Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu mahdollisimman halvalla

Vierailija
26.10.2017 |

Toisaalla keskustellaan Jouluapua-palstan toiminnasta ja avunhakijoista. Joulun kalleudesta puhutaan paljon ja kyllähän se loppuvuoden rahanmeno pienituloista huolettaa, vaikka ei ihan köyhyysrajan alapuolella eletäkään.

Miten sinä vietät edullisen joulun? Mikä on teidän joulubudjetti? Mistä jouluna voi säästää?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouduta joulun takia rahoja laskemaan. Ei olla miljonäärejä, muttei tarvitse kaupassa katsoa mitä juustoa ostaa.

Laitamme n. 10 vuotta vanhan muovikuusen esille = 0 Eur

Laitamme vanhat koristeet ja valot paikoilleen = 0 Eur

Meillä on pieni ja vähäruokainen perhe. Olen huomannut, ettei ole järkeä tehdä kauheita määriä ja järettömän useita vaihtoehtoja. Jäävät helposti syömättä ja menevät huonoksi.

Hyvää tehdään sopivasti sen mukaan mitä edellisenä vuonna on parhaiten mennyt.

Eli ruokaan ei mene kuin muutamankertaisesti normiviikonlopun summa.

Lahjoissa emme panosta määrään, vaan laatuun. Pyritään hankkimaan asioita, joita todella tarvitaan ja joista tykätään.

Vähän kuohuvaa ja punaviiniä, niin se on siinä.

Vierailija
22/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on juuri niin kallis tai halpa, kun sinä haluat. Joulunviettoa ei ole mihinkään lakiin säädetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruokia ei tosiaan tarvitse hommata mitään mahdottomia määriä, ei niitä kuitenkaan kukaan jaksa syödä kuin pari päivää. Tapaninpäivänä alkaa jo tökkimään. Me hommataan vain pariksi päiväksi ja sitten siirrytään ihan normaaliin ruokaan.. Ison kinkun sijaan ostetaan pienempi pala. Laatikot tehdään itse ja ruokia ei tarvitse olla miljoonaa erilaista. 

Alkoholi, joulukuusi ja lasten lahjat taitaa olla ne kalleimmat. Epäilen, että monessa jouluapua hakevassa perheessä alkoholi on se tärkein ja suurin menoerä ja muuhun ei sitten jääkään rahaa.. Joulukuusen sijaan voi tosiaan hakea kuusenoksia maljakkoon metsästä (tosin pitää muistaa että toisten omistaman metsän puista ei saisi katkoa oksia) tai sitten ostaa joulun jälkeen alesta muovikuusen. Niitä voi tosiaan olla jo aattona alessa. 

Meillä riippuu rahatilanteesta, että miten paljon panostetaan jouluun. Jos ei ole varaa niin sitten karsitaan jostain. Viinejä ei tarvita ja joulukuusta ei osteta koskaan. Sen sijaan meillä on paljon kynttilälyhtyjä, joita on ostettu parilla eurolla kirppareilta ja alennuksista, niillä saa luotua joulutunnelmaa. Jos on huono rahatilanne niin sovimme ystävien ja sukulaisten kanssa, että lahjoja ei osteta tänä vuonna. Lapsia ei ole, mutta jos olisi niin ostaisin lahjat alennuksesta pitkin vuotta, ja miettisin tarvitseeko niitä olla kauhea vuori vai riittäisikö pari pakettia.

Vierailija
24/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varaa kalliimpaankin jouluun mutta selviäisimme vähemmälläkin laadun kärsimättä. Ihan peruskamoilla selviää edullisesti, lasken tässä 8 hengelle:

- kalliin kinkun sijaan possunlapaa saa usein tuoreena 3,99€/kg (kuka haluaisi pakastekinkun??) sen voi suolata itse tai kypsentää vaikka mausteliemessä suussasulavaksi. Parin kilon pala siis 8€

- lanttu yms laatikot itse tehden ja vain sen verran kun syödään - ehkä 1€/laatikko

- rosollin sijaan uunijuureksia - hinta isolle vadilliselle 2-3€

- kirjolohi oli juuri 6,99€ kilo, siitä fileet ja graavilohi itse tehden

- perunoita kalalle 2 kg  1,40€

- jälkiruuaksi perinteinen luumusoppa 2€ ja kermavaahto 69cnt

- joulutortut itse tehden n 2,20€ tai valmistaikinasta 2,60€

- piparit valmistaikinasta 1,49€

Noista tulee yhteensä 27,78€ - 29,18€. Ei paha ja saa mun mielestä ihan täydellisen perusjoulun!

Ei se ruoka ole tässä hintavaa vaan kaikki muu: juustot, alkoholi, makeiset, kakut, salaatit, mädit, patét yms. Hinta triplaantuu tosi äkkiä.

Lahjoja ostan alesta pitkin vuotta, ei sitten järkytä yhden kuukauden budjettia turhaan. Aikuisille ei mitään, vain alaikäiset saavat paketteja.

Vierailija
25/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse erityisemmin välitä joulusta ainakaan lahjahössötyksen muodossa. Mutta teen itse kinkun ja laatikot (itse asiassa teen laatikot paistamista vaille valmiiksi tänä viikonloppuna, kun kaupassa on halpoja juureksia), ja sienisalaatin. Ei paljon maksa. Lohta ei syödä, yleensä haukea, jota appiukko tuo pakkaseen. Lohi ei muuten ole edes perinteinen joulukala....Meidän joulupöytään on ilmestynyt myös vanha pitoruoka nimeltä makea makaronilaatikko, koska yksi tyttäristä on kasvissyöjä, mutta hauki hänellekin kelpaa.

Piparit tulisi halvemmaksi ostaa kaupasta, mutta niiden  koristelu on vielä niin kivaa lasten (17-5 v.) mielestä, niin leivotaan. Se on meillä aina itsenäisyyspäivän puuhaa.

Enkä osta uusia koristeita. Meillä on puinen joulukirkko ja puisia kynttelikköjä, rumasta muovikuusihärpäkkeestä luovuttiin vuosia sitten ja isoa aitoa kuusta ei voi sisälle tuoda kissan takia, tai pyykkää jouluna vettä lattioilta, kun kuusi on nurin.... Lapset piirsi ala-asteella tonttuja pahville ja joulukuusia, ja  koristelivat ne kimalteella ja nauhoilla, ne laitetaan seinille ja vanhat pöytäliinat, ja hyasintit on jo kellarissa. Mökiltä kaadetaan pieni pöytäkuusi aulaan.

Tapanina syödään jo perinteinen kinkkukiusaus ja tytär tekee omat murkinat. 

Lahjat on ne karsein kuluerä...Onneksi on sovittu siskon kanssa, että ei osteta kuin omille. Joulupukkia meillä vielä tarvitaan, mutta joupukin vermeet hommattiin jo vuosia vuosia sitten ja vanhin lapsi on hoitanut homman jo kolmena jouluna ;) ja käy vielä parissa lähistön paikassakin maksua vastaan, meille sitten viimeiseksi.

Vierailija
26/32 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslista aina kauppaan mennessä. Listalla on myös pitkäkestoiset puutteet, kuten jos tyyny on kulunut tai pikaliimaa tai mitä vaan puuttuu, tai on rikki, kuten kahvikupissa on särö. Nämä puutteet sitten täytän jouluna "joululahjoina", vaikka ne on hankittu kuukausia etukäteen, ja osuu ja uppoaa. Joulun herkut kuten konvehdit tulee myös lahjapaperiin käärittynä, niitä ei muuten ostella - pari vuotta sitten ei ostettu yhtään joulukarkkia ja kukaan ei edes huomannut sitä! Olen huomannut, että esimerkiksi Lidl laittaa järjestelmällisesti jouluruokaa tarjoukseen: ensimmäisellä viikolla glögi, toisella piparitaikina jne. Ostan ne näistä tarjouksista järjestelmällisesti muutaman viikon aikana ostoslistalta etukäteen, enkä kaikkea kerralla.

Vierailija
27/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla pienituloisia, mutta ei jouluun silti mahdottomia mene. Lahjoja ostetaan suvussa vain lapsille ja niitäkin vain muutama per lapsi. Kaikki jouluruuat teen alusta asti itse. Perinteiset joululaatikot ym. on oikeasti todella halpoja. Kalat ja juustot toki kalliita, mutta ne voi jättää ostamatta, jos on tiukkaa. 

