Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myöhästelijä! Etkö kunnioita muiden aikaa?

Vierailija
24.10.2017 |

- Seison eteisessä vaatteet päällä, kun kyseisellä minuutilla pitäisi lähteä ulos että ehtii bussiin. Mieheni tajuaa samalla minuutilla että ei ole pessyt hampaita, lapaset on hukassa, tukka huonosti ja p**kallakin pitäisi käydä. Seison hiki hatussa kamppeet niskassa 10 minuuttia ja odotan.

- Olen ravintolassa sovittuun aikaan ja istun pöytään. Ystäväni lähettää viestin että "lähden just kotoa" eli on noin 15 minuuttia myöhässä. Tuon ajan odotan, selittelen tarjoilijalle, selaan menua ja älypuhelinta tuskissani ja odotan lisää.

- Lähden kotoa kiireessä, jotta varmasti ehdin sovittuun aikaan paikkaan, josta on tarkoitus lähteä yhdessä lenkille. Kaveria ei näy, laitan viestin johon ei vastaa. Kiireen takia tuli hiki, joka muuttuu hyytäväksi viluksi pikkuhiljaa. 10 minuuttia myöhässä kaveri saapuu paikalle, ei anteeksipyyntöjä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kestä minuutintarkkoja ihmisiä, jotka nurisevat parinkin minuutin heitosta. Hattua löysemmälle.

OIKEIN!!

Vierailija
42/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tälläinen ystävä. Valitettavasti ei olla nähny yli vuoteen. En vaan jaksa menettää enää hermoja myöhästymiseen, parempi ettei nähdä. Mulla (ja varmaan kaikilla) on viikossa 2 vapaapäivää. Jaksanko tuhlata sen vain odotteluun. En. Yleensä sovitaan, että lähdetään klo. 14 lenkille. No teen aamutoimet niin, että olen klo. 13.50 valmis. Ja odotan. Klo. 14.15 tulee viesti (odotan siis ulkona) että sori kestää hetki ku sitä ja tota.. Odotan, odotan, odotan. Viesti tukt: no nyt tuun ulos. Ja siitä 10 mim päästä hän on ulkona. Mulla on ehkä sovittuna päivälle muuta menoa ja en voi tehdä kun pienen lenkin. Ja olisin todellakin kåyttänyt tuon odotus ajan jotenkin fiksummin! Ja aina sama minne tahansa menee. Hyvä kaveri, mutta en jaksa tuhlata vapaa-aikaani vain odotukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tälläinen ystävä. Valitettavasti ei olla nähny yli vuoteen. En vaan jaksa menettää enää hermoja myöhästymiseen, parempi ettei nähdä. Mulla (ja varmaan kaikilla) on viikossa 2 vapaapäivää. Jaksanko tuhlata sen vain odotteluun. En. Yleensä sovitaan, että lähdetään klo. 14 lenkille. No teen aamutoimet niin, että olen klo. 13.50 valmis. Ja odotan. Klo. 14.15 tulee viesti (odotan siis ulkona) että sori kestää hetki ku sitä ja tota.. Odotan, odotan, odotan. Viesti tukt: no nyt tuun ulos. Ja siitä 10 mim päästä hän on ulkona. Mulla on ehkä sovittuna päivälle muuta menoa ja en voi tehdä kun pienen lenkin. Ja olisin todellakin kåyttänyt tuon odotus ajan jotenkin fiksummin! Ja aina sama minne tahansa menee. Hyvä kaveri, mutta en jaksa tuhlata vapaa-aikaani vain odotukseen.

Kuulostaapa tutulta. Ja myös meillä on tapaamiset jääneet, en vaan jaksa. Aikani on kortilla, ja siitä vapaa-ajasta pitäisi riittää myös lapsille, miehelle ja itselleni, ei tyhjänpäiväiseen odotteluun. Ja vaikka odottelisi kotonakin/sisällä, niin ei oikein kannata aloittaa mitään sen kummempaa tekemistä, kun odottaa toista tulevaksi hetkenä minä hyvänsä.

Ja aina oli ystävälläni joku selitys. "Piti käydä ostamassa aamupalaa." Häh, eikö sen aamupalan voi ostaa edellisenä päivänä? "Juuttui puhelimeen." Sinne puhelimeen voi ihan hyvin sanoa, että nyt täytyy mennä tai vaihtoehtoisesti ei vastaa ollenkaan." Aina oli jotakin.

Vierailija
44/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät eivät "kunnioita" toisiaan. Ystävät tuntevat ystävyyttä, rakkautta, kiintymystä jne. Kunnioitus on jotain teidän mammojen topeliuksen saduista oppimaa paskapuhetta. 10 min EI ole myöhästelyä. 

Vierailija
45/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Seison eteisessä vaatteet päällä, kun kyseisellä minuutilla pitäisi lähteä ulos että ehtii bussiin. Mieheni tajuaa samalla minuutilla että ei ole pessyt hampaita, lapaset on hukassa, tukka huonosti ja p**kallakin pitäisi käydä. Seison hiki hatussa kamppeet niskassa 10 minuuttia ja odotan.

- Olen ravintolassa sovittuun aikaan ja istun pöytään. Ystäväni lähettää viestin että "lähden just kotoa" eli on noin 15 minuuttia myöhässä. Tuon ajan odotan, selittelen tarjoilijalle, selaan menua ja älypuhelinta tuskissani ja odotan lisää.

- Lähden kotoa kiireessä, jotta varmasti ehdin sovittuun aikaan paikkaan, josta on tarkoitus lähteä yhdessä lenkille. Kaveria ei näy, laitan viestin johon ei vastaa. Kiireen takia tuli hiki, joka muuttuu hyytäväksi viluksi pikkuhiljaa. 10 minuuttia myöhässä kaveri saapuu paikalle, ei anteeksipyyntöjä.

- Lähden itse kotoa silloin kun pitää, että ehdin juoksematta bussiin. Mies tulkoon perässä kun on valmis. Emme ole kahlehdittuja toisiimme.

- Ravintolassa odotan max. 15 minuuttia, sitten tilaan itselleni ruuan ja syön, kaveri tulkoon ja syököön sitten kun tulee.

- Sanon kaverille jo etukäteen, että odotan max. 10 minuuttia, sitten lähden. Jos ei ehdi mukaan, juoskoon yksinään.

Enkä kovin monta kertaa enää sovi tapaamisia sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat säännönmukaisesti myöhässä. Tai sovin vain sellaisiin paikkoihin, joissa odottelu ei haittaa.

Tai sovit että nähdään klo 14 ja oikeasti sovittu aika on 14.15. Kaikki ajoissa.

Vierailija
46/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ! KUNNIOITTAKAA MINUA!!!!

Vierailija
47/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajoissa jos tulen 5-10 minuuttia myöhässä :)

Päteekö tämä myös bussiin tai junaan, jos odotat pysäkillä? :)

En käytä bussia, junaa jne.

Stressini on vähentynyt ja unenlaatuni on parantunut huomattavasti kun olen voinut sopia, että ei tarvitse olla edes ajanvarauksilla minuutilleen paikalla. Yleensä myöhästyn tuon 5-10 minuuttia joka paikasta tein mitä tahansa. "Ajoissa" heräämisellä tai tekemisellä ei ole mitään väliä, koska se myöhästyttävä asia tapahtuu joka tapauksessa aina viime minuuteilla. Olen tyytynyt kohtalooni ja lakannut stressaamasta :)

Öö, miten olet saanut moisen sovittua? Esim. lääkärin vastaanotot, hieronta- ja kampaamoajat? Eikös tuo 5-10 minuuttia ole heille kuitenkin laskutettavaa aikaa ja/tai ainakin seuraavat asiakkaat joutuvat takiasi odottamaan?

Ei tietenkään :) 

Lopetamme ajoissa ja aikani jää myöhästymisen verran lyhyemmäksi, ei ongelmaa.

Mitä selität? Esim. lääkäriaika on yleensä 15 minuuttia. Jos myöhästyt siitä 10 minuuttia, lähdet vain pois kun 5 minuuttia on kulunut, riippumatta siitä onko diagnoosi löytynyt? Samaten kampaajalla, lähdet vain tukka märkänä pois kun ei ehtinytkään föönata?

En ole saanut koskaan 15 minuutin lääkäriaikaa, missä tuollaisia aikoja annetaan? Aina on ehditty kaikki tehdä mitä on pitänyt :)

Vierailija
48/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään välitä alle 15 minuutin myöhästymisistä, etenkään vapaa-ajalla. Ei voi olettaa että ihmiset kulkee koko ajan katse kiinni kellotaulussa. En kireiden ihmisten seurassa edes viihdy, tykkään mielummin elämään rennommin suhtautuvista tyypeistä.

Vierailija
49/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan, mutta esim. Aamuisin lasten kanssa lähtiessä tulee aina jotain muuttujia, ollaan aikataulusta myöhässä jne. En vain ehdi suoriutua siinä ajassa mitä olin ajatellut.

Vierailija
50/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myöhästyy kahden keskisestä tapaamisesta, niin silloin on toki mahdollista ajatella ap:n tavoin ettei toinen kunnioita toisen aikaa. Mutta miten voitte soveltaa tuota tapahtumiin jossa on useampi paikalla? Jos vaikka myöhästyt teatterista tai luennolta, niin muut aloittaa silloin kuin aloittaa, ei ne ketään odottele. Myöhästelijä ei siis myöskään varasta kenenkään aikaa siinä tapauksessa.

Vierailija
51/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myöhästyy kahden keskisestä tapaamisesta, niin silloin on toki mahdollista ajatella ap:n tavoin ettei toinen kunnioita toisen aikaa. Mutta miten voitte soveltaa tuota tapahtumiin jossa on useampi paikalla? Jos vaikka myöhästyt teatterista tai luennolta, niin muut aloittaa silloin kuin aloittaa, ei ne ketään odottele. Myöhästelijä ei siis myöskään varasta kenenkään aikaa siinä tapauksessa.

Tämä yleisötapahtumista myöhästyminen on tietty paljon pienempi paha kuin se, että odotuttaa jotakuta yhtä henkilöä - tässäkin ketjussa tämä on noussut esille käsittääkseni vain siksi, että on mietitty ovatko nämä tapaamismyöhästelijät myöhässä myös ns. virallisista tapahtumista. Sivuhuomautuksena kuitenkin uskoisin, että iso osa teatterissa tai luennolla olijoista ärsyyntyy, kun joku mattimyöhäinen tunkee vartin jälkeen saliin etsimään istumapaikkaansa.

Vierailija
52/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ongelmia ajan hahmottamisen kanssa (ilman diagnoosia) ja jos ap olisi kaverini, niin silloin voisin syyttää häntä siitä että hän varastaa vaatimuksellaan minun aikaani. Nimittäin jos minun pitää tulla jonnekin vaikka 20.00, enkä saa myöhästyä minuttiakaan niin joudun valmistautumaan siihen koko päivän, katselemaan kelloa ihan koko ajan, enkä voi tehdä koko päivänä mitään muuta mikä vie huomioni. Sitten olenkin yleensä paikalla jo hyvissä ajoin, viimeistään puoli kasin aikaan, koska en osaa olla paikalla oikeaan aikaan vaan joko aivan liian aikaisin tai myöhässä. Sattumalta voin olla joskus tasan oikeaan aikaankin paikalla.  Jos minun pitää olla jossain vaikka klo 8.00, niin joudun nukkumaan koko yön koiranunta tai sitten en nuku ollenkaan, koska stressaan yön sitä että ehdin varmasti paikalle ja vilkuilen kelloa.

Vierailija
53/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ns. akateeminen vartti ei ole vielä myöhästelyä. Itse olen opiskeluaikojen takia jotenkin vaan sisäistänyt, että jos sovitaan esim klo 15, niin se tarkoittaa, että tullaan siinä kolmen tienoilla...15 minuutin liukuma siis ihan hyväksyttävää. Harvemmin oikeasti kenelläkään on niin kiire.  Elokuvatkin oikeasti alkavat vasta aikaisintaan 15 minuutin päästä siitä lipun kellonajasta. Sama koskee monia muita tilaisuuksia.

Tietysti on tiettyjä tilanteita, joissa on syytä olla ajoissa. Esimerkiksi lentokone ei odota ja oikeuden istunnot alkavat presis mainittuna kellon lyömänä. Vapaa-ajalla kuitenkin kannattaisi kuitenkin löysätä pipoa ja suhtautua rennosti aikatauluihin. :)

Vierailija
54/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressini on vähentynyt ja unenlaatuni on parantunut huomattavasti kun olen voinut sopia, että ei tarvitse olla edes ajanvarauksilla minuutilleen paikalla. Yleensä myöhästyn tuon 5-10 minuuttia joka paikasta tein mitä tahansa. "Ajoissa" heräämisellä tai tekemisellä ei ole mitään väliä, koska se myöhästyttävä asia tapahtuu joka tapauksessa aina viime minuuteilla. Olen tyytynyt kohtalooni ja lakannut stressaamasta :)

Öö, miten olet saanut moisen sovittua? Esim. lääkärin vastaanotot, hieronta- ja kampaamoajat? Eikös tuo 5-10 minuuttia ole heille kuitenkin laskutettavaa aikaa ja/tai ainakin seuraavat asiakkaat joutuvat takiasi odottamaan?

Mitä selität? Esim. lääkäriaika on yleensä 15 minuuttia. Jos myöhästyt siitä 10 minuuttia, lähdet vain pois kun 5 minuuttia on kulunut, riippumatta siitä onko diagnoosi löytynyt? Samaten kampaajalla, lähdet vain tukka märkänä pois kun ei ehtinytkään föönata?

Hän ei varmaan käy lääkärillä tai kampaajalla, kun ei käytä bussia tai junaa eikä ilmeisesti laivaa tai lentokonettakaan. Eikä varmaan tee mitään muitakaan asioita, mitä normaalit ihmiset tekevät, koska elämässä nyt vain tulee jatkuvasti eteen tilanteita, jolloin pitää olla ajoissa.

Tuon yhden kirjoittajan mainitseman aivovamman saaneen kaverin myöhästelyn ymmärrän, kenenkään muun jatkuvaa myöhästelyä en. Normaaliälyinen ihminen osaa katsoa kelloa, ja jos tietää, että myöhästelee helposti, osaa aloittaa valmistautumisen sen verran aikaisemmin. Ennen kaikkea normaaliälyinen ihminen oppii virheistään.

Pakko sanoa tähän, että on olemassa myös täysin normaaliälyisiä ihmisiä, joilla on vain surkea ajantaju. Ihan samoin kuin jollain on huono nimimuisti, suuntavaisto jne. Onneksi itseään pystyy myös kehittämään :) Valitettavasti löytyy myös ihmisiä, jotka myöhästelevät tahallaan, eivät edes halua kunnioittaa toisen aikataulua jne. He ovat tietysti asia erikseen.

Vierailija
55/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei varmaan käy lääkärillä tai kampaajalla, kun ei käytä bussia tai junaa eikä ilmeisesti laivaa tai lentokonettakaan. Eikä varmaan tee mitään muitakaan asioita, mitä normaalit ihmiset tekevät, koska elämässä nyt vain tulee jatkuvasti eteen tilanteita, jolloin pitää olla ajoissa.

Tuon yhden kirjoittajan mainitseman aivovamman saaneen kaverin myöhästelyn ymmärrän, kenenkään muun jatkuvaa myöhästelyä en. Normaaliälyinen ihminen osaa katsoa kelloa, ja jos tietää, että myöhästelee helposti, osaa aloittaa valmistautumisen sen verran aikaisemmin. Ennen kaikkea normaaliälyinen ihminen oppii virheistään.

Anteeksi ohis, mutta et kai tarkoita, että aivovamman saanut ei ole normaaliälyinen?

Vierailija
56/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun myöhästelyt ei lopu sillä, että alan vaan "kunnioittaa muiden aikaa", koska kunnioitan sitä jo. Hävettää ruokapöydässäkin pyytää muita ojentamaan mulle jotain, käyttämään arvokkaita sekunteja MINUUN. Olen turha.

Muiden aikaa kunnioittamattomat ovat todennäköisesti myöhästelijöitä, mutta kaikki myöhästelijät ei oo muiden aikaa kunnioittamattomia. (Jos olet eri mieltä, määrittele muiden ajan kunnioittaminen. Onko ajoissa oleminen sen synonyymi vai seuraus?)

Että omalla kohdallani jossain muualla se vika on kuin kunnioituksen puutteessa. Kenties olen yksinkertaisesti vain tyhmä. (Voiko muistiongelmat liittyä ajanhallintaan?) Aion kokeilla sellaista ensi kerralla, että en ala valmistautua vasta sitten, kun luulen sen olevan kannattavaa (arvioin aina väärin), vaan valmistaudun liian aikaisin, jotta valmistautumisen jälkeen jää vielä omaa aikaa. Sitten vaan makoilisin valmiiksi pukeutuneena ja pakanneena kännykkää räpläten. Kun lähtöaika (esim. 10 - 15 min ennen perilläoloaikaa) tulee, niin tarvii vaan nousta ylös ja astua ovesta ulos. Tän on pakko onnistua, koska hävettää aina toistaa moka (myöhästyä) uudestaan, vaikka aina aikoo seuraavalla kerralla onnistua. Pelkkä aikominem ei riitä, vaan pitää TEHDÄ jotain TOISIN. Olen miettinyt asiaa huolella. Järki-ihmisille tällainen on varmaan itsestäänselvyys, jota ei tarvitse erikseen miettiä.

Vierailija
57/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ongelmia ajan hahmottamisen kanssa (ilman diagnoosia) ja jos ap olisi kaverini, niin silloin voisin syyttää häntä siitä että hän varastaa vaatimuksellaan minun aikaani. Nimittäin jos minun pitää tulla jonnekin vaikka 20.00, enkä saa myöhästyä minuttiakaan niin joudun valmistautumaan siihen koko päivän, katselemaan kelloa ihan koko ajan, enkä voi tehdä koko päivänä mitään muuta mikä vie huomioni. Sitten olenkin yleensä paikalla jo hyvissä ajoin, viimeistään puoli kasin aikaan, koska en osaa olla paikalla oikeaan aikaan vaan joko aivan liian aikaisin tai myöhässä. Sattumalta voin olla joskus tasan oikeaan aikaankin paikalla.  Jos minun pitää olla jossain vaikka klo 8.00, niin joudun nukkumaan koko yön koiranunta tai sitten en nuku ollenkaan, koska stressaan yön sitä että ehdin varmasti paikalle ja vilkuilen kelloa.

Just näin! Tuo stressaaminen mitä myöhästymisen pelko aiheuttaa. Mitään ei pitäisi tapahtua ainakaan aikaisin aamulla, koska se tarkoittaa sitä etten uskalla nukkua ollenkaan edellisenä yönä.

Minä en tosin alkaisi syyttää muita minun aikani varastamisesta (ehkä edellisen kirjoittajakin halusi vain kärjistää asiaa?) mutta onhan se epäreilua jos kuvitellaan että kaikki ajantajuttomat ottaisivat asiat aina rennosti. Luuletteko tosiaan että säntäilen viime hetken paniikissa vihellellen että ota löysin rantein? Siinä vaiheessa kun kädet tärisee niin että hyvä jos pystyy takkia napittamaan. 

Tarpeeksi usein on kuultu juuri tuo että "etkö kunnioita muita" tai "luuletko että kaikki pyörii sun ympärillä". Niin helppoja heittoja niille joilla ei ole itsellään ongelmia olla ajoissa.

Eniten haittaa myöhästelystä koituu kuitenkin itselleni. Työelämään en ole pystynyt pitkiin aikoihin. Jopa kuntouttava työtoiminta lopetettiin puolen vuoden jälkeen, käskettiin selvittää terveydentila ja mahdollinen työkyvyttömyys - mutta siihen se tie sitten pystyyn nousikin kun kunnallisella puolella ei asiaa aleta tutkimaan.

Myöhästymisteni seurauksena olen menettänyt monien ihmisten kunnioituksen, paljon kokemuksia ja tilaisuuksia, aikalailla rahaa jne. Hullu kai minä olisin jos aiheuttaisin itselleni pelkkää harmia tahallani!

nro 27

Vierailija
58/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ohis, mutta et kai tarkoita, että aivovamman saanut ei ole normaaliälyinen?

En! Sori, en yhtään tajunnut, että kirjoittamani kuulosti siltä. Siirryin vain asiasta toiseen ja unohdin jo maininneeni tuon aivovamman saaneen ihmisen. Voi kauhea, nyt kuulostin ihan k*sipäältä, ei todellakaan ollut tarkoitus :(

Vierailija
59/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta ei näy 10-15 minuutissa niin lähden pois. Myöhästelijät tietää tuon ja juoksevat hiki hatussa paikalle, etten ehdi lähteä. Jos ne lähtisi ajoissa niin ei tarviisi juosta hulluna! Ehkä ne joskus oppii vielä.

Minulla yrittäjänä aika ON rahaa.

Vierailija
60/63 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin silloin kuin tulen 2 minuuttia ennen jumpan alkua saliin ja alan kiireesti keräillä painoja kasaan ei ole niin letkeä olo, mutta itsepähän olen myöhässä :D

Just nämä on hiton ärsyttäviä. Huvittavaa siinä varmaan virnuilla, kun myöhästyttää koko ryhmän tulemalla viime minuutilla ja hösäämällä painojen ja järjestelyiden kanssa, kun muut ovat olleet ajoissa ja voisivat aloittaa sen tunnin silloin kun pitää. Tällaisten letkeiden leilojen takia joka ikinen ryhmäliikuntatunti ja palaveri alkaa aina 5-10 minuuttia myöhässä, tai ainakin ne häritsevät todella paljon sitä tunnin alkua kun kolistelevat ja puhisevat paikalle.