Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen että puolisoni äiti on narsisti. Kuinka saan hänet vastaanottamaan ajatukseni?

Vierailija
22.10.2017 |

Tunnistan perheen lapsissa yleisen narsistiperheen dynamiikan (syntipukki, myötäilijä ym.). Puolisoni on tämä myötäilijä ja vielä aikuisenakin vahvasti narsistin vaikutuspiirissä. Manipulointikeinoina lapsia kohtaan on mm. pelottelu ja marttyyrointi. Asia valkeni minulle, kun yritin yhdistellä palasia liittyen perheen historiaan, ja niitä ei vaan mitenkään saa muuten uskottavasti yhteen kuin niin, että äiti on manipuloiva narsisti, koska väitetty tarina pitäisi paikkansa vain jos huomattava enemmistö ihmisistä olisi läpeensä pahoja. Puoliso on joskus sanonut että äiti on epäaito ja teeskentelijä, mutta on yleisesti ottaen muuten henkisesti riippuvainen tästä. Luulen että jos otan aiheen töksäyttäen esille, niin saan vain vahvan torjuntareaktion ja keskustelu tyrehtyy siihen. Kuinka edetä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Ei se puolisosi äiti sitä koskaan myönnä, narsisti ei koskaan tiedä itse olevansa narsisti. Ainut keino ottaa etäisyyttä... narsismista kun ei voi parantua

Vierailija
2/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään. Ei se puolisosi äiti sitä koskaan myönnä, narsisti ei koskaan tiedä itse olevansa narsisti. Ainut keino ottaa etäisyyttä... narsismista kun ei voi parantua

Anteeksi, kirjoitin epäselvästi. Ei ollut tarkoitus puhua äidille vaan puolisolleni näistä ajatuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaas nyt hei vähän.

Vierailija
4/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin muistaa, että puhut puolisosi äidistä ihan mutu-pohjalta . En lähtisi tekemään tai ehdottelemaan diagnooseja, kuulostaa ihan besserwisseröinniltä.

Mikä ihmeen tarve sinulla on ylipäänsä "laitella palasia kasaan" puolisosi perheestä ja suvusta? Anna asian olla. 

Vierailija
5/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi mitään ottaa vaataan? Etttehän te aikuiset ihmiset sen anopin kanssa enää asu.

Vierailija
6/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi mitään ottaa vaataan? Etttehän te aikuiset ihmiset sen anopin kanssa enää asu.

Vaikuttaa puolisoni toimintakykyyn ja masennukseen. Sitä kautta vaikuttaa minuun ja lapsiini.

Vierailija
7/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin puolisosi on myötäilijänä ottanut vaimokseen kontrolloivan luonteen, jolla on tarve besserwisseröidä ja diagnosoida puolituttujakin. On tottunut sellaiseen äitiin. Näinhän se yleensäkin menee :)

Aloitus oli siis lähes sarkastinen...

Vierailija
8/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti se äiti on. Pysykää erossa!

Vierailija
9/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kertoa oman näkemyksesi vaikka jonkun tilanteen kulusta (esim. näet, että äiti mielestäsi käyttäytyy sopimattomasti ja kuvailet ja perustelet, että mielestäsi se on sopimatonta käytöstä ja että puolisosi voisi tehdä muutakin kuin vain sietää sitä). Mutta kannattaa muistaa, että kun puoliso on perheessä kasvanut, hän voi pitää käytöstä ihan normaalia ja tuntea myös, että tuollainen asian käsittely syyllistää häntä tai tuo esiin häpeän. Eli keskustelu aiheesta ei välttämättä johda mihinkään eheytymiseen, vaan varsinkin jos puoliso ei ole hyvä puhumaan ja käsittelemään asioita, hän voi mennä entistä enemmän solmuun ja lukkoon, jos kokee, että on ristitulessa (yrittää miellyttää äitiä, mutta kuuntelee myös puolisoa).

Vierailija
10/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan luontaisesti suhtautuu äitiinsä niin, ettei pysty ajattelemaan tästä pahaa, koska on riippuvainen hänestä. Ja hyvin monella se sama suhtautuminen säilyy aikuisenakin. Vaikka silloin pystyy jo vähän kriittisemminkin ajattelemaan, mutta silti niitä äidin huonoja piirteitä vähättelee ja haluaa ajatella hyvää. Sillä jos pitäisi äitiä pahana, niin se olisi aikamoinen kriisi kohdattavaksi, että on kasvanut pahan vallassa, ja että se, johon on koko ikänsä luottanut, on paha.

Vierailija
11/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että äiti on narsisti? Jos se onkin hänen isänsä, jonka vaikutusvallassa on äiti ja poikansa. Sopiiko kuvaus tähän:

http://narskulandia.blogspot.fi/2014/02/narsisti-aiti.html

Vierailija
12/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et nyt tarkemmin selvennä, mutta jos puolisolla itselläkin vaivaa äitisuhteensa jollain tasolla ja hän on masentunut, niin mielestäni on fiksuinta sanoa hänelle, että hän voisi hyötyä ammattiavusta. Ihan suoraankin parisuhteessa voi sanoa, että mielestäni lapsuudenperheesi dynamiikassa on jotain sellaista mikä ei tuota sinulle hyvinvointia, ja masennukseesi voisi auttaa päästä käymään läpi kunnolla lapsuutta ja perhesuhteita. Puolisolle saa myös sanoa, että minun silmään näyttää että sinä aina myötäilet tahtomattasikin lapsuuden perheenjäseniä, ja sellainen varmasti kuormittaa sinua. Narsistihuomiot kannattaa jättää kertomatta, lähesty asiaa siitä miten olet havannoinut puolisosi roolia lapsuudenperheessään.

Vierailija
13/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon olet varmasti huomannutkin, että mies pitää aika erikoisiakin juttuja ihan normaalina. Kun ei paremmasta tiedä. Ei varmaan ainakaan kannata kerralla tömäyttää mielipidettään. Mutta voisi vähitellen tuoda esille sitä, että mikä on normaalia. Jos vaikka teidän omassa perheessä on jokin tilanne, jonka tiedät miehen lapsuudenperheessä menneen epänormaalilla tavalla, niin siinä yhteydessä kysyisit, että miten teillä lapsena vastaava tilanne meni. Ja siihen sitten vielä jatkaa, että tämä teillä nyt toteutettava tapa on se normaalitapa. Ja kun vielä perustelet sen vaikkapa jollain kasvatusoppaalla, niin mieskin tajuaa, että kyse ei ole vain mielipide-erosta.

Vierailija
14/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa puolisoni toimintakykyyn ja masennukseen. Sitä kautta vaikuttaa minuun ja lapsiini.

Millä lailla?

Minun äitini on narsisti, eikä hän vaikuta minuun mitenkään normiarjessa.

Vierailija
15/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Narsisti usein tietää olevansa narsisti. Siitä on hyvin vaikea parantua, koska narsisti ei kykene näkemään itsessään virheitä. Kaikki on aina jonkun muun syytä. Aina! Ja poikkeuksetta. Jotkut narsistit jopa hakeutuvat terapiaan, jotta oppisivat uusia keinoja manipuloida kanssaihmisiä.

Vierailija
16/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Narsisti usein tietää olevansa narsisti. Siitä on hyvin vaikea parantua, koska narsisti ei kykene näkemään itsessään virheitä. Kaikki on aina jonkun muun syytä. Aina! Ja poikkeuksetta. Jotkut narsistit jopa hakeutuvat terapiaan, jotta oppisivat uusia keinoja manipuloida kanssaihmisiä.

Minun tuntemani narsistit ei todellakaan myönnä olevansa narsisteja.

He ovat viattomia, syyttömiä, pieniä uhreja.

Vierailija
17/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani narsistit ei todellakaan myönnä olevansa narsisteja.

He ovat viattomia, syyttömiä, pieniä uhreja.

Eivät myönnä, mutta tiedostavat itse, siinä on ero. Montako narsistia tunnet? Terveitä narsistisia piirteita on monessa, mutta narsisteja väestöstä on vain 1-9 %.

Vierailija
18/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä perseenrei'ästä te kaivatta näitä typeriä yleistyksiä: "narsisti ei koskaan tiedä itse olevansa narsisti". Miten sinä voit edes kuvitella, että tuo on totta? Oletko joku narsismin ekspertti vai millä meriiteillä näitä viisauksiasi palstalle pukellat?

Vierailija
19/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla?

Minun äitini on narsisti, eikä hän vaikuta minuun mitenkään normiarjessa.

Good for you.

En ole ap. Mutta sanon silti, että totta ihmeessä narsistiäiti vaikuttaa vielä aikuisenakin. Soittaa usein, utelee kaikki kuulumiset ja tekemiset, kommentoi ja piikittelee niitä.

Tai jos ei ole nykyarjessa niin aktiivinen, niin on nujertanut lapsena itsetunnon niin, että ihmissuhteiden luominen tai työn hakeminen on vaikeaa. Olemattomalla itsetunnolla on oikeasti tosi vaikeaa saada oman elämän asioita sujumaan.

Vierailija
20/42 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä perseenrei'ästä te kaivatta näitä typeriä yleistyksiä: "narsisti ei koskaan tiedä itse olevansa narsisti". Miten sinä voit edes kuvitella, että tuo on totta? Oletko joku narsismin ekspertti vai millä meriiteillä näitä viisauksiasi palstalle pukellat?

Mikä sua vaivaa? Tässä sulle: narsistin uhri (lähde) voi olla narsisti, joka ei tiedosta olevansa itsekin narsisti, tai oikeammin kehittyneensä narsistiksi.

Ai mikäkö minua vaivaa? No, anna kun kerron. Minua ottaa päähän tuollaiset mukatietäjät, jotka kertovat varmana tietona jotain ihan omaa mutupaskaansa. Kuten lainaamani kirjoittaja väittäessään, että narsisti ei koskaan tiedä tilaansa. Se nyt vaan on täyttä soopaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi