Mitä mieltä ihmisestä joka ei ikinä osallistu firman pikkujouluihin?
Taas lähestyy pikkujouluaika ja muut alkaa olla innoissaan ja sitten on tämä yksi joka ei taaskaan aio tulla paikalle.
Mitä te ajattelisitte tällaisesta? En oikein tiedä syytä että miksi ei tule.. Alkoholia ei käytä mutta voisi kai sitä syömään tulla ym. Ja poistua sen jälkeen. Miksi pitää jättää kokonaan väliin?
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
meidän firmassa pikkujoulut suunnittelee aina sama ihminen ja AINA on sama ohjelmