Miksi suomalaiset pitävät "maantienharmaata" tukkaa rumana?
Jopa pilkataan jos joku ei värjää hiuksiansa ja kauhistellaan miten maantienharmaat hiukset ovat niin hirveät ja rumat. Ulkomailla taas ihmiset jopa pyrkivät värjäämällä saavuttamaan värin joka monilla pohjoismaisilla ihmisillä on luonnostaan.
En sano että ei saa värjätä hiuksia (itsekin niin teen) mutta se ylenpalttinen maantienharmauden dissaaminen ihmetyttää
Kommentit (23)
Olen oikein tyytyväinen omaan värjäämättömään maantienharmaaseen tukkaani. Sopii parhaiten ihonväriini ja silmiini. Kesällä siihen tulee kivoja aurinkoraitoja😊
Koska se on yleinen ja tavallinen luonnollisena värinä Suomessa. Kaikki erikoinen on kauniina pidettävää ja tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on liian tavallinen väri täällä.
No ei se kyllä nykyään ole, tiedän varmaan yhden ihmisen joka ei hiuksiaan värjää
Mä en edes tiedä mitä sillä maantienharmaalla tarkoitetaan, onko se asfaltin värinen? Mulla on ainakin huomattavasti sitä vaaleammat hiukset luonnostaan.
Oisko niin, että lapsena saadaan kuulla siitä väristä muilta huonoa ja siihen on monesti yhdistynyt myös vaaleat kulmakarvatkin. Kun kasvetaan ja aletaan värjäämään kulmakarvoja niin se oma maantienharmaa väri ei enää näytä hyvältä vaan pitää tummentaa tai vaalentaa.
Koska se ei näytä miltään. Kyllähän ripset ja kulmatkin ovat paremman näköiset kun ne näkyvät selkeämmin. Ja minut ainakin tekevät kalpean, kulahtaneen ja vanhan näköiseksi. Pikkusen tummempi sävy on paljon pirteämpi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiedä mitä sillä maantienharmaalla tarkoitetaan, onko se asfaltin värinen? Mulla on ainakin huomattavasti sitä vaaleammat hiukset luonnostaan.
Ei, se on hieman ruskeampi ja hieman vaaleampi (tosin asfalttiakin on eri tummuusasteita). Ajattele maaseudun hiekkamaantietä tihkusateessa.
Vierailija kirjoitti:
Se siinä värissä onkin jännä. Oikeasti koko tukkana sehän on kuivan soratien värinen eli hyvin vaaleanruskea, "dirty blonde". Sitten sentin juurikasvuna värjätyssä tukassa se näyttää kuivan kuluneen asfaltin väriseltä eli vaaleanharmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä nykyään ole, tiedän varmaan yhden ihmisen joka ei hiuksiaan värjää
Joo, olen tuttavapiirissäni varmaan se ainoa, joka ei värjää hiuksiaan. Ja maantienharmaat ovat. Se näyttää luontevimmalta yhdessä ihoni ja silmieni kanssa, joten mitäpä sitä muuttamaan. Nuorempana tuli kokeiltua muita värejä, vähemmän tyylikkän lopputuloksin...
No, jos me kaikki oltaisiin ihan mustatukkaisia, se olisi se väri, jota kaikki pitäisivät ihan huonona ja siitä pitäisi päästä eroon. Näin se vain menee. Se mitä on paljon, ja mikä on tavallista, ei ole mistään kotoisin, eikä sitä arvosteta. Se on liian tavallista.
Ite ainakin pidän omasta hiusväristäni erittäin paljon. Kovassa valkoisessa sisävalossa ne saattaa näyttää hieman maantienharmsalta, mutta lämpimässä valossa näyttää kauniin vaalean ruskealta jossa hieman kultaista mukana ja suora auringonpaiste saa hiukset jopa loistamaan hieman punertavana. Aurinko myös vaalentaa kesäisin raitoja mun hiuksiin. Kaiken kaikkiaan siis oikein kauniin väriset hiukset mulla. Lopetin viisi vuotta sitten värjäämisen ja oon ollut erittäin tyytyväinen päätökseen.
Nyt kun minulla on lyhyt tukka, se on maantienharmaa. Kun oli pidempi, latvat kuitenkin olivat punertavat. Väriero juuriin oli ihan selvä, huomasi kun taivutti latvat lähelle päälakea. Minkähänvärinen se tukka sitten oikeasti oli?
Kyllästyin neljä vuotta sitten juurikasvuun ja hiusten värjäämiseen. Nyt mulla on se pelätty maantienharmaa tukka ja täytyy sanoa, että se on todella jees! Hiukset voi paremmin kuin vuosiin.
N30
Ne on rumat ja väritömät. Tekee kantajansa valjun näköiseksi, siihen vielä yhdistetään ohut hiuslaatu niin jo on kaunista! Not. Toki makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on yleinen ja tavallinen luonnollisena värinä Suomessa. Kaikki erikoinen on kauniina pidettävää ja tavoiteltavaa.
No ei totisesti ole. Värjäisitkö hiuksesi kolmiväriseksi: sinapinkeltainen, neonsininen ja pinkki. Tämähän olisi erikoista ja siten kaunista ja tavoiteltavaa logiikallasi.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei näytä miltään. Kyllähän ripset ja kulmatkin ovat paremman näköiset kun ne näkyvät selkeämmin. Ja minut ainakin tekevät kalpean, kulahtaneen ja vanhan näköiseksi. Pikkusen tummempi sävy on paljon pirteämpi.
Voisivatko tämän viestin alapeukuttajat kertoa, pitävätkö he vaaleita ripsiä näyttävän ja hyvän näköisinä? Jännä juttu, että yleensä ripsi- ja kulmavärit ovat tummia eikä kukaan koskaan vaalenna niitä. Eikö se todista sen, että tumma on näyttävämpi kuin vaalea?
Mulla on todella harmaa tukka, siinä ei ole mitään sellaista kellertävää vaaleaa vaan tosi tuhkainen sävy ja mun mielestä se on ruma. Sellainen uimarantahiekan värinen on kaunis.
Samaa olen ihmetellyt. Itsekin aloin värjätä jo esiteininä hiuksiani, koska jostain syystä ajattelin minäkin että oma maantienharmaa on ruma. Nyt olen kolmekymppinen ja esikoisen raskausaikana lopetin sen ainaisen värjäämisen. Täytyy sanoa, että sekä hiukset että kukkaro kiittää! Ja varsinkin kesän jälkeen tuhkanvaalea tukkani, jossa vaaleampia raitoja näyttää tosi kivalta. Ripset ja kulmakarvat on kyllä hiukan haljut mutta aina voi vähän ehostaa. Mutta toisin kuin joku aikaisemmin ketjussa, en usko että hiuksissa on sama välttämättä kaunista kuin ripsi- ja kulmakarvoissa (värjätäänhän tukkaa blondiksikin...). Ripset ja kulmakarvat näyttävät paremmilta kun erottuvat hyvin, koska ne tekevät kasvonpiirteet selkeämmiksi. Tummaverisillä on kyllä luontainen etu tässä.
Hiiren turkin väri on aika hyvä sana kuvailemaan sitä sävyä. Monet hiuksia vuosia värjänneet eivät edes tiedä, minkä värinen tukka heillä oikeasti on. Se muutaman sentin juurikasvu saattaa näyttää rumalta, mutta kokopitkänä hiusten väri tulee paremmin esille. Toisinaan joiltakin saattaa paljastua jopa todella kauniin värinen tuhkan vaaleanruskea tukka, jota muuten ei saa loihdittua edes missään kampaamolla!
Itse joskus olen tehnyt sen virheen, että olen värjännyt tukkani mustaksi, suklaan ruskeaksi ja blondiksikin. Kaikki näyttivät vaan hirveältä ja epäluonnolliselta värikypärältä. Ja kun hiukset värjää kotona itse, kaikki hiukset ovat samanvärisiä. Värjäämättömässä tukassa on montaa eri sävyä ja luonnollisia raitoja. Kampaamollakin tehdyt raidat ovat aina jotenkin tosi feikin näköisiä.
Itse pidän paljon rumempana näitä pikimustaksi, kirkkaanpunaiseksi ja vetyperoksidiblondiksi värjättyjä päitä. Siihen päälle vielä liian tummat ja pikimustat, väärin nypityt kulmakarvat, niin hohhhoijakkaa. :D
Ja nimenomaan jos haluaa ns. "erottua joukosta" niin ei värjää tukkaa ollenkaan. Mutta naisilla on jo vuosisatoja ollut tapana muokata itseään "kauniimmaksi" ja hiusten värjäys on yksi helpoimpia tapoja muuttaa ulkonäköä.