Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilta-Sanomat jatkaa raivokasta hyökkäystään työttömyysturvaa vastaan! Nyt vuorossa Aarnio-Wihurin satutunti!

Vierailija
22.10.2017 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005418524.html

"Nyt samaa kielteistä äänensävyä käyttää vuorostaan teollisuuspohatta Antti Aarnio-Wihuri, yli satavuotiaan perheyrityksen pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Työnantajan näkökulmasta Aarnio-Wihurilla, jos kenellä, on kompetenssia kommentoida aihetta.
– Kyse on erittäin valitettavasta ilmiöstä. Kaikenlainen vastikkeeton tuki johtaa sairaisiin tilanteisiin yhteiskunnassa, Aarnio-Wihuri, 77, sanoo IS:n haastattelussa.

Aarnio-Wihuri, tuttavallisemmin AAW, aloitti perheyrityksessä työskentelyn 18-vuotiaana, ja nyt hän on jo yli 50 vuotta johtanut sitä. Liikemies on pitänyt alusta asti tarkasti huolen siitä, etteivät edes hänen omat lapsensa – kaikkiaan seitsemän – saa minkäänlaista erityiskohtelua, pikemminkin päinvastoin. Nyt samaa kielteistä äänensävyä käyttää vuorostaan teollisuuspohatta Antti Aarnio-Wihuri, yli satavuotiaan perheyrityksen pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Työnantajan näkökulmasta Aarnio-Wihurilla, jos kenellä, on kompetenssia kommentoida aihetta.

– Kyse on erittäin valitettavasta ilmiöstä. Kaikenlainen vastikkeeton tuki johtaa sairaisiin tilanteisiin yhteiskunnassa, Aarnio-Wihuri, 77, sanoo IS:n haastattelussa.

Aarnio-Wihuri, tuttavallisemmin AAW, aloitti perheyrityksessä työskentelyn 18-vuotiaana, ja nyt hän on jo yli 50 vuotta johtanut sitä. Liikemies on pitänyt alusta asti tarkasti huolen siitä, etteivät edes hänen omat lapsensa – kaikkiaan seitsemän – saa minkäänlaista erityiskohtelua, pikemminkin päinvastoin.

Esimerkiksi Aarnio-Wihurin Risto-poika kertoi vuosi sitten IS:lle aloittaneensa työuransa 6-vuotiaana, kun isä osti lapsille possut. Riston piti sisarustensa tavoin kasvattaa possuja ja palkaksi tuli markka jokaiselta lihomiskilolta.

– Minulla on muuten omakohtainen, erikoinen kokemus näistä tietoisesti töitä pakenevista. Kolmisen vuotta sitten jouduin etsimään työvoimatoimistosta lisää työvoimaa maatilalleni, koska tilanhoitaja sairastui vatsatautiin juuri kiireisimpään aikaan, Aarnio-Wihuri kertoo.

– Työvoimatoimisto lähetti työhaastatteluun kolme henkilöä, joista jokainen kertoi samanlaisen tarinan. Eli aina kun kysyin, miksi olet joutunut työttömäksi, vastaus oli sama: ”No, koska olen sellainen tuurijuoppo”. Kukaan ei ollut juopon näköinen, vaan he olivat keksineet tällaisen sepityksen, jottei kukaan palkkaisi heitä.

Aarnio-Wihuri ei ollut aluksi uskoa korviaan. Lopulta hän iski vastaan, omanlaisellaan tyylillä.

– Kolmannelle kaverille sanoin, että ei se mitään haittaa. Otetaan drinkit pellolle mukaan, kyllä se niinkin hoituu! Kaverilla venähti leukaperä, kun se pelkäsi minun palkkaavan hänet juoppoväitteistä huolimatta. Arveli varmaan, että on siinä saakelin hullu isäntä, Aarnio-Wihuri sanoo naurahdellen. "

Ensinäkin Wihuri kertoi tuon juttunsa alkoholisoituneista työnvieroksujista alunperin Seurassa muistaakseni ainakin 10 vuotta sitten. Jutussa oli muistaakseni samat höpötykset kuinka ahkerasti ukko teki nuorena töitä. Ihan oikeasti luuleeko hän että joku todella uskoo noita satuja. Ne ovat pelkkää propagandaa koko elämänsä etuoikeutettua elämää eläneeltä kapitalistilta. Noilla nuoruuden "kovilla" kokemuksilla perustellaan hyökkäystä työttömyysturvaa ja työhtosopimuksia vastaan.

