Pienen budjetin rahastosijoittaminen
Nykyään eri yritykset tarjoavat matalan kynnyksen rahastosijoittamista "tavallisille ihmisille", aloittaa voi pienelläkin kuukausittaisella summalla. Esimerkiksi Danske Bank, Lähitapiola ja S-pankki ovat markkinoineet omia rahastojaan. Minkälaisia kokemuksia av-palstalaisilla on edellämainituista tai muista rahastoista?
Kommentit (7)
Itselläni on tuohon tarkoitukseen nordnetin superrahastoja - niiden ostamisesta ei mene merkintämaksuja eikä muitakaan kuluja. Nordnet-salkun hankkiminen ja ylläpito on muutenkin ilmaista. Superrahastoja löytyy muistaakseni suomi, ruotsi ja tanska, eli rahat menee kunkin maan valikoituihin osakkeisiin. Toimii hyvin. :)
Indeksirahastot, Nordnet tai Seligson. Pankkien omia rahastoja välttäisin, jos jotain pitää suositella.
Mä aloitin alkuvuodesta S-pankissa rahastosäästämisen, laitan tooooodella pienen summan kuukaudessa säästöön :D
Eihän tolla rikastumaan pääse, vaikka tällä hetkellä neljän prosentin verran plussan puolella olenkin. Enemmänkin se on sellaista hyvin hidasta säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin alkuvuodesta S-pankissa rahastosäästämisen, laitan tooooodella pienen summan kuukaudessa säästöön :D
Eihän tolla rikastumaan pääse, vaikka tällä hetkellä neljän prosentin verran plussan puolella olenkin. Enemmänkin se on sellaista hyvin hidasta säästämistä.
Minkälaisella summalla säästät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tolla rikastumaan pääse, vaikka tällä hetkellä neljän prosentin verran plussan puolella olenkin. Enemmänkin se on sellaista hyvin hidasta säästämistä.Minkälaisella summalla säästät?
10-30€ kuukaudessa, muista menoista riippuen. Joo tiedän, naurettavan vähän. Mutta eipä pienistä tuloista enempää pysty nyhtämään, ja parempi kai tämäkin kuin puhdas nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tolla rikastumaan pääse, vaikka tällä hetkellä neljän prosentin verran plussan puolella olenkin. Enemmänkin se on sellaista hyvin hidasta säästämistä.Minkälaisella summalla säästät?
10-30€ kuukaudessa, muista menoista riippuen. Joo tiedän, naurettavan vähän. Mutta eipä pienistä tuloista enempää pysty nyhtämään, ja parempi kai tämäkin kuin puhdas nolla.
Mä aloin myös laittamaan kutakuinkin saman verran Seligsonin indeksirahastoihin 2015. Olen useamman lapsen yksinhuoltaja, joten ylimääräistä ei koskaan ole. Nyt on omistaja sijoituksista kertynyt jo tonnin verran säästöön ja rahastot sen päälle 15 % plussalla eli olen tosi tyytyväinen, että aloitin. Tänä vuonna lisäsin myös Nordnetin Suomi superrahaston, sinnekin saanut jo satasen verran alkua. Koitan hissukseen lisäillä säästettyä määriä, varsinkin kun tuo ensimmäisen tonnin rikkoutuminen antoi lisää intoa 😊
Sijoittaminen on suosittua nykyään mutta kellään palstalaisella ei kokemusta näistä?