”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola
https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html
Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".
Ja miksi "merkkejä"?
Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.
Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.
Koska välitän mitä ja minkälaisia määriä kemikaaleja puen lasteni ihoa vasten.
Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.
Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.
Koska mulla on vara. Koska teen töitä. Meidän perheen talous ei kaadu tästä.
En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.
Noiden merkkien puuvillakankaat tuodaan Intiasta, vaikka kuinka viljely olisi luomua niin käytännössä Intian oloissa ei voi puuvillaa varastoida ja kuljettaa ilman kemikaaleja.
Sen lettikuosin suosiota en ymmärrä, en mitenkään. Tuollaiset irtohiukset lastenvaatteissa näyttävät lähinnä irvokkailta. Venäläiset säilövät piironginlaatikoissa vainajien palmikoita. Tuleekohan kuosin idea sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kun oikein rupeatte ajattelemaan, minkälaisia lastenvaatteita sitten haluaisitte ostaa ja mikä on sopiva hinta? Onko vaatteet kotimaisuudella, eettisyydellä, ekologisuudella jne mitään arvoa? Onko halpa hinta, ja vaatteen käytännöllisyys ja mieleisyys ainoat kriteerit? Vaate ostetaan ajattelematta sen laajemmin? Odotatteko, että kotimaisen vaatteen pitäisi olla samanhintainen kuin kehitysmaassa halpatyövoimalla tuotetun, joissa katteet voi kuitenkin olla paljon suuremmat? En kysy ivaillakseni. Itsekin käyn kirppareilla, enkä suosi mitään merkkiä, ainakaan sen merkin takia. Mutta jossain tapauksissa ymmärrän jonkin merkin suosimisen jos on esimerkiksi todennut sen kestäväksi ja arvomaailmaan sopivaksi. (En tarkoita että merkkivaate on automaattisesti tällainen) Tuotteesta, sen eettisyydestä, kestävyydestä jne voi olla varmempi kuin jostain halvemmasta random tuotteesta, eli tietää mitä ostaa. Jos vaate on hyvä ja kestävä, se voi tulla myös edullisemmaksi kuin ostaa halpaa ja vähemmän laadukasta. Näihin laadukkaisiin perustuotteisiin voi sitten yhdistellä esim hyviä ja edullisia kirpparilöytöjä. Mikä olisi mielestänne kaikelta osin ideaalinen lastenvaate?
Millä merkillä on oikeasti kotimaista? Esim. Vimman kankaat tulee Aasiasta, tuotteet ommellaan mm. Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Kun oikein rupeatte ajattelemaan, minkälaisia lastenvaatteita sitten haluaisitte ostaa ja mikä on sopiva hinta? Onko vaatteet kotimaisuudella, eettisyydellä, ekologisuudella jne mitään arvoa? Onko halpa hinta, ja vaatteen käytännöllisyys ja mieleisyys ainoat kriteerit? Vaate ostetaan ajattelematta sen laajemmin? Odotatteko, että kotimaisen vaatteen pitäisi olla samanhintainen kuin kehitysmaassa halpatyövoimalla tuotetun, joissa katteet voi kuitenkin olla paljon suuremmat? En kysy ivaillakseni. Itsekin käyn kirppareilla, enkä suosi mitään merkkiä, ainakaan sen merkin takia. Mutta jossain tapauksissa ymmärrän jonkin merkin suosimisen jos on esimerkiksi todennut sen kestäväksi ja arvomaailmaan sopivaksi. (En tarkoita että merkkivaate on automaattisesti tällainen) Tuotteesta, sen eettisyydestä, kestävyydestä jne voi olla varmempi kuin jostain halvemmasta random tuotteesta, eli tietää mitä ostaa. Jos vaate on hyvä ja kestävä, se voi tulla myös edullisemmaksi kuin ostaa halpaa ja vähemmän laadukasta. Näihin laadukkaisiin perustuotteisiin voi sitten yhdistellä esim hyviä ja edullisia kirpparilöytöjä. Mikä olisi mielestänne kaikelta osin ideaalinen lastenvaate?
Vaate on sopivan hintainen ja riittävän kestävä ja kaunis. Nuo ylihinnoitellut "kotimaiset" merkit eivät ole mitään noista. Voi olla että ekologisia ovat - tai sitten eivät, en minä sitä kuluttajana voi varmaksi edes tietää. Ekologisuuden perusteella vaatteesta voidaan ilmeisesti pyytää hinnaksi mitä tahansa. Kuluttaja voi olla ekologinen myös niin, että ei osta kasoittain turhia vaatteita. Noita merkkejä ostavat tyypillisesti lastenvaatefriikit, joiden lapsilla on aivan liikaa vaatteita. Joten siinä se ekologisuus.
Eikö mikään merkki oikeasti tee muuta kuin noita järkyttäviä kuoseja? Ja samat kuosit myydään myös äideille kun tehdään xl- koossa samat telttatunikat ja leggingsit.
Kävin uteliaisuuttani firman sivuilla, vaikka en ole kohderyhmää (nuorin lapsi 14). Kamalia vaatteita. Yhdestä kuosista tuli mieleen hirttoköysi. Muodottoman näköisiä puseroita, järkyttäviä väriyhdistelmiä.
Minä pyrin ostamaan sisävaatteet lapsille käytettyinä. Ulkovaatteet ja ylipäätään sen mitä ei käytettynä saa, ostan Polarn o Pyretiltä. Joskus marketeista Didriksonsin kurarukkasia ym.
Näkisin, että käytetty henkkamaukka on kokonaisuuden kannalta parempi kuin uusi Vimma. Voin kyllä ostaa sen käytetyn Vimmankin, jos hinta ja laatu kohtaavat. Vielä ei ole kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vimmacompany.com/vaatteet/jatticollege-human-nude-musta-90-…
Rumin lastenvaate minkä olen eläessäni nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuosi on kuin suoraan jostain painajaisesta, irtokorvia ja epämuodostuneita neniä. Kuka lapsi haluaa käyttää tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inspiraation lähteenä kauhuelokuva ilmeisesti. Ei oikein sovi inspiraation lähteeksi. Kyllä kai joku vähemmistöhörhö tuollaisen lapselleen laittaa? Olen kanssasi niin tasan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Puhut itsestäänselvyyksiä. Kommenttisi yllä on juurikin tähän liittyen viestejä, eli jos kyseisen tuotteen hinta vastaisi laatua, ymmärtäisi suosion paremmin. Mutta kun on käytännössä havaittu, että saumat eivät kestä jne. , aiheuttaa se tuohtumusta. Eli kyseiset vaatteet on onnistuttu brändaamaan hyvinkin laadukkaiksi suomalaisiksi tuotteiksi, mutta vaatteet ovat käytössä tuottaneet pettymyksiä ja niiden kotimaisuuskin kyseenalaistetaan.
"Jos vaate on hyvä ja kestävä, se voi tulla myös edullisemmaksi kuin ostaa halpaa ja vähemmän laadukasta. Näihin laadukkaisiin perustuotteisiin voi sitten yhdistellä esim hyviä ja edullisia kirpparilöytöjä. Mikä olisi mielestänne kaikelta osin ideaalinen lastenvaate?"
Juuri näin.
Meiltä on kymmeniä kilometrejä lähimpiin vaatekauppoihin. Jopa siihen lähimpään Prismaan. Lastenvaatteiden ostot on siis verkkokaupoista tilaamisen ja livekirpparilöytöjen varassa.
Olen tilannut myös halpaketjuilta ja sitten palauttanut niitä ohkaisia lirutrikoopaitoja, joiden laatua ei kuvasta nähnyt. Olen palauttanut housuja, joissa on erimittaiset lahkeet tai vyötärö vinossa. Olen palauttanut vaatteita joiden ompelujälki on ollut törkeää ja langat purkautuu jo uutuuttaan. Tai koon valinta on hakuammuntaa tai vaate kutistuu koon verran ensipesussa tai venähtää muodottomaksi tai saumat alkaa kiertää, polyesteriä sisältävä collegeneulosvaate menee nukkapalleroille parissa pesussa jne.
Viimeksi ostin lapselle liikuntatunnille verkkarit eräästä "halpahallista", hinta alle 10€. Pesin ne normaalisti ennen käyttöä ja kun lapsi oli ollut päivän ne jalassa, puhkesi hänelle ihottuma sisä- ja takareisiin. Aluksi en yhdistänyt sitä näihin verkkareihin, mutta kun sama uusi viikon päästä, kun nuo verkkarit oli seuraavan kerran jalassa, niin ei ollut enää epäilystäkään etteikö syy olisi ollut tuon vaatteen sisältämät kemikaalit.
Tilaan muutamilta kotimaisilta luottomerkeiltä. Tiedän mitä saan eikä tarvitse arpoa ja pettyä. Joskus on mennyt koon valinta pieleen, mutta pääsääntöisesti mitään ei tarvitse vaihtaa tai palauttaa.
Mielenkiinnosta olen tilannut myös muutaman vaatteen tältä kyseiseltä Vimmalta. Heidän kuosinsa ovat vähän liian urbaaneja mun makuun, mutta muutama kiva vaate on löytynyt ja niissä laatu on pitänyt vaikka siitä huonosta laadustakin olen kuullut.
Mutta kyllä se ideaalinen lastenvaate on just se kestävä ja pestävä ja seuraaville käyttäjille kierrätettävä. Haitta-aineeton ja allergisoimaton. Helposti puettava.
Olen valmis maksamaan eettisyydestä, ekologisuudesta ja kotimaisuudesta tai siitä, että kotimainen merkki tuottaa vaatteensa Euroopassa tai Baltiassa valvotuissa oloissa, joissa ihmisoikeudet on kunnossa.
Miten perheenäideillä on edes aikaa perehtyä siihen mikä milloinkin on muotia lastenvaatemaailmassa? Saati laittaa niihin vaatteisiin hirvittävästi rahaa. Sen vielä ymmärrän, jos on pari ns. parempaa vaatetta, joita pidetään kyläillessä ja muuten siististi ihmisten ilmoilla käydessä. Mutta että kaikkien pitäisi olla niitä niin outoa. Aina niitä johonkin hurahtaneita on mutta toivottavasti suurin osa kuitenkin pitää tämän homman aisoissa. :)
Kunhan nyt ensin vanhemmat oppisivat pukeutumaan. Varsinkin monet miehet käyttävät lasten vaatteita: huppareita, lippiksiä jne.
Siis kunnioitan ja kannustan firman perustajaa, koska hän on tehnyt omasta intohimostaan menestyvän yrityksen ja on selkeästi älykäs ihminen. En kuitenkaan jaa hänen mielipiteitään. En haluaisi että lapseni olisivat minuuteni jatke, koska he ovat omia pieniä ihmisiään joilla on oma minuus ja tahto. En myöskään halua lasteni pukeutumisen kautta viestiä itsestäni, koska voin tehdä sen itse omalla pukeutumisellani ja omalla äänelläni.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän tämä selvästi on enemmänkin status- kuin ekologisuusjuttu. Taitavasti brändätty tuote.
Minua hämmästyttää tässä jutussa nyt kaksi asiaa: Miten alalle kouluttautumaton ihminen pääsee freelance-suunnittelijaksi Marimekolle ja miten on mahdollista, että yrityksen oven takana on heti jono, kun uusista tuotteista ilmoitellaan facessa? Täällä ainakin saa nyt sen kuvan, että nää Vimmat ei kelpaa mammoille. Kuka sitä jonoa sinne oven taakse muodostaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis kunnioitan ja kannustan firman perustajaa, koska hän on tehnyt omasta intohimostaan menestyvän yrityksen ja on selkeästi älykäs ihminen. En kuitenkaan jaa hänen mielipiteitään. En haluaisi että lapseni olisivat minuuteni jatke, koska he ovat omia pieniä ihmisiään joilla on oma minuus ja tahto. En myöskään halua lasteni pukeutumisen kautta viestiä itsestäni, koska voin tehdä sen itse omalla pukeutumisellani ja omalla äänelläni.
Tiedätkö, jokaisella kulutusvalinnallasi viestit ulkopuoliselle joka tapauksessa jotakin. Parivuotias ei vielä itse vaatteitaan valitse, joten hän on täysin vanhempien päätösvallan alla. Jokuhan se periaate on, jolla lapsesi vaatteet valitset. Jos ostat aina alesta edellisvuoden malliston vaatteen, on tämäkin sinun arvomaailmastasi viestimistä, samoin jos lapsi kulkee serkun vanhoissa haalareissa. Myös muodikkaiden merkkien käyttämättä jättäminen on kannanotto ja ideologinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää tässä jutussa nyt kaksi asiaa: Miten alalle kouluttautumaton ihminen pääsee freelance-suunnittelijaksi Marimekolle ja miten on mahdollista, että yrityksen oven takana on heti jono, kun uusista tuotteista ilmoitellaan facessa? Täällä ainakin saa nyt sen kuvan, että nää Vimmat ei kelpaa mammoille. Kuka sitä jonoa sinne oven taakse muodostaa?
Eikö tässä epäilty että on vl-piirien insidejuttu? Nämä suosivat toistensa firmoja.
Oikeastaan kukaan ei voi luvata, että tuotteensa on 100% eetisesti valmistettuja. Paitsi se, joka on mukana koko prosessissa pellolta vaatekauppaan asti. Siihen ei ole varaa, silloin 40 e legginsien hinnaksi tulee 140 e. On pakko luotaa, että Intiassa nähty tehdas on se, jossa kangas tuotetaan aivan samoin kuin tehtaan on pakko luottaa siihen, että puuvilla on tuotettu eettisesti jne.
Esimerkiksi suomalaiset eivät luota suomalaiseen maatalouteen lainkaan, vaikka pääsevät tilavierailuille. Silti luotetaan ja lujasti siihen, että H&M myy vain eettisesti oikeanlaisia asuja, vaikka kuluttaja ei ole tehtaissa käynyt asiaa varmistamassa.