Mitä mieltä ihmisestä joka ei ikinä osallistu firman pikkujouluihin?
Taas lähestyy pikkujouluaika ja muut alkaa olla innoissaan ja sitten on tämä yksi joka ei taaskaan aio tulla paikalle.
Mitä te ajattelisitte tällaisesta? En oikein tiedä syytä että miksi ei tule.. Alkoholia ei käytä mutta voisi kai sitä syömään tulla ym. Ja poistua sen jälkeen. Miksi pitää jättää kokonaan väliin?
Kommentit (767)
Järki-ihminen. Hänen elämänsä kohokohta ei ole vuosittaiset umpikännit firman piikkiin.
No meillä ainakin työpaikan juhlat aina järjestettiin milloin missäkin. Yleensä sellaisessa paikassa minne mulla oli hankala mennä. Tyyliin bussi, juna, juna ja bussi, joten ei kiitos.
Ei kiinnosta ollenkaan käykö joku työpaikan pikkujouluissa tai ei. Itse en mielellään käy, koska en jaksa sosialisoida työkavereiden kanssa enää vapaa-ajalla. Vapaa-aikani haluan pyhittää omalle perheelle ja ystäville.
Nuorena kävin, mutta sitten tuli itselle avioero ja siitä puhuttiin töissä selkäni takana, enkä halunnut mennä enää pippaloihin. Myöhemmin kun ero oli jo kaukana takana niin tajusin millainen juorukerho koko työpaikka oli, enkä halunnut enää siksi osallistua. Aina pikkujoulujen/muiden ryyppäjäisten jälkeen supistiin töissä kuka oli ollut kenenkin kanssa ja kuka sammunut johonkin tai haukkunut pomon, tai pettänyt kumppaniaan. En halunnut kuulla tuollaisia juttuja kun en itse kerran edes ollut paikalla, ja pikkuhiljaa vuosien varrella olenkin eriyttänyt työn ja siviilin oikeastaan kokonaan niiltä osin miltä osin se on ollut mahdollista. Meitä on muitakin töissä samanlaisia, yleensä keski-ikäisiä miehiä, jotka ovat mahtavia työkavereita, ja juttu luistaa, mutta mistään hlökohtaisesta ei puhuta, eikä osallistuta mihinkään työajan ulkopuoliseen toimintaan.
miksi siitä täytyy olla mielipide? ei kaikkia vaan kiinnosta firman juhlat
Tämä vähän ohis. Eräs entinen työkaveri aina mielellään kuunteli meidän muiden pikkujoulu juttuja ennen ja jälkeen juhlien, muttei koskaan itse tullut paikalle. Joskus vuosien jälkeen selvisi, ettei hänen miehensä päästänyt. Mies myös vei hänen palkkansa ja maksoi perheen menot sillä ja oli säästänyt omat rahat omiin huveihin. Eivät olleet naimisissa, mutta 1 lapsi. Olivat sitten eronneet ja lakimies puuttunut maksuihin. Mies joutui sitten erossa luopumaan yhteisestä asunnostaan naisen hyväksi, koska oikeus katsoi naisen maksaneen enemmän asunnon kuluja. Että joskus syy voi olla tällainen.
Ainakin itse jätin osallistumisen firman pikkujouluihin, kun siirryttiin yksinomaan kasvisruokaan.
Kerran osallistuin ja päätin, että toista kertaa en tule mukaan sikajuhliin. Aivan tavallisen oloiset ihmiset riehaantuivat tarpeeksi juotuaan. Esimerkiksi yllätin kaksi työkaveria naimassa sivuhuoneessa. En ole introvertti ja käytän itsekin alkoholia. Mutta en esimerkiksi tanssi pöydällä tai lääpi muita. Enkä laulutaidottomna mene karaokeen.
Jokainen saa vapaasti valita mitä vapaa-ajallaan tekee. Käyn kyllä pari kertaa vuodessa ravintolassa tiettyjen työkavereiden kanssa.
Eiköhän jokaisella ole omat syynsä ja eipä muilla pitäisi siihen olla sanottavaa
Kerran osallistuin. Tasonta ruokaa seisovasta pöydästä, kaksi lääppijää omasta tiimistä ja esihenkilön rivot vitsit. Ei tartte toiste.
Eiköhän nää kekkerit jätä nykyään lähes kaikki järkevät ihmiset välistä. Lokit tykkää näissä ruokailla ja ryypätä ilmaiseksi.
Yritän piipahtaa kaikissa tilaisuuksissa ainakin näyttäytymässä ja syömässä. Mutta poistun vaivihkaa heti kun "pakollinen" ohjelma on ohi. Ei vaan jaksa, ikää 55 ja tunnen aika huomattavan hyvin koko firman porukat tai tiedän ainakin, enkä ole enää sinkkukaan.
Nuorena ja sinkkuna heiluin aamutunneille asti ja lähdin jatkoillekin.
Taisin pari kertaa lähteä vielä jonkun kivan tyypin kanssa pikku pikkujoulupanolle, tietenkin olin aika selvin päin ja jo etukäteen miettinyt kenen kanssa haluaisin... Etenkin kesäduunarina toisten kesisten kanssa näitä romansseja tai ainoakin panoja sattui.
En ollut silloin nykyisessä firmassa töissä.
Se on tietysti jokaisen oma asia ellei pikkujouluihin ole yhdistetty jotain pakollista Kiky-Tyky toimintaa johon kaikkien on pakko osallistua.
Yleensä syy itse iltajuhlaan osallistumattomuuteen ovat joko lastenhoito-ongelmat tai sitten se että asuu sellaisessa paikassa jonne ei yöllä kulje julkista liikennettä ja taksimatka tulee liian kalliiksi. Eli esim Nurmijärvellä tai Mäntsälässä jos pikkujoulut pidetän Helsingissä. No se on oma valinta asua Nurmijärvellä, itse en muuttaisi sellaiseen paikkaan.
Itse jäin pois vuoden 2021 pikkujouluista pandemian takia. Vaimo ei halunnut että tuon koronaa kotiin, hän kuulu riskiryhmään.
Eipä ole kiinnostanu koskaan lähteä katselemaan kuinka alkoholia muka vähän saaneet kollegani käyttäytyvät kuin marsut pahvilaatikossa. Eli "urgh, tuolla on naaras, täytyy päästä parittelemaan". Seuraavana arkena sitten kyllä kuulee kuinka se antoi tuolle ja sen jälkeen vielä sille ja tälle. Itse juhla tuntuu olevan toisarvoinen, kunhan on ilmasta viinaa ja sen varjolla voi sitten sekoilla, vaikkei ihan niin tinassa oliskaan. Kysyin eräältä näistä firmassamme päättävältä, eikö voitaisi joskus järjestää alkoholittomat juhlat? Kysymys minulle oli" hyvä idea, mutta monikohan tulis"?
Minä osallistun yleensä, jotta en jäisi ulkopuoliseksi. Oikeasti en haluaisi.
Jokainen tekee niinku tykkää totta kai, mutta jotkut tyypit vaan pistää silmään. Ne, jotka skipaa pikkujoulut sun muut lähestulkoon aina on vähän outoja tyyppejä. Työkavereina pysytään vain sen verran, kun pitää yhteistyötä tehdä, mutta mieluummin hengaan niiden kanssa, joiden kans mä klikkaan.
Ei varmasti ole pikkujouluihmisiä hän,tuskin jouluihminenkään
Sow
Vierailija kirjoitti:
Näin esimiehenä kyllä ihmetyttää jos joku ei tule juhliin, vähän ikävä maku jää ko. henkilöstä.
Näin esimiehenä en ihmettele ollenkaan. Jokaisella on syynsä olla tulematta ja esimiehenä ja työkaverina kunnioitan sitä.
En yleensä osallistu. Mieluummin teen vapaa-aikana omia juttuja. Ei tämä ole ikinä missään työpaikassa aiheuttanut närää. Toki olen aina työskennellyt isoissa yhteisöissä, joissa muutenkaan läheskään kaikki eivät osallistu pikkujouluihin.
Joskus kun on ollut erilaiset juhlat (esim. teatteri tai joku vähän juhlavampi ruokailu) olen osallistunut kyllä.
Niin me ollaan erilaisia. Mä taas en istu, enkä halua istua, baarissa kenenkään kanssa. En työkavereiden, en ystävien, en edes mieheni kanssa. Mutta jos joku kutsuu kotiinsa, mökille tai vaikka laavulle, niin sitten kyllä voin lähteä.
Ja juon kyllä alkoholia joskus, mutta baareissa en viihdy.