Miksi minua ei käpälöidä?
Me too -kampanjan myötä olen miettinyt omaa ahdisteluhistoriaani. Olen kohdannut stalkkereita ja itsensäpaljastajia, mutta en muista, että minua olisi KOSKAAN koskettu vasten tahtoani. Baarissa tullaan kyllä juttelemaan, mutta kukaan ei ole ikinä lääppinyt tai tarrannut kiinni. Mistä tämä voi johtua?
En ole mitenkään normaalia epäviehättävämpi. Tissit on pienet, mikä ehkä selittää sen, ettei niitä ole tultu puristelemaan. Takamukseni on kuitenkin iso ja pyöreä, ja vyöräröni kapea. Olen tietenkin tyytyväinen, ettei kukaan ole puristellut pyllyäni, mutta silti ihan vilpittömästi ihmettelen, miten tämä on mahdollista.
Kommentit (41)
Mä luulen, että tuo on oikeasti melko yleistä, ap. Nyt on vaan hurahdettu tähän kampanjaan, joten osa niistä väitetyistä kokemuksistakin on epäeilemättä liioiteltuja tai täysin keksittyjä.
Ei muakaan ole kourittu, eikä pahemmin puhuttukaan epäsopivasti, tai sitten en vaan muista.
Mulla ei ole isoja tissejä, johtuisiko siitä?
Parrakas nainen kirjoitti:
Mikä siis on ongelma? Keksitty tarina?
Ongelmani on aloituksessa eikä se ole kovinkaan iso ongelma. Olisi vaan kiva saada joku selitys sille, ettei minua kourita koskaan. Siksi päätin kysyä asiaa viisailta mammoilta, saada ehkä vastauksia tai kohtalontovereita.
Mihin viittaat keksityllä tarinalla? En usko, että esim. fb-kaverini ovat keksineet tarinat baarilähentelyistä yms.
Ap
Ei muakaan ole koskaan käpälöity. Olen sentään asunut ulkomaillakin pisimmillään 6kk. En tosin ole mikään baareissa kävijä. Jopa Turkissa sain kulkea yksin ihan rauhassa. Normaali, nuorekas nainen olen.
Vierailija kirjoitti:
No siksikö menit ihan että ahdisteltaisiin ja petyit
Toki. Menin 10 vuotta sitten baariin ihan just vaan sen takia. Tällä tiellä edelleen, eikä vieläkään ole lykästänyt! Oma mies kyllä kourii minkä kerkeää, mutta eihän se tietenkään tunnu samalta kuin tuntemattoman känniääliön yllätyshyökkäys.
Ap
Olin toisella luokalla, jolloin yksi ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani. Oli todella kiusallista 😔.
Olen helpottanut, kun näin aikuisena saan olla rauhassa. En käy baareissa ja en käytä päihteitä.
Aviomies ei onneksi ole lääppijä :)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani on aloituksessa eikä se ole kovinkaan iso ongelma. Olisi vaan kiva saada joku selitys sille, ettei minua kourita koskaan. Siksi päätin kysyä asiaa viisailta mammoilta, saada ehkä vastauksia tai kohtalontovereita.
Mihin viittaat keksityllä tarinalla? En usko, että esim. fb-kaverini ovat keksineet tarinat baarilähentelyistä yms.
Ap
Sinua kouritaan. Iso parku. Sinua ei kourita. Toinen parku. Mikä siis todellakin on ongelma? Tässä mennään kolikon kummallakin puolella, toiset valittaa kourimisista, sinä siitä, ettei kourita. Itse en hyväksy kourimista missään muodossa, joten olisit iloinen, ettei sinua ole kourittu. Ei ongelmaa.
No ei minuakaan ole tultu tungoksessa kourimaan sen takia, että olin iso/pieni tissinen. Tuskin se ällöttävyys joka tunki kätensä ohikulkiessaan 14 vuotiaan tytön haaraväliin välitti siitä, minkä kokoinen perse/tissit minulla oli. Tämä on vähän sama, kuin jos miettisit, miksi sinua ei ole raiskattu. "No minulla on vähän pienet tissit, niin minua ei varmaan sen takia ole raiskattu". Etkö ymmärrä, ettei sinun ulkoisella habatuksella ole mitään tekemistä sen kanssa, oletko joutunut seksuaalisen häirinnän uhriksi. Siinä häirinnässä uhri on ihan yhtä vähän syyllinen mitä hänelle on tehty, kuin esim raiskauksessa. Ja se, että luulet, että vain hyvän näköisiä häirittäisiin, olet ihan hakoteillä.
Eiköhän kohta saa t-paitoja, missä asiasta voi huomauttaa suorasukaisella tavalla.
Minuakaan ei ole koskaan kourittu tai sanallisesti ahdisteltu, ei ikinä missään. Tissit on isot, siitä ei ole kiinni. Baarissakin saan aina olla ihan rauhassa. En olisi varmaan naimisiinkaan päätynyt, jos en itse olisi tehnyt aloitetta eräälle saamattomalle miehelle.
En ole pahemmin kaivannutkaan ahdisteluja, mutta ihmetyttää tosiaan, mistä tämä meteli on peräisin. Kukaan kaverinikaan ei ole koskaan puhunut mistään ahdistelusta. Olen aina pitänyt suomalaisia miehiä kohteliaina ja huomaavaisina siinä suhteessa, täällä saa elää ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten joku voi tehdä ongelman tästäkin, ettei kourita ja sitä sitten ihmetellä? Ihmetteletkö sitäkin, miksi sinua ei ole raiskattu? Miksi et ole jäänyt koskaan auton alle? Miksi se lentokone jolla matkustit pudonnut tai laiva jolla olit risteilyllä uponnut? Miksi sinulle ei ole tapahtunut näitä ikäviä tapahtumia. Olenko jotenkin parempi ihminen kuin ne muut, joille on sattunut jotakin ikävää? Ja se, kun sanot, että oma mies "kähmii", niin mitä sitten? Seksuaalisesta häirinnästä puhutaan silloin, kun vieras ihminen käy käsiksi tai huutelee rumia perään. Ja tietenkin , jos miehesi sinua vastoin tahtoasi kähmii, niin siitä sinun kannattaa vakavasti puhua miehesi kanssa. Haluttu/vapaaehtoinen/sellainen kähmintä mihin on lupa saatu kähmittavältä ei ole seksuaalista häirintää.
Mua tuli vieraat kopeloimaan ja puhumaan tuhmia eniten silloin kun olin 12-16. Eli silloin kun olin avuton lapsi mutta aloin jo etäisesti muistuttaa naista. Jos sä olet liian aikuinen?
Toivooko ap salaa että joku käpälöisi? ;)
Johtuisiko ihan siitä että 99% miehistä on ihan kunnon ihmisiä ja 99% meistä naisista on niitä joita ei ole kourittu.
Mutta yksikin tyttö sadasta on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakaan ei ole koskaan kourittu tai sanallisesti ahdisteltu, ei ikinä missään. Tissit on isot, siitä ei ole kiinni. Baarissakin saan aina olla ihan rauhassa. En olisi varmaan naimisiinkaan päätynyt, jos en itse olisi tehnyt aloitetta eräälle saamattomalle miehelle.
En ole pahemmin kaivannutkaan ahdisteluja, mutta ihmetyttää tosiaan, mistä tämä meteli on peräisin. Kukaan kaverinikaan ei ole koskaan puhunut mistään ahdistelusta. Olen aina pitänyt suomalaisia miehiä kohteliaina ja huomaavaisina siinä suhteessa, täällä saa elää ihan rauhassa.
Suurin osa näistä "kähmityistä" häpeää, eikä koskaan siitä kenellekään puhu. Itseäni on ainakin kähmitty, mutta en ikinä ole sitä kenellekään kertonut. En edes miehelleni saatika muille. Tämä on vähän sellaista, että kun sitä vähätellään ja annetaan ymmärtää, että itse olet siihen syypää, niin mielummin uhri on hiljaa. Ja aika moni on nuori/lähes lapsi vielä, kun joutuu kourinnan kohteeksi. Ei siitä osaa kenellekkään kertoa. Häpeä ja inho on niin suurta. Mutta ole sinä vain suurine tisseinesi onnellinen, että ei ole kähmitty. Minulla on pienet tissit ja on silti haaroista kourittu. Ehkä ne isot rtissit olisi siltä suojanneet. Olis sitten varmaan se kourija puristellutkin niitä tissejä?
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan ole kourittu, eikä pahemmin puhuttukaan epäsopivasti, tai sitten en vaan muista.
Samoin. Tai sitten olen vain liian tyhmä, etten tajua.. :D
En osaa vastata suoraan sun kysymykseen.
Mua on kähmitty ja häiritty seksuaalisesti tavallista enemmän. Ja nyt vanhempana ja viisaampana osaan sanoa siitä seuraavaa:
Se on johtunut:
- yksin liikenteessä olemisesta
- liiallisesta päihtymystilasta
- kellonajasta
- pukeutumistyylistä
- väärästä ympäristöstä
- pienestä koostani
mikään näistä ei siis ole OIKEUTUS , mutta valitettavasti nostavat riskiä joutua hyväksikäytön uhriksi. Siksi mulla on näitä kokemuksia enemmän kuin monella muulla. Koska olen ollut altis niille.
Mainitsin pukeutumistyylin; pakko tarkentaa, että kyseessä ei ole minihame ja korkkarit, vaan pääosin epäsiisti ("köyhän näköinen") vaatetus, joka ajaa hyväksikäyttäjän luulemaan että uhri on "tottunut" kys. kohteluun eikä välttämättä tee ilmoitusta.
Loput selittänevät itsensä.
Ap, olet ollut onnekas. Ole siitä iloissasi. :)