Mitä mieltä ihmisestä joka ei ikinä osallistu firman pikkujouluihin?
Taas lähestyy pikkujouluaika ja muut alkaa olla innoissaan ja sitten on tämä yksi joka ei taaskaan aio tulla paikalle.
Mitä te ajattelisitte tällaisesta? En oikein tiedä syytä että miksi ei tule.. Alkoholia ei käytä mutta voisi kai sitä syömään tulla ym. Ja poistua sen jälkeen. Miksi pitää jättää kokonaan väliin?
Kommentit (767)
Ei ole tullut nuoruusvuosien jälkeen käytyä yksissäkään. (No tänä vuonna harkitsin, mutta ilmoittautumisaika oli jo lokakuun alussa, unohdin kun oli paljon töitä.)
Oikeasti. Työajan ulkopuolella en välitä jauhaa työjuttuja, ja sitten juhlat loppuu joskus puolenyön aikaan, ja pitäisi mennä junalla Hesasta kotiin. Tein nuorena vuorotyötä Hesan keskustassa ja sitä menoa lähijunassa on tullut nähtyä jo ihan tarpeeksi ja suoraan sanottuna monesti pelotti. Ei ne humalaiset vielä, mutta ne narkkarit ja muut hullut yöeläjät. Ei huvita puolenyön jälkeen kävellä vielä asemalta kotio. Tai hakisihan se puoliso mut junalta, mutta ylipäänsä se juna ja Helsingin asema siihen aikaan ei oikein nappaa.
Kaikki virkistystilaisuudet osallistun mielelläni, kun ne on päiväsaikaan. Mun työkaverit on ihan kivoja.
Kerran kävin pikkujouluissa risteilyllä. Luulin että työnantaja tarjoaa kaiken... jälkikäteen tuli joku 150 € tyky veloitus (oli veloitettu suoraan palkasta) Mihinkään muuhun tyky-toimintaan en ollut osallistunut. (Enkä ole myöhemminkään)
Miehellä oli suhde työkaveriinsa. Jäi kiinni mutta päätimme jatkaa avioliittoa. On kuitenkin töissä tekemisissä pettämiskumppaninsa kanssa, mikä minun pitää sietää. Ei kuitenkaan osallistu mihinkään työpaikan vapaa-ajan viettoihin koska luottoa ei ole minun puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ku edellisellä. En palkatta katso työajan ulkopuolella työkavereitani. Sanon "työkavereita" mutta ei ne oikeasti ole kavereita. Ei ole ainuttakaan jota haluaisin esim. työajan jälkeen tavata lasillisen tms. merkeissä. No, tasapuolisuuden vuoksi ei varmaan kukaan halua tavata minuakaan.
Joo, olen osin "sosiaalivammainen/introvertti" mutta osaan silti keskustella niiden kanssa joiden kanssa tarvisee.
Ja taas tänä vuonna järjestetään pikkujoulut paikassa josta ei pääse omia aikojaan pois. Minutlle tuollaiset on kaikki "pakohuoneita".
Pitäkää tunkkinne.
Tottakai pitäisi päästä pois ihan silloin kun itsestä siltä tuntuu. Vapaudenriistoksihan se menisi muuten.
Tekopyhää pskaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tykkään pikkujouluista niin kovasti, että menen myös entisen työpaikkani pikkujouluihin, kun kutsu tuli. Tykkään myös työkavereistani ja muutamista entisen työpaikan kollegoista on tullut ihan ystäviä, joiden kanssa vietän aikaa mielelläni.
Haag entinen työpaikka, entiset työtoverit. Nyt kansat niiden kanssa kaveerata kun ei enää näe joka päivä
Haag? Ihan Interpolissako olit töissä?
Lopetin pikkujouluihin osallistumisen, kun niissä ei tarjottu enää kuin kasvisruokaa.
En käy koskaan. Työkaverit eivät ole mun kavereita ja päätän itse kenen seurassa vapaa-aikani vietän.
Itse en adhd-ihmisenä jaksa tällaisia. Sosiaalinen kuormitus ja aistiärsykkeet (ts. juopuneet työkaverit ja kova musa) ovat liikaa. En jaksaisi käydä edes työkavereiden kanssa lounaalla, mutta siitä tuli pomolta niin paljon sanomista ja uhkailua, niin olen pakottanut itseni niihin mukaan. Tiedän: lounas on palkatonta aikaa mutta meillä ollaan niin yhteisöllisiä että koko ajan on oltava tiimi kasassa. Työni on vielä hyvin ihmiskeskeistä ja tapahtuu meluisassa tiloissa niin en saa edes hetkeä hengähtää itsekseni.
En osallistu, he on työkavereita ei kavereita. Muutenkin olen yleensä se nuorin/nuoremmasta päästä
Teollisuuden_Taavi kirjoitti:
Hei,
En monia kommentteja tästä ketjusta lukenut, mutta aihe on sellainen, että tekee mieli kirjoittaa.
Olen itse oikeastaan aina ollut absolutisti. Ruoan kanssa voin viinilasin tarvittaessa ottaa, mutta oluttuoppi tms. jää jo ottamatta. Osittain valintani tulee kristillisestä vakaumuksestani, mutta toisaalta myös ylläpidän kohtuullisen terveellisiä elämäntapoja muutenkin urheilemalla säännöllisesti ja pyrkimällä syömään suht terveellisesti.
Työelämässä olen ollut jo 20 vuotta hyvissä hommissa ylempänä toimihenkilönä. Työnantajia on tänä aikana ehtinyt olla muutamia ja hieman vaihtelemia kokemuksia on kertynyt pikkujoulukäytännöistä ja siihen liittyen suhtautumisessa alkoholiin työnantajan järjestämissä illanvietoissa. Mutta lähes koko ajan teollisuudessa työskennelleenä täytyy sanoa, että alkoholia tarjotaan, jopa tuputetaan ihan liikaa. Alkoholin työntäminen lähes pakolliseksi ohjelmanumeroksi aiheuttaa ainakin itselleni epämukavaa oloa ja itselle kiusallisia tilanteita.
Tiedostaen sen, että työmaailmassa on melko suuri joukko, joille liika alkoholin (ja myös huumeiden) käyttö on oikeasti ongelma, toivoisin työnantajien enemmän kannustavan raittiisiin elämäntapoihin. Alkoholia käyttämättömät työntekijät olisi myös hyvä nykyistä paremmin huomioida erinäisissä pippaloissa.
Pikkujoulut jälleen edessä;"Ehkä menen, ehkä en".
Kuulemani mukaan esim. terveydenhoitoalalla ja sosiaalialalla on jonkin verran erilainen suhtautuminen. Teollisuudessa vaikuttanee miesvaltaisuus jonkin verran. Riskikäyttäjistä kun kuitenkin ainakin vielä nykyisin enemmistö on miehiä.
Nuoremmassa ikäluokassa on ilahduttavan paljon sellaisia, jotka eivät perinteistä alkoholin kittaamista harrasta. Toivotaan, että mentäisiin enemmän tähän suuntaan.
Hyvin järkevästi kirjoitettu. !
Ei kiinnosta ne firman ryyppäjäispikkujoulut, joissa ohjelmana on aina se typerä saunominen (en sauno kuin mökillä omassa saunassa, enkä taatusti työkavereiden kanssa), sitten ruokailu on jotain noutopöytämättöä, jossa kasvikset jotain vetistä sekamassaa, firman tarjoamat alkojuomat jotain halpaa bulkkikaljaa, ei mitään esim. kunnollista kotimaista pienpanimo-olutta vain ihan vain kelvollsta viiniä, jos sitä viiniä on tarjolla, niin halvinta bulkkia mitä catering-firma on katteitaan maksimoidessaan kovaan hintaan toimittanut.
Pahinta on se örvelökännisten työtovereiden huolto vähintään taksiin, liian usein on painostettu ainoana suhtkoht selvänä taksiin mukaan saattaamaan se örvelökänninen työkaveri kotiovesta sisään, ja arvatkaas kuka joutuu maksamaan sen taksin.
Ei kiitos enää suomalaisfirmojen pikkujouluja, ja niistä team-building-seminaareista osallistun vain pakolliseen lässykoulutukseen, mistä kukaan ei ole kiinnostunut, mutta odottavat silmät kiiluen koska se pakkopulla on ohi ja pääsee työnantajan tarjoaman ilmaisalkoholin kimppuun.
Kännissä sitten kaikki päästävät pahat ilmansa pihalle, haukkuvat työnjohdon ja työnantajan johtoportaan ja koko firman, mutta siis kännissä. Työpäivinä ollaan hiljaa työnantajan edustajan läsnäollessa ja marmatetaan vain sivussa supisten. Työpäivinä kun yrittää saada tukea firman edustustoon valittamiseen, jotta työoloja parannettaisiin, niin kukaan ei lähde mukaan tukemaan näitä hankkeita, ollaan niin nöyriä jees-jees miehiä ja naisia. Sitten kuitenkin firman pikkujouluissa ja niissä team-building-seminaareissa aletaan kännissä rähisemään firman epäkohdista, mutta sekin vain työntekijöiden kesken, työnantajan edustajat ovat jo poistuneet paikalta sen pakollisen lässykoulutuksen jälkeen.
Ei kiitos enää niitä ryyppäjäis-rähjäämis-rientoja, joita työnantajan maksamien alkoholijuomien voimin joiksikin pikkujouluiksi kutsutaan. Ei todellakaan kiitos enää sitä örvellystä, vaikka ilmaista alkoholia onkin saatavilla työnantajan piikkiin, ja seura samoja tylsiä naamoja joita työssä tapaa päivittäin, mukana myös kaikki työpaikkakiusaajat jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta ne firman ryyppäjäispikkujoulut, joissa ohjelmana on aina se typerä saunominen (en sauno kuin mökillä omassa saunassa, enkä taatusti työkavereiden kanssa), sitten ruokailu on jotain noutopöytämättöä, jossa kasvikset jotain vetistä sekamassaa, firman tarjoamat alkojuomat jotain halpaa bulkkikaljaa, ei mitään esim. kunnollista kotimaista pienpanimo-olutta vain ihan vain kelvollsta viiniä, jos sitä viiniä on tarjolla, niin halvinta bulkkia mitä catering-firma on katteitaan maksimoidessaan kovaan hintaan toimittanut.
Pahinta on se örvelökännisten työtovereiden huolto vähintään taksiin, liian usein on painostettu ainoana suhtkoht selvänä taksiin mukaan saattaamaan se örvelökänninen työkaveri kotiovesta sisään, ja arvatkaas kuka joutuu maksamaan sen taksin.
Ei kiitos enää suomalaisfirmojen pikkujouluja, ja niistä team-building-seminaareista osallistun vain pakolliseen lässykoulutukseen, mistä kukaan ei ole kiinnostunut, mutta odottavat silmät kiiluen koska se pakkopulla on ohi ja pääsee työnantajan tarjoaman ilmaisalkoholin kimppuun.
Kännissä sitten kaikki päästävät pahat ilmansa pihalle, haukkuvat työnjohdon ja työnantajan johtoportaan ja koko firman, mutta siis kännissä. Työpäivinä ollaan hiljaa työnantajan edustajan läsnäollessa ja marmatetaan vain sivussa supisten. Työpäivinä kun yrittää saada tukea firman edustustoon valittamiseen, jotta työoloja parannettaisiin, niin kukaan ei lähde mukaan tukemaan näitä hankkeita, ollaan niin nöyriä jees-jees miehiä ja naisia. Sitten kuitenkin firman pikkujouluissa ja niissä team-building-seminaareissa aletaan kännissä rähisemään firman epäkohdista, mutta sekin vain työntekijöiden kesken, työnantajan edustajat ovat jo poistuneet paikalta sen pakollisen lässykoulutuksen jälkeen.
Ei kiitos enää niitä ryyppäjäis-rähjäämis-rientoja, joita työnantajan maksamien alkoholijuomien voimin joiksikin pikkujouluiksi kutsutaan. Ei todellakaan kiitos enää sitä örvellystä, vaikka ilmaista alkoholia onkin saatavilla työnantajan piikkiin, ja seura samoja tylsiä naamoja joita työssä tapaa päivittäin, mukana myös kaikki työpaikkakiusaajat jne.
Tähän vielä jatkoksi, että työpaikan vaihtaminen ei auta, kaikissa uusissakin työnantajafirmoissa on sama meno päällä, ihan samat ryyppäjäispikkujoulut kaikissa suomalaisfirmoissa.
Ulkomailla pidetään mukavia firman yhteisiä sisäisiä vapaa-ajan tilaisuuksia, on hyvää ja hauskaa viihteellistä ohjelmaa, eikä taatusti mitään saunomista, on tarjolla hyvää pöytiin tarjoiltavaa ravintolaruokaa, useamman ruokalajin voimin, on hyviä laadukkaita viinejä jne. Ja mikä tärkeintä, kukaan ei örvellä kännissä, kun ulkomailla ei varsinkaan länsimaissa ryypätä firman tilaisuuksissa önkerökänniin, vaan ulkomaalaiset osaavat juoda sivistyneesti ilman sitä suomalaisten iänikuista humalahakuisuutta ja ilmaisen viinan kittaamista niin paljon kuin vain ehtii omaan lasiin kaatamaan, tai suoraan pullon suusta sitä ilmaista viinaa.
Ehkä puoliso on jo varannut kyseisen illan omille pikkujouluilleen ja työkaverisi pitää olla kotona lapsen kanssa, kun ei viitsi alkaa säätää lapsenhoitajan järjestämisessä.
Kiva on aina pikkujouluissa käydä panemassa pomon vaimoa ja muitakin naisia; puutteessa eläviä ja tannsitaan discoa...
En ole ilmaisen alkoholin tai ruoan perässä. En edes käytä alkoholia ja minulla on keliakia, jonka vuoksi voi suolistoterveys olla vuodeksi mennyttä kun syötetään muka jotain gluteenitonta (ei muka yhdestä kerrasta huomaa) ruokaa.
Kun en voi syödä esimerkiksi hampurilaispaikoissa mitään friteerattua, koska gluteenia sisältävät tuotteet friteerataan samassa öljyssä, en myöskään usko että ravintolassa alettaisiin erikseen minua varten omassa öljyssä ja kattilassa friteeraamaan mitään.
Muutenkaan en välitä esimerkiksi ranskalaisista perunoista. Osaan laitoskeittiöpakasteita laitetaan vehnäjauhoa väliin, etteivät ranskalaiset jäädy liian tiukasti toisiinsa kiinni. Kun en tiedä, että onko jonkun ravintolan ranskalaiset näitä tuotteita niin olen mieluummin ilman.
Miksi siitä ihmisestä pitäis olla jotain mieltä?
Pikkujouluthan eivät ole palkallista työaikaa.
En koskaan ole osallistunut pikkujouluihin. Eikä tarvitse edes selitellä kun osa työntekijöistä on töissä siihen aikaan minä mukaan lukien. Eikä meidän firmassa pikkujoulut on lähinnä johtoportaan bileet, ei sinne duunari mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä ihmisestä pitäis olla jotain mieltä?
Pikkujouluthan eivät ole palkallista työaikaa.
Mietin tätä samaa kysymystä. En ole mitään mieltä ihmisistä pikkujoulujen perusteella vaan mielipiteeni perustuu ihan muuhun asioihin, kuten ammattitaitoon, vastuuseen ja yhteistyökykyyn työaikana. Vapaa-aika on jokaisen oma asia, että miten ja missä halua sen viettää.
Olen kyllä käynyt pikkujouluissa syömässä ja vähän juttelemassa työkavereiden kanssa muutakin kuin työasioita vaihteeksi (koska en ole kahvihetki ihmisiä työpäivän aikana niin pysyy joku yhteys ja matala kynnys puhua sitten työstä työaikana), mutta pakenen paikalta, kun jengi alkaa enemmän päihtymään. Se on itselleni sopiva hetki :)
Lakkasin käymästä pikkujouluista kun lakkasin saamasta.
Nuorena sain pikkujoulujen jatkoilla seksiä joka kerta, joskus usemmmankin kerran. Kun sitten ei enää irronnut, oli se merkki että tämä homma on mun osalta taputeltu. Oli aika antaa pikkujoulut nuoremmille.