ei odoteta oikein muuta kuin Tallinnan viinanhakureissuun "uhrautumista" sekä ehkä jotain äänentoistolaitteiden asennusta hääpaikalla. Kaaso/kaasot saavat lähes poikkeuksetta hoitaa kaiken muun.
N25
Milloin kaasosta, siis morsiamen pukijasta, on tullut jopa lapsenpiika?
Kaasolta ei voi *vaatia* mitään. Ei yhtään mitään. Pyytää voi ystävällisesti, mutta vaatiminen ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit mä tein toisen kaverin kanssa, kukat kolmannen. Neljäs otti nokkiinsa, kun luuli pääsevänsä kaasoksi, niin boikotoi polttareita ja kettuili mulle hääpäivänä.Jos kaaso piti kimppua, organisoi polttarit, haki kukat ja piti puheen, se on mielestäni jo aika paljon hommaa yhdelle ihmiselle toisen juhlien järkkäilyssä. Joskaan tuo kimpun pitäminen nyt ei tietysti kauheesti energiaa vie.
Ei kyllä ollut paljon, olen suu ammollaan kuunnellut mitä kaikkea "hirviömorsiamet" vaativat kaasoiltaan. Mun kaaso valitsi tehtävät, joista tykkäsi ja pääsi esiintymään, kuten puhe. Pidettiin tarkka huoli siitä, että kaasolle ei koidu rahanmenoa yhtään häävalmistelujen takia. Häälahjaa ei kaaso antanut; hänestä riitti, että oli ollut kaasona. Kivempi mun olikin tehdä karkit ja kukat sellaisten kavereiden kanssa, joista se oli kivaa. Kaaso valitti, että taas kuluu aikaa ja minne mun pitää tulla, kun kysyin haluaako hän tulla osallistumaan puvun sovitukseen.
Ei ollut pakko, mutta nuristen päätti kuitenkin tulla.
Hääpaikassa kaaso yleensä huolehtii morsiamen tarvikelaukusta. Mun kaaso ei, koska hänestä iltalaukkua isompi laukku ei sopinut hänen pukuunsa, ja hän halusi keskittyä juhlimiseen. Pikku paniikki syntyi, kun kaaso ilmoitti häissä, ettei osallistukaan seuraavana päivänä lahjojen hakemiseen juhlapaikalta. Onneksi bestman suostui, vaikka asuikin paljon kauempana itsehän me ei sitä voitu tehdä, kun istuttiin lentokoneessa.
Bestman ja kaaso kutsuttiin pe-su vkl.ksi kylpylään. Kaikki kulut maksettiin. Meistä muista viikonloppu oli kiva, bestman oli panostuksesta ja yllätyksestä tosi otettu ja kiitteli muistaessaan vuosienkin pääastä. (ei olisi tarvinnut, mutta kiitteli vain. Kaason mielestä ruokalista oli hankala, huone epäviihtyisä, sänky liian pehmeä. Illalla hän keskittyi valittamaan että nyt säkin menit naimisiin, eikä mulla ole ketään. No oli hänellä ollut, montakin, mutta kumma kyllä ei ollut enää. Tunnelma meni niin ikäväksi, että jälkimäisen yön kaaso sai pitää toisen huoneen omassa hallussaan yksin.
Se olikin viimeinen yhteinen matka kaasoni kanssa.
Kerron tämän vain osoittaakseni, että se joka oikuttelee, vaatii ja valittaa, ei aina ole morsian.
Se voi olla myös kaaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit mä tein toisen kaverin kanssa, kukat kolmannen. Neljäs otti nokkiinsa, kun luuli pääsevänsä kaasoksi, niin boikotoi polttareita ja kettuili mulle hääpäivänä.Älä vähättele kaasoasi. Onko tarpeen mainita ’vaatimattomat’ polttarit? Kaasosi teki paljon sinun eteesi.
Polttarit oli vaatimattomat. Sitä paitsi osallistuin itse niihin vähäisiin kuluihin, mitä niistä oli.
Niissä polttareissa missä olen ollut mukana järkkäämässä, morsian ei ole maksanut penniäkään, mistään.
Onneksi mulla oli omissani rahaa mukana, joten pääsin yöllä taksilla kotiin, kuten muutkin. Se oli hyvää tuuria, että oli lompakko mukana.
Mitään ei voi vaatia, ainoastaan nätisti pyytää ja esittää toiveita. Mä en edes suostuisi kaasoksi. Jos joku haluaa tehdä häistään ison spektaakkelin niin ihan vapaasti mutta mä en arvosta sellasta enkä oo valmis laittamaan tikkua ristiin sellaisen eteen toiselle mitä en edes itselle tekis. Enkä varsinkaan laittaisi senttiäkään rahaa siihen enkä ottaisi vastaan minkäänlaisia komentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit mä tein toisen kaverin kanssa, kukat kolmannen. Neljäs otti nokkiinsa, kun luuli pääsevänsä kaasoksi, niin boikotoi polttareita ja kettuili mulle hääpäivänä.Jos kaaso piti kimppua, organisoi polttarit, haki kukat ja piti puheen, se on mielestäni jo aika paljon hommaa yhdelle ihmiselle toisen juhlien järkkäilyssä. Joskaan tuo kimpun pitäminen nyt ei tietysti kauheesti energiaa vie.
Ei kyllä ollut paljon, olen suu ammollaan kuunnellut mitä kaikkea "hirviömorsiamet" vaativat kaasoiltaan. Mun kaaso valitsi tehtävät, joista tykkäsi ja pääsi esiintymään, kuten puhe. Pidettiin tarkka huoli siitä, että kaasolle ei koidu rahanmenoa yhtään häävalmistelujen takia. Häälahjaa ei kaaso antanut; hänestä riitti, että oli ollut kaasona. Kivempi mun olikin tehdä karkit ja kukat sellaisten kavereiden kanssa, joista se oli kivaa. Kaaso valitti, että taas kuluu aikaa ja minne mun pitää tulla, kun kysyin haluaako hän tulla osallistumaan puvun sovitukseen.
Ei ollut pakko, mutta nuristen päätti kuitenkin tulla.Hääpaikassa kaaso yleensä huolehtii morsiamen tarvikelaukusta. Mun kaaso ei, koska hänestä iltalaukkua isompi laukku ei sopinut hänen pukuunsa, ja hän halusi keskittyä juhlimiseen. Pikku paniikki syntyi, kun kaaso ilmoitti häissä, ettei osallistukaan seuraavana päivänä lahjojen hakemiseen juhlapaikalta. Onneksi bestman suostui, vaikka asuikin paljon kauempana itsehän me ei sitä voitu tehdä, kun istuttiin lentokoneessa.
Bestman ja kaaso kutsuttiin pe-su vkl.ksi kylpylään. Kaikki kulut maksettiin. Meistä muista viikonloppu oli kiva, bestman oli panostuksesta ja yllätyksestä tosi otettu ja kiitteli muistaessaan vuosienkin pääastä. (ei olisi tarvinnut, mutta kiitteli vain. Kaason mielestä ruokalista oli hankala, huone epäviihtyisä, sänky liian pehmeä. Illalla hän keskittyi valittamaan että nyt säkin menit naimisiin, eikä mulla ole ketään. No oli hänellä ollut, montakin, mutta kumma kyllä ei ollut enää. Tunnelma meni niin ikäväksi, että jälkimäisen yön kaaso sai pitää toisen huoneen omassa hallussaan yksin.
Se olikin viimeinen yhteinen matka kaasoni kanssa.
Kerron tämän vain osoittaakseni, että se joka oikuttelee, vaatii ja valittaa, ei aina ole morsian.
Se voi olla myös kaaso.
Miksi kaason pitäisi kantaa jonkun toisen laukkua koko ilta? Eikö sitä nyt voi jättää johonkin ja käydä sieltä hakemassa kamoja sitä mukaa kun tarvitsee?
Ja tietty kuka tahansa voi olla ikävä ja nariseva tyyppi, niin kaaso kuin morsiankin. Silti alun perin mainitsemasi tehtävät ovat kyllä ihan riittävästi hommaa yhdelle ihmiselle toisen häiden järjestelemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Musta olisi ihan kauheeta jos olisin yrittänyt omilla rahkeillani parhaani ja sitten kuulisin että morsiamen mielestä se ei riittänyt. Kerran olin kaasona ja koitin järkätä vähillä rahoilla ja sekopäisellä porukalla jotain mahtavaa morsiamelle, joka tietysti vielä oli raskaana. Piknik meni pilalle sateen takia ja muutenkin oli lopulta aika vaisua, koska kukaan polttarivieraista ei oikein pystynyt hoitamaan sitä mitä oltiin sovittu. Harmitti vietävästi, mutta parhaani yritin. Jos menen joskus itse naimisiin, kaasoja ei tule, enkä halua polttareita. En missään tapauksessa halua asettaa ystävilleni sellaista stressiä ja painetta. Kaikilla on ihan tarpeeksi omia huoliaan ja kiireitään.
