Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

Vierailija
21.10.2017 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html

Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.

Kommentit (248)

Vierailija
201/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä tavalla annetaan ihmisten uskoa että kaikilla on merkkivaatetta:) Mä olen esimerkiksi viime aikoina lukenut näistä suomalaisista lastenvaatefirmoista kuinka kuulemma ovat todella haluttuja muunmuuassa täällä missä asun ja tämä tieto perustetaan siihen että instagramissa muutama julkkis on laittanut esille kuvan jossa heidän jälkikasvu poseeraa merkin puserossa tms. Tottakai poseeraa kun se vaate on saatu lahjana. Niissä kuvissa ei kuitenkaan esim. mainita merkkiä nimeltä koska ei ole maksettu tarpeeksi:) Mutta totta jos puhutaan niin niitä suomalaisia lastenvaatemerkkejä ei ole missään pintapaikoissa täällä myynnissä. Ei ole vähän vähemmän pintapaikoissakaan tullut vastaan. Ja mä ostan pintamuotia meidän muksuille. Ne eivät kuitenkaan ole samat merkit kuin siellä Suomessa..tai edes samaa tyyliä.

Vierailija
202/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ostaa vaatteita ihan liikaa koska ne on halpoja. Kun on totuttu niihin 5€ riistovaatteisiin, niin voihan tuollainen 25-35€ maksava paita (tai kalliimpikin) tuntua pöyristyttävän hintaiselta. Kyse on kuitenkin siitä, että jokainen taho on saanut rehdisti osuutensa.

Ompelin juuri paidan lapselleni. Kangas 24,90 €/ m. Kangas kotimaisesta verkkokaupasta, suomalaisen suunnittelijan kuosi. Kangas valmistettu Euroopassa, GOTS sertifioitua luomupuuvillaa.

Paitaan riitti 0,5m eli kankaalle tuli hintaa 12,50 €. Tähän päälle langat ja saumurin käyttökustannukset, vaikea näitä arvioida, puhutaan kai senteistä tai eurosta. Ajallani en toki myöskään pysty hintaa laskemaan. Mutta jos alkaisin valmistamaan ja myymään samanlaisia paitoja kateprosentin olisi oltava vähintäänkin 50, että homma millään lailla kannattaisi. Maksaisin verot, omat sos.maksuni, huomioon pitäisi ottaa myös työtilat, sähköt, vakuutukset... vaikka vain kotona tekisin tätä.

Toki ymmärrän että volyymit on ihan jotain muuta, kun asiaa tehdään isosti ja silloin myös kaikkien vaiheiden kustannuksetkin ovat pienemmät kuin sen minun yhden paidan.

Tekisi varmasti jokaiselle hyvää pohdiskella mistä se vaatteen hinta muodostuu. Miksi jossain vaatetta voidaan myydä vitosella, miksi toisessa paikassa hinta on viisinkertainen? Ihan taatusti se vitosella myyväkään ei tappiolla tee, joten kuka riistää ja ketä?

Paljonko luulet kankaan maksavan sieltä Intian tehtaalta roudattuna? Ei paljon mitään. Laskelmasi ovat päin prinkkalaa nyt...

Vaikka materiaali ei maksaisi mitään, joku 5€ paita tai myssy ei kestä päivänvaloa, kun huomioidaan Suomessa maksettava alv, joka vie siitä jo euron, sen lisäksi tulee tullimaksut, rahdit, vakuutukset, palkat jne. eli tuote ei voi millään kestää eettisiä arvoja, puhumattakaan tuotteen tekijän saavan siitä elantoa itselleen.

Tätä juuri tarkoitin. Ja siksi toisekseen näitä kotimaisten pienmerkkien kankaita ei rahdata Intiasta, vaan myös kudotaan ja painetaan Euroopassa.

Tässä esimerkkinä lainaus Noshin sivuilta: https://nosh.fi

"Valmistamme NOSH mallistojemme kankaat ja vaatteet eurooppalaisissa tehtaissa. Tämän hetkiset yhteistyökumppanitehtaamme ulkomailla sijaitsevat Portugalissa ja Ukrainassa. Molemmat tehtaat täyttävät materiaalitoimittajillemme sekä vaatteitamme ompeleville tehtaille asettamamme tarkat valintakriteerit, joita ovat muun muassa tehtaiden yhteiskunta- ja ympäristövastuullisuus, tehtaille myönnetyt sertifikaatit, aiemmat tuotantoreferenssit ja korkealaatuinen ompelutyö.

