Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavallisen miehen näkökulmasta #metoo-kampanjahan on nimenomaan positiivinen asia

Vierailija
22.10.2017 |

Paljon olen nyt lukenut #metoo-kampanjaan liittyviä keskusteluja, ja aika monissa on tullut ilmi että jotkut miehet ajattelevat sen olevan jotenkin miehiä syyllistävä tai että sen tarkoituksena olisi saada miehet olemaan lähestymättä naisia millään tavalla. Itse 24-vuotiaana naisena mietin asiaa tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että #metoo-kampanjalla on enimmäkseen positiivisia vaikutuksia tavalliselle miehelle. Olisi myös miesten etu jos naisia ahdisteltaisiin vähemmän, oli sitten kyseessä ihan vähäinenkin ahdistelu. Usein tällaiseen lievään ahdisteluun olen törmännyt yökerhoissa ja baareissa vaikka en elämäni aikana kovin paljoa kyseisissä paikoissa ole käynyt. Muualla en siis juurikaan ole kohdannut seksuaalista ahdistelua missään muodossa, mutta baarit onkin aivan eri asia.

Pari esimerkkiä kohtaamistani baarien ahdistelutapauksista: mies tulee juttelemaan, hetki jutellaan jonka jälkeen mies siirtää kätensä esimerkiksi vyötärölleni. Tämä hieman saattaa hieman tuntua epämukavalta, jolloin koitan vaihtaa asentoa. Tämän luulisi antavan miehelle viestin että nyt on raja ylitetty. Myöhemmin kuitenkin sama toistuu, jolloin katson parhaaksi vaihtaa paikkaa ja seuraa. Toinen ehkä yleisin mitä olen kokenut on verbaalinen ahdistelu. Juttelen kiinnostavalta vaikuttavan miehen kanssa, joka hetken päästä kysyy haluaisinko tulla hänen luokseen jatkoille. Vastaan etten halua tulla syystä tai toisesta, esimerkiksi haluan omaan kotiini nukkumaan tai että olen luvannut majoittaa kaverini kotiini. Tämän jälkeen alkaa uskomaton jankkaus: miksei, mulla olis kämppä tyhjänä, voithan sä antaa kaverilles avaimen, tulisit nyt jne. Tässä vaiheessa menee fiilikset ja mainittakoon että usein olen ollut sen verran kiinnostunut että olisin mielelläni vaihtanut puhelinnumeroita ja tavannut toisella kertaa. Jankkaus on aikamoinen turn off. Tämä meni ehkä hieman ohi aiheen, mutta halusin nyt tuoda esille sen, millaista seksuaalista ahdistelua tarkoitan kun sanoin aiemmin sen olevan yleistä baareissa. Nämä tapauksethan eivät siis missään nimessä mielestäni ole mitään rikosilmoitus-kamaa, mutta voidaan kuitenkin luokitella seksuaaliseksi ahdisteluksi.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ratkaissut tän ongelman helposti, katson naisia vain vihaisesti ja vältän puhumista. Jos joku nainen kuitenkin lähestyy vihaisesta naamasta huolimatta alan puhumaan Jeesuksesta. Saan olla rauhassa ja en varmasti ahdistele ketään.

Käyhän se tietysti noinkin :) Naisilla tuo taktiikka ei ikävä kyllä aina toimi - saatetaan tulla ahdistelemaan vihaisesta naamasta huolimatta :( Auttaisikohan Jeesus-puheet?

Vierailija
22/57 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalinen ahdistelu on rikos. Jos et pidä sitä rikoksena, niin keksi sille toinen nimitys. Olkoon vaikka ärsyttävää vonkaamista.

No seksuaalista ahdistelua se minusta on, jos joku koskee ilman lupaa ja jatkaa kieltämisestä huolimatta. Vai onko nyt ongelmana se, etten ole heti huutamassa "RAISKAAJA" ja tekemässä rikosilmoitusta, kun baarituttava hiplas tissistä eikä heti lopettanut? Ja ahdistelua sekin mielestäni on, jos joku mitätöi mielipiteeni (en harrasta yhden illan juttuja) ja toistuvasti vänkää vastaan ja koittaa suostutella, vaikka sanon ei. Samalla lailla mun mielestä esim. Jehovan todistajat joskus ahdistelee - ei meinaa uskoa eikä heti jätä rauhaan, en nyt silti heille rikostuomiota ole toivomassa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ahdistelu on niin yleistä kuin nyt sanotaan, niin se vaikuttaisi olevan sitten jo aika biologisperäistä. Länsimaissa naisten asema on parempi kuin missään muualla, joten muissa maissa ahdistelu lienee veiläkin yleisempää. Tuolla frekvenssillä, jota nyt somessa ilmoitellaan, on ahdisteluun syyllistyneet lähes kaikki miehet, paitsi ne kaikkein nössöimmät joiden tekisi mieli ahdistella mutta eivät uskalla. Niin syvään juurtuneeseen ilmiöön ei paljon somekampanjat vaikuta. Muutenkin julkisella häpäisyllä on vaikutusta vain niihin miehiin, joilla on jokin asema menetettävänään. Tavalliset työttömät ja amis maket voi olla niin kuin ennenkin, ei heistä mitään kohuja synny, elleivät ihan törkeisiin rikoksiin ryhdy, eikä välttämättä sittenkään.

Vierailija
24/57 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ratkaissut tän ongelman helposti, katson naisia vain vihaisesti ja vältän puhumista. Jos joku nainen kuitenkin lähestyy vihaisesta naamasta huolimatta alan puhumaan Jeesuksesta. Saan olla rauhassa ja en varmasti ahdistele ketään.

Käyhän se tietysti noinkin :) Naisilla tuo taktiikka ei ikävä kyllä aina toimi - saatetaan tulla ahdistelemaan vihaisesta naamasta huolimatta :( Auttaisikohan Jeesus-puheet?

Voi olla. Naisissa tuntuisi kuitenkin olevan enemmän ihmisiä ketkä eivät tykkää Jeesuksesta.

Vierailija
25/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin mieheni hieman yli 10 vuotta sitten yöelämässä. Olin tanssimassa live-bändin tahtiin ja mies otti kädestäni kiinni. En ollut koskaan nähnyt häntä aiemmin. Musiikki loppui ja hän halusi ostaa minulle drinkin. Juteltiin ja lähdimme. Mun eka yhden yön juttu ja viimeinen myös. Mies kertoi vuosien päästä kun kysyin että miksi hän otti kädestäni kiinni ja hän sanoi että olin hetkeä aiemmin kävellyt hänen ohitseen ja suonut maailman kauneimman hymyn hänelle katsoen hänen silmiinsä. Itse en asiaa muista ollenkaan. 

Parempaa onnea en itseni osalle osaa näin jälkikäteen ajatellakaan. Olen aina osannut sanoa kun minua on lähestynyt mies joka ei kiinnosta että no thanks. ei ole ollut mikään ongelma. Pientä lisävonkausta ehkä mutta kun mies tajuaa ettei nainen vastaa millään tavalla niin hän menee ja hakee itselleen uuden kiinnostuksen kohteen. 

Vierailija
26/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn esimerkit eivät todellakaan ole ahdistelua. Ethän edes kieltänyt sitä joka sinua vähän juttelun lomassa koski! Jatkoille pyytäminen voi olla ärsyttävää, mutta ei sekään ahdistelua ole hyvänen aika sentään.

Tämä esimerkki selittää miksi jotkut naiset väittävät kokevansa ahdistelua harva se päivä, kun itse en ole vielä 38 vuoteen moista kokenut. Pelkästä mielikuvituksesta se olikin kiinni, ahdistellaanhan sitä jos kaiken kanssakäymisen laskee ahdisteluksi!

Hävettää olla nainen.

Vierailija
27/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään todella häiritse rajanveto normaalin ja epänormaalin välillä?

Vierailija
28/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, tavallinen flirtti on ahdistelua. lässynlää.

Flirtissä ei kosketa muualle kuin korkeintaan kättä, siitäkään ei oteta kiinni. Jos laitat kätesi tuntemattoman naisen vyötäisille, olet todellakin ylittänyt rajan.

Flirttiä voi olla sanoa hymyillen, että sinulla olisi paljon hyviä elokuvia kotona, ja että siellä olisi paljon rauhallisempaa. Kun nainen on kieltäytynyt, siitä jankkaaminen ja painostaminen menee sitten Harvey Weinstein-osastoa kohti.

Vierailija
29/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistettynä: Metoo-kampanja on ajojahti jännämiehiä kohtaan. Hyvä asia.

Vierailija
30/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vaarana on, että ihan normaali arkinen kanssakäyminenkin aletaan kokemaan helpommin ahdisteluksi. Iltasanomissahan oli metoo-rummutksen yhteydessä joku julkkisnaisesta kertova juttu, jossa hän kertoi että ahdistelua on se, jos ei-kiinnostava mies yrittää lähestyä eli tehdä aloitteen. Mutta sama homma ei ole ahdistelua, mikäli kyseessä on "kuuma ja kiinnostava mies".

Vierailija
31/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen samoin kun ap. Vaikka kyse ei aina ole suoraan ahdistelusta jää siitä silti varautunut oli. Olen joskus myös itse yrittänyt tuntemattomille jutella baarissa mutta kun siitä seuraa lähes poikkeuksetta kosketella jota en halua ja vonkaamista niin ei enää huvita.

Vierailija
32/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadwalker kirjoitti:

Tosin vaarana on, että ihan normaali arkinen kanssakäyminenkin aletaan kokemaan helpommin ahdisteluksi. Iltasanomissahan oli metoo-rummutksen yhteydessä joku julkkisnaisesta kertova juttu, jossa hän kertoi että ahdistelua on se, jos ei-kiinnostava mies yrittää lähestyä eli tehdä aloitteen. Mutta sama homma ei ole ahdistelua, mikäli kyseessä on "kuuma ja kiinnostava mies".

En tiedä mistä julkkisnaisesta tai jutusta on kyse mutta on siinä perää jos ollaan apn kuvailemaan tilanteessa jossa jo juttelee toisen kanssa ja on ollut mahdollisuus kiinnostua siitä henkilöstä.

Yhtäkkiä puristamaan tulevan tai töykeyksiä laukovan ulkonäöllä ei väliä.

Ja vaikka se ei kiinnostava alkaisi kosketella keslustellessa ei se ole ahdistelua paitsi jos jatkuu kiellosta huolimatta.

33/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tyypillinen naisen uriutumiskamppanja ja loputonta huomionhakua.

Epämääräisiä syyttelyä puskista huutelua. Epämääräistä syyttelyä, joissa vaihteeksi se mies yleisesti on se rikollinen. 

Jos joku on tehnyt jotain sopimatonta tai rikollista, niin sitten asiat kannattaa henkilöidä ja kohdistaa tähän ko ihmiseen. Ei esim miehiin yleensä. 

Ja sitten niin olen miehenä saanut läpsäyksiä perseelle, irstaita katseita vanhemmilta naisilta. Muutama ilta on mennyt pilalle kun naiskollega ei ole millään käsittänyt jotta ei kiinnosta. On työnnettu kättä housuihin jne. No big deal. Nykyään juoksen karkuun ja lujaa vastaavassa tilanteessa.

En näe sitä kuitenkaan syyksi lähteä sitä netissä huutelemaan epämääräisesti eri suuntiin. Se on mielestäni vaan huonoa käytöstä.

Vierailija
34/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ärsyttävää ja epäreilua sellaiset syytökset, joissa epämääräisesti väitetään jonkun tehneen asiattomuuksia esim. tietyn ammattialan piirissä. Esimerkiksi tämä väite: "Kaikki tietää sen ringin elokuva-alalla" --> NO EI TIEDÄ. Samassa lauseessa väitteen esittäjä tulee tuominneeksi kaikki muutkin elokuva-alalla työskentelevät ja joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Joten hyvät ahdistelun kokijat, jos te avaudutte kokemastanne vääryydestä niin avautukaa poliisille että tällaiset henkilöt saadaan kiinni. Yleisestä miesten lynkkaamisesta ei ole mitään hyötyä vaan saa kaikki vaan poteroitumaan asemiinsa ja puolustuskannalle ja siitä ei seuraa yleensä mitään hyvää.

Vierailija
35/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuhjeah kirjoitti:

Epämääräisiä syyttelyä puskista huutelua. Epämääräistä syyttelyä, joissa vaihteeksi se mies yleisesti on se rikollinen. 

Jos joku on tehnyt jotain sopimatonta tai rikollista, niin sitten asiat kannattaa henkilöidä ja kohdistaa tähän ko ihmiseen. Ei esim miehiin yleensä. 

Ja sitten niin olen miehenä saanut läpsäyksiä perseelle, irstaita katseita vanhemmilta naisilta. Muutama ilta on mennyt pilalle kun naiskollega ei ole millään käsittänyt jotta ei kiinnosta. On työnnettu kättä housuihin jne. No big deal. Nykyään juoksen karkuun ja lujaa vastaavassa tilanteessa.

En näe sitä kuitenkaan syyksi lähteä sitä netissä huutelemaan epämääräisesti eri suuntiin. Se on mielestäni vaan huonoa käytöstä.

Voin koittaa kaivella muististani mahdollisimman monta nimeä lähes kahdenkymmenen vuoden ajalta. Kaikkia en tietenkään edes tiedä. Saanko laittaa myös raiskaajieni nimet listaan vaikka se ei ole ahdistelua? Ei tule sitten syytetty yleisesti miehiä.

Vierailija
36/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ärsyttävää ja epäreilua sellaiset syytökset, joissa epämääräisesti väitetään jonkun tehneen asiattomuuksia esim. tietyn ammattialan piirissä. Esimerkiksi tämä väite: "Kaikki tietää sen ringin elokuva-alalla" --> NO EI TIEDÄ. Samassa lauseessa väitteen esittäjä tulee tuominneeksi kaikki muutkin elokuva-alalla työskentelevät ja joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Joten hyvät ahdistelun kokijat, jos te avaudutte kokemastanne vääryydestä niin avautukaa poliisille että tällaiset henkilöt saadaan kiinni. Yleisestä miesten lynkkaamisesta ei ole mitään hyötyä vaan saa kaikki vaan poteroitumaan asemiinsa ja puolustuskannalle ja siitä ei seuraa yleensä mitään hyvää.

Täällä on tuo keskustelu jossa voi kertoa kokemastaan ahdistelusta. Suosittelen tutustumaan jotta ymmärrät mistä puhutaan. Siellä moni on ne kertoo omia tunteitaan ja esimerkiksi siitä kuinka ei alakouluikäisenä edes ymmärtänyt mistä kyse vaikka se ahdisti ja millaisissa tilanteissa ahdistelu on yleistä.

Vierailija
37/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uuhjeah kirjoitti:

Voin koittaa kaivella muististani mahdollisimman monta nimeä lähes kahdenkymmenen vuoden ajalta. Kaikkia en tietenkään edes tiedä. Saanko laittaa myös raiskaajieni nimet listaan vaikka se ei ole ahdistelua? Ei tule sitten syytetty yleisesti miehiä.

Tajusin väärin. Tuon viestin sanoma oli : Shh olkaa uhrit hiljaa ja hävetkää. Eli se mitä vastaan kampanja on olemassa.

Vierailija
38/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn esimerkit eivät todellakaan ole ahdistelua. Ethän edes kieltänyt sitä joka sinua vähän juttelun lomassa koski! Jatkoille pyytäminen voi olla ärsyttävää, mutta ei sekään ahdistelua ole hyvänen aika sentään.

Tämä esimerkki selittää miksi jotkut naiset väittävät kokevansa ahdistelua harva se päivä, kun itse en ole vielä 38 vuoteen moista kokenut. Pelkästä mielikuvituksesta se olikin kiinni, ahdistellaanhan sitä jos kaiken kanssakäymisen laskee ahdisteluksi!

Hävettää olla nainen.

Ollessani 13-14-vuotias isoveljeni kaveri ahdisteli mua: kosketteli ja puristeli aina kun tuli meille kylään. Mielestäni tämä onkin paljon vakavampaa kun mikään mihin olen myöhemmin törmännyt, koska tuohon aikaan olin vielä aika lapsi ja asiasta aika hämmentynyt. Ahdisti ja hävetti, mutta en oikein uskaltanut sanoa mitään tai kertoa kenellekään. Tämä asianei nyt liittynyt tuohon baarijuttuun mitenkään, vaan tarkoituksenani oli tuoda se seikka, että jos naiset kohtaa paljon tuollaista käytöstä baarista (kutsutaab sitä sitten millä nimellä tahansa), se vaikuttaa juurikin niin että nainen alkaa välttelemään, tietoisesti tai alitajuntaisesti tilanteita, joissa noin voi käydä. Eli jos vaikka mies, joka kunnioittaa naisen rajoja ja mielipiteitä tulee juttelemaan, ensimmäisenä sitä haluaa varmistaa että hänen kanssaan voi jutella ilman että uudestaan joutuu ikävältä tuntuvaan tilanteeseen. Varmasti monet ovat kokeneet paljon pahempiakin asioita kuin vaikka minä varhaisteininä, mutta eikö nainen/naiset saa sanoa, jos jokin käytös tuntuu inhottavalta? Varmaan miehetkin näin tekisivät, jos heitä kosketeltaisiin tai haukuttaisiin baareissa. Harmi että häpeät naiseuttasi vuoksesi, mutta itse en aio häpeillä sitä sinun vuoksesi.

Vierailija
39/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap:n vastaus.

Vierailija
40/57 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin jossain ketjussa tuoda esille tuota mikä tässäkin apn pointti mutta ei miehiä kiinnostanut vaan alkoi ruikutus ettei kukaan heitä lähesty.