Tuossa Seuran haastattaleussa Wihuri ihannoi Margaret Tathcherin ajan Britannian uusliberalistista/politiikkaa joka on tulonsiirtoa rikkailta köyhille. Wihurin ihanne on yhteiskunta missä tavallinen rahvas elää köyhyydessä täysin työnantajan mielivallan armoilla. Wihurin haastattelu ei ole kuin osa porvarien ideologista sotaa hyvinvointivaltiota vastaan. Alkaako uuliberalistista poliittista propagandaa suoltavilta toimittajilta ideat loppua kun pitää kaivaa esiin yli 10 v vanhoja ylimielisen suurliikemiehen horinoita?

Kommentit (253)

Vierailija
21/253 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä satutunnit tulevat jatkumaan vielä pitkän aikaa, nyt on joku lynkataan työtön päivässä -kausi meneillään. Kenenköhän vuoro on seuraavaksi toimia kielteisen äänensävyn käyttäjänä?

Vierailija
22/253 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paksua soopaa pampulta. On itse syntynyt katettuun pöytään (18v lampsittu perheyritykseen, peritty miljoonafirma...) ja nyt on varaa saarnata muille, että kuulkaa näin se tehdään ja tällaista on kova työ. Näin pihalla jotkut ihmiset ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/253 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä liirum laarumia tämän Aarnio-Wihurin jutut. Ei se juoppous

varsinkaan (tuurijuoppous) näy päälle päin. Ei sitten parempaa tarinaa keksinyt. Selvää väritettyä kokoomuslaisen propagandaa.

Eihän

kukaan ole väittänytkään et tuurijuoppous näkyis päälle päin. Onko sulla lukemisen ymmärrys häiriö ???

Vierailija
24/253 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin idiootti että työtä hakiessa mainitsee olevansa juoppo...no työtä vieroksuva tietenkin. Näistä aloituksista voi todeta sen koiran älähtävän johon kalikka kolahtaa

Vierailija
25/253 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun IS:ssa oli se juttu jossa raksamiehet piti hakea Romaniasta kun suomalaisia työttömiä ei kiinnostanut, laitoin palautetta toimittajalle (Tero jotain) ja Ulla Appelsinille. Kirjoitin omasta tilanteestani lyhyesti ja ihmettelin eikö tämä ole jo sitä kuuluisaa vihapuhetta.

Kumpikaan ei vastannut. Ei edes että kiitos palautteestasi.

Jutusta kyllä poistetiin sen palautteen lähettämisen jälkeen pyyntö lähettää kertomuksia työhaluttomista työttömistä (nimettömänä). Veikkaan etten ollut ainoa palautetta antanut.

Vierailija
26/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen kampanja työttömien syyllistämiseksi omasta tilanteestaan vaikka syynä on uusliberalistinen politiikka on jo parodian rajoilla.

Vierailija
27/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että vastikkeeton työttömyystuki lopetetaan. Ei kenenkään pidä maksaa verojenkaan muodossa toisen ihmisen elämää. Vaikka olis millainen koulutus niin jos ei töitä löydy on otettava mitä on jotta saa ruokaa kupuunsa. Silloin kukaan ei enää kukkoile sillä että mitä töita ottaa vastaan ja mitä ei. 

Itse menin töihin kuppilaan kun en saanut omaa koulutusta vastaavaa työtä.  Vapaa-ajan käytin parempaa työpaikkaa etsien. Parissa vuodessa löytyi. en olisi saanut nykyistä työpaikkaani jos olisin ollut työttomänä sen kaksi vuotta vaan menin nimenomaan muiden ohi siksi etten ollut vieraantunut työelämästä ja osoitin selkeästi halua menestyä. 

Se että menee töihin koulutusta alempaan toimeen ei tarkoita sitä etteikö työnhakua voi jatkaa, ei ole mitenkään este omaa koulutusta vastaavan työpaikan hakemiseen. 

