Koululiikunnassa ei opeteta mitään
Koululiikunnassa ei opeteta mitään. Siellä tehdään suoritteita, joita saa harjoitella 15 minuuttia yhteensä.
Et osannut heittää, et jaksanut kiivetä köyttä pitkin, et hypännyt pukin yli, olet huono pallopeleissä, et ole hyvä uimaan,... Mutta Minna-Jooseppi osasi kyllä. Hän on hyvä liikunnassa. Sinä et ole.
Jos äidinkieltä opetettaisiin kuin liikuntaa, vain 10% väestöstä osaisi lukea.
Sama ongelma on kaikissa taide- ja taitoaineissa. Kuvaamataidossa oppii sen, että on huono kuvaamataidossa. Käsityössä oppii, että on huono käsitöissä. Musiikintunnilla oppii, että ei ole sävelkorvaa eikä rytmitajua.
Meillä opetetaan näiden aineiden opettajia yliopistoissa, ja näin yksinkertaista asiaa ei ymmärretä: koulussa on tarkoitus oppia asioita.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut opetussuunnitelmaa liikunnan kohdalta?
Onko opettajatkaan?
Amen! Tuo oli täysin totta omaan kouluaikaani yli 30 vuotta sitten. Aikuisena voin todeta, että epäliikunnallisuuteni ei enää estä minua liikkumasta, mutta en missään tapauksessa lähtisi suorituksiani mittauttamaan. Olen edelleenkin keskimääräiseen keski-ikäiseen edes jonkin verran liikuntaa harrastavaan verrattuna heikompi, hitaampi ja jäykempi.
(Minua huonompia ovat tietenkin ne, jotka ovat jättäneet liikunnan kokonaan.)