Ei joulu ole kallista vaan lahjat mitä ostaa maksaa ja niitä pitääkin ostella läpi vuoden alemyynnistä . Tai tehdä itse kuten villasukat . Vanhuksilla on pulaa villasukista mutta myös nuoret niitä käyttää . Veronpaluut oli ennen maksettu nimenomaan joulukuussa tämän takia että perheet saa joulurahaa . Miksi se piti muuttaa ,ilkeydestä ??? Ikävää jos muu uskonnot pääsee päättämään näin hyvistä asioista ja pilaamaan ne . Kristityt aina ajattelee mikä on hyvää kaikille myös jouluna niinku lapsille että on ruokaa ja lahjoja . Myös se että kerran pari vuodessa ollaan läheisten kanssa ,syödään yhdessä katkaisee kiireet . Oikein hyvää joulua hyvissä ruuissa ja juomissa . Toivotaan lapsille alusvaatteita yöpaitoja lahjaksi . Suklaata ja paljon hyvää mieltä ettei kukaan riitelisi jouluna .

Vierailija
28/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osteta lahjoja enää, kun lapset ei ole enää pieniä. Aikuisten lahjoihin on otettu alusta asti nollatoleranssi. Muovikuusi ostettiin jo kauan sitten, koristeet sekä kuusi on jo yli 20 vuotta vanhoja ja ihan hyviä vielä. Nyt jos pitäisi näitä uusia, ostaisin joulun jälkeen alesta, mutta edelleenkään ei tarvitse ja ilmankin tulee toimeen. Kynttilöiksi kelpaa pari ledikynttilää. Kinkku ei ole kilohinnaltaan muuta lihaa kalliimpaa ja laatikot ovat itsetehtyinä edullisia, eikä osteittuinakaan kalliita. Meillä ei ylensyödä, se on yksi hyvä säästökohde. Emme tee kinkun ja laatikoiden lisäksi muuta aattona, ne riittää hyvin. Hyvä säästö on myös päättää olla ihan vain oman perheen kesken kotona, aikuiset pojat saa tulla - he asuva tjo omillaan. Leivonnaiseksi riittää joku itse tehty, eikä sitä tarvita paljon.  Meillä muuten on yksi gluteeniton, joten kaikki tehdään gluteenittomana. Kääretorttu on hyvä, kun tekee luumuhillotäytteellä, saa vähän joulunmakua. 

Vierailija
29/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuurin kyläkaupasta saa alle 4 euroo kilo luuton juhlakinkku.

En ymmärrä näitä itkuja joulun kalleudesta.

Tulee kallis kinkku jos täältä pohjoisemmasta lähtee hakemaan.

Vierailija
30/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro paketti 2€ ja litra maitoa . Pärjää hyvin pari päivää ,kanelia päälle jos on . Hapanleipä 1€ päälle jotain ,suolakurkkua . Kuka perkele siirsi veronpaluut kesälle kun ne oli just joulua varten ajoitettu ???

Vierailija
31/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukoristeet voi ostaa kerran elämässään ja ne voi ostaa joulun jälkeen alennuksesta valmiiksi. Joululahjoissa ei ole mitään järkeä lähteä vasta joulukuussa liikkeelle. Ostaa pitkin vuotta jotain kivaa valmiiksi, joissa ei säilytysongelmaa. On totta, että itse tehdyt jouluruuat ei paljon maksa isollekaan perheelle. Laatikot voi pakastaa hyvissä ajoin ja pakastekinkun voi ostaa tarjouksesta myöskin etukäteen. Mutta eri asia on, kun ei viitsi eikä halua tehdä rikkaa ristiin itse eikä perheenä! On mukava ruikuttaa ja valittaa ja jopa syyllistää muita, kun kaikkea ei tuosa nenän eteen valmiina.

Vierailija
32/32 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan ja kaljaan tuntuu aina riittävän joulunakin rahaa ja tupakkaan. Apupuhelimet ja ensiavut turvoksissa joulunpyhinä. Rahasta ei ole Suomessa oikeasti pulaa!