Vierailija
28/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisällä oli elinaikanaan rakennusfirma. Samanlaisia juttuja kuuli silloinkin miehiltä jotka eivät halunneet töihin:) Olin isoisäni firmassa toimistolla kesätöissä ja kuulin ihan itse nämä työhaastattelut ja tämä oli jo parikyt vuotta sitten. Asiat eivät ole muuttuneet mihinkään. Sitten oli niitä joiden oli pakko ottaa työ vastaan mutteivat palanneet enää töihin ekan palkanmaksun jälkeen...

Vierailija
29/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varsinkaan (tuurijuoppous) näy päälle päin. Ei sitten parempaa tarinaa keksinyt. Selvää väritettyä kokoomuslaisen propagandaa.

Sinä siis väität että A-W valehteli tuossa jutussa.

No, todistapa se kun kerran tiedät mitä hän oikeasti sanoi.

On tuo Kokoomusviha vaikea tauti, oijjoi sentään.

Osaatko sinä lukea? En ole kiistänyt sitä etteikö hän olisi sanonut mitä sanoi. Mutta se on aikalailla asioiden paisuttelua ja suoraa valehtelua jos väittää että tuurijuoppous näkyisi jotenkin ulkoisessa habituksessa. Tuurijuoppo on ihan eriasia kuin kunnon deeku.

On se näköjään vaikea tauti tuo kokoomuksen propaganda agitaattorina toimiminen.

Aarnio-Wihuri kertoi omaavansa omakohtaista kokemusta työstä kieltäytyjistä. Oli haastatellut kolmea työtöntä. Kolmea. Sopiikin jo puhua syvällä kokemuksen rintaäänellä.

Hän myös sanoi että kaikki kieltäytyivät työstä samalla tekosyyllä. Luin jutun muutamaan kertaan mutta ei se mennyt kuten teollisuuspohatta väitti. He eivät kieltäytyneet tarjotusta työstä tuurijuoppouteen vedotan vaan vastasivat kysymykseen miksi aiempi työsuhde on päättynyt.

Pohatta itse veti omat johtopäätöksensä jonka esitti faktana.

Vierailija
30/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän

kukaan ole väittänytkään et tuurijuoppous näkyis päälle päin. Onko sulla lukemisen ymmärrys häiriö ???

A-W väitti että kaikista kolmesta työttömästä näki naamasta että eivät ole tuurijuoppoja.

Sama asia mutta käänteisesti. Itselläsi taitaa olla luetun ymmärtämisessä häiriötä.

Vierailija
31/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että vastikkeeton työttömyystuki lopetetaan. Ei kenenkään pidä maksaa verojenkaan muodossa toisen ihmisen elämää. Vaikka olis millainen koulutus niin jos ei töitä löydy on otettava mitä on jotta saa ruokaa kupuunsa. Silloin kukaan ei enää kukkoile sillä että mitä töita ottaa vastaan ja mitä ei. 

Itse menin töihin kuppilaan kun en saanut omaa koulutusta vastaavaa työtä.  Vapaa-ajan käytin parempaa työpaikkaa etsien. Parissa vuodessa löytyi. en olisi saanut nykyistä työpaikkaani jos olisin ollut työttomänä sen kaksi vuotta vaan menin nimenomaan muiden ohi siksi etten ollut vieraantunut työelämästä ja osoitin selkeästi halua menestyä. 

Se että menee töihin koulutusta alempaan toimeen ei tarkoita sitä etteikö työnhakua voi jatkaa, ei ole mitenkään este omaa koulutusta vastaavan työpaikan hakemiseen. 

Minulla ei ole mitään sitä vastaan että vastikkeeton työttömyystuki lopetetaan. Mutta se pitää suhteuttaa teetettävän työn määrään. Jos joku saa vain ja ainoastaan kelan päivärahaa eli 518€ (muistaakseni, ei ainakaan paljoa tuosta heitä) käteen ei voida vaatia että hän tekee 38-40 tuntia viikossa töitä. ja eläkkeen tulee kertyä, samoin lomien. Työterveys kuuluu myös hänelle jos työnanatja sen muillekin ns oikeille työntekijöille on järjestänyt. Muuten siitä on oikeudenmukaisuus kaukana.

Vierailija
32/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään sitä vastaan että vastikkeeton työttömyystuki lopetetaan. Mutta se pitää suhteuttaa teetettävän työn määrään. Jos joku saa vain ja ainoastaan kelan päivärahaa eli 518€ (muistaakseni, ei ainakaan paljoa tuosta heitä) käteen ei voida vaatia että hän tekee 38-40 tuntia viikossa töitä. ja eläkkeen tulee kertyä, samoin lomien. Työterveys kuuluu myös hänelle jos työnanatja sen muillekin ns oikeille työntekijöille on järjestänyt. Muuten siitä on oikeudenmukaisuus kaukana.