Noshille tuotteita valmistavat tehtaat noudattavat tuotantomaan tai EU:n lainsäädäntöä sekä ILOn vähimmäisvaatimuksia. ILOn vaatimusten mukaan työntekijöille taataan muun muassa turvalliset työskentelyolosuhteet ja heillä on oikeus työterveyshuoltoon. Heidän palkkansa ovat maan lakien mukaisia ja palkat maksetaan ajallaan. Lapsityövoiman käyttö on kielletty. Uusimpien tuotteidemme osalta valmistusmaa on nähtävissä tuotteen tuotetiedoissa, jotta asiakkaamme tuntevat vastuullisten ja laadukkaiden ostostensa alkuperän jo ostohetkellä.

Lisäksi valikoimissamme on NOSH & Kivat villatuotteita, jotka on valmistettu Suomessa Öko-Tex-sertifioidusta villalangasta.

Suosimme yhteistyökumppaneita, joilla on Öko-Tex Standard 100 -sertifiointi. Riippumattomien tutkimuslaitosten vuodeksi kerrallaan myöntämä sertifikaatti tarkoittaa sitä, että valmiissa tuotteessa ei ole haitallisiksi luokiteltavia torjunta-aine-, raskasmetalli- tai formaldehydijäämiä.

Öko-Tex-sertifikaatin tuoteluokitus jaetaan neljään ryhmään tekstiilin käytön ja ihokosketuksen mukaan. Kaikki NOSH mallistojemme luomupuuvillaiset lastenvaatteet ovat aina I-(baby)luokituksen mukaisia, jolloin testaukset tehdään kaikkein tiukimpien vaatimusten mukaan. Testaukset suorittaa aina riippumaton kolmas osapuoli. Sertifiointi kattaa myös neuloksen värjäyksen, printtien painatuksen sekä vaatteiden lisämateriaalit kuten painonapit ja vetoketjut. Tämän ansiosta jokainen NOSH vaate kantaa ylpeänä Turvallinen tekstiili -merkintää. Myrkyttömät vaatteemme ovatkin usein myös herkkäihoisen valinta.

Vast_vastuullisesti valmistettu 02 (ÖKO)

Lisää tietoa Öko-Tex-standardista.

Me Noshilla olemme erityisen tarkkoja siitä, että kankaamme täyttävät neliöpainolle, värin-, pesun- ja kulutuksen kestolle asettamamme korkeat laatukriteerit, jotka ovat osittain sertifikaatin vaatimuksia korkeampia. Kyseiset laatukriteerit takaavat vaatteidemme kestävyyden ja pitkän käyttöiän. Testaamme laatua tuotannon eri vaiheissa, valmistajien suorittamien laboratoriotestien lisäksi esimerkiksi pesu- ja käyttötestein. Mikäli poikkeamia esiintyy, korjaukset tehdään välittömästi."

Ja jo se, että materiaali ei maksa "mitään", kertoo paljon. Joku sen puuvillan on viljellyt ja korjannut pellosta, joku valmistanut langaksi, joku kutonut kankaaksi, joku värjännyt, joku kuljettanut, varastoinut jne jne. Miten tämä kaikki ei voi maksaa mitään? Onko mitenkään mahdollista, että joku ei saa työstään korvausta, jonka kuuluisi saada?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä keskisuomalaisessa kyläkoulussa syntyi haloo, kun joillain lapsilla alkoi olla "kaksiosaisia" ulkoilupukuja talvella. Koulun johtokunta lähetti koteihin kirjelmän, jossa "vaadittiin" kokohaalaria, tyyliin Reima -merkeistä, kaikille alakoulun lapsille, koska kokohaalariporukka alkaa vaatia "trendikkäitä" kaksiosaisia 😀😀😀😀😀😀

Vierailija
204/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Hesarin jutun, näitä kommentteja en juurikaan.

Olin kirjoittamassa hieman ironista kuvausta meidän perheen rytkyistä.

Sitten deletoin kaiken, sillä eihän mua vaatteet liiemmin kiinnosta. Vai kiinnostaako?

Ajattelenko kertovani omaa tarinaani vaatteideni kautta? Ovatko omatkin lapseni minun tarinani välikappaleita?

Taitavat olla, olosuhteiden pakosta. Suosimme halpaa ja ilmaista.

Kertoisinko pukeutumisella toisenlaista tarinaa, jos olisin varakas?

Enpä kai. Sillä eihän mua vaatteet liiemmin kiinnosta. Amen.

Vierailija
205/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienessä keskisuomalaisessa kyläkoulussa syntyi haloo, kun joillain lapsilla alkoi olla "kaksiosaisia" ulkoilupukuja talvella. Koulun johtokunta lähetti koteihin kirjelmän, jossa "vaadittiin" kokohaalaria, tyyliin Reima -merkeistä, kaikille alakoulun lapsille, koska kokohaalariporukka alkaa vaatia "trendikkäitä" kaksiosaisia 😀😀😀😀😀😀

Oikein:)

Vierailija
206/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa hyvin, että tämä palsta kattaa koko Suomen. Maalla ja suurimmissa kaupungeissa on eri kulttuuri tässä asiassa. Meillä päin (iso kaupunki) on ihan normaalia, että aina muualle kuin puistoon tai pihalle lähdettäessä laitetaan siistimpää päälle (siistit istuvat housut, siisti takki, huivi, kiva pipo, siistit kaupunkikäyttöön sopivat kengät, vaikka saapikkaat tai nilkkurit). Koskee aikuisia ja lapsia. Ei aikuisetkaan lähde kaupungille, mahdollisesti syömään, kauppakeksukseen jne. työvaatteissaan. Haalarit ja pihakoltut on lasten työvaatteita.

Samaten sisävaatteisiin panostetaan eri tavalla kuin mitä esimerkiksi maalla sukuloidessa olen huomannut. Täällä ei paljon enää Me&i-vaatteita näy, maalla taas ne ovat edelleen iso juttu. Kaupungissa lasten vaatetus on alkanut muistuttaa jo hiukan enemmän Euroopan isojen maiden vaatetusta, hillitympää, istuvampaa, tyylikkäämpää jne. Maalla monella vielä se ajatus, että tärkeintä on mahdollisimman kirjavat ja räikeät lapsekkaat kuosit, käytännöllisyys kaikessa, väljyys ja ennen kaikkea se ettei mikään saisi maksaa juuri mitään, koska "lapset kasvavat niistä heti".

Ai ei aikuisetkaan lähde syömään työvaatteissaan? Ehkä haalariväellä ja hoitsuilla näin. Minä kyllä syön päivittäin lounasta työvaatteissani (koodi smart casual) ja voisin lähteä niissä iltaravintolaankin.

Yleensä vaihdan kotiin tultua vähän rennompaa, ja niissä vaatteissa voin kyllä käydä lapsiystävällisessä ravintolassakin. Lapsilla voi hyvin olla haalarit ravintolassa, jos vain ovat suht puhtaat. Vähän enemmän riisumista tietysti.

Ja suuressa kaupungissa minäkin asun. Mutta Suomen sääolosuhteissa.

Vierailija
207/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapselle ostetaan H&M:stä ja hän saa itse vaikuttaa vaatteiden valintaan. Vaatteet ovat lähes poikkeuksetta Ryhmä hauta, My little ponya ja Frozenia ja hän tykkää niistä kovasti. Ulkovaatteet ovat Reimaa ja muuta kestäviä. Tuttavaperheen äiti pukee tyttönsä kalleihin merkkivaatteisiin ja voisin vaikka väittää, ettei päiväkodin pienet lapset niistä tajua mitään. Hauska joka tapauksessa katsoa päiväkodin ryhmäkuvaa, missä suuremmalla osalla lapsista joku hauska itsevalitsema paita päällä ja yhdellä tytöllä merkillinen kuosiasu ja valtava ruusupanta päässä :)

Vierailija
208/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".

Ja miksi "merkkejä"?

Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.

Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.

Koska välitän mitä ja minkälaisia määriä kemikaaleja puen lasteni ihoa vasten.

Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.

Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.

Koska mulla on vara. Koska teen töitä. Meidän perheen talous ei kaadu tästä.

En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.

Koska sulla on lapsia useampi ja saat kierätettyä koko sisarusparvella samat vaatteet? Mulla on yksi lapsi ja en todella osta mitään monenkympin vaatteita, vaikka varaa olisi. Vaatteet jää nopeasti pieneksi ja ei niitä montaa kertaa ehditä käyttää.

