Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ilkeä, mutta jos pyydetään rahaa, niin pyytäkää ehdottomasti tilinro mille ne voi laittaa...
Voi kelvata sitten ruoka-apukin paremmin sillä voi tulla yhteiskunnan avustuksiin menetyksiä jos tilille ilmestyy rahaa.Täh? Rahankerjuu on kielletty Suomessa. Miksi pyydettäisiin rahaa, eikä suoraan joka vuosi joulukoristeita ja -ruokaa? Koristeet voi myydä ja niistä saa "pimeätä" rahaa.
Et vissiin sit ymmärtänyt, että monet näistä avunpyytäjistä pyytää jouluruokaa ja kun otetaan yhteyttä, niin sieltä mielelää otetaankin rahana se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan pyytänyt sieltä todellista jouluapua, vaikka apua joulusiivoukseen, lasten- tai eläintenhoitoon? Tai vaikka viemään perhe adventtikirkkoon, laskettelemaan tai muuten olemaan henkisenä tukena arjessa?
Haluat köyhien kanssa pulkkamäkeen ja kirkkoon?
Millaisia ihmisiä täällä oikein on?
Ilmeisesti oikein todella ultrayksinäisiä elitestisiä eksentrikkoja, jotka haluavat itselleen seuraa jostain alemmasta ihmisestä.Mikä sua vaivaa, miksi olet täällä ilkkumassa? Jouluavussa on näemmä perheitä, joilla on siteet katkenneet sukulaisiin, ei ole ketään. Yleisesti on tiedossa, että jouluna moni on yksinäinen (en minä). Sinä et taida yksinäisyyttä ymmärtää. Selväksi on tullut myös se, että avun pyytäjissä on ryhmä, joka tarvitsisi apua vain elämänhallintaansa, ei rahaa eikä ei uutta iphonea, ei valmista joulupöytää. Miksi sellainen apu ei kelpaa?
No mikäs se sinua sitten vaivaa?
Köyhät eivät muka "tarvitse joulupöytää tai uutta iphonea",
vaan Sinun neuvojasi huonoon elämänhallintaan. Sinusta heidän ongelmansa ei siis ole raha, vaan tyhmyys? Sitä haluat mennä kyttäämään köyhään perheeseen, julistamaan ja kyselemään; Mihinkäs rahat on laitettu, näytäs sitä laskupinoa: Miksi tällainen lasku on maksettu? Ette te tarvitse näin hienoa puhelinta, ja vielä kotivakuutuskin! Tälläkin rahalla olisit tehnyt monta makaronilaatikkoa.
Todella alentuva asenne.
Miksi kuvittelet, ettei köyhä perhe tiedä, milloin ja missä on vaikka joulukirkko, vaan Sinun pitää saattaa heidät sinne?
Eihän Jouluapua ole mikään yksinäisten seurapalvelusivusto, vaan ihan köyhien avustussivu.Minulla on siellä ilmoitus, olen yhden lapsen sairauseläkkeellä oleva yksinhuoltaja, ei lemmikkejä, enkä polta tupakkaa. Hämmästyisin aidosti ja sitten loukkaantuisin, jos saisin "avuntarjouksen", jossa joku itserakas neuvoja-wannabe-sosiaalityöntekijä rupeaisi tenttaamaan minua: Poltatko sinä tupakkaa? Juotko viinaa? Miksi sinulla on niin vähän rahaa? Mitä sinä oikein teet väärin? Minä voin tulla teille istumaan ja sinun kanssasi pulkkamäkeen, kun olet niin surkea ja yksinäinen ihminen. Ensin myydään pois teidän telkkari ja lapsen kännykkä, että saatte ruokaa.
En halua tällaista, kiitos vain.
Tapaan kyllä sukuani joululomalla: omaiseni ovat vakavaraisia, mutta saitoja ja kateellisia pirulaisia, kuten Sinäkin.Ja kansaneläke on todella pieni, 628€ kuukaudessa, siksi minulla on koko ajan liian vähän rahaa. Ei siksi, että minä olisin tyhmä, tai siksi että minä en "hallitse raha-asioita".
Kiitos selvennyksestä ja edustuksestasi, millaista sakkia on Jouluavussa. En todellakaan ikinä anna sitä kautta enää mitään! Hyvä, että teillä on seuraa ja varmaan jouluruokaakin monessa paikassa tarjolla. Mitä ihmettä olet yleensäkin ruinaamassa Jouluavussa??!! Nyt ymmärrän, miksi jotkut ovat avautuneet karseista kokemuksistaan Jouluavun kautta lahjoessaan.
Siis kansaneläke on liian suuri?
Vai mitä tarkoitat? Köyhälläkö ei saisi olla yhtään ystävää eikä sukulaisia?
