MOT tv1 psyykelääkkeet: Olipas taas asenteellinen ohjelma, hohhoijaa
Tyypillinen MOT-ohjelma taas kerran ja tyypillinen asetelma: pahat psyykelääkkeet ja pahat lääkärit vastaan hyvä psykoterapia ja hyvät terapeutit....
Miksi ohjelmassa ei kerrottu että esim. SRRI-lääkkeitä määrätään paljon muuhunkin kuin varsinaiseen masennukseen? Esim. vakavaan ahdistuneisuuteen.
Ja olisi todella erikoista, jos esim. skitsofrenia-potilasta "hoidettaisiin" pelkällä terapialla?
Miksi ohjelmassa ei kerrottu että usein terapiakaan ei ole kovin toimiva hoito? Ja joka tapauksessa se on hidasta ja hyvän terapeutin saaminen ei ole helppoa.
Kommentit (55)
Onkohan kukaan näistä vastustajista kokenut ikinä lievää masennusta pahempia oireita.. lievä masennus tutkimusten mukaankin voi lievittyä esim liikunnalla, mutta mitenkäs vaikka mania tai vakava masennus.
ÄLKÄÄ VIEKÖ MEILTÄ MEIDÄN HUUMEITA!!!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan näistä vastustajista kokenut ikinä lievää masennusta pahempia oireita.. lievä masennus tutkimusten mukaankin voi lievittyä esim liikunnalla, mutta mitenkäs vaikka mania tai vakava masennus.
Liikunnalla ja syömällä oikein. Ulos lenkille ja sitten kotiin syömään parsakaalia! Lähtee masennukset ja mani manit.
Vierailija kirjoitti:
Miten se luulotauti-homma liittyi itse asiaan mitenkään? Luulin että ohjelma käsittelee luulotautia.
Se liittyy siihen että kaikilla mammoilla joilla on masennus, on omasta mielestään myös laktoosi-intoleranssi. Joka on kaikissa tutkimuksissa todettu nosebo-luulotaudiksi.
Vihanhallintaongelmiin auttaa muuten lääkitys myös.
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ VIEKÖ MEILTÄ MEIDÄN HUUMEITA!!!
Ymmärtäsin jos niistä tulisi hyvä olo, mutta eihän niistä tule kuin paska olo. Houkan tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tarkkaan tuo ohjelma koski, en katsonut. Mutta tuttavapiirissä on kolme jolle burnoutiin on tyrkytetty lääkkeitä. Vakavat sairaudet erikseen tietysti, itsekin olen saanut lääkkeistä apua.
Terapia on liian kallista pienituloiselle mielenterveyskuntoutujille.
Masennus on ilmoittautumissairaus.
- Mikäs teitä vaivaa?
- Minulla on masennus.
- Jaaha, no tässä on teille nyt alkuun CIpralexiä, kirjoitetaan sitten vahvempaa, jos se ei toimi.
- Kiitos. Entäs se sairasloma?
- Aijoo, no laitetaan aluksi kuukausi.
- Eikö sentään kaks, on niin itkuinen olo.
- No laitetaan 2,5 kuukautta. Seuraava potilas
Vierailija kirjoitti:
- Mikäs teitä vaivaa?
- Minulla on masennus.
- Jaaha, no tässä on teille nyt alkuun CIpralexiä, kirjoitetaan sitten vahvempaa, jos se ei toimi.
Tämä on kyllä just nappiin!!!
MOT voisi tehdä ohjelman siitä kuinka paljon ongelmia liittyy terapiabisnekseen.
Vierailija kirjoitti:
- Mikäs teitä vaivaa?
- Minulla on masennus.
Suunnilleen noin se minulla meni.
Skitsofreniaa muuten taidetaan hoitaa lääkkeettömästi jossain hoitopaikassa lapissa ja ihan hyvin tuloksin.
Mutta joo oli vähän erikoinen ohjelma. Esim. toteamus "työelämässä pärjäävät paremmin ne joilta masennuslääkitys on lopetettu kuin ne jotka lääkkeitä syö" Eikö se nyt ole selviö, ne jotka ei enää lääkkeitä tarvitse ovat parantuneet, joten tietty pärjäävät paremmin töissään kuin ne jotka vielä ovat sairaita.
Ja taas puhuttiin kaikista psyykenlääkkeistä yhdessä, aivan kuin kaikki lääkkeet olisivat samanlaisia.
Olipas asenteellisia ja asiattomia kysymyksiä...
Terapian tarkoitus on myös ottaa luulot pois luulotautisilta, ja siitäpähän eivät nämä "masentuneet" tykkää!
Oli myötähävettävää niiden kysymysten puolesta, ja nämä vastaajat vastailivat asiallisesti.
Ai kauheaa, jos joku ottaa muutaman oluen tai polttaa vähän pilveä. On kuitenkin ihan ok, että puolimiljoonaa suomalaista sotkee tunne-elämänsä lääkkeillä. Loistavaa ajatuksenjuoksua!
Minä raadoin masennukseksi diagnosoidun tilani kanssa töissä, vaikka nukahtelin työmatkalla rattiin ja kaikki elämässä pyöri väsymyksen ympärillä. Yrittää piti sitkeästi, vaikka varmaan läheiset otsaluullaankin näkivät, etten ole työkuntoinen. Lopulta menin lääkäriin. Ensin tuli viikon pätkä saikkua, sitten pitempi. Meni toista vuotta, ennen kuin olin jälleen työkunnossa - ja silloin ei ollut enää työtä, mihin palata. Sellainen löytyi vasta vuosien jälkeen.
Masennus on nähdäkseni kaksiteräinen miekka tavallaan. Yhtäältä se on olemassaoleva tila, joka ei poistu sillä, että av-palstalla soitetaan suuta. Se aiheuttaa mm. itsemurhia. Toisaalta masennus on lääkärille helppo diagnoosi, kun hän näkee, että potilas on jotenkin vaikeuksissa, mutta mitään hyvin selkeää vikaa ei löydy.
Minua inhottaa tämä masennuksen vähättely, enkä pidä vähättelijöitä oikein järkevinä ihmisinä lainkaan, vaan typerinä laumasieluina.
Miten se luulotauti-homma liittyi itse asiaan mitenkään? Luulin että ohjelma käsittelee luulotautia.