Vierailija
209/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä samoja marinoita. Merkkivaatteiden käyttäjiä ja makua saa haukkua miten tykkää. Muita ei. Meillä käytetään Vimmaa, Papua, Metsolaa ja Gugguuta. Pääosin vaatekaapissa on näitä merkkejä. Oli jo ennen kuin niistä tuli niin suosittuja kun nyt ovat. Koska tykkään näiden merkkien tyylistä, kuoseista, malleista, laadusta, leikkauksista. Hinnan takia en osta tai statuksen. Ostan paljon alesta, eipä paljon enempää jää hintaa silloin kuin muillekaan vaatteille.

Jos joku ylenkatsoo nenänvartta pitkin meidän lasten vaatteita, ei voi mitään. En minäkään tykkää suurimmalti osin päiväkodissa näkemistäni lastenvaatteista. Itse asiassa suurimmalla osalla on omaan silmääni todella rumat ja mauttomat vaatteet. Mutta tiedostan, että makunsa kullakin ja pätkään ei ole minulta pois jos joku toinen haluaa vaatettaa lapsensa eri tavalla. Minun silmääni ne eivät näytä kivoilta, mutta en koe ongelmaksi jos muut tykkäävät. Kuten en välitä aikuisillakaan retrosta, marimekon opettaja-vaatteista, kokomustasta, tätityylistä, goottityylistä... Silti kaikkia näitä tyylejä löytyy ystäviltäni ja heille ne sopivat ja tuntuvat luontelvilta. Eikö ole ihan normaalia ettei kaikki pidä kaikesta?

Mutta pitääkö lapsesi niistä vaatteista? Jos saisivat itse valita niin haluaisivatko niitä käyttää? Meillä lapsi on tarkka vaatteistaan ja tappelu tulisi jos joutuisi tuollaista päälle laittamaan, vaikka äiti niistä kuinka tykkäisi.

Vierailija
210/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä. Lapsellekin kuuluu ihmisarvo. Menisitkö itse rääsyissä töihin/kouluun/työtoimintaan/katkolle??

Vaatteet, jotka eivät ole merkivaatteita, ovat rääsyjä?

Vierailija
211/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaan taas yksi v*tun kapitalisti yrittää kasvattaa yrityksensä myyntiä, muusta tuossa jutussa ei ole kyse

Vierailija
212/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaan taas yksi v*tun kapitalisti yrittää kasvattaa yrityksensä myyntiä, muusta tuossa jutussa ei ole kyse

Hänen myyntitulokset ovat kasvaneet niin hyvin, että siksi kiinnostus.

Lisäksi oli juuri Unelmaduunarit podcastin vieraana, joku toimittaja varmasti siitä keksi jutun aiheen. Provosoiva otsikko toki herättää keskustelua.

Vierailija
213/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".

Ja miksi "merkkejä"?

Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.

Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.

Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.

Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.

En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.

Koska sulla on lapsia useampi ja saat kierätettyä koko sisarusparvella samat vaatteet? Mulla on yksi lapsi ja en todella osta mitään monenkympin vaatteita, vaikka varaa olisi. Vaatteet jää nopeasti pieneksi ja ei niitä montaa kertaa ehditä käyttää.

Sulla on liikaa vaatteita, jos vain pari kertaa ehtii päälle. Esim. Noshilla on tuplakoot. Juuri laitoin pieneksi menneitä paitoja pois. Olivat jatkuvassa käytössä reilut kaksi vuotta (Lapsi nyt 3,5 vuotias. Meillä ei ole mahdottoman paljon vaatteita, joten ei tarvi maata käyttämättömänä kaapissa). Maksoin niistä 30 eur kpl, nyt ajattelin myydä ne eteenpäin 12-15 eur kpl. Värit ovat aavistuksen haalistuneet, mutta muuten edelleen ihan priimaa.  

En muutenkaan ymmärrä miten te työssä käyvät ehditte kirppareille. Meillä on parikin lastenvaatekirppistä kohtuu lähellä. Molemmat menee kiinni viideltä. Ei mitään toivoa ehtiä enää työpäivän jälkeen. Tosiaalta siellä pitäisi rampata jatkuvasti, koska valikoima on mitä on. Muutenkin jokseenkin mahdotonta löytää mitään metrin mittaiselle pojalle. Jos jotain on, niin on kyllä niin kauheassa kunnossa, etten ilkeä päälle laittaa. Ostan siis kestävää ja eettistä uutena ja kierrätän itse eteenpäin. (Vimmaa ei ole eikä tule. Laatu on kauheaa.)

Vierailija
214/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea tätä tappelua kuin sivulle 8, MUTTA

Siis miten ääliö voi ihminen olla, joka piikittelee, muiden pyrkimyksiä tukea suomalaista tuotantoa.!

Siis meikä yrittää ihan tosissaan maksaa muillekin sitä palkkaa, mitä itse saan, niin joku tulee sanoo, että ei kannata, et voi olla varma, onko se 100% suomalaista.. OK, kerro mitä itse teet niin pidän huolen, että vaihdan sun tekemän tuotteen kiinalaiseen heti huomenna.

Tai KERRO mulle mikä on 100% suomalaista niin ostan sitä. Käytän oikeesti aikaa siihen, että selvitän sitä tuotteen alkuperää ja etsin parasta vaihtoehtoa, mutta vinkit on aina tervetulleita.

Tai rupea ite tekemään niin maksan sulle.!

Mutta eipä taitais kannattaa, kun suurin osa ottaa vaan ne rusinat pullasta. Ei tingitä omasta palkasta eikä - edes tuista - senttiäkään, mutta se ompelijan hintapyyntö .. "joo täysin kohtuuton -minusta tämän bangladeshilaistytön hintapyyntö on kyllä juu paljon kohtuullisempi, kun minä en kyllä niin varakas ole, että ... ja läpäläpä..."

Muuta sinne asumaan, missä se elintaso on sulle sopiva, mitä sä täällä v.ttu notkut muiden tekemästä elintasosta nauttien.

Älkää ostako Vimmaa, jos ette halua, en minäkään osta, teetän vaatteita ompelijalla, jos mieleistä ei muuten löydy, koska mulla vaan on paremmat arvot kuin teillä ahneilla possuilla.

Että pitäkää se nokka häveten kiinni vaan.

Mikä avautumisen aihe se köyhyys muka on? Pitääkö sitä joka paikassa kertoa, että on "köyhä"? Sääliäkö kaipaatte? Miksette sääli toisianne, mutta ei, jokainen vaan haluaa riistää toisiltaan! Ootte niin poskettoman ahneita. !

No kerronpa vaan, että kuulun itsekin siihen köyhimpään kymmenykseen ja mieluummin nukun itse sohvalla, kuin alan riistää muita, sillä perusteella, että "sä pyydät liikaa".

Älä osta, jos ei ole varaa, ole ilman!

Sellaista säälin enemmän kuin "köyhää ", jolla on talo täynnä riistotavaraa ja kaapit pursuaa vaatteita.

Vierailija
215/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mulle, mistä sun ostamat vaatteet tulee, niin kerron kuka tässä on kapitalisti.

Ei se oo tyhmä, joka myy vaan se, joka ostaa.

Kuluttajalla tässä on ratkaisun avaimet. Kuluttaja on pomo.

Rahkola sanoi, että ompelee itse vaatteita lapsilleen, sehän se on varsin kapitalistista. 😉

Vierailija
216/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi "merkkejä"?

Sulla on liikaa vaatteita, jos vain pari kertaa ehtii päälle. Esim. Noshilla on tuplakoot. Juuri laitoin pieneksi menneitä paitoja pois. Olivat jatkuvassa käytössä reilut kaksi vuotta (Lapsi nyt 3,5 vuotias. Meillä ei ole mahdottoman paljon vaatteita, joten ei tarvi maata käyttämättömänä kaapissa). Maksoin niistä 30 eur kpl, nyt ajattelin myydä ne eteenpäin 12-15 eur kpl. Värit ovat aavistuksen haalistuneet, mutta muuten edelleen ihan priimaa.  

En muutenkaan ymmärrä miten te työssä käyvät ehditte kirppareille. Meillä on parikin lastenvaatekirppistä kohtuu lähellä. Molemmat menee kiinni viideltä. Ei mitään toivoa ehtiä enää työpäivän jälkeen. Tosiaalta siellä pitäisi rampata jatkuvasti, koska valikoima on mitä on. Muutenkin jokseenkin mahdotonta löytää mitään metrin mittaiselle pojalle. Jos jotain on, niin on kyllä niin kauheassa kunnossa, etten ilkeä päälle laittaa. Ostan siis kestävää ja eettistä uutena ja kierrätän itse eteenpäin. (Vimmaa ei ole eikä tule. Laatu on kauheaa.)

