Meneekö Vero Modalla huonosti vai mistä johtuu tämmöinen myyjien käytös...?
Kävin pari päivää sitten Vero Modalla (ei tule usein käytyä, en lähes koskaan löydä sieltä mitään ja vaatteet ovat mielestäni liian kalliita jos nyt vertaa esim H&M:n hintoihin). Heti kun astuin liikkeeseen myyjä hyökkäsi tiskin takaa: "Moikka! Etitkö jotain erityistä?" Minä: "En, ihan kattelen vaan." Valitsin pari takkia sovitukseen ja matkalla sovituskopeille myyjä huikkasi "Se on tosi halpa takki!" Minä: "Juu." (Oli siis kytännyt mitä valitsen sovitukseen). Olin sovituskopissa varmaan alle minuutin kun sama myyjä huikkaa oven takaa "Onko koot sopivat vai tarviiko tuoda toista kokoa?" Minä: "Ei tarvi, kaikki hyvin." Sovittelin takit ja päädyin ostamaan toisen. Tulin ulos sovituskopista ja palautin toisen takin jolloin SE SAMA VITUN MYYJÄ hyökkää taas selkäni takaa "Eiks ollu sopivia?" Minä: "Tän toisen mä otan, toinen ei istunut." Myyjä: "Meil on täällä samantapanen jos sä haluisit sitä vielä koittaa?" Minä: "Ei kiitos." Kassalla myyjä pakkaa takkini kassiin ja kysyy haluaisinko takin kanssa vielä huivia. Minä: "En mä kiitti, en käytä huiveja ton tyyppisten takkien kanssa." Myyjä: "Juu no jos tarvit niin meiltä löytyy kyllä myös huiveja jotka sopivat tähän takkiin"!
Siis HUH HUH. Mulla on vielä sosiaalisten tilanteiden pelko joten tollaiset myyjät koen todella ahdistaviksi. Haluaisin vain shoppailla ja katsella rauhassa ilman tuollaista kyttäämistä ja kyselyjä. En tule asioimaan Vero Modassa enää. Muilla samanlaisia kokemuksia? Vilan olen laittanut boikottiin samoista syistä jo vuosia sitten.
Kommentit (141)
On asiakaspalvelua ja tyrkytystä.
Mä ostan Vilan, Vero Modan ja Onlyn vaatteet Stockalta kun niitä haluan. Juuri siitä syystä, että se jatkuva tukutus on rasittavaa.
Avun tarjoaminen on on. Sen jälkeen haluan rentoutua ostoksilla. Esim Stockalla ja Sokoksella tää on tajuttu, kiitos siitä.
Ketjuliikkeissä myyjät toimivat tasan annettujen ohjeiden mukaan. Anna palautetta suoraan ketjulle jos koet tuon ahdistavaksi.
Tuota lisämyyntiä yritetään tehdä nykyään joka paikassa, tavalliselle ihmiselle ei ole iso vaiva vastata "ei kiitos, en tarvitse, kiitos, mutta katselen vain"- tyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tuota kutsutaan asiakaspalveluksi...
Esim H&M:llä/Cubuksessa/Gina Tricotissa/Lindexillä/Kappahlilla en ole KOSKAAN törmännyt moiseen myyjien kyttäykseen/tuputukseen. En koskaan. ap
Kauppojen kassoilla tyrkytetään pahempaakin. Olikohan se Prismassa, kun myyjä rupes tyrkyttämään jotain ihan asiaankuulumatonta kassalla, ja mun oli pakko keskeyttää se liukas lässytys eikiitoksella. Taisi olla jotain veikkauslappua, mitä mun olis pitänyt ostaa, vaikka olin ruokaostoksilla enkä koskaan pelaa mitään. Ne laput se oli oikein asetellut siihen maksulaitteen viereen tyrkylle.
Jos tavallinen juttelu ahdistaa liikaa niin vaatteet on helppo tilata netistä.
On se kamalaa, kun myyjä yrittää palvella. Juu, ymmärrän, että sosiaalisten tilanteiden pelko on ikävä juttu sosiaalisissa tilanteissa, mutta ei se myyjä voi sinun peloistasi tietää. Eli tekee työtään ja tekee sitä hyvin. Noin maailmalla on kaupoissa toimittu kautta aikojen, ja siellä ihmiset jättävät menemättä, jos eivät saa palvelua. Mutta täällä tuppisuisten, epäsosiaalisten mököttäjien maassa Vauva-palstalla kiukutellaan siitä, miten kamalaa on, kun ammattilainen palvelee. Kun täällä halutaan ostaa apteekista vaikka väärät lääkkeet itse, eikä kukaan saa edes yrittää auttaa, ja vaateliikkeessä nyt vielä vähemmän saa tupata hakemaan oikeaa kokoa tai suosittelemaan sopivaa, ja se vasta rikos onkin, jos tarjoilija kysyy, maistuuko ruoka - syömään tänne tultiin eikä uteliaille tarjoilijoille juttelemaan....
Minä ilahdun joka kerta, kun asiakaspalveualallla oleva ihminen haluaa palvella, ja otan avun (vaikken sitä ehkä edes hirveästi tarvitsisi) mielelläni vastaan. Tulee hyvä mieli itselle ja toivottavasti sille asiakaspalvelijallekin, kun kerrankin joku on kiitollinenn, eikä naama näkkärillä kiukuttele, kun "mä vaan kattelen" "enkä mä mitään apua tartte".
Myyjän pitäisi osata lukea palvelun edetessä jos asiakas näyttää siltä ettei kaipaa palvelua tai viimeistään sitten kun näyttää tuskastuneelta ja ärtyneeltä kuten ap:n keississä.
Aluksi on mahdoton tietää kuka haluaa palvelua ja kuka ei, joten tarjoutua voi mutta pitäisi se osata lopettaa jos ei homma toimi.
Anyway, asiakaspalvelu on vaikeaa, nostan hattuni jokaiselle joka on hyvä siinä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim H&M:llä/Cubuksessa/Gina Tricotissa/Lindexillä/Kappahlilla en ole KOSKAAN törmännyt moiseen myyjien kyttäykseen/tuputukseen. En koskaan. ap
Kaikki vaateketjut tekee itse sen päätöksen, millaista asiakaspalvelua heillä tarjotaan. Jotkut on päätyneet tällaiseen amerikkalaishenkiseen superpalvelulliseen kulttuuriin ja toisissa ei sanota asiakkaalle yhtään mitään. Ei voi muuta kuin valita joukosta ne, joissa palvelu miellyttää itseä. Toiset varmasti tykkää noista, missä palvellaan vaikka sitten liiankin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan Vilan, Vero Modan ja Onlyn vaatteet Stockalta kun niitä haluan. Juuri siitä syystä, että se jatkuva tukutus on rasittavaa.
Avun tarjoaminen on on. Sen jälkeen haluan rentoutua ostoksilla. Esim Stockalla ja Sokoksella tää on tajuttu, kiitos siitä.
Mitä aloittajalle tyrkytettiin? Kysyttiin avuntarvetta, kerrottiin toisesta takkimallista ja kassalla tarjottiin huivia. No ehkä tuon viimeisen kysymyksen voi kokea tyrkyttämiseksi jos oikein ahdistaa, mun mielestä tyrkyttäminen tarkoittaa saman tai samantyyppisen tuotteen tarjoamista useampaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, kun myyjä yrittää palvella. Juu, ymmärrän, että sosiaalisten tilanteiden pelko on ikävä juttu sosiaalisissa tilanteissa, mutta ei se myyjä voi sinun peloistasi tietää. Eli tekee työtään ja tekee sitä hyvin. Noin maailmalla on kaupoissa toimittu kautta aikojen, ja siellä ihmiset jättävät menemättä, jos eivät saa palvelua. Mutta täällä tuppisuisten, epäsosiaalisten mököttäjien maassa Vauva-palstalla kiukutellaan siitä, miten kamalaa on, kun ammattilainen palvelee. Kun täällä halutaan ostaa apteekista vaikka väärät lääkkeet itse, eikä kukaan saa edes yrittää auttaa, ja vaateliikkeessä nyt vielä vähemmän saa tupata hakemaan oikeaa kokoa tai suosittelemaan sopivaa, ja se vasta rikos onkin, jos tarjoilija kysyy, maistuuko ruoka - syömään tänne tultiin eikä uteliaille tarjoilijoille juttelemaan....
Minä ilahdun joka kerta, kun asiakaspalveualallla oleva ihminen haluaa palvella, ja otan avun (vaikken sitä ehkä edes hirveästi tarvitsisi) mielelläni vastaan. Tulee hyvä mieli itselle ja toivottavasti sille asiakaspalvelijallekin, kun kerrankin joku on kiitollinenn, eikä naama näkkärillä kiukuttele, kun "mä vaan kattelen" "enkä mä mitään apua tartte".
Sinunlaisiasi asiakkaita on ilo palvella, vaikka pitkällä kokemuksella kaupan alalta tunnistan jo itsekin melko hyvin asiakkaat, jotka eivät palvelua kaipaa. JOKAISTA asiakasta kuitenkin pitää tervehtiä ja tarjota apua, ketjun ehdoton ohje meillä. Terv. aspa
Ja Prismalla ei tietääkseni mene huonosti, mutta asiakaspalvelu siellä on usein huonoa.
Toinen esimerkki on kertoa Jumbon Prisman kassalta viime lauantailta. Se mässytti purkkaa, ja oli ihan raivostuttavan hidas ja vetelä, vaikka oli aikuinen nainen. Juoksutti ärsyttävästi mun edellä ollutta miesasiakasta vaa'alle punnitsemaan salaattiaan, josta ei kuitenkaan syntynyt kauppoja, kun kumpikaan, ei asiakas(!) eikä myyjä löytänyt sille hintaa. Myyjä ei nostanut persettään tuolista vaan olla röhnötti siinä penkillään kyllästyneen näköisenä. Näytti ihan siltä kuin miesasiakas olisi palvellut kassaa, eikä toistepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avun tarjoaminen on on. Sen jälkeen haluan rentoutua ostoksilla. Esim Stockalla ja Sokoksella tää on tajuttu, kiitos siitä.Mitä aloittajalle tyrkytettiin? Kysyttiin avuntarvetta, kerrottiin toisesta takkimallista ja kassalla tarjottiin huivia. No ehkä tuon viimeisen kysymyksen voi kokea tyrkyttämiseksi jos oikein ahdistaa, mun mielestä tyrkyttäminen tarkoittaa saman tai samantyyppisen tuotteen tarjoamista useampaan kertaan.
Se oli tyrkytystä koska tuossa vuorovaikutus ei ollut kahdensuuntaista vaan myyjä yritti väkisin ja ap vastaisi pakon edessä nuivasti ja yritti väistellä. Eli tässä tapauksessa ei tyrkytetty tuotetta vaan tyrkytettiin palvelua.
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Asiakaspalvelu on vaikea laji.
Mulle on myös kerrottu kaikkea väärää faktana vaatekaupassa. Olen vaatealalla itsekin, joten ihan mitä tahansa ei kannata höpöttää lämpimikseen. Joskus olen joutunut poistumaan jopa kaupasta yli-innokkaan mutta typerän myyjän takia.
Tuollaista palvelua olen saanut näissä tyyriimmissä vaatekaupoissa aina. Joka sortin korua ja ihanaa leggingsiä tyrkytetään ostoksen lisäksi ja esittelyä jatketaan, vaikka sanon, että ei tällä kertaa. Että ei ole uusi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yritä tässä sitten olla mieliksi kun viimeviikolla sain palautteen että en ollut palvellut asiakasta hyvin kun olin kysynyt kuin kerran voisinko olla avuksi.
Asiakas olisi ostanut housut jos olisin mennyt pukukoppiin kysymään onko koko sopiva mutta nyt kuulemma joutui väärään koon vuoksi pukemaan omat housut takaisin jalkaan ja olisi ollut liian vaivalloista mennä uudestaan pukukoppiin.
Jos ette halua palvelua sanokaa se SUORAAN! Ei ne mitään selvännäkijöitä olla!! Tottakai meidän työnkuvaan kuuluu seurata tarviiko asiakas apua! Minun asiakkaani sanoi suoraan että "kiitos en tarvitse apua" vastasin että selvä jos tulet toisiin ajatuksiin huikkaa ihmeessä.
Jostain syystä en huomannut että hän meni pukukoppiin eikä tosiaan pyytänyt apua.
Eikö olisi helpompaa asiakkaan pyytää sitä apua kuin torjua yli-innokasta myyjää?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia asiakkaita ei voi palvella samalla systeemillä, pitää osata lukea ihmisiä.
Mutta on myös sellaisia asiakkaita, jotka valittavat kaikesta. Älä jää murehtimaan niitä liikaa.
Siis minusta on ihana asioida tuolla, koska myyjä tuo mulle sovituskoppiin oikean koon. Monissa muissa on kamala alkaa reuhtoa kaikkia vaatteita päälle, menettää sovituskoppi seuraavalle jne. kun ei myyjät palvele. Se kauppa ei ole sulle, jatka vaan H&M ssä käymistä, sieltä ei saa palvelua.
Yhteen tapaukseen tai palautteeseen on aivan turha jäädä jumiin, asiakaspalvelussa niitä tulee koko ajan.
Ehkä aspan työn hankalin puoli on se ettei ne tilanteet saa mennä tunteisiin koska siitä on vain haittaa. Yleensä tuo taito tulee kokemuksella.