”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola
https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html
Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.
Kommentit (248)
Ihan samaa mieltä. Lapsellekin kuuluu ihmisarvo. Menisitkö itse rääsyissä töihin/kouluun/työtoimintaan/katkolle??
Hei vanhemmat! Kerron tässä nyt samat asiat joita toistelen vuodesta toiseen. Jos puet lapsesi hyvin kalliisiin merkkeihin tuodessasi hänet päiväkotiin, otat riskin
A) vaatteen likaantumisesta
B) vaatteen rikkoontumisesta
C) vaatteen varastamisesta.
Väsyttää nämä jokavuotiset, tai ennemmin jokaviikkoiset "missä on VerttiTimjamin Gugguu-housut"-episodit.
Uskokaa jo, ne on varastettu. Olen työskennellyt lukemattomissa päiväkodeissa, lukemattomissa ryhmissä ja fakta vaan on se että osa perheistä on niin köyhiä että he varastavat kaiken mitä irti lähtee. Emme voi seisoa lapsesi lokeron vieressä esim. Päiväuniaikaan vahtimassa hänen merkkivaatteitaan. Joka vuosi katoaa erityisesti Viking yms. Kalliita kenkiä, kuravaatteita, merkkivaatteita, Ruskovillat katoaa heti, Ticket (?) haalareita jne. Myös Kånken (?) reppuja on kadonnut. Huomaattehan vanhemmat että päiväkoti ei ota tästä vastuuta, olette itse näistä vastuussa. Kirppisvaatteet ei varkaille kelpaa, suosikaa niitä.
No, mitä meille henkilökunnalle sitten kertoo se jos VerttiWiljami on puettu Vimmaan tai Gugguuseen? Ei mitään, sillä emme tunnista näitä merkkejä. Meillä on tänä vuonna kolmen tiimi meidän ryhmässä. Itselläni nuorin lapsi on 10v, en siis todellakaan seuraa enää taaperomuotia. Työtoverillani nuorin lapsi on jotain 20+ vuotta, toinen työtoverini on lapseton. Hän lähinnä baareilee vapaa-aikansa. Kahvitunnilla emme keskustele lapsesi Vimma-lettilegginseistä vaan lähinnä työtoverin Tinder-mätseistä.
Ei minulla muuta tähän, ystävällisin terveisin päiväkodin täti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapseni päiväkodissa on selkeästi näkyvissä, että äidit ne vaatteet hankkivat itseään varten eli egonpönkitykseen. Lapsilla näkyy olevan tietynmerkkisiä haalareita, tiettyjä pipoja, tiettyjä kenkiä jne. eikä ne ole todellakaan halvimmasta päästä. Kirppisvaatteita näkee harvalla ja minun lasteni vaatteita ihmetellään, että mistä ne on ostettu (eipä ole , olen ommellut suurimman osan, vaikka niissä on ns. tuotemerkki).
Kyllä Marjut on oikeassa siinä, että identiteettiä rakennetaan lasten vaatteiden avulla. Ja että kotiäideillä on aikaa etsiä sitä jotain tiettyä kuosia ja väriä vaikka mistä.
Miten näet onko "merkkihaalari" kirppisvaate vai ei? Olisiko reikä ja kulumat sadevaatteessa hyvän äidin merkki? Tai halpa kenkä? Mikä seuraavista olisi sinusta fiksuin valinta talvihaalariksi?
-Tokmannin Peuhu suoraan kaupasta
-Lindexin/KappAhlin haalari suoraan kaupasta
-Hyväkuntoinen polarn o. pyretin haalari nettikirppikseltä
-Reiman haalari edellisvuoden alesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapseni päiväkodissa on selkeästi näkyvissä, että äidit ne vaatteet hankkivat itseään varten eli egonpönkitykseen. Lapsilla näkyy olevan tietynmerkkisiä haalareita, tiettyjä pipoja, tiettyjä kenkiä jne. eikä ne ole todellakaan halvimmasta päästä. Kirppisvaatteita näkee harvalla ja minun lasteni vaatteita ihmetellään, että mistä ne on ostettu (eipä ole , olen ommellut suurimman osan, vaikka niissä on ns. tuotemerkki).
Kyllä Marjut on oikeassa siinä, että identiteettiä rakennetaan lasten vaatteiden avulla. Ja että kotiäideillä on aikaa etsiä sitä jotain tiettyä kuosia ja väriä vaikka mistä.
Miten näet onko "merkkihaalari" kirppisvaate vai ei? Olisiko reikä ja kulumat sadevaatteessa hyvän äidin merkki? Tai halpa kenkä? Mikä seuraavista olisi sinusta fiksuin valinta talvihaalariksi?
