Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö Vero Modalla huonosti vai mistä johtuu tämmöinen myyjien käytös...?

Vierailija
24.10.2017 |

Kävin pari päivää sitten Vero Modalla (ei tule usein käytyä, en lähes koskaan löydä sieltä mitään ja vaatteet ovat mielestäni liian kalliita jos nyt vertaa esim H&M:n hintoihin). Heti kun astuin liikkeeseen myyjä hyökkäsi tiskin takaa: "Moikka! Etitkö jotain erityistä?" Minä: "En, ihan kattelen vaan." Valitsin pari takkia sovitukseen ja matkalla sovituskopeille myyjä huikkasi "Se on tosi halpa takki!" Minä: "Juu." (Oli siis kytännyt mitä valitsen sovitukseen). Olin sovituskopissa varmaan alle minuutin kun sama myyjä huikkaa oven takaa "Onko koot sopivat vai tarviiko tuoda toista kokoa?" Minä: "Ei tarvi, kaikki hyvin." Sovittelin takit ja päädyin ostamaan toisen. Tulin ulos sovituskopista ja palautin toisen takin jolloin SE SAMA VITUN MYYJÄ hyökkää taas selkäni takaa "Eiks ollu sopivia?" Minä: "Tän toisen mä otan, toinen ei istunut." Myyjä: "Meil on täällä samantapanen jos sä haluisit sitä vielä koittaa?" Minä: "Ei kiitos." Kassalla myyjä pakkaa takkini kassiin ja kysyy haluaisinko takin kanssa vielä huivia. Minä: "En mä kiitti, en käytä huiveja ton tyyppisten takkien kanssa." Myyjä: "Juu no jos tarvit niin meiltä löytyy kyllä myös huiveja jotka sopivat tähän takkiin"!

Siis HUH HUH. Mulla on vielä sosiaalisten tilanteiden pelko joten tollaiset myyjät koen todella ahdistaviksi. Haluaisin vain shoppailla ja katsella rauhassa ilman tuollaista kyttäämistä ja kyselyjä. En tule asioimaan Vero Modassa enää. Muilla samanlaisia kokemuksia? Vilan olen laittanut boikottiin samoista syistä jo vuosia sitten.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4891 kirjoitti:

Ymmärrän, että tuo on asiakaspalvelua ja heidän työhönsä kuuluu palvella, mainostaa tuotteitaan ja ehkä jopa pyöriä siinä pukukopin takana ja kysellä josko asiakas tarvitsee lisää kokoja/tahtoo kokeilla jotakin muuta. MUTTA ymmärrän myös sen että ärsyynnyit, sillä itse myös koen sen "yli-palvelun" ahdistavana ja ärsyttävänä. 

Oma kokemukseni on, että useimmissa kaupoissa myyjä käy kysymässä josko tarvitsisin apua, mutta kun olen kerran sanonut etten tarvitse, hän toteaa että selvä, kysy heti jos tarvitset jotakin ja siirtyy muualle. Tämä on mielestäni sitä hyvää asiakaspalvelua.

Koen sen todella ahdistavaksi, jos myyjä vain seuraa mua ympäri kauppaa ja tyrkyttää joka ikistä tuotetta jota edes vilkaisen. Siinä vaiheessa kun olet jo palvellut asiakasta ja hän on kiittänyt ja kieltäytynyt, voit poistua ja antaa asiakkaan rauhassa katsella.

Tampereen Glitter on ehkä ahdistavin paikka ikinä. Pieni kauppa, jossa myyjä(t) eivät anna hetken rauhaa. Seuraavat ympäriinsä ja tyrkyttävät jokaista tuotettaan ja tarjoustaan. Monet kerrat olen heti alkuunsa sanonut, etten tarvitse apua, katselen vain. Tämän jälkeen myyjä aloittaa sen saman ahdistavan, painostavan myyntipuheensa...

"Joo mutta sano sitten jos tarvit apua! Joo ja hei meillä olis tossa tollanen ja tällänen tarjous. Joo hei toi koru mitä just katoit on ollu tosi suosittu! Ja hei mulla on itellä samanlainen ja oon tykänny tosi paljon!! Jos nyt ostat tänään kaksi korua niin saat kolmannen kaupanpäälle! Kannattaa nyt hyödyntää toi tarjous kun on vaan torstaihin asti voimassa!!" 

