Yövieraat ja itse yövieraana
Olenko ainoa, kuka ei pidä yövieraista, tai itse yövieraana olemisesta? Minä koen yövierailut puolin ja toisin todella rasittavina. Jossain vaiheessa ei enää keksi juteltavaa, kun vierailu kestää niin pitkään. Aamulla sitten heti pitää aloittaa seurustelu ja kattaa aamupalapöytää ja serveerata. Aamupala ei ole minulle mitenkään tärkeä,että istutaan kuin illallispöydässä, tuntitolkulla. Aamutoimien tekeminen isolla porukalla, oman perheen kanssa menee sujuvasti ja omatahtisesti. Ensin vieraat istuu tuntitolkulla aamupalapöydässä, sitten alkaa pöydän siivoaminen ja tiskikonern täyttö, ym. Siinä vaiheessa vieraat on jo valmiina ja odottaa mitä tehdään, kun itse vasta pääsee aloittamaan valmistautumisen. Ja todella sitten vieraat ei tajua lähteä, vaan vierailu jatkuu ja jatkuu... iltapäivään, tai pahimmassa tapauksessa pidempäänkin. Nykyisin hotellit ei maksa paljoa ja jos asuu lähellä, ei ole edes tarvetta yökyläilyyn. Voi kun ihmiset tajuaisi lähteä ajoissa!
Kommentit (4)
Varsinkin silloin rasittavaa kun yövierailut ovat yksipuolisia eli tullaan palveltaviksi pariksi päivää eikä sitten itse kutsuta vaan todetaan, että olipa niin mukavaa, että tullaan kohta uudestaan. Miksi ihmiset ei ymmärrä ettei yksipuoliset lyhyet tai pitkät vierailut ole muuta kuin hyväksikäyttöä.
Nuorena ja köyhänä yövierailut olivat ihan tavallisia puolin ja toisin, ei vaadittu kuin patja lattialle.
Nykyisin jokainen haluaa omaa tilaa ja sen sijaan, että olisin ottanut velkaa isomman asunnon ostoon unohdin ajatuksen mistään vierashuoneesta ja hävitin vuodesohvankin ja ylimääräiset petivaatteet.
Eli meille ei sovi yöksi vieraita kuin ihan hätätapauksessa. Säästetyillä rahoilla voin mennä hotelliin yöksi ja tarvittaessa antaa majoitusrahat sukulaiselle joka tulee vierailulle.
Mökillä toki on vierasmökki välillä ahkerasssakin köytössä-
Me taistelimme vuosien tuppautuvan yövieraspariskunnan kanssa. Eivät olleet ymmärtävinään kaunista vihjailua, että ei oikein kävisi. Sitten sanottiin jo suoraan, että ei käy, mutta nämäpä ilmoittivat, että heidän on nyt tultava, kun on tuo tai tämä syy, miksi pitää päästä Helsinkiin, eikä ole yhtään rahaa, jotta voisi maksaa hotellia.
No, lopulta oli pakko tajuta, että näille ihmisille piti sanoa aivan suoraan, mitä mieltä olemme toisten ihmisten ylimielisestä hyväksikäyttämisestä.
Ihmetyttää vain vieläkin, eivätkö he ymmärtäneet aiempaa vihjailua, vai miten kukaan kehtaa ängetä paitsi kutsumatta niin jopa kiellon jälkeen toisten kotiin useammaksi yöksi loisimaan.
Meillä käyvät yövieraat ovat sen verran läheisiä ja käyvät sen verran harvoin, että pidän heitä mielelläni vieraina. Sama toisinpäin, menen yövieraaksi vain sellaisille, jotka asuvat melko kaukana ja joita on tosi mukava nähdä silloin kun näkee. Toki monen päivän vierailut käyvät jo vähän raskaaksi ruuanlaiton ja pienen asunnon takia, mutta jälkeenpäin voi vähän huilata.