Ei kelalta pidä saada mitään rahaa vaan niiden työpaikkojen pitää löytyä ihan itse haettava. Ja ottaa se alipalkattu työ kunnes saat hankittua itsellesi omaa koulutusta vastaavan työn. Jos sitä ei löydy niin olet valinnut väärän koulutuksen. Vika ei ole aina muissa tai yhteiskunnassa vaan voipi olla sinussa ja omissa valinnoissasi. 

Vierailija
33/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se (tuuri)juoppus näkyi jutun kuvituskuvassa olevasta naamasta ihan hyvin.

Vierailija
34/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mihin työpaikkaan Wihuri haastatteli työntekijöitä. Yleensä isot pomot eivät haastatteli rivityöntekijöitä.

Vierailija
35/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kelalta pidä saada mitään rahaa vaan niiden työpaikkojen pitää löytyä ihan itse haettava. Ja ottaa se alipalkattu työ kunnes saat hankittua itsellesi omaa koulutusta vastaavan työn. Jos sitä ei löydy niin olet valinnut väärän koulutuksen. Vika ei ole aina muissa tai yhteiskunnassa vaan voipi olla sinussa ja omissa valinnoissasi. 

Älä viitsi. Suomessa on tällä hetkellä valtava työttömyys, suurimmassa osassa työttömiä ei ole mitään vikaa, ei heidän koulutuksessaan eikä missään. Kun niitä töitä ei kaikille ole on ihan ok että työttömyyskorvausta vastaan tehdään töitä. Mutta ei mitään  40 viikkotuntia kelan raha&yhdeksän euroa päivä kun muut saavat samassa työpaikassa samoissa tehtävissä kunnon kuukausipalkan kaikkine etuineen.

Koita ymmärtää että vaikka tällä hetkellä olisit onnellisesti työsuhteessa tilanne voi muuttua. Olisitko itse valmis siihen mitä muille haluat?

Vierailija
36/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuinko itsestäni?

Miksi päättelit niin?

Katsos jotkut osaavat ajatella asioita muidenkin näkökulmasta ja olosuhteista, toiset ovat välinpitämättömiä ja ylimielisiä ja ajavat vain omaa etuaan, muiden kärsimyksistä välittämättä.

Vierailija
37/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään? Ei opintotukea, ei lapsilisää jne?

Vierailija
38/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää mihin työpaikkaan Wihuri haastatteli työntekijöitä. Yleensä isot pomot eivät haastatteli rivityöntekijöitä.

Tilanhoitajaa haki kun oma tilanhoitaja sairastui äkillisesti. Mitä se sitten pitikään sisällään. Ainakin olisi voinut konjakit nauttia pellon pientareella kesken päivän itse teollisuuspohatan kanssa, pohatan tarjoamana. Vaikuttaa leppoisalta mieheltä. Eli ei jos joku ei sarkasmia ymmärrä.

Vierailija
39/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä IS on loisista, jotka lukevat verkkolehteä (adblockista saa lisäplussaa) ilman, että ostavat heidän painamaansa paperilehteä koskaan? :D

Vierailija
40/253 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä teitä, joiden mielestä työttömyyskorvaus pitäisi lakkauttaa. Ensin maksetaan palkasta liitolle jäsenmaksua, jotta olisi turvaverkko, jos joutuu työttömäksi. Ihminen tekee 20 vuotta firmalle töitä, sitten yt-neuvotellaan ulos, jotta tulosta jää viivan alle enemmän. Ei ole omaa syytä tuokaan, vaan usein omistajilla halu saada itse enemmän.

Minusta korvaus on kyllä ansaittu.

Wihurit sun muut, jotka ovat päässeet nuorena yrityksiin sukulaissuhteilla töihin tai perineet yritykset sukupolvenvaihdoksilla, ovat aivan vääriä ihmisiä kommentoimaan työttömyyttä. Heillä ei ole todellisuudentajua. Eikä näytä olevan monella av-mammallakaan. Teille kirjoitettu sana on totuus. Vaikka se olisi väritettyä fiktiota.