Huoh. 

Tilaa netistä.

Tilaa netistä halvemmasta ulkomaisesta nettikaupasta..

Vierailija
122/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut kuin aloittaja. Kun lähden vaateostoksille, haluan kierrellä ja katsella rauhassa ja hyvin harvoin edes olen liikkeellä sillä mielellä että on joku tietty vaate minkä haluan ostaa. Eli tykkään kirjaimellisesti mennä kauppaan sisälle katselemaan josko löytyis jotain mun mielestä kivaa ja tuumailla hintoja ja kokoja myös rauhassa. Kävin vero modassa pari viikkoa sitten ja myyjäpoika seurasi perässä koko sen ajan kun olin kyseisessä liikkeessä, kommentoi ja kyseli jokaisen vaaterekin/hyllyn kohdalla missä satuin joko pysähtymään tai edes hidastamaan kierrostani. Ja tosiaan tuo että kun astuin sisään niin aloitti sanomalla hei ja että tarvitko apua. No tervehdin takaisin ja sanoin selvästi etten tarvitse apua. Niin silti tämä myyjä kulki koko ajan kintereilläni kommentoimassa milloin mitäkin! Oikeasti alkoi jo ahdistaa siellä sisällä, tuntui etten pääse tarpeeksi nopeasti ulos sieltä kaupasta. Ja kaiken huippu on se että mitä nyt sillä nopealla vilkaisulla heidän tuotteitaan ehdin nähdä, niin siellä oli jotain kiinnostavan ja hyvän näköistä vaatetta, minun mielestä. Sinne jäi kauppaan ja menee kyllä pitkä tovi että astun uudestaan sisään heidän liikkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait siis hyvää palvelua mutta ei kelpaa? Tietysti täyteen palveluun tottuminen vie aikansa mutta mielestäni ihan hyvää palvelua. Toisaalta pikkulintu on kyllä laulanut että Bestseller maksaa myyjille provikoita ja heillä on myyntikiintiöt.

Vierailija
124/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu on, pitkän aikaa ne on jo tota tehnyt.

Vila on pahin liike ton suhteen.

Nykyään kyllä sanon suoraan, että en apua tartte ja haluan katsella rauhassa. Kyllä ne jättää rauhaan, tosin jos jotain ostan, niin kassalla ne vielä yrittää tyrkyttää jotain korviksia, huiveja jne.

Ärsyttävää!

Vierailija
125/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kylläkin ihan perus asiakaspalvelua ja keskustelua. Jotenkin en voi koskaan ymmärtää suomalaisia ja sitä, mikä ihme nyt tuollaisessa voi muka ahdistaa, että joku on ystävällinen ja avulias! Sehän on vain kivaa ja tekee ostoskokemuksesta paljon sosiaalisemman ja mukavemman. Ainakin omassa tapauksessani tuo olisi mennyt näin: 

Myyjä: "Moikka! Etitkö jotain erityistä?"

Minä "En, ihan kattelen vaan." 

Myyjä: "Se on tosi halpa takki!"

Minä: "Juu niin on ja todella kiva väri! Pitää kyllä ehdottomasti sovittaa tätä!"

Myyjä: "Onko koot sopivat vai tarviiko tuoda toista kokoa?"

Minä: "Otin pari eri kokoa, luulen, että toinen näistä sopii. Odota hetki niin laitan tämän päälle niin katso sinä, miten istuu tai kumpi näistä olisi parempi!"

Myyjä: "Meil on täällä samantapanen jos sä haluisit sitä vielä koittaa?"

Minä: "No mikä ettei! Vaikka pidän tästä kyllä hirveästi myös ja onhan tämä myös edullinenkin. Mutta ainahan sitä voi katsoa :) "

Myyjä: "Juu no jos tarvit niin meiltä löytyy kyllä myös huiveja jotka sopivat tähän takkiin"!