Luen huuli pyöreenä näitä juttuja. Meillä oli täysin selvää, että kaasous ei saa häiritä kaason muuta elämää mitenkään, ei tuottaa vaivannäköä eikä varsinkaan kuluja.
Silti hän halusi kaasoksi, koska ei ollut ikinä ollut. Hän halusi myös toimia juhlissa näkyvästi, hän piti itsään hyvänä organisoijana ja halusi että hänet huomataan. Ei tämä ole arvailua, kaikesta puhuttiin etukäteen.
En tosin arvannut, miten paljon stressiä aiheutuu kaason viime tingan oikuttelusta häitä edeltävänä päivänä ja hääpäivänä.
Yksityiskohtiin en mene.
Hääjärjestelyistä vastattiin tietenkin miehen kanssa itse.
Kaason tärkein rooli on olla morsiamen henkinen tuki ja pitää yllä hyvää fiilistä, jos joku ei sujukaan suunnitelmien mukaan.
Morsiamella on oikeus olla hääpäivänä hermostunut. Mutta jos valitsee (päästää) kaasoksi tuittupäisen draamakuningattaren joka vaatii jatkuvaa huomiota ja mukautumista, päätyy pulaan. Kateellinen kaaso voi pilata paljon. Samoin kaaso, jonka tiedät kuuluvan ihmisiin, jotka eivät halua auttaa muita.
Katkerilta kaasoilta taitaa unohtua, että kaasoksi ei ole pakko ryhtyä, jos ei halua.
Yksinkertaista.
Tee palvelus morsiamelle, ja kerro olevasi se harvinainen tapaus, joka ei halua kaasoksi.
Mutta kun kaasoksi nimenomaan halutaan.
Voi sitä sipinää ja spekulointia, joka vallitsee sinä aikana, kun ei vielä tiedetä, ketä morsian pyytää.
Kun kaasonpesti on sovittu, käy ilmi, että moni oli luullut. Vanha lapsuudenystävä oletti, sisko oli ihan varma, entinen opiskelukaveri kuvitteli, moni muu oli mielestään tehtävään itseoikeutettu luottoystävä. Ja sitten se pyysikin jotain muuta!
Kaasonvaalien jälkipyykkiä pestessään ja loukkaantuneita hyvitellessään morsian saattaa toivoa ensimmäistä kertaa olevansa mies. Sen 25 kaveria vei sen baariin juhlimaan. Mukaan seuraan liittyi illan kuluessa muita, jotka eivät olleet tienneet edes pariskunnan olevan kihloissa. Ei mitään väliä.
Salettijuttu on, että naisen polttareihin ei osallistu kukaan, jota ei ole kutsuttu häihin. Häiden jälkeen morsian saa vielä kiertoteitse kuulla, että se vanha vieraantunut kaveri joka lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin kaksi vuotta sitten ja jonka olemassaolon on jo unohtanut, on nyt loukkaantunut ja pannut välit poikki lopullisesti, koska ei ollut saanut kutsua häihin.
Tietenkään ei kaasolta voi pyytää tuollaista. Hullua, että joku edes yrittää.
Mutta mikset sinä, aikuinen ihminen, saa suutasi auki? Yritätkö miellyttää ihmisiä ihan liikaa? Sano nyt hemmetti suoraan, että "nää on kuule sun häät, en voi ottaa noin paljon vastuuta, ja mulla on omakin elämä ja työ hoidettavana!"
Eli älä sinä ryhdy kynnysmatoksi, se on ihan sun omalla vastuulla vetää rajasi.
Haluaako muka oikeesti nykyaikana kaasoksi? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Milloin kaasosta, siis morsiamen pukijasta, on tullut jopa lapsenpiika?
Varmaan siinä vaiheessa, kun alkoi olla yleistä että morsiusparilla on jo liuta lapsia.
Minusta on mautonta pitää prameita hääjuhlia kaasoineen bestmaneineen, kun ollaan oltu yhdessä jo niin pitkään, että kouluikäisiä muksuja on siunaantunut useita.
kaikki samaa ap,tä.