-Reiman haalari edellisvuoden alesta
Polarn o Pyret, mutta uutena. Käytetyissä on voitu tehdä vaikka mitä, yök.
Ainoa lapseni ei oo käyttänyt kirppuvaatteita vaan uusia mutta ei mitään kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".
Ja miksi "merkkejä"?
Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.
Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.
Koska välitän mitä ja minkälaisia määriä kemikaaleja puen lasteni ihoa vasten.
Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.
Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.
Koska mulla on vara. Koska teen töitä. Meidän perheen talous ei kaadu tästä.
En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.
Mainitsemiasi merkkejä ei valmisteta Suomessa. Että se siitä työllistämistä argumentista. Jos oikeasti haluat avainlipputuotteita, osta Hillaa, Marlonia, Melliä. Tosi niitä ei kukaan tunnista merkkivaatteiksi eli ei taida kelvata.
Meillä on tai on ollut noita kaikkia ja myös esim. PaaPii Designiä ja Ommellista jotka valmistetaan Suomessa. Myös Metsolan merinovilla tuotteet valmistetaan Suomessa. Ostan myös yhden naisen pienompelimoilta, ompelen myös itse ja tällä tavalla tuen aika montaa kotimaista kuosisuunnittelijaa.
Nuo kolme mainitsemaani merkkiä suunnitellaan Suomessa ja yritykset ovat suomalaisia, moni suomalainen jälleenmyyjäyritys myy näitä merkkejä suomalaisissa kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa. Joku niissäkin töitä tekee.
Tässä lähiseuduilla on kolme Nosh edustajaa, joille tuon merkin vaatemyynti on se ainoa työ ja jolla omalta osaltaan elättävät perheensä.
Ja mulle on ihan tuon taivahan sama mitä sinä minusta ajattelet. Tai kukaan muukaan. Ja kun me kuljetaan täällä kylän raitilla Papun polvipaikoissa, niin tuskinpa niitä tunnistaa se S-marketin kassa tai naapurin mummokaan, että se siitäkin.
Ihan paskapuhetta, en välitä yhtään mitä muut ajattelevat. Olen muotoilija ja ihan hyvin keskiluokkaisesti menestynyt, riittää mulle, lapsille kivat kirppisvaatteet.
Materia ei määritä minua.
Hauskaa keskustelua. Omat lapset jo isoja, joten merkit ovat ihan toiset..
- ostin hyvälaatuiset ja kalliit haalarit edellisen vuoden alesta. Pääasia käytettävyys, mukavuus ja lämpimyys ja kestävyys. Siksi esim Ticket oli ainakin aikaisemmin järkivalinta.
- pipoksi ostin jonkin tosi kivan ja käytännöllisen, vaikka maksoi.
- retro- ja Marimekko-tyyliset kuosit eivät miellytä
- HM löytyy välillä edellisesti tosi kestäviä vaatteita
-- jos vaatteita on vähän, edullisemmaksi saattaa tulla alesta ostettu merkkivaate. Kestää hyvin toistuvaa pesua ja saa vielä myytyä hyvään hintaan eteenpäin.
Ja kyllä päiväkodin tädit arvioivat ja keskustelevat lasten vaatteista. Muistan tämän jo 80-luvun Tet-harjoittelusta päiväkodissa
Paskapuhetta juurikin. Ei lapset välitä mitä kaverilla on päällä, kunhan kaveri ei haise ja on puhtaat vaatteet, ja käynyt pesulla. Ollaan aivan hakoteillä kun vaatteet ostetaan "jotain tiettyä merkkiä". Meille painotettiin päiväkodissa, että sellaiset vaatteet missä lapsella on mukava leikkiä, ei siis tiukkoja stretch-farkkuja tai muuta vastaavaa "pissisvaatetta". Ja ulos lämmintä, säästyy monelta räkätaudilta kun osaa pukea lapsen oikein. Nykyvanhemmat ei osaa tai ei välitä.
Miettikää miten inhottavaa pk.n hoitajien on pukea lasta, jolla ulkovaatteet haisee ja on selkeästi paskaiset, joten peskää niitä ulkovaatteita ja kurahousuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Reiman haalari edellisvuoden alestaPolarn o Pyret, mutta uutena. Käytetyissä on voitu tehdä vaikka mitä, yök.
Ohiksena pakko sanoa, että ostettiin Lindexin talvihaalari vara-asuksi. Kesti tosi hyvin ja pysyi hyväkuntoisena.
Minusta nuo Viiman kuosit eivät olleet kauniita, mutta makunsa kullakin.
