Mies suuttui ja lähti äsken
Olin lähdössä hakemaan Postista mulle ja miehelle tulleita lähetyksiä, kyseessä n. 6 kpl isoja paketteja, kevyin kai n. 10 kilon painoinen. Mies halusi välttämättä tulla mukaan, ja hain hänet töistä varta vasten tätä Postivisiittiä varten. Postin pihassa hän jäi autoon räpläämään kännykkää ja tiedustellessani, onko hän tulossa, mies totesi ettei ole. Kysyin, että hainko hänet oikeasti töistä vaan kyytiin istumaan. Mies suuttui niin paljon, että meinasi hermostuneisuudessaan sotkeutua hetkeksi turvavyöhön, nousi autosta, paiskasi oven kiinni ja huusi että hän lähtee sitten menemään, jos ei kerran kelpaa.
Jäin hölmistyneenä katsomaan perään, mies lähti kävelemään eikä vastannut, kun kysyin että mihin on menossa. Annoin hänen rauhottua n. puolen tunnin verran, ja soitin kun olin saanut paketit kannettua satunnaisen ystävällisen ihmisen avustuksella autoon. Ei vastannut. Pistin viestiä, että menikö hän kotiin, ei vastausta.
Tästä on nyt muutama tunti, enkä ole vieläkään mennyt itse kotiin. Ajelin jonkun aikaa, nyt istun kahvilassa miettimässä. Käyttäydyinkö teidän mielestä jotenkin ikävästi, kun odotin hänen auttavan mua kantamuksissa? Kyse ei ole siitä, että olisin esim. shoppaillut itselleni kilokaupalla vaatetta, vaan paketeissa on meidän molempien tilaamia asioita. Omasta mielestäni miehen reaktio oli tarpeettoman dramaattinen, ja tällainen käytös on ollut hänelle viime aikoina suhteellisen yleistä. Eilen hän suuttui, koska paiskasin auton oven hänen mielestään liian kovaa kiinni ja hän siis rupesi kivenkovaan väittämään mulle, että olen hänelle vihainen, vaikka en ollut ja esim. palasin autoon iloisesti höpötellen.
Jos nyt soitan, mies ei vastaa, eikä soittaminen kyllä kiinnosta tippaakaan. Mulla ei ole kotiavaimia mukana (suht normaalia, jos mies on matkassa avaimineen), eikä olisi mitenkään yllättävää, ettei hän avaisi ovea, jos on tarpeeksi verisesti loukkaantunut. Mietin vaan, että jaksanko tätä enää. Ajatuksissa kävi, että ajaisin itse siskoni luokse ja jäisin hänen vierashuoneeseensa yöksi ainakin siksi aikaa, että mies ottaa muhun yhteyttä. Olisiko se ikävästi tehty? Mulla on läppäri mukana ja siskon luota löytyy kirjaimellisesti kaikki mitä tarvitsen (meillä on sama vaatekoko ja olemme superläheisiä), joten teoriassa voisin viipyä pidemmänkin aikaa. Siskolle tämä on ok, hänen ehdotuksensa oli että tulisin viikoksi ja antaisin miehen kerrankin ihmetellä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan miehelläsi kaikki hyvin? Kokemuksesta kerron, että hyvin samanlaisia oireita (loukkaantumisherkkyyttä, kiukuttelua, tuskaisuutta, äkkipikaisuutta) voi liittyä esim. masennukseen tai jos elämässä on ollut kriisejä/traumoja, jotka on jääneet selvittämättä. Ehkä en siis lähtisi ensimmäisenä "kostolinjalle" vaan yrittäisin tilanteen rauhoituttua saada keskusteluyhteyttä aikaiseksi. Jos tilanne on pitkään tuollainen ja jos miehesi ei pysty sinulle kertomaan, mistä on kyse, niin yritä saada hänet puhumaan jollekin muulle. Ammattiauttaja olisi paras. Eläminen masennukseen sairastuneen kanssa vaatii tooooodella pitkää pinnaa, herkkyyttä, ymmärrystä ja anteeksiantamisen kykyä. Että sen jaksaa, pitää kyllä sairastuneenkin olla halukas paranemaan, esim. ottamaan vastaan tarjottu ammattiapu. En nyt halua maalata piruja seinille, mutta nämä kannattaisi selvittää, jos ihminen käyttäytyy vastoin omaa luonnettaan. Todennäköisempää voi toki olla, että kyseessä on jokin normaaliin elämänkulkuun liittyvä sisäinen kriisi. Siitäkin olisi tosin hyvä puhua, eikä vain hautoa omassa mielessään.
Näitä tilanteita on ollut aiemminkin, ja kokemuksesta tiedän, ettei hän halua keskustella asiasta kanssani vaan ottaa keskusteluyrityksetkin syytöksinä/hyökkäyksinä itseään kohtaan. Rauhoittumisenkin jälkeen hän saattaa kilahtaa uudestaan, jos "kaivelen menneitä" yrittämällä tiedustella mikä oli syy aiempaan. Masentuneisuus/stressi voisi hyvinkin olla ainakin osatekijänä, mutta en tiedä miten saisin hänet puhumaan yhtään kenellekään.
En usko miehen pettävän. Hän ei hirveästi käy missään muualla kuin muutaman tietyn kaverin luona, ja lähes poikkeuksetta mun kyydilläni tai mun autolla, jossa on paikannin (sain auton isältäni ,joka on katsonut liikaa rikossarjoja). Ei ole ikinä missään yötä, kännykkää räplätessään pelaa (ja peliäänet kuuluvat kyllä). Lisäksi hän ei ole suoranainen adonis, minulle rakas ja koen itse hänet komeaksi, mutta ei ehkä iske keskivertonaisen silmään.
Vierailija kirjoitti:
En usko miehen pettävän. Hän ei hirveästi käy missään muualla kuin muutaman tietyn kaverin luona.
Missä muualla hänen tarvitsisi pettääkseen käydä kuin "tietyn kaverin luona"? Kaverin luota pääsee kyllä useimmissa paikoissa kävellen tai bussilla sen varsinaisen "kaverin" luo, siinä ei auton jäljittimet auta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi olet tuollaisen miehen kanssa?
Miksi?
no onhan se nyt aika jännä.
Vierailija kirjoitti:
1/5. Ja sekin ainoastaan uudesta, normaalia piirun verran nokkelammasta provoasetelmasta.
Mutta palstamammat nielee kaiken.
Jep, miten sulla ei ole omia kotiavaimia jos kerran hait miehen töistä? Jätit omat avaimet kotiin, kun miehellä ne kuitenkin on?
1/5. Ja sekin ainoastaan uudesta, normaalia piirun verran nokkelammasta provoasetelmasta.
Mutta palstamammat nielee kaiken.