Minä: "Ei kiitos, mulla on ihan hirveästi huiveja ja niistäkin osa lojuu kaapissa :) Olen vähän huono käyttämään niitä kaikkia. Kiitos hurjasti, olipa kiva löytää tällainen takki, kiitos hei"

Olen todellakin tyytyväinen, että suomessakin palvelu pikkuhiljaa kansainvälistyy. Ei kukaan jaksa katsella mitään juntteja, jotka ahdistuvat heti, jos vähän avaa suutaan ja käy normaaleja keskusteluja! Ja kun Suomessa ei ennen juuri mitään järkevää palvelua ole saanut niin tuo nyt on vähintä, mitä perusvaatekaupan myyjän tulee tehdä. 

Jos se ahdistaa niin syy löytyy kyllä peilistä ja siirry suosiolla nettisostoksiin tai kehity ihmisenä. 

Vierailija
126/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan tuosta kaupasta vain jos tiedän sen sopivan sovittamatta. Inhoan tuota pakkomyyntiä ja sovituskopin takana uteliaana kurkkimista.

Tavallisessa ruokakaupassakin on joskus näitä "tarvitko heijastimen/purkan/suklaata/muuta" ja ne ovat ärsyttäviä. Yleensä hämäännyn niin oudosta kysymyksestä, että joudun kysymään "niin anteeksi mitä" ja sitten sanomaan ei kiitos. Mieheni menee vielä enemmän ymmälle, jää oikein tuijottamaan eikä meinaa ymmärtää mitä kassa siinä sönköttää.

On kyllä tosiaan outoja kysymyksiä ;) Ehkä miehen avustaja voi ottaa aktiivisempaa roolia ja auttaa siinä kassatilanteessa?

Vierailija
127/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...

Esim H&M:llä/Cubuksessa/Gina Tricotissa/Lindexillä/Kappahlilla en ole KOSKAAN törmännyt moiseen myyjien kyttäykseen/tuputukseen. En koskaan. ap

Mä olen. KappAhlissa ja Lindexissä saa samanlaista "asiakaspalvelua". Ärsyttävää.

Vierailija
128/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan tuosta kaupasta vain jos tiedän sen sopivan sovittamatta. Inhoan tuota pakkomyyntiä ja sovituskopin takana uteliaana kurkkimista.

Tavallisessa ruokakaupassakin on joskus näitä "tarvitko heijastimen/purkan/suklaata/muuta" ja ne ovat ärsyttäviä. Yleensä hämäännyn niin oudosta kysymyksestä, että joudun kysymään "niin anteeksi mitä" ja sitten sanomaan ei kiitos. Mieheni menee vielä enemmän ymmälle, jää oikein tuijottamaan eikä meinaa ymmärtää mitä kassa siinä sönköttää.

On kyllä tosiaan outoja kysymyksiä ;) Ehkä miehen avustaja voi ottaa aktiivisempaa roolia ja auttaa siinä kassatilanteessa?

Haah.. haah. haah.. *slow clap*

Oikeasti olemme molemmat tosi iloisia yleistyneistä itsepalvelukassoista. Se ei ainakaan kysele mitään ylimääräistä. Harmi vain kun niitä ei ole kaikkialla eikä aina käytössä.

Vierailija
129/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi konkkaan menossa kenties? Ja siksi myyjät niin kärkkäänä täällä vastailemassa "kansainvälisestä palvelusta"..

Vierailija
130/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Vero modalla, Vilalla ym. ole käytössä sellainen systeemi että palkkaa tulee myynnin mukaan, sen takia joutuvat tuputtamaan.

Vierailija
131/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mielenkiintoista. Kurkkaan säännöllisesti Vero Modan valikoiman, eikä tuollaista tyrkyttämistä ole kohdalleni osunut. Moikattu on, mutta siihen on jäänyt. Täytyy varmaan mennä lähiaikoina testaamaan uudelleen.

Olen siis sitä tyyppiä, joka ei todellakaan kaipaa myyjää kipittämään perässäni, enkä kaipaa kysymyksiä sovituskopissa, joten noteeraisin kyllä nämä, jos niitä kohtaan.

Vierailija
132/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostin mustan huivin hautajaisiin. Mutisin lähinnä itsekseni, että tämäkin huivi jää sitten yhteen käyttökertaan. Valpas myyjä sanoi heti, että mitä vielä - huivihan on todella monikäyttöinen. Sopertelin:"Ai..siis voisitko antaa esimerkkejä. En ole huivityyppiä ollenkaan.". Ja sitten seurasi myyjän huivinkäyttöehdotuksia. Lopuksi myyjä sanoi, että " näin syksymmällä huivi on mukava vaikka konsertissa ym. " Poistuin kaupasta huiveineni hymyillen. Tuo asiantunteva myyjä on säilynyt mielessäni vuosien ajan ja kerron tästä ilahduttavasta tapauksesta aina, kun se sopii puheenaiheeseen.

Vierailija
133/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu Bestsellerin alle kuten Vila, Only, Jack & Jones sekä moni muu.

Myyjien pitää lähestyä noin ja yrittää vielä myydä pari kolme muuta tuotetta samalla.

Kävin itse pojalleni katsomassa vaatteita Jack & Jonesissa, myyjä tuli moikkaamaan ja kysyi " mitä kuuluu?" Käääääk!!!.... käynkö mä siinä kertomassa hänelle, mitä mulle oikeesti kuuluu... EN! Kerroin myös, että katselen ja en tarvitse apua. Jokatapauksessä hän pyöri ympärilläni aina välillä ja esitteli jotain vaatetta. Ostin paidan, kassalla tyrkytetään vielä sukkia ym. ym.

Vero Modassa samoin, myyjät saattavat olla samoja vaikka eri liike.

Mieheni kun käy vaateostoksilla, hän etsii myyjän heti ja pyytää apua, silloin auttakaa.

Vierailija
134/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...

Tyrkytysmyyntiä se on. Asiakaspalvelu on sitä että tehdään asiakkaan olo mukavaksi.

Vierailija
135/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin sitä että miksi tullaan kysymään heti kun astun liikkeeseen? Siis ihan ensimmäiset 5m kun on sisään kävellyt niin ollaan jo kysymässä että mitä etsit, tarviitko apua jne.

No mä en tiedä vielä, enkä osaa vastata, koska tulin vasta. Jos olisit kysynyt hetken päästä kun olen nähnyt mitä teillä on, niin osaisin vastata tuohon.

Vähän kuin silloin kun tulee vieraita kylään, niin ensin annetaan vieraan asettua aloilleen, otetaan ulkovaatteet pois ja jokainen hakee paikkansa. Ei niin että jo pihalla ja ovella tykitetään kuulumisia ja selitetään kuin papupata.

Tein opiskeluaikana mystery shopper- keikkaa useampaan paikkaan ja jokaisessa piti ottaa aikaa, kuinka kauan liikkeeseen astumisen jälkeen kesti ennen kuin myyjä tervehti, tyyliin "tervehdittiinkö sinua 5 min kuluessa kun astuit liikkeeseen".

vaatekaupoissa tulee käytyä harvemmin, mutta XXL kaupassa on AINA yksi myyjä muka kävelemässä johonkin heti sisääntulon tuntumassa ja tervehtii iloisesti, en ole varmaan kertaakaan päässyt kymmentä metriä kauppaan sisään kun on tervehditty. Sen jäkeen saa olla rauhassa, kunnes alkaa tarkemmin tutkia jotain tuotetta.

Vierailija
136/141 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoitko suoraan että ei kiitos en tarvitse apua

Vierailija
137/141 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haah.. haah. haah.. *slow clap*

Oikeasti olemme molemmat tosi iloisia yleistyneistä itsepalvelukassoista. Se ei ainakaan kysele mitään ylimääräistä. Harmi vain kun niitä ei ole kaikkialla eikä aina käytössä.

Haittaako se yksi ylimääräinen kysymys kovasti? Tuota kassalisämyyntiähän tehdään tosi monessa paikassa, huoltoasemalla, huonekaluliikkeessä, tavan marketissa...Mun mielestä on maailman pienin vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse". 

Kaikkein kamalinta ovat mm. huoltoasemalla ja muistaakseni Jyskissä näkemäni kyltit "ellei sinulle tarjota tuotetta x maksaessasi ostoksesi kassalla, saat tuotteen ilmaiseksi". Kuka kehtaa pyytää sitä ilmaistuotetta, ja mitäköhän sanktioita myyjälle tulee jos hänen takiaan joudutaan ilmaistuotteita antamaan?

Vierailija
138/141 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta, mutta silti itse arvostan palvelua. Vero Modassa on kieltämättä kautta linjan tuollaista aktiivista palvelua. Osa myyjistä osaa sen, osa ei. Itse nelikymppisenä kyllä koen epäkohteliaana, kun myyjä tulee tokaisemaan "Mitäs sulle?" kun katselen vaatteita. Jos myyjä sen sijaan tulee tervehtimään ja kysyy onko jotain tiettyä, mitä etsin ja tarviinko apua, koen sen hyvänä palveluna.

En harrasta shoppailua ja yleensä aina oikeasti etsin jotain tiettyä, joten aktiivisesta palvelusta on minulle hyötyä. Myös teinin kanssa ostoksilla ollessa myyjistä on ollut iso apu, kun ovat etsineet rinnakkain tuotteita ja tuoneet eri kokoja sovituskopeille. Ovat myös pyydettäessä kommentoineet istuvuutta ja antaneet pukeutumisvinkkejä.

En tule välttämättä ostaneeksi mitään kaupasta, jossa kaikki pitää löytää itse. Poikkeuksena rintaliivien osto! Ne valitsen ja sovitan mieluiten ihan itsekseni. Siksi hankin ne Lindexistä.

Vierailija
139/141 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama on bikbokin myyjillä. Ihan vaan katselin hyvän vartin tai kaksi paitoja ja tultiin kysymään "eikö mikään miellytä silmää". Lopulta valitsin paidan ja kävin sovittamassa. Tulin kopista pois ja esittelin paitaa poikaystävälle. Otin tahallani isomman koon, olen s kokoinen paita reilu m, koska viiden löysissä vaatteissa. Tuli myyjältä heti kommenttia "eikö istuvampi olisi parempi", "näyttää vähän isolta", vaikka itse pidin paidasta kovasti.

Vierailija
140/141 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu, kuuluu myyntitaktiikkaan. kirjoitti:

Kuuluu Bestsellerin alle kuten Vila, Only, Jack & Jones sekä moni muu.

Myyjien pitää lähestyä noin ja yrittää vielä myydä pari kolme muuta tuotetta samalla.

Kävin itse pojalleni katsomassa vaatteita Jack & Jonesissa, myyjä tuli moikkaamaan ja kysyi " mitä kuuluu?" Käääääk!!!.... käynkö mä siinä kertomassa hänelle, mitä mulle oikeesti kuuluu... EN! Kerroin myös, että katselen ja en tarvitse apua. Jokatapauksessä hän pyöri ympärilläni aina välillä ja esitteli jotain vaatetta. Ostin paidan, kassalla tyrkytetään vielä sukkia ym. ym.

Vero Modassa samoin, myyjät saattavat olla samoja vaikka eri liike.

Mieheni kun käy vaateostoksilla, hän etsii myyjän heti ja pyytää apua, silloin auttakaa.

No herranen aika miksei siihen mitä kuuluu -kysymykseen voi vastata, että hyvää kuuluu, kiitos kysymästä. Ei siihen todellakaan myyjälle aleta omaa elämänkertaa kertomaan ja se pitäisi kyllä ihan tajuta ilman selitystäkin. Heti, kun myyjä yrittää olla ystävällinen, niin se otetaan täällä Suomessa ahdisteluna. Olen ollut myyjänä Pohjois-Amerikassa ja 'mitä kuuluu' oli ns. icebreaker ja siitä lähti jutustelu asiakkaiden kanssa luontevasti käyntiin, en todellakaan tuputtanut mitään vaan saatettiin kiertelyn aikana jutella kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ja jotkut asiakkaat muisti nimeltä ja tulivat juttelemaan vaikkeivat ostaneetkaan sillä kerralla mitää, enkä pannut pahakseni ollenkaan. Suomessa on ihan mahdotonta yrittää jutella asiakkaille, niin sulkeutuineita täällä ollaan.