Kaikkeahan myydään ajatuksella "kun ostat tämän tuotteen, sinusta tulee yhtä onnellinen kuin näistä ihmisistä jotka tässä kuluttavat tuotetta". Ei kaljamainoksessa ympärikännissä oleva isä jahtaa kirkuvia lapsia lumihankeen, eikä suklaamainoksessa ylipainoinen nainen ahmi pimeässä kämpässä viidettä suklaalevyä. Tuokin eukko yrittää vain kömpelösti saada rytkynsä myytyä ja rahaa itselleen.
He eivät voi edes luvata, että neljänkympin leggingseihin käytetty puuvilla on vastuullisesti tuotettua. "Täytyy vain luottaa siihen".
voi vittu mulla oli ala asteen ajan 3 vuotta 3. lklta 6. luokkaan saakka AINA SINISET verkkarit, muut ei mule kelvannut
se oli 1980 lukua, jolloin punaista villapaitaa pität pojat haukuttiin kommareiksi
No saahan sitä edullisesti pukea Tokmannin paitaan mutta voi sitä silti kattoa minkälaiseen. Aina on jokasessa tuloluokassa niitä, jotka kattoo mitä muksut päälleen laittavat ja niitä jotka ei välitä pätkääkään onko päällä samat ryöttäset collarit kun eilenkin. Joten pidä itselläs ja lapsellas siistejä vaatteita ja huolehdi niistä vaatteista joita sulla on. Pese, silitä, poista nukat, korjaa, paikkaa ja uudista. Tai osta kallista uutta, jos se on sun juttu.
Printtikuosit ei iske yhtään. Ne on tyylittömän näköisiä.
Yhtään mikään rätti ei ole tuollaisen hinnan arvoinen! Nuo ovat sitä paitsi aivan kamalan näköisiäkin, en ikinä pukisi lastani noihin. Miksi nämä "suositut kotimaiset lastenvaatebrändit" ovat aina tällaisia riemunkirjavia keittiöverhokuosisia rytkyjä? Missä on tyylikkyys?! Noita kirjavankukertavia kun yhdistelee niin lapsen ulkoasu on kirjava kuin sirkuksen pellellä, ja siitä ilosta vielä täytyy maksaa monta sataa per asukokonaisuus. Kiitos ei.
Eikä eettisestä tuottamisesta ei edes ole takeita, niinhän se tuossa itse sanoo että "täytyy vain luottaa".
Vierailija kirjoitti:
Vimma on selvästi uusi Marimekko!
Toivottavasti ei. Meillä on nyt ollut käytössä kolme Vimma-vaatetta. Kaikissa ollut työn laatu surkea kun ottaa huomioon vaatteiden hinnan. Saumat hajonneet muutaman käytön jälkeen ja lankoja roikkuu. Eikös nämä tehdäkin jossain muualla kuin kotimaassa?
Marjutin olen kerran tavannut, jotenkin ei osunut yksiin sen kuvan kanssa, jota hänestä yritetään antaa. Tuli tunne, että tässä on nainen, joka on mukava niille, joista on hänelle hyötyä. Tai ehkä rouvalla oli vain huono päivä...
Kun oikein rupeatte ajattelemaan, minkälaisia lastenvaatteita sitten haluaisitte ostaa ja mikä on sopiva hinta? Onko vaatteet kotimaisuudella, eettisyydellä, ekologisuudella jne mitään arvoa? Onko halpa hinta, ja vaatteen käytännöllisyys ja mieleisyys ainoat kriteerit? Vaate ostetaan ajattelematta sen laajemmin? Odotatteko, että kotimaisen vaatteen pitäisi olla samanhintainen kuin kehitysmaassa halpatyövoimalla tuotetun, joissa katteet voi kuitenkin olla paljon suuremmat? En kysy ivaillakseni. Itsekin käyn kirppareilla, enkä suosi mitään merkkiä, ainakaan sen merkin takia. Mutta jossain tapauksissa ymmärrän jonkin merkin suosimisen jos on esimerkiksi todennut sen kestäväksi ja arvomaailmaan sopivaksi. (En tarkoita että merkkivaate on automaattisesti tällainen) Tuotteesta, sen eettisyydestä, kestävyydestä jne voi olla varmempi kuin jostain halvemmasta random tuotteesta, eli tietää mitä ostaa. Jos vaate on hyvä ja kestävä, se voi tulla myös edullisemmaksi kuin ostaa halpaa ja vähemmän laadukasta. Näihin laadukkaisiin perustuotteisiin voi sitten yhdistellä esim hyviä ja edullisia kirpparilöytöjä. Mikä olisi mielestänne kaikelta osin ideaalinen lastenvaate?
Mainitsemiasi merkkejä ei valmisteta Suomessa. Että se siitä työllistämistä argumentista. Jos oikeasti haluat avainlipputuotteita, osta Hillaa, Marlonia, Melliä. Tosi niitä ei kukaan tunnista merkkivaatteiksi eli ei taida kelvata.