Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehto Jouluapua-ryhmälle?

Vierailija
20.10.2017 |

Hei!
Minulla olisi kova halu auttaa jotakin vähävaraista perhettä ruoka-avuin ja lahjoin joulun alla.

Jouluapua-tiimi tekee hienoa työtä ja ajatus on hyvä, mutta mielestäni se ei toimi. Perhe, jolla ei yleensä ole varaa käytännössä mihinkään, saa aivan yltäkylläisesti lahjoja yhtenä jouluna. Ja pahimmassa tapauksessa seuraavana jouluna ei taas mitään.

En myöskään luota, että kaikki olisivat oikeasti avun tarpeessa vaan järjestelmää käytetään surutta hyväksi.

Onko joku onnistunut auttamaan perheitä muuta kautta esimerkiksi kotiseuduillanne? Seurakunnan kautta? Neuvolan? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että kykenevät haluavat auttaa! Ja harmi, jos kanavien löytäminen on hankalaa.

Vierailija
2/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt ihan samaa kuin ap.

Mä luulen, että sellaiset, joita mä haluaisin auttaa, eivät hae sitä apua. Ainakaan noista fb-keräyksistä.

Ja noissa keräyksissä on myös se, että niitä käytetään väärin eli härskeimmät on näitä pummeja, jotka ei oo ikinä itse tehneet mitään, elävät tuilla ja olettavat, että muut maksaa kaikki ja että heille kuuluu sama kuin työtä tekeville.

Osa noista on ihan ammattimaisia pummaajia ja elää jopa paremmin kuin esim pienipalkaiset :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt ihan samaa kuin ap.

Mä luulen, että sellaiset, joita mä haluaisin auttaa, eivät hae sitä apua. Ainakaan noista fb-keräyksistä.

Ja noissa keräyksissä on myös se, että niitä käytetään väärin eli härskeimmät on näitä pummeja, jotka ei oo ikinä itse tehneet mitään, elävät tuilla ja olettavat, että muut maksaa kaikki ja että heille kuuluu sama kuin työtä tekeville.

Osa noista on ihan ammattimaisia pummaajia ja elää jopa paremmin kuin esim pienipalkaiset :(

Juuri näin! Sen vuoksi mietinkin, että olisiko mahdollista kysyä esimerkiksi kaupungin neuvolasta, olisiko heillä tiedossa joku apua tarvitseva perhe.

Olisi mukavaa kuulla kokemuksia auttajilta tai autetuista.

Ap

Vierailija
4/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Vierailija
5/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä..

Toinen joka tulee vastaan on se, että perheellä ei ilman apua ole varaa ostaa lainkaan jouluruokia. Että he pystyvät hoitamaan juuri ja juuri arkiruuan, mutta joulua eivät pysty järjestämään.

Jouluruokahan on todella edullista niin halutessa. Perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, makaronilaatikko, maksalaatikko, herneet, pieni kinkku, joulutortut. Todella edullista ruokaa. Tietysti esim kala ja juustot ovat kalliimpia.

Edelleenkään en halua aliarvioida ketään ja uskon, että avulle on suuri tarve. Ehkä vain tuo tapa, jolla se tuodaan esille, aiheuttaa näitä ajatuksia.

Nro 4

Vierailija
6/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt avustettavia pitämällä silmäni auki niin sosiaalisessa mediassa kuin livemaailmassakin. Keskustelupalstoilta, Facebookin ryhmistä (muistakin siis kuin avustusryhmistä) ja ihan kotilähiöstäni katselemalla ympärilleni. Ehkä kaikista erikoisin tilanne oli viime kesänä, kun sain lähikaupan myyjät auttamaan mua lahjoittamaan ruokakaupan lahjakortin eräälle tällä alueella asuvalle nuorehkolle miehelle. Halusin tehdä lahjoituksen anonyyminä, joten tarvitsin luotettavan välikäden antamaan ostamani lahjakortin hänelle. 

Vierailija
7/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
8/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy seurakunnan diakoniatyöntekijältä.

Vierailija
9/77 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet eivät huijaa tukia. Anna eläintensuojeluun, jos sulla liikaa on.

Köyhillä perheillä on myös eläimiä, mutta leipäjonoista eivät jaa eläinten ruokia.

Eläinsuojeluun kelpaavat vanhat viltit makuualustoiksi.

Vierailija
10/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuu on hyvä lahjoitustapa. Siinä kunnan sos.viranomaiset ovat mukana. Google löytää.

Vierailija
11/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunlapsi.fi

Vierailija
12/77 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, luin näitä kommenntteja. Varmaan on niin että osa huijaa näissä avustuspyynnöissä mutta kyllä oikeesti löytyy köyhiä perheitä. Itse kuulun perheeni kanssa tähän viimeiseen kategoriaan. Mies sai vasta syyskuussa vakituisen työn haki noin 100 paikkaa. Ikäkin vissiin vaikutti reilusti yli 50v. Pohjahan siinä taloudesta meni kun yritin 6tunnin siivoustyöstä maksaa laskuja. Lapset toisenasteen koulutuksessa. Mies putosi liiton rahoista kelan rahoille. No sehän tietää nyt sitä että kiritään laskuja kiinni. Mutta en valita

Vierailija
13/77 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse autoin tuon jouluavun kautta. Kun olin laittanut viestin perheelle, se poistuu kartalta. Viestistä menee kopio ylläpidolle, ja näin he pysyvät kärryillä mitä apua perheelle on luvattu. Sitten jos tämä auttaja on esim. luvannut hankkia yhdelle lapselle lahjan, niin ylläpito palauttaa perheen karttapalveluun, ja lisää siihen maininnan, että 6-vuotiaan tytön lahjatoive luvattu toteuttaa tms... Eli ei pysty huijamaan siellä, niin kuin joku tuossa ylempänä väitti.

Vierailija
14/77 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuu-keräys toimii ja vie avun varmasti tarvitseville, sillä alueen sosiaalityöntekijät arvioivat omalla alueellaan ne, ketkä tukea tarvitsevat ja myös vievät lahjat perille. Kts. Joulupuu.org

Vierailija
15/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas kohta ajankohtainen. Mielestäni tuo jouluapusivusto on siitä hyvä, että kuka tahansa voi hakea, eikä tarvi raskasta hakemusprosessia liitteineen ja rasti oikeaan ruutuun. Jaksaa väsynyt yksinhuoltajaäitikin näppäillä hakemuksen. Sitten avunantaja voi itse valita millaiselle henkilölle tai perheelle haluaa jouluiloa antaa. Voi valita lahjatoiveista sellaisen, jonka haluaa toteuttaa, vaikkapa leffalippuja teinille. Hirveätä määrää lahjoja yksittäinen hakija ei saa, vaan esim. toiveiden määrää on rajoitettu 4/lapsi.

Suosituimmat toiveet ovat jouluruoka ja villasukat. Ei ole mielestäni kohtuutonta. Vaikka jouluruoka on ihan kohtuuhintaista, niin lapsiperheessä kahden viikon loma koulusta nostaa ruokakuluja.

Mieluummin itse annan pienen lahjan suoraan tarvitsevalle kuin johonkin kasvottomaan keräykseen, jossa osa menee toiminnan pyörittämiseen. Tätä Jouluapusivustoa pyörittävät hyväsydämiset vapaaehtoiset.

Vierailija
16/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii i ja sit on näitä jotka saa lahjoja jokaisesta keräyksestä on joulupuu, jouluapua, seurakunnan keräys , lions ja joitakin paikallisia kuten yrittäjien keräys ja ties mitä ja perheen äiti myy lahjoja sitten torissa ja kohta on sit taas geelikynnet ja ripset laitettu. Sama perhe saanut sossulta turvaistuimet autoon vaikka ei o edes autoa , nekin myyty. Jotenkin vaan menee usko tähän touhuun.

Varmasti on avuntarvitsijoita mutta kyllä meillä on aika kattava sosiaali järjestelmä joten pitkälti kiinni elämänhallinnasta.

Vierailija
17/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asiaa sivuten. En ole koskaan itse joutunut elämään köyhyydessä. Enkä haluaisi yleistää, sillä uskon, että kipeästi apua tarvitsevia Suomessa on. Ja itsekin haluaisin auttaa. Haluaisin ostaa muutaman lahjan lapsille ja vanhemmille ja antaa vaikka lahjakortin jouluruokaostoksiin. Jos vain tietäisin, että niitä oikeasti tarvitaan.

Olen lukenut läpi noita jouluapua.fi:n avunpyyntöjä. Monessa sanotaan, ettei ole varaa ostaa lapselle edes yhtä lahjaa. Että ilman apua lapsi ei saa ainuttakaan lahjaa. Tämä kuulostaa todella räikeältä. Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä. Jos säästäisi vuoden aikana joka viikko 0,5 €, voisi ostaa lapselle 25 €:n lahjan. Pienelle lapselle sillä ostaa jo vaikka kaksikin pakettia.

Usein ilmoituksissa äiti vielä toivoo itselleen koon 48-52 vaatteita. Silloin ruokaankin on mentävä ylimääräistä rahaa, ei vain välttämätön.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä kommentillani. Tällaisia pohdin. Enkä silti väitä, ettei tällainen kyseinen perhe apua tarvitsisi.

Mutta ajatteles, jos sillä 0,50 eurolla olisi pakko ostaa pussillinen makaronia, että perhe saa syödäkseen.

Vierailija
18/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko niin, että Joulupata-keräys on lopetettu? Voiko Pelastusarmeijan kautta enää avustaa?

Vierailija
19/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on Joulukalenteriryhmä vähävaraisten perheiden lapsille.

Vierailija
20/77 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko niin, että Joulupata-keräys on lopetettu? Voiko Pelastusarmeijan kautta enää avustaa?

Tulevat kyl patoineen katukuvaan mutta joulupata keräys netissä auki koko vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä