Myöhästelijä! Etkö kunnioita muiden aikaa?
- Seison eteisessä vaatteet päällä, kun kyseisellä minuutilla pitäisi lähteä ulos että ehtii bussiin. Mieheni tajuaa samalla minuutilla että ei ole pessyt hampaita, lapaset on hukassa, tukka huonosti ja p**kallakin pitäisi käydä. Seison hiki hatussa kamppeet niskassa 10 minuuttia ja odotan.
- Olen ravintolassa sovittuun aikaan ja istun pöytään. Ystäväni lähettää viestin että "lähden just kotoa" eli on noin 15 minuuttia myöhässä. Tuon ajan odotan, selittelen tarjoilijalle, selaan menua ja älypuhelinta tuskissani ja odotan lisää.
- Lähden kotoa kiireessä, jotta varmasti ehdin sovittuun aikaan paikkaan, josta on tarkoitus lähteä yhdessä lenkille. Kaveria ei näy, laitan viestin johon ei vastaa. Kiireen takia tuli hiki, joka muuttuu hyytäväksi viluksi pikkuhiljaa. 10 minuuttia myöhässä kaveri saapuu paikalle, ei anteeksipyyntöjä.
Kommentit (63)
Ehditpähän tehdä omia juttuja ja selata somet ja uutiset sillä aikaa kun odottelet :) Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
- Seison eteisessä vaatteet päällä, kun kyseisellä minuutilla pitäisi lähteä ulos että ehtii bussiin. Mieheni tajuaa samalla minuutilla että ei ole pessyt hampaita, lapaset on hukassa, tukka huonosti ja p**kallakin pitäisi käydä. Seison hiki hatussa kamppeet niskassa 10 minuuttia ja odotan.
- Olen ravintolassa sovittuun aikaan ja istun pöytään. Ystäväni lähettää viestin että "lähden just kotoa" eli on noin 15 minuuttia myöhässä. Tuon ajan odotan, selittelen tarjoilijalle, selaan menua ja älypuhelinta tuskissani ja odotan lisää.
- Lähden kotoa kiireessä, jotta varmasti ehdin sovittuun aikaan paikkaan, josta on tarkoitus lähteä yhdessä lenkille. Kaveria ei näy, laitan viestin johon ei vastaa. Kiireen takia tuli hiki, joka muuttuu hyytäväksi viluksi pikkuhiljaa. 10 minuuttia myöhässä kaveri saapuu paikalle, ei anteeksipyyntöjä.
- Lähden itse kotoa silloin kun pitää, että ehdin juoksematta bussiin. Mies tulkoon perässä kun on valmis. Emme ole kahlehdittuja toisiimme.
- Ravintolassa odotan max. 15 minuuttia, sitten tilaan itselleni ruuan ja syön, kaveri tulkoon ja syököön sitten kun tulee.
- Sanon kaverille jo etukäteen, että odotan max. 10 minuuttia, sitten lähden. Jos ei ehdi mukaan, juoskoon yksinään.
Enkä kovin monta kertaa enää sovi tapaamisia sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat säännönmukaisesti myöhässä. Tai sovin vain sellaisiin paikkoihin, joissa odottelu ei haittaa.
Olen tehnyt näihin myöhästelijöihin irtioton. En sovi mitään heidän kanssaan, koska en halua pettyä. Mieheni on samanlainen kuin minäkin, aina ajoissa ja jos jotain todella yllättävää sattuu, hän kyllä ilmoittaa siitäkin hyvissä ajoin. Emme ole samanlaisia, mutta minun aikaani eivät myöhästelijät saa..
Meidän kulttuurissamme ollaan täsmällisiä. Sovitut asiat tapahtuvat ajallaan. Tämän ei pitäisi olla epäselvää. Välinpitämättömät ihmiset sen sijaan kokevat olevansa muiden yläpuolella ja voivansa varastaa muiden aikaa myöhästelemällä. Lentoyhtiöillä on hyvä käytäntö; jos olet myöhässä, me emme odota.
Vierailija kirjoitti:
- Lähden itse kotoa silloin kun pitää, että ehdin juoksematta bussiin. Mies tulkoon perässä kun on valmis. Emme ole kahlehdittuja toisiimme.
- Ravintolassa odotan max. 15 minuuttia, sitten tilaan itselleni ruuan ja syön, kaveri tulkoon ja syököön sitten kun tulee.
- Sanon kaverille jo etukäteen, että odotan max. 10 minuuttia, sitten lähden. Jos ei ehdi mukaan, juoskoon yksinään.
Enkä kovin monta kertaa enää sovi tapaamisia sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat säännönmukaisesti myöhässä. Tai sovin vain sellaisiin paikkoihin, joissa odottelu ei haittaa.
Olet varmasti oikeassa. Itselleni tuo on vain vähän epäluonteenomaista - jos olen lähtenyt viettämään sosiaalista aikaa, tahdon myös viettää sitä enkä "tehdä numeroa" jonka jälkeen kaikkien fiilis on pilalla.
ap
En laske 10 minuuttia myöhemmin tuloa vielä myöhästelyksi. Tai siis 10 minuutin kohdalla on se raja. Minulla on paljon kavereita, jotka myöhästelee. Siksi en koskaan menisi suoraan ravintolapöytää odottelemaan, vaan odotan ulkopuolella. Lenkeillekin lähdetään jomman kumman kotoa. Ei myöhästely ole niin vakavaa, kun kyse on vapaa-ajasta. Kerran kaverini oli yli tunnin myöhässä ja täytyy myöntää, että se ärsytti hieman.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt näihin myöhästelijöihin irtioton. En sovi mitään heidän kanssaan, koska en halua pettyä. Mieheni on samanlainen kuin minäkin, aina ajoissa ja jos jotain todella yllättävää sattuu, hän kyllä ilmoittaa siitäkin hyvissä ajoin. Emme ole samanlaisia, mutta minun aikaani eivät myöhästelijät saa..