"Oikea köyhä, joka ansaitsee apua" kulkee sinusta säkki päällä, hampaattomana, aina yksinään, kukaan muu ei puhu hänelle, kuin sinä suuressa armossasi.
Nämä puheenvuorot paljastaa ihmisestä todella paljon sellaista, mitä hän ei haluaisi kertoa. Millä tavalla toivot, että köyhä nöyrtyy lisää Sinun edessäsi?Saan vaikutelman, että jotkut auttajat ovat suorastaan mustasukkaisia omista köyhistään. Ketään muita ei saisi tavata, pitäisi vain hypätä kaulaan ja julistaa rakkauttaan auttajaa kohtaan.
Anteeksi, että minulla on vanhemmat, joita käväisen tervehtimässä jouluaattona, tosin he eivät halua antaa lapselleni mitään, koska ovat niin kiintyneitä jokaiseen senttiinsä tilillään. Oma tilini on laiha, olenhan pysyvällä tk-eläkkeellä.
Ohis...mä luulen, että ohmiset haluaisivat ensisijaisesti avustaa juuri niitä, joilla ei ole ystäviä eikä sukulaisia. Niitä, joilla ei jouluna olisi mitään ruokaa ilman vapaaehtoisten avustuksia. Niitä, joiden lapset eivät saisi keneltäkään yhtään ainoa joululahjaa: ei vanhemmiltaan, isovanhemmiltaan, kummeiltaan eikä vanhempiensa ystäviltä. Itseäni ihmetyttää, millaiset ystävät tai sukulaiset antavat lapsiperheen nähdä jouluna nälkää. En ainakaan itse kehtaisi väittää itseäni ystäväksi, jos ystävälläni ei olisi jouluna mitään ruokaa.
Yhdyn tähän ajatukseen. Todellisuudessa ne isomman avun tarvitsijat eivät ole netissä, heillä ei ole tietokonetta, eivätkä tiedä mitään Jouluavuista. Vanhukset ja syrjäytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ilkeä, mutta jos pyydetään rahaa, niin pyytäkää ehdottomasti tilinro mille ne voi laittaa...
Voi kelvata sitten ruoka-apukin paremmin sillä voi tulla yhteiskunnan avustuksiin menetyksiä jos tilille ilmestyy rahaa.Täh? Rahankerjuu on kielletty Suomessa. Miksi pyydettäisiin rahaa, eikä suoraan joka vuosi joulukoristeita ja -ruokaa? Koristeet voi myydä ja niistä saa "pimeätä" rahaa.
Et vissiin sit ymmärtänyt, että monet näistä avunpyytäjistä pyytää jouluruokaa ja kun otetaan yhteyttä, niin sieltä mielelää otetaankin rahana se.
Oikeasti? Sehän on sitten täyttä huijausta. Ilmankos on kuulostanut oudolta tuo touhu. Tarvetta ei siis olekaan joulun juhlimiseen vaan taitaa mennä useisiin vappujuhliin rahat. Onkohan Jouluapu-taho itse tietoinen, mitä välittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea on tavallaan ihan hyvä , mutta nyt jotenkin homma on mennyt väärille raiteille. Mua on ainakin alkanut jotenkin inhottaa se sivusto ja samalla tulee huono olo, että miksi tunnen niin.. On tapauksia, jotka ovat monien murheellisten juttujen takia tuossa tilanteessa. Ja kun lapset ovat viattomia; siitä tulee paha mieli. Jos aattelee omat lapsensa samaan tilanteeseen. Tottakai lapset haluaa samaa mitä muutkin, syyttömiähän he ovat. Toisaalta sitten taas ärsyttää se aikuisten touhu, jota ei halua tukea. Mutta tietyllä tapaa itsekäshän sitä itsekin on. Haluaa auttaa sellaista, jonka itse kokee " avun arvoiseksi". Eli aika ylimielistä sekin on. Mieluiten auttaisin sellaista, joka olisi tosiaan yrittänyt ja säästänyt, eikä pyytäisi ja kerjäisi eikä ilmoittaisi missään sivustolla itsestään. Vaikka jotain nuorta yksinhuoltaja-opiskelijaa, joka pyrkii elämässään eteenpäin. Nämä jokavuotiset suurperheet ei innosta.
Itsekin painin juuri näiden samojen ajatusten kanssa. Lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, mutta toisaalta, jos vanhempiaan aina näin autetaan, oppivat lapsetkin mallin, jossa kerjäämällä saa ja itse ei ikinä tarvitse pärjätä. Tiedä sitten kumpi on kasvattavampaa; viettää köyhiä jouluja, koska ei ole varaa muuhun ja oppia toivottavasti ajatus, että itse pyrkisi parempaan ja näkisi vaivaa tulevaisuutensa eteen vai sitten se, että lapset edes jouluisin saisivat iloa ja yhdenvertaisuuden tunnetta esim. varakkaampien luokkakavereiden kanssa ja näin jaksaisivat pyrkiä kohti parempaa. Tätä en rehellisestikään tiedä, vaikka omilta taustoiltani olen kallistumassa ensimmäisen vaihtoehdon puoleen.
Sama täällä, en haluaisi antaa lapsille sitä elämänohjetta että itsestään ei tule pitää huolta ja päätöksistään ei tarvitse kantaa vastuutaan. Mutta kun lapset eivät ole syyllisiä tilanteeseensa, niin ei heitäkään voi vanhempien valinnoista rankaista. Antaisin mielelläni yllättäen rankkaan tilaneeseen joutuneelle perheelle (ero väkivaltaisesta suhteesta, vakava sairastuminen tms) lahjoja ja ruokaa, mutta kun tuolla ryhmässä suurin osa on jotain pitkäaikaistyöttömiä ja moniongelmaisia perheitä jotka ripustautuvat täysin muiden hyväksikäyttöön. Ei voi olla niin tiukka tilanne etteikö pitkin syksyä voisi uhrata pari kymppiä lasten joululahjojen hankkimiseen, nykyisin on niin paljon halpatavaraa että pikkulasten askartelutarvikkeita ja leluja saa pilkkahinnalla.
Suurimmassa osassa tosin toivotaan parin kuukauden edestä taloustarvikkeita viidelle lapselle eikä edes niitä leluja. Ja pitkäaikaistyötön, sairaslomalla oleva yh jolla on kuitenkin liuta lapsia muutaman vuoden ikäeroilla? Eikö tuossa tilanteessa kannattaisi jättää se lapsiluku hieman pienemmäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan pyytämiseen voi piiloutua alkoholismi, peliriippuvuus tai Guessin laukun hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Joko se Ouluun muuttanut kotileipuri on hakemassa Joulua Apua?
Kakkuja on taas myytävä Facebookissa. Onko kakut tehty ruokajonosta haetulla tarvikkeilla?
Ruokajono ryhmässä on ainakin esitellyt saalistaan ja kertoo edelleen saavansa Hopen kautta jostain kaupasta. Ja kuvissa olevat ruokamäärät on todella suuria ja sisältää mm. paljon lihaa. Päätin itsekin alkaa käydä leipäjonossa ku sieltä näyttää saavan parempaa ruokaa mihin itsellä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi jo eläinsuojeluilmoituksen paikka. 9 kissaa on tolkuton määrä jo hyvätuloisessakin perheessä. Kuvitelkaa vaan pelkästään sitä kissanhiekan menekkiä. Vai liekö hiekkalaatikot ääriään myöten täynnä ja haju sen mukainen?
Ja tuollaisessa paikassa on sitten lapsiakin....?
Tuossa perheessä tarvittaisiin jo ihan muunlaista apua kuin jouluapua. Oletettavasti asuntokaan ei ole järin iso jos rahat ovat noin tiukalla.
Meillä on kaksi kissaa ja kyllä ne kaipaavat oman rauhallisen tilansa. Hiekkalaatikoita on kolme. Kun lisätään ruoka, eläinlääkärit ym menot niin kyllä siihen rahaa vaaditaan. En pysty edes kuvittelemaan yhdeksää kissaa, vaikuttaa siltä että ovat lisääntyneet keskenään eli ovat vielä leikkaamattomiakin.
Jos ei ole rahaa edes jouluruokiin niin tuosta perheestä pitäisi ottaa eläimet pois.
Tietämättä asiasta sen enempää, voisin aavistaa että todellisuudessa ne kissat ovat stressaantuneita toisistaan, ihmisistä ja tilan puutteesta, pissivät ja kakkaavat minne sattuu, tappelevat ja laumassa on vähintään se yksi hylkiö jota muut kissat kurmuttaa ja sitä hylkiötä pitää sitten eristää milloin vessaan ja milloin minnekin. Osa kyyhöttää apaattisena jossain nurkassa. Ja asunto, sohvat, matot, istuimet ja vaatteet haisee kissan pissille.
En siis tiedä enkä suoraan väitä että näin olisi, mutta epäilen että se asunto ei varmaan ole kaksikerroksinen omakototalo jossa kissoilla on oma ulkohäkki, useampi hiekkalaatikko ja monta raapimapuuta.
Puhumattakaan millainen viesti tulee annettua lapsille, kun vanhemmat eivät osaa asettaa prioriteettejä oikeaan järjestykseen. Tuskinpa kaikille kissoille edes riittää aikaa tarpeeksi.