Kuka tässä kirpparivaatteista jotain sanoi? Onko vain kaksi tapaa pukea päiväkoti-ikäinen, merkkivaatteisiin tai kirpputoreilta hankittuihin? Meillä ostetaan vaatteet ihan uutena, tyyliin Lindex, KapAhl, HM ja silloinkin alennusmyynnistä etukäteen yhtä kokoa suurempana. Paidasta maksan yleensä 5 euroa ja myyn ne eteenpäin 1-3 eurolla, tappiota tulee 2-4 euroa, sinulle 15 euroa. En ikinä maksaisi jostain käytetystä ja haalistuneesta paidasta 15 euroa, oli sitten mikä merkki kyseessä.

Vierailija
217/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitteko juttua? Ei lestaperhen lapsi harrasta rytmistä voimistelua, kuten rahkolan tytär, eikä pelaa futista joukkueessa, kuten kertoo poikiensa tekevän.

Nykyään saattaa lestadiolaisperheiden lapsetkin harrastaa kilpaurheilua. Tyttären kaveri pelaa lätkää (poikien kanssa samassa joukkueessa) ja toinen kaveri ollut joukkuevoimistelussa. LIsäksi oman tyttäreni lentisjoukkueessa on pelannut parikin lestadiolaista.

Näin on, etenkin PK-seudulla lestadiolaisten kulttuuri on selkeästi vaputumassa.

t. lesta

Vierailija
218/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta luojan kiitos, etten ole koskaan ollut merkkivaatteiden perään ja se varmaan aiheutti sen, että poikani ei niiden päälle myöskään ymmärrä.

Toki nyt myöhemmällä iällä olen joitakin merkkilaukkuja ja vastaavia hankkinut.

Vierailija
219/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi "merkkejä"?

Kuka tässä kirpparivaatteista jotain sanoi? Onko vain kaksi tapaa pukea päiväkoti-ikäinen, merkkivaatteisiin tai kirpputoreilta hankittuihin? Meillä ostetaan vaatteet ihan uutena, tyyliin Lindex, KapAhl, HM ja silloinkin alennusmyynnistä etukäteen yhtä kokoa suurempana. Paidasta maksan yleensä 5 euroa ja myyn ne eteenpäin 1-3 eurolla, tappiota tulee 2-4 euroa, sinulle 15 euroa. En ikinä maksaisi jostain käytetystä ja haalistuneesta paidasta 15 euroa, oli sitten mikä merkki kyseessä.

Eikä sua missään vaiheessa yhtään mietitytä kuka sen vaatteen on tehnyt? Niistä henkkamaukan viiden euron paidoista ei kyllä jää mitään myytävää (paitsi toki jos ne on oikeasti olleet vain sen kaksi kertaa päällä).  Oman kokemukseni mukaan ne paremmat henkkamaukat ja Lindexit maksaa 10-15 eur, joista voi ehkä saada sen euron kirpparilla, joten takkiin tulee yhtä paljon kuin mulle noista Nosheista. (Tosin ostan itsekin päiväkotiin Noshia alesta, jolloin uusi paita maksaa alle 20 eur) Sanoin aavistuksen haalistuneet ja voin kertoa, että menee samantien kaupaksi, kun nettiin laittaa.  Näistä kun ostajakin tietää saavansa laatua.

Vierailija
220/248 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi "merkkejä"?

Eikä sua missään vaiheessa yhtään mietitytä kuka sen vaatteen on tehnyt? Niistä henkkamaukan viiden euron paidoista ei kyllä jää mitään myytävää (paitsi toki jos ne on oikeasti olleet vain sen kaksi kertaa päällä).  Oman kokemukseni mukaan ne paremmat henkkamaukat ja Lindexit maksaa 10-15 eur, joista voi ehkä saada sen euron kirpparilla, joten takkiin tulee yhtä paljon kuin mulle noista Nosheista. (Tosin ostan itsekin päiväkotiin Noshia alesta, jolloin uusi paita maksaa alle 20 eur) Sanoin aavistuksen haalistuneet ja voin kertoa, että menee samantien kaupaksi, kun nettiin laittaa.  Näistä kun ostajakin tietää saavansa laatua.

Kuule ei mietitytä sen enempää kuin sitä henkilöä, joka sen kirppikseltä ostaa. Alennusmyynneissä on ihan sitä "parempaa" (onko sellaista muka olemassa) henkkamaukkaa ja Lindexiä saatavilla. Lindexillä on aika usein -70% ale eli ihan sen sinusta paremman 20 euroa maksavan paidan saa sillä 6 eurolla. Tosin Lindexillä minkään paidan normihinta ei taida 20 euroa olla.