Miten käytännössä siis tapaat näitä ystäviä, jos "et sovi mitään heidän kanssaan"?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajoissa jos tulen 5-10 minuuttia myöhässä :)
Päteekö tämä myös bussiin tai junaan, jos odotat pysäkillä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä siis tapaat näitä ystäviä, jos "et sovi mitään heidän kanssaan"?
Tapaamme silloin, kun näemme toisemme jossain harrastuksen tai kauppareissun tiimoilta. Silloin voimme käydä kahvilla, mutta menemme sitten samaa matkaa kahvilaan, joten kaveri ei voi myöhästyä. Ja jos ollaan ihan rehellisiä niin nämä "ystävät" ovat karsiutuneet ajan oloon pois, koska en vain voi sietää tuollaista toisen odotuttamista.
Sukulaisissa toki on tällaisia draama-kuningattaria, jotka ovat aina myöhässä ja tekevät näyttäviä sisääntuloja, mutta näille lähetetään erilliset kutsukortit, mihin laitetaan aika aina tunnin aikaisemmaksi. Ongelmaa ei enää ole. Oppivat parista hautajaisista läksyn.
Teen nykyään niin, että jos tapaan myöhästelijää, "myöhästyn" itsekin 10-15 minuuttia. Eipä tarvitse turhaan odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä bussia, junaa jne.
Stressini on vähentynyt ja unenlaatuni on parantunut huomattavasti kun olen voinut sopia, että ei tarvitse olla edes ajanvarauksilla minuutilleen paikalla. Yleensä myöhästyn tuon 5-10 minuuttia joka paikasta tein mitä tahansa. "Ajoissa" heräämisellä tai tekemisellä ei ole mitään väliä, koska se myöhästyttävä asia tapahtuu joka tapauksessa aina viime minuuteilla. Olen tyytynyt kohtalooni ja lakannut stressaamasta :)
Vierailija kirjoitti:
Teen nykyään niin, että jos tapaan myöhästelijää, "myöhästyn" itsekin 10-15 minuuttia. Eipä tarvitse turhaan odotella.
Ja sitten sen kerran kun myöhästelijä onkin aiemmin paikalla, tulee kyllä kuittailua myöhässä olemisesta.
Itse asianajajana aina etuajassa. Tuon ammatin mainitsin siksi, koska jos oikeus pitäisi alkaa klo 9, niin paikalla oltava ehdottomasti silloin, muuten saa nolot haukkumiset puheenjohtajalta. Jos määräpäivä on 2.11.2017, niin vastaus/valitus oltava kokonaisuudessaan (myös todisteet) oikeudessa viimeistään klo 16.15. Jos 16.16, niin myöhässä. Tämä vaikuttaa kaikkeen käyttäytymiseen. Olen monesti ärsyttävästi etuajassa, jotta en varmasti myöhästy. Sitten kun toinen myöhästyy sovitusta, se on minulle käsittämätöntä. Ymmärrän, jos kerran tapahtuu, mutta sellaiset tyypit ärsyttäviä, jotka tekee sitä aina/toistuvasti.
Fatalji
Minulla on erittäin rakas ystävä, joka on toistuvasti myöhässä. Hänellä tosin tämä selittyy suurelti kolarissa tulleella aivovammalla. Tämän vuoksi varaudun aina, ettei hän pääse paikalle ajoissa, vaikka hän kuinka yrittäisi. Yleensä itse tulen vartin myöhässä sovittuun paikkaan, se ratkaisee useimmat ongelmat :)
Yleensä kannattaa myöhästelijöiden kanssa lähteä varttia myöhemmin kuin yleensä lähtisi koska sieltä se viesti tulee kuitenkin että.on vartin myöhässä. Tuskin se haittaa toisinkaan päin jos myöhästelijä joutuu vastavuoroisesti odottamaan.
Turhaa stressiä tulee ajoissa lähdöstä kuitenkin. Mutta lentokentällä ei tosiaan odoteta, ei voi lähettää yhtiölle viestiä että sori oon 15 min myöhässä. Ihmettelen miten ylipäätään silloin ehtivät ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressini on vähentynyt ja unenlaatuni on parantunut huomattavasti kun olen voinut sopia, että ei tarvitse olla edes ajanvarauksilla minuutilleen paikalla. Yleensä myöhästyn tuon 5-10 minuuttia joka paikasta tein mitä tahansa. "Ajoissa" heräämisellä tai tekemisellä ei ole mitään väliä, koska se myöhästyttävä asia tapahtuu joka tapauksessa aina viime minuuteilla. Olen tyytynyt kohtalooni ja lakannut stressaamasta :)
Öö, miten olet saanut moisen sovittua? Esim. lääkärin vastaanotot, hieronta- ja kampaamoajat? Eikös tuo 5-10 minuuttia ole heille kuitenkin laskutettavaa aikaa ja/tai ainakin seuraavat asiakkaat joutuvat takiasi odottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miten olet saanut moisen sovittua? Esim. lääkärin vastaanotot, hieronta- ja kampaamoajat? Eikös tuo 5-10 minuuttia ole heille kuitenkin laskutettavaa aikaa ja/tai ainakin seuraavat asiakkaat joutuvat takiasi odottamaan?
Ei tietenkään :)
Lopetamme ajoissa ja aikani jää myöhästymisen verran lyhyemmäksi, ei ongelmaa.
No ei voi olla niin muutaman minuutin päälle, chillax.