Etkö lukenut että omakotitalo, ilmeisesti jossakin ihan syrjässä missä kissat pääsevät ulkoilemaan, ei mitään 9 eläintä pienessä asunnossa. Kissoja voi saada ilman että itse on halunnut, meille esim. on talon ovelle tuotu pahvilaatikko, jossa oli kaksi nuorta kissaa. Ilmeisesti siksi että etupihalla on kissaviiri katolla. Tappaako ne olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan pyytänyt sieltä todellista jouluapua, vaikka apua joulusiivoukseen, lasten- tai eläintenhoitoon? Tai vaikka viemään perhe adventtikirkkoon, laskettelemaan tai muuten olemaan henkisenä tukena arjessa?
Haluat köyhien kanssa pulkkamäkeen ja kirkkoon?
Millaisia ihmisiä täällä oikein on?
Ilmeisesti oikein todella ultrayksinäisiä elitestisiä eksentrikkoja, jotka haluavat itselleen seuraa jostain alemmasta ihmisestä.Mikä sua vaivaa, miksi olet täällä ilkkumassa? Jouluavussa on näemmä perheitä, joilla on siteet katkenneet sukulaisiin, ei ole ketään. Yleisesti on tiedossa, että jouluna moni on yksinäinen (en minä). Sinä et taida yksinäisyyttä ymmärtää. Selväksi on tullut myös se, että avun pyytäjissä on ryhmä, joka tarvitsisi apua vain elämänhallintaansa, ei rahaa eikä ei uutta iphonea, ei valmista joulupöytää. Miksi sellainen apu ei kelpaa?
No mikäs se sinua sitten vaivaa?
Köyhät eivät muka "tarvitse joulupöytää tai uutta iphonea",
vaan Sinun neuvojasi huonoon elämänhallintaan. Sinusta heidän ongelmansa ei siis ole raha, vaan tyhmyys? Sitä haluat mennä kyttäämään köyhään perheeseen, julistamaan ja kyselemään; Mihinkäs rahat on laitettu, näytäs sitä laskupinoa: Miksi tällainen lasku on maksettu? Ette te tarvitse näin hienoa puhelinta, ja vielä kotivakuutuskin! Tälläkin rahalla olisit tehnyt monta makaronilaatikkoa.
Todella alentuva asenne.
Miksi kuvittelet, ettei köyhä perhe tiedä, milloin ja missä on vaikka joulukirkko, vaan Sinun pitää saattaa heidät sinne?
Eihän Jouluapua ole mikään yksinäisten seurapalvelusivusto, vaan ihan köyhien avustussivu.Minulla on siellä ilmoitus, olen yhden lapsen sairauseläkkeellä oleva yksinhuoltaja, ei lemmikkejä, enkä polta tupakkaa. Hämmästyisin aidosti ja sitten loukkaantuisin, jos saisin "avuntarjouksen", jossa joku itserakas neuvoja-wannabe-sosiaalityöntekijä rupeaisi tenttaamaan minua: Poltatko sinä tupakkaa? Juotko viinaa? Miksi sinulla on niin vähän rahaa? Mitä sinä oikein teet väärin? Minä voin tulla teille istumaan ja sinun kanssasi pulkkamäkeen, kun olet niin surkea ja yksinäinen ihminen. Ensin myydään pois teidän telkkari ja lapsen kännykkä, että saatte ruokaa.
En halua tällaista, kiitos vain.
Tapaan kyllä sukuani joululomalla: omaiseni ovat vakavaraisia, mutta saitoja ja kateellisia pirulaisia, kuten Sinäkin.Ja kansaneläke on todella pieni, 628€ kuukaudessa, siksi minulla on koko ajan liian vähän rahaa. Ei siksi, että minä olisin tyhmä, tai siksi että minä en "hallitse raha-asioita".
Kiitos selvennyksestä ja edustuksestasi, millaista sakkia on Jouluavussa. En todellakaan ikinä anna sitä kautta enää mitään! Hyvä, että teillä on seuraa ja varmaan jouluruokaakin monessa paikassa tarjolla. Mitä ihmettä olet yleensäkin ruinaamassa Jouluavussa??!! Nyt ymmärrän, miksi jotkut ovat avautuneet karseista kokemuksistaan Jouluavun kautta lahjoessaan.
Siis kansaneläke on liian suuri?
Vai mitä tarkoitat? Köyhälläkö ei saisi olla yhtään ystävää eikä sukulaisia?
"Oikea köyhä, joka ansaitsee apua" kulkee sinusta säkki päällä, hampaattomana, aina yksinään, kukaan muu ei puhu hänelle, kuin sinä suuressa armossasi.
Nämä puheenvuorot paljastaa ihmisestä todella paljon sellaista, mitä hän ei haluaisi kertoa. Millä tavalla toivot, että köyhä nöyrtyy lisää Sinun edessäsi?Saan vaikutelman, että jotkut auttajat ovat suorastaan mustasukkaisia omista köyhistään. Ketään muita ei saisi tavata, pitäisi vain hypätä kaulaan ja julistaa rakkauttaan auttajaa kohtaan.
Anteeksi, että minulla on vanhemmat, joita käväisen tervehtimässä jouluaattona, tosin he eivät halua antaa lapselleni mitään, koska ovat niin kiintyneitä jokaiseen senttiinsä tilillään. Oma tilini on laiha, olenhan pysyvällä tk-eläkkeellä.
Ohis...mä luulen, että ohmiset haluaisivat ensisijaisesti avustaa juuri niitä, joilla ei ole ystäviä eikä sukulaisia. Niitä, joilla ei jouluna olisi mitään ruokaa ilman vapaaehtoisten avustuksia. Niitä, joiden lapset eivät saisi keneltäkään yhtään ainoa joululahjaa: ei vanhemmiltaan, isovanhemmiltaan, kummeiltaan eikä vanhempiensa ystäviltä. Itseäni ihmetyttää, millaiset ystävät tai sukulaiset antavat lapsiperheen nähdä jouluna nälkää. En ainakaan itse kehtaisi väittää itseäni ystäväksi, jos ystävälläni ei olisi jouluna mitään ruokaa.
Yhdyn tähän ajatukseen. Todellisuudessa ne isomman avun tarvitsijat eivät ole netissä, heillä ei ole tietokonetta, eivätkä tiedä mitään Jouluavuista. Vanhukset ja syrjäytyneet.
Juuri näin. Jouluapua eivät hae köyhät, yksinäiset ja syrjäytyneet vaan vähävaraiset tai pienituloiset. Heillä on varaa järjestää joulu ilman tuntemattomien apuakin, mutta ei sellaista joulua, jollaisen he haluavat (herkkuja notkuva joulupöytä, paljon lahjoja, uudet joulukoristeet jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi jo eläinsuojeluilmoituksen paikka. 9 kissaa on tolkuton määrä jo hyvätuloisessakin perheessä. Kuvitelkaa vaan pelkästään sitä kissanhiekan menekkiä. Vai liekö hiekkalaatikot ääriään myöten täynnä ja haju sen mukainen?
Tuossa perheessä tarvittaisiin jo ihan muunlaista apua kuin jouluapua. Oletettavasti asuntokaan ei ole järin iso jos rahat ovat noin tiukalla.
Meillä on kaksi kissaa ja kyllä ne kaipaavat oman rauhallisen tilansa. Hiekkalaatikoita on kolme. Kun lisätään ruoka, eläinlääkärit ym menot niin kyllä siihen rahaa vaaditaan. En pysty edes kuvittelemaan yhdeksää kissaa, vaikuttaa siltä että ovat lisääntyneet keskenään eli ovat vielä leikkaamattomiakin.
Jos ei ole rahaa edes jouluruokiin niin tuosta perheestä pitäisi ottaa eläimet pois.
Tietämättä asiasta sen enempää, voisin aavistaa että todellisuudessa ne kissat ovat stressaantuneita toisistaan, ihmisistä ja tilan puutteesta, pissivät ja kakkaavat minne sattuu, tappelevat ja laumassa on vähintään se yksi hylkiö jota muut kissat kurmuttaa ja sitä hylkiötä pitää sitten eristää milloin vessaan ja milloin minnekin. Osa kyyhöttää apaattisena jossain nurkassa. Ja asunto, sohvat, matot, istuimet ja vaatteet haisee kissan pissille.
En siis tiedä enkä suoraan väitä että näin olisi, mutta epäilen että se asunto ei varmaan ole kaksikerroksinen omakototalo jossa kissoilla on oma ulkohäkki, useampi hiekkalaatikko ja monta raapimapuuta.
Puhumattakaan millainen viesti tulee annettua lapsille, kun vanhemmat eivät osaa asettaa prioriteettejä oikeaan järjestykseen. Tuskinpa kaikille kissoille edes riittää aikaa tarpeeksi.
Etkö lukenut että omakotitalo, ilmeisesti jossakin ihan syrjässä missä kissat pääsevät ulkoilemaan, ei mitään 9 eläintä pienessä asunnossa. Kissoja voi saada ilman että itse on halunnut, meille esim. on talon ovelle tuotu pahvilaatikko, jossa oli kaksi nuorta kissaa. Ilmeisesti siksi että etupihalla on kissaviiri katolla. Tappaako ne olisi pitänyt.
Saitte, mutta pidittekö ne? Vai veittekö kissojen löytökotiin tai laitoitteko jonnekin ilmoituksen annettavista kissoista?
Joku naljaili, että pitäisi mennä köyhien kanssa joulukirkkoon ja pulkkamäkeen.
Kyllä se melkein niin on, että ainoa tapa auttaa on mennä fyysisesti ihmisen luo ja auttaa ihan kädestä pitäen. Rahanantamiset tiedetään: kaikki, minkä voi myydä, myydään ja ostetaan sillä rahalla mitä mieli tekee.
Jos haluaisit oikeasti auttaa, ottaisit yhteyttä vähävaraiseen perheeseen, lähtisit perheen äidin tai isän kanssa ruokakauppaan, lastaisitte kärryn täyteen ruokaa, jota voi säilyttää pitkään pakastimessa tai huoneenlämmössä, valitsisitte ne fiksuimmat ja tarpeellisimmat joululahjat lapsille, ehkä yksi kalliimpi ja halutumpi ja sitten niitä käytännön lahjoja, jotka ei ole kalliita. Sitten marssisitte yhdessä kassalle, sinä maksaisit, ajaisit perheen kotiinsa, laittaisitte yhdessä tavarat kaappeihin. Voisit ehkä auttaa siivoamisessa ja tiskaamisessa, katsoisitte yhdessä perheen laskut, mitä pitää maksaa ja milloin, sopisitte, että tukipäivänä tulisit auttamaan laskujen maksussa.
Katsoisitte lasten vaatekaapit, karsisitte sieltä pieneksi menneet vaatteet, kiertäisitte yhdessä fyysisillä kirpparilla tai nettikirppareilla, hankkisitte hyväkuntoisia vaatteita ja urheilutarvikkeita lapsille, pienille pulkat ja liukurit, isommille sukset ja luistimet.
Joulun lähestyessä menisit taas ja auttaisit paistamaan piparit, valmistamaan laatikot ja ostamaan kinkun. Et koskaan antaisi rahaa tai lahjakortteja, olisit aina paikalla, kun jotain yhtään isommin ostetaan, tukipäivinä olisit vahtimassa, että tärkeät laskut maksetaan ensin jne. jne.
Olisit tukena ja apuna kaikessa. Sinulle voisi soittaa aina kun tarvitsee.
Sitten pikkuhiljaa väistyisit ja toivoisit, että perhe olisi oppinut pärjäämään ilman vierestä vahtimistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tarvinnut. Tuolta löytyy paikkoja, minne ottaa yhteyttä tuollaisessa tilanteessa: http://www.kissatalot.info/ Kissataloilta etsivät niille koteja ja jos ei löydy, sitten kissat jäävät kissatalolle. Ei paras paikka, koska noissa kissoja on paljon, sekä lahjoituksillahan nuokin tulevat toimeen omien myyjäisten ja vähäisten yhteiskunnan avustusten lisäksi. Mutta kenenkään ihmisen ei tarvitse nähdä nälkää itse ainakaan, kun nuo ovat juuri löytökissoja varten.
Ihmettelen sitä että on tarkkaan määritelty esim. se millaiset pussilakanat lapsi haluaa (siis joku TV:sta tuttu hahmo, maksavat varmaan monta kymppiä). Meillä lapset ovat nukkuneet niissä pussilakanoissa mitä on ollut. Kirpputorilta olen löytänyt ihan pikkurahalla ja pessyt koneessa perusteellisesti, nättejä ehjiä lakanoita eurolla tai jopa alle.
Rahaa on jäänyt harrastuksiin, matkoihin, huvipuistoihin ym kun on ostettu käytettynä se minkä voi, lähinnä alusvaatteet ja kengät on hankittu uutena. Aikuistuttuaan opiskelijat pitivät tarkkaan huolen budjetistaan, ei ole pikavippejä, osamaksuja, maksuhäiriöitä tms ja rahaa riittää silloin tällöin matkusteluunkin. Löytyy kaikki kodin perustarvikkeet huonekaluista leivontatarvikkeisiin ja vessapaperista siivous- ja pesuaineisiin eikä tarvitse edes asua soluasunnossa.
Ja on rahaa ehkäisyyn....
Meille kelpaisi kyllä käytetty tavara enemmän kuin hyvin. Mutta ei pidetäkään itseämme köyhinä, vaikka olenkin itse opintovapaalla ja tulot tällä hetkellä tosi pienet, kun ei miehenkään tulot kummoiset ole. Eikä ole kyllä tullut mieleenkään anoa apua mistään... Kyllä kirpparilta löytää kirjoja ja palapelejä 1e/kpl ja paljon muutakin. Lapset 7 ja 4, ja ovat onnellisia vähän vaatimattomammistakin lahjoista. Juuri eilen tilasin nettikirpparilta akkareita ja pari lelua joulahjaksi.
"Kahden aikuisen perhe, joka huolehtii rescue-eläimistä (kissoja ja lintuja). Perhe on hoitanut eläimet kuntoon omin varoin ja eläimet ovat heille osa perhettä ja antavat iloa, syyn nousta aamuisin ylös. Perheeltä puuttuu ystävä- ja tukiverkosto.
Talous on aina tiukilla ja murheita lisää omat terveydelliset haasteet.
Jouluavun kautta perhe toivoo ruokaa sekä itselleen että eläimille ja hyvää joulumieltä. Rouva toivoisi myös itselleen ystävää jakamaan elämän sekä hyvät että huonot uutiset.
Perhe toivoo jouluruokaa ja joulukoristeita. Muita toiveita:
Nainen: Vaatekoko L/XL, kenkä kokoa 37/38. Tarve lakanoille sekä vaatteille (alusasut ja sukat), yöasulle ja kosmetiikka-/hygieniatuotteille.
Mies: Vaatekokoko XL, kenkä kokoa 43. Tarve lakanoille, hygieniatuotteille ja yöasulle. Herkut ilahduttaisivat.
Eläimet: Kuiva/märkäruuat, kristallikissanhiekka."
Tuossakin tapauksessa avuntarve on aivan muualla kuin siinä jouluavussa. Eläimet (joista ei kyetä huolehtimaan) antavat syyn nousta aamuisin ylös? Missähän oloissa nuo pelastetut (?) eläimet elävät kun ei ole edes eläinten ruokaan tai omiin alusvaatteisiin varaa?
Kristallikissanhiekka on muuten niitä kalleimpia kissanhiekkoja.....
Luulisin, että jos joku köyhä pyytäisi ruokaa ja jotain muuta pientä, että itkuhan siinä melkein tulisi jos tuntematon ihminen niitä tulisi ovelle tuomaan ihan vain hyvyyttään. Mutta ilmeisesti ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se melkein niin on, että ainoa tapa auttaa on mennä fyysisesti ihmisen luo ja auttaa ihan kädestä pitäen. Rahanantamiset tiedetään: kaikki, minkä voi myydä, myydään ja ostetaan sillä rahalla mitä mieli tekee.
Jos haluaisit oikeasti auttaa, ottaisit yhteyttä vähävaraiseen perheeseen, lähtisit perheen äidin tai isän kanssa ruokakauppaan, lastaisitte kärryn täyteen ruokaa, jota voi säilyttää pitkään pakastimessa tai huoneenlämmössä, valitsisitte ne fiksuimmat ja tarpeellisimmat joululahjat lapsille, ehkä yksi kalliimpi ja halutumpi ja sitten niitä käytännön lahjoja, jotka ei ole kalliita. Sitten marssisitte yhdessä kassalle, sinä maksaisit, ajaisit perheen kotiinsa, laittaisitte yhdessä tavarat kaappeihin. Voisit ehkä auttaa siivoamisessa ja tiskaamisessa, katsoisitte yhdessä perheen laskut, mitä pitää maksaa ja milloin, sopisitte, että tukipäivänä tulisit auttamaan laskujen maksussa.
Katsoisitte lasten vaatekaapit, karsisitte sieltä pieneksi menneet vaatteet, kiertäisitte yhdessä fyysisillä kirpparilla tai nettikirppareilla, hankkisitte hyväkuntoisia vaatteita ja urheilutarvikkeita lapsille, pienille pulkat ja liukurit, isommille sukset ja luistimet.
Joulun lähestyessä menisit taas ja auttaisit paistamaan piparit, valmistamaan laatikot ja ostamaan kinkun. Et koskaan antaisi rahaa tai lahjakortteja, olisit aina paikalla, kun jotain yhtään isommin ostetaan, tukipäivinä olisit vahtimassa, että tärkeät laskut maksetaan ensin jne. jne.
Olisit tukena ja apuna kaikessa. Sinulle voisi soittaa aina kun tarvitsee.
Sitten pikkuhiljaa väistyisit ja toivoisit, että perhe olisi oppinut pärjäämään ilman vierestä vahtimistasi.
Tämä kuulostaa toimivalta ratkaisulta auttamiseen. Ainoa mitä epäilen, on tuettavan ruokaostosten maksaminen. Tietoisuus siitä, että joku toinen maksaa ruuat, mahdollistaa että ruokaan lasketut (säästetyt) rahat menevät kankkulankaivoon. Systeemiä pääsisi kierrättämään niin, että ruokakärryn saamisen jälkeen tuettava ilmoittaa, ettei enää apua kiitos. Sitten seuraavan tukijan etsintä ja taas joku toinen maksaa ruuat, tuettavalla jää täten enemmän rahaa hömppään. Kierre jatkuisi ja altistaisi näin hienon ajatuksen väärinkäytökseen. Mutta jos ruokaostokset maksaisi tuettava itse, niin väärinkäytösmahdollisuus minimoituisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Eläintensuojeluilmoitus!!!!
Maahanmuuttajilla on tuloraja perheenyhdistämisessä, samoin pitäisi olla eläinten kanssa. On väärin eläintä kohtaan olla kodissa, jossa siitä ei ole resursseja huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se Ouluun muuttanut kotileipuri on hakemassa Joulua Apua?
Kakkuja on taas myytävä Facebookissa. Onko kakut tehty ruokajonosta haetulla tarvikkeilla?Ruokajono ryhmässä on ainakin esitellyt saalistaan ja kertoo edelleen saavansa Hopen kautta jostain kaupasta. Ja kuvissa olevat ruokamäärät on todella suuria ja sisältää mm. paljon lihaa. Päätin itsekin alkaa käydä leipäjonossa ku sieltä näyttää saavan parempaa ruokaa mihin itsellä on varaa.
Missä ruokajonoryhmässä olet nähnyt isoja ruokamääriä, niin että työssäkäyvä hyväosainen alkaa jo kadehtia, että köyhä saa taas liikaa?
Minä olen oikeasti käynyt Pelastusarmeijan leipäjonossa. Saalis: viisi leipää, pieni pussi perunoita, kolme melkein mustaa banaania sekä teurasjätteitä, mm. siansydämiä ja naudan munuaisia.
Ei kyllä kannata töihin lähteä, kun laiskoille kerjäläisille annetaan kaikki ilmaiseksi!!!
...en muuten pystynyt syömään sitä siansydäntä kokonaan. Keitin ja pilkoin sen ja tarjoilin illalliseksi lapsillekin, saimme alle puolet sydämestä syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on, että ainoa tapa auttaa on mennä fyysisesti ihmisen luo ja auttaa ihan kädestä pitäen.
Rahanantamiset tiedetään: kaikki, minkä voi myydä, myydään.Jos haluaisit oikeasti auttaa, lähtisit perheen äidin tai isän kanssa ruokakauppaan, lastaisitte kärryn täyteen ruokaa, jota voi säilyttää pitkään pakastimessa tai huoneenlämmössä, valitsisitte ne fiksuimmat joululahjat lapsille, ehkä yksi kalliimpi ja halutumpi ja sitten niitä lahjoja, jotka ei ole kalliita.
Sitten marssisitte yhdessä kassalle, sinä maksaisit, ajaisit perheen kotiinsa, laittaisitte yhdessä tavarat kaappeihin.
Voisit ehkä auttaa siivoamisessa ja tiskaamisessa, katsoisitte yhdessä perheen laskut, mitä pitää maksaa ja milloin, sopisitte, että tukipäivänä tulisit auttamaan laskujen maksussa.Katsoisitte lasten vaatekaapit, karsisitte sieltä pieneksi menneet vaatteet, kiertäisitte yhdessä fyysisillä kirpparilla, hankkisitte vaatteita ja urheilutarvikkeita lapsille, pienille pulkat ja liukurit, isommille sukset ja luistimet.
Joulun lähestyessä menisit taas ja auttaisit paistamaan piparit, valmistamaan laatikot ja ostamaan kinkun. Et koskaan antaisi rahaa, olisit aina paikalla, kun jotain yhtään isommin ostetaan, tukipäivinä olisit vahtimassa, että tärkeät laskut maksetaan ensin.
Sairasta.
Noinhan tuetaan kehitysvammaisia kotoaan itsenäistymisessä - ei täysijärkisiä täysivaltaisia aikuisia ihmisiä.
Kuulostaa suorastaan perverssiltä.
Miksi luulet, ettei varaton osaa itse tyhjentää kaappiaan liian pienistä tai kuluneista vaatteista? Todella ylimielinen, köyhiä ihmisiä aliarvioiva teksti.
Ongelma ei muka olekaan liian pieni palkka tai sairaus, jonka vuoksi on alimmalla kansaneläkkeellä, vaan vajaaälyisyys ja infantiili törmäily ja ostelu. Mistä tällaisen käsityksen olet kehittänyt päähäsi?
Täh? Rahankerjuu on kielletty Suomessa. Miksi pyydettäisiin rahaa, eikä suoraan joka vuosi joulukoristeita ja -ruokaa? Koristeet voi myydä ja niistä saa "pimeätä" rahaa.