Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia? Mies ei tiedä tavallisimpiakaan asioita

Vierailija
24.10.2017 |

Kysyn ihan tosissani, en osaa itse tätä arvioida. Miehelleni on ihan outoja sellaiset asiat, jotka itselleni ovat itsestäänselvyyksiä. Hän ei esim. metsässä tunnista yhtäkään kasvia, ei edes mustikkaa ja puolukkaa (silloin ei tosin ollut marjoja). Hän ei myöskään tiennyt, miten auto lämmitetään lämmitystolpan avulla (muutimme juuri taloon, jossa oma meillä oma tolppapaikka). Lisäksi hän ei esim. tunne klassikkosatuja ollenkaan, ei ollut koskaan kuullutkaan punahilkasta.

Olen aiemmin suhtautunut huumorilla hänen tietämättömyyteensä, mutta nyt on alkanut ärsyttää. Miten joku voi olla noin pihalla? Hän on korkeasti koulutettu ja kiinnostunut mm. tähtitieteestä, ettei kyllä aivan tyhmä ole. On vain kai jotenkin kulkenut laput silmillä koko elämänsä (30 v.)?

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna, minä en tuollaisen kanssa olisi. Mistä hänen kanssaan voi edes puhua? Kyllä minusta on hyvin ihmeellistä, että maassa, jossa opetus on korkeatasoista ei opita näinkin PERUSasioita. Järkyttävää.

Minulla ihan jo kiinnostuksen puute asioihin on turn-off. En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita vain yhdestä osa-alueesta: jäät paljon kaikesta paitsi ja asioista tietäminen kehittää ajattelua.

Entä jos vain yksinkertaisesti on niin, että ei millään omaksu tietoa jostain asiasta, vaikka kuinka yrittäisi?

Vierailija
162/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaus: miehesi on iäkkäiden vanhempien ainoa lapsi tuppukylästä. Ylisuojelevan äidin passivoima, ei juuri kavereita eikä harrastuksia. Hän kiinnostui nykyisestä alastaan jo esiteininä, eikä ole sen jälkeen juuri nostanut katsettaan kirjoistaan. Hän pitää itseään muita parempana joko peitellen tai avoimesti. Hän on epäliikunnallinen, hieman laiska eikä missään nimessä lähde ulos huonolla säällä. Introvertti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä sitä tietääkö minun mieheni punahilkan vai ei. Eipä juuri tuollaisista asioista tuu puhuttua...

Vierailija
164/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hänmästyttävä ketju. Olen pitänyt itsestään selvänä, että kaikki yli 3-vuotiaat osaavat tunnistaa mustikan ja puolukan. Erotatteko toisistaan koivun ja kuusen, auringon ja kuun??

Kiitos päivän nauruista!

Olen ajatellut vähän samaa. Vaikka ihminen olisi asunut koko ikänsä keskellä kaupunkia, on vaikea käsittää, miten hän on voinut läpäistä oppivelvollisuuden kohtaamatta koskaan puolukkaa ja mustikkaa. Edes kirjassa.

Vierailija
165/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa tosi korkeakoulutetuista on tollaisia. Eivät ihan oikeasti tiedä jotain tavallisia asioita.

Ei, vaan osa ihmisistä on tuollaisia. Ei ole mitään tekemistä korkeakoulutuksen kanssa.

Vierailija
166/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on ihan valitettavan totta koneiden kanssa kasvaneiden kohdalla. Oletan, että hän ei paljon harrasta kulttuuria tai ulkoile. Pelaa vapaa-aikansa. Monissa perheissä ei enää retkeillä ja ulkoilla kasvattavasti, niin, että lapsille opetetaan luonnosta tai myöskään lueta satuja tai lueta ylipäätään. Kun kunnon kasvatusta ei ole, yleissivitys jää heikoksi ja ihminen vaikuttaa sivitymättömältä, vaikka olisikin omalla alallaan menestynyt. Kouluissahan ei enää lueta satuja, kulttuurin, taiteen arvostus on muutenkin nollassa, ei ole kasvien tunnistamista, harvoin mennään metsään tai oikeaan maailmaan katsomaan, miltä asiat oikeasti näyttävät. Teknologia on arvo, ei elinympäristö. Tämä koskee koko kulttuuria ja on iso ongelma, joka todellisuudessa kaventaa kansan sivistystä.

Ei nyt ihan näinkään mustavalkoisesti homma onneksi mene. Internethän on tulvillaan sivistystä, lähes kaikkien suomalaisten saatavilla muutamalla napinpainalluksella. Ei ole teknologian eikä välttämättä kasvatuksenkaan vika, ettei kaikkia kiinnosta itsensä sivistäminen. Jotkut on vaan sellaisia sisäänpäinkääntyviä. Panostavat ehkä sitten huomionsa johonkin muuhun.

Jäin APn juttuun miettimään, että voihan hänen miehensä tapauksessa olla kyseessä jonkinlainen psykologinen tai fyysinen sairauskin. Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Sen joku jo heittikin, että esim. vanhempien avioeron tai muun lapsuudentrauman aikaiset asiat voivat olla vaikeita muistaa.

Vierailija
167/191 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen avovaimo on ihan samanlainen. Arkisemmat asiat olivat ihan outoja. Ei varmaankaan kotona opetettu yhtään mitään, kun ainoaa lasta pidettiin kuin kukkaa kämmenellä.

Tätä juuri mietin, että johtuisikohan kotioloista? En yhtään ihmettelisi, appivanhemmat ovat alkoholiongelmaisia vailla elämänhallintataitoja...

Luulisi silti, että mustikan ja puolukan olisi koulussa oppinut? Ehkä Helsingissä ei 90-luvulla kerätty kasvistoja?

T: diplomi-insinööri ja nainen, ihan normaali sellainen ;)

kenen mielestä?

Vierailija
168/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole metsässä kulkenut niin enpä ihmettele ettei niitä muista. Nythän oli kyse varvuista eikä marjoista.

Vierailija
169/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani, en osaa itse tätä arvioida. Miehelleni on ihan outoja sellaiset asiat, jotka itselleni ovat itsestäänselvyyksiä. Hän ei esim. metsässä tunnista yhtäkään kasvia, ei edes mustikkaa ja puolukkaa (silloin ei tosin ollut marjoja). Hän ei myöskään tiennyt, miten auto lämmitetään lämmitystolpan avulla (muutimme juuri taloon, jossa oma meillä oma tolppapaikka). Lisäksi hän ei esim. tunne klassikkosatuja ollenkaan, ei ollut koskaan kuullutkaan punahilkasta.

Olen aiemmin suhtautunut huumorilla hänen tietämättömyyteensä, mutta nyt on alkanut ärsyttää. Miten joku voi olla noin pihalla? Hän on korkeasti koulutettu ja kiinnostunut mm. tähtitieteestä, ettei kyllä aivan tyhmä ole. On vain kai jotenkin kulkenut laput silmillä koko elämänsä (30 v.)?

Niin, eli ei erottanut mustikan ja puolukan VARPUJA. Kyllähän kuka tahansa erottaa punaisen ja sinisen MARJAN toisistaan, jos ei ole värisokea. Mutta jotain varpuja? En varmaan itsekään ihan heti erottaisi. Ehkä puolukalla on ne paksummat lehdet? Ja miksi pitäisi edes pystyä erottamaan jotkut varvut toisistaan, kun niitä marjoja sieltä kerätään?

Ja "lämmitystolpan avulla auton lämmittäminen"? Kai tajuat, että se tolppa ei lämmitä sitä autoa?

Nyt kyllä kuullostaa siltä, että olet jo päättänyt alitajuisesti, että teit virheen. Nyt alat etsiä jokaista syytä siihen, miksi miehesi on huono. Ero on jo tulossa, perustelet jo sitä itsellesi. Viikon päästä aloitat ketjun, jossa valitat sitä, kun "Mies ei tykkää sinihomejuustosta ja minä tykkään. Me olemme liian erilaisia."

Kilttimies saa kohta lähdöt. Mielesi tekee jännämiestä ja nyt haluat keksiä elegantteja tekosyitä sille, kun kohta lähdet jännämiehen matkaan. "Olen niin sivistynyt, että oli pakko!" :D

Vierailija
170/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuli surullinen mieli miehen puolesta. Mietin kuinka paljon vanhemmat ovat ollenkaan läsnä jos luonnossa ei ole ilmeisesti paljoa liikuttu (ainakaan havainnoiden),satuja ei ole luettu jne. Ja kun mainitsit vielä vanhempien alkoholismin niin juttu alkaa olla aika selvä

Voihan tuo olla ihan hyväkin mies mutta kyllä muakin voisi alkaa ärsyttää jos ei mies tiedä mistään mitään. Ja alkaako myöhemmin ns. elää kadotettua lapsuuttaan? Ja minkälainen kasvattaja on mahdollisille tuleville lapsille?

Vierailija
171/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tapailemani mies sekoittaa jatkuvasti shampoon ja saippuan. Saattaa puhua "vartaloshampoosta" ja kertoo pesseensä hiuksensa saippualla, siis ihan kuin olisi vasta oppinut sanat ja menevät siksi sekaisin. Tuntuu aivan älyttömältä, että joku voi sekoittaa tuollaiset? Mies on 25-vuotias, täysin suomalainen, käynyt ihan normaalit suomalaiset koulut jopa ihan kelvoin arvosanoin ja vaikuttaa kaikin puolin normaalijärkiseltä, mutta silti saippuan ja shampoon ero täysin hakusessa. Kaipa sitten useillakin muuten "normaaleilla" voi olla tuollainen arkinen juttu, mikä on jäänyt jostain kumman syystä pimentoon. En olisi huolissani, jos nuo miehesi arkiset tietämättömyydet jäävät muutamiin yksittäistapauksiin.

Joku kertoi tällä palstalla joskus samantyyppisen jutun miehestä, joka ei tiennyt shampoolla ja saippualla olevan jotain eroa ja puhui "saipoosta" :D En minäkään käsitä miten tuo on mahdollista. Eikä minustakaan ole vielä huolestuttavaa, jos yleissivistyksessä on aukkoja, mutta aloittajan mies kuulostaa siltä, ettei se yleissivistys muuta olekaan kuin yhtä suurta aukkoa, ja silloin on kyllä jo jokin pahasti vialla.

Millä tavalla vialla? Onko niin että tyyppi on viallinen ja se pitäisi viedä saunan taakse, vai että sen pitäisi hävetä loppuiän itseään ja sivistymättömyyttään ja muuttaa purkkiin asumaan, vai pitäisikö hänen nyt aikuisiällä päntätä klassikkosadut, vain koska "ne kuuluu tietää"? Mitä jos ei opettele? Onko se silloin huono ihminen? Ja ihan vilpittömästi kysyn, en ihan täysin ymmärrä tätä nippelitiedon taitamiseen liittyvään vakavuutta ja tuomitsevuutta.

No mielestäni tuo, ettei yleisimpiäkään asioita tiedä, kertoo siitä, ettei ihminen ole utelias eikä kiinnostunut oppimaan uusia asioita, ja se yleensä kertoo siitä, ettei ole kovin älykäs tai sitten älyykkyys on sellaista asperger-tyyppistä. Siinä mielessä siis jotain on vialla. Eikä tietenkään kenenkään tarvitse päntätä mitään jotta olisi "hyvä ihminen", mutta itse en haluaisi olla tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä enempää kuin on pakko. En osaa kuvitella mistä voisi puhua, jos toinen ei tiedä yhtään mistään mitään. Kuulostaa tuskastuttavalta.

Eli kaikkien as-ihmisten mieli on viallinen?

No jos sinulle on noin tärkeää takertua ilmaisuun "jotain on vialla", niin kyllä, yleensä jos ihmisessä on jotain normaalista poikkeavaa sillä tavalla, että saa diagnoosin, on tapana sanoa, että tällaisessa ihmisessä on jotain vialla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ihminen olisi jotenkin huonompi. Edelleen kuitenkin ihmisen, jonka yleissivistys on käytännössä olematon, on aivan varmasti vaikea olla vuorovaikutuksessa tavallisten ihmisten kanssa. Joko riittää inttäminen sanasta "vika"?

Vierailija
172/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli ei erottanut mustikan ja puolukan VARPUJA. Kyllähän kuka tahansa erottaa punaisen ja sinisen MARJAN toisistaan, jos ei ole värisokea. Mutta jotain varpuja? En varmaan itsekään ihan heti erottaisi. Ehkä puolukalla on ne paksummat lehdet? Ja miksi pitäisi edes pystyä erottamaan jotkut varvut toisistaan, kun niitä marjoja sieltä kerätään?

Ja "lämmitystolpan avulla auton lämmittäminen"? Kai tajuat, että se tolppa ei lämmitä sitä autoa?

Nyt kyllä kuullostaa siltä, että olet jo päättänyt alitajuisesti, että teit virheen. Nyt alat etsiä jokaista syytä siihen, miksi miehesi on huono. Ero on jo tulossa, perustelet jo sitä itsellesi. Viikon päästä aloitat ketjun, jossa valitat sitä, kun "Mies ei tykkää sinihomejuustosta ja minä tykkään. Me olemme liian erilaisia."

Kilttimies saa kohta lähdöt. Mielesi tekee jännämiestä ja nyt haluat keksiä elegantteja tekosyitä sille, kun kohta lähdet jännämiehen matkaan. "Olen niin sivistynyt, että oli pakko!" :D

No olipa yllätys, että palstan kilttimies ei erota mustikan ja puolukan varpuja toisistaan. Miten voisikaan, kun koko elämä keskittyy pakkomielteeseen myyttisistä "jännämiehistä" ja naisten syyllistämiseen netissä?

Vierailija
173/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen avovaimo on ihan samanlainen. Arkisemmat asiat olivat ihan outoja. Ei varmaankaan kotona opetettu yhtään mitään, kun ainoaa lasta pidettiin kuin kukkaa kämmenellä.

Tätä juuri mietin, että johtuisikohan kotioloista? En yhtään ihmettelisi, appivanhemmat ovat alkoholiongelmaisia vailla elämänhallintataitoja...

Luulisi silti, että mustikan ja puolukan olisi koulussa oppinut? Ehkä Helsingissä ei 90-luvulla kerätty kasvistoja?

Kasvistojen kerääminen lopetettiin jo 70-luvulla. Ehdin kerätä yhden osuuden eli 30 kasvia ja seuraavana kesänä ei enää sitten kerättykään. Homma oli lopetettu.

Vierailija
174/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet varma että se "jännämies"(mitä lie tarkoittaneekin) sitten tunnistaa ne kasvit? Kukaan ei vingu sitä, että toinen "ei tykkää homejuustosta", jätän sen . Keksi parempi perustelu, sinä "jännämies", "kilttimies" höpöttäjä. Sitäpaitsi minusta tuntuu, että nuo molemmat nimet viittaa samanlaiseen mieheen.

Vierailija
175/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelle selvisi 19-vuotiaana, ettei päästäinen olekaan lintu. Lisäksi hänellä menee aivan autuaasti juhlapyhien päivämäärät sekaisin, eikä ole mitään käsitystä esim. isänpäivän ajankohdasta tai kuukausien numerojärjestyksestä. En kuitenkaan pidä häntä tyhmänä, sillä hän on kiinnostunut useista asioista ja tiedonjano on valtava. Päivämäärämuisti on vaan hänellä heikonlainen ja luonnontieteet eivät kiinnosta, vaikka moni muu aihe kiinnostaa. Itsekin pidän itseäni ihan sivistyneenä ihmisenä korkeakoulutuksineni, mutta en esim. osaa lennosta nimetä Euroopan pisintä jokea, koska en ole kyseisellä tiedolla tehnyt mitään ala-asteen jälkeen ja se on päässyt unohtumaan. 

Vierailija
176/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, tuli vaan mieleen että jospa nämä puolukoiden (ja muiden marjojen ei-tunnistajat) voisivat olla punavihervärisokeita?

Olen törmännyt jo kahteen miestuttavaan jotka kuuluvat siihen 8 &:n ryhmään että eivät vaan erota niitä marjoja eikä kukaan ole koskaan kertonut tällaisesta ongelmasta ja johan siitä usko loppuu ja lakkaa yrittämästäkin.

On kuulema ihan tuskaa yrittää käsikopelolla poimia vaikka mansikoita kun kaikki on yhtä harmaata massaa.

Minunkin mies on värisokea, mutta kyllä hän puolukan ja mustikan erottaa ihan varvuista. On kyllä vanhempi kuin ap miesystävä. Mutta muuten ihan tumpelo kasvien kanssa. Eipä juuri tulppaania rikkakasvista erota. Kaikkia ei kai vaan kiinnosta, mutta kyllähän se vähän mietityttää, jos aikuinen ei mustikan ja puolukan varpuja toisistaan erota. Meillä ei miestä marjastus kiinnosta, vaikka kyllä hän ne marjat sieltä varvuista erottaa, ja näkyypä erottavan punaiset mansikatkin kasvustosta, kun ne osaa syömässä käydä. En sitten tiedä minkä värisenä ne näkee vai erottaako muodosta.

Vierailija
177/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvistojen kerääminen lopetettiin jo 70-luvulla. Ehdin kerätä yhden osuuden eli 30 kasvia ja seuraavana kesänä ei enää sitten kerättykään. Homma oli lopetettu.

Meillä ainakin piti kerätä. Kävin peruskouluni vuosituhannen vaihteen tienoilla

Vierailija
178/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottaako hän voikukan ja variksen toisistaan?

Tai tietääkö hän, että kalakukko ei ole lintu?

Silloin näen viitteitä kehityskelpoisuudesta.

Vierailija
179/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehelle selvisi 19-vuotiaana, ettei päästäinen olekaan lintu. Lisäksi hänellä menee aivan autuaasti juhlapyhien päivämäärät sekaisin, eikä ole mitään käsitystä esim. isänpäivän ajankohdasta tai kuukausien numerojärjestyksestä. En kuitenkaan pidä häntä tyhmänä, sillä hän on kiinnostunut useista asioista ja tiedonjano on valtava. Päivämäärämuisti on vaan hänellä heikonlainen ja luonnontieteet eivät kiinnosta, vaikka moni muu aihe kiinnostaa. Itsekin pidän itseäni ihan sivistyneenä ihmisenä korkeakoulutuksineni, mutta en esim. osaa lennosta nimetä Euroopan pisintä jokea, koska en ole kyseisellä tiedolla tehnyt mitään ala-asteen jälkeen ja se on päässyt unohtumaan. 

Ihmetyttää tämä miesten tietämättömyys juhlapyhistä. (kerran kyseltiin juhlapyhien järjestystä haluatko miljonääri ohjelman alkukarsintakysymyksenä ja suuri osa ei tiennyt oikeata järjestystä). Meillä mies ei edes ole mikään nuori, mutta niin vain kaikki juhlat tulevat vuosi vuoden jälkeen yllätyksenä.  Ja olen huomannut, että tämä on aika yleistä miesten keskuudessa. Saman olen huomannut aikuisen pojan kanssa. Aina kaikki lomat/juhlapyhät tulee iloisena yllätyksenä, kun ne on jo ovella. Itse niitä oottaa kuin kuuta nousevaa( varsinkinjos on ylimääräinen vapaapäivä tiedossa) ja tietää oikein hyvin milloin ne on.

Vierailija
180/191 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mies on värisokea, mutta kyllä hän puolukan ja mustikan erottaa ihan varvuista. On kyllä vanhempi kuin ap miesystävä. Mutta muuten ihan tumpelo kasvien kanssa. Eipä juuri tulppaania rikkakasvista erota. Kaikkia ei kai vaan kiinnosta, mutta kyllähän se vähän mietityttää, jos aikuinen ei mustikan ja puolukan varpuja toisistaan erota. Meillä ei miestä marjastus kiinnosta, vaikka kyllä hän ne marjat sieltä varvuista erottaa, ja näkyypä erottavan punaiset mansikatkin kasvustosta, kun ne osaa syömässä käydä. En sitten tiedä minkä värisenä ne näkee vai erottaako muodosta.

asiaa sivuten, jos miehesi on tietyn tyyppinen värisokeudeltaan niin hänellä varmaan enchroma lasit toimisivat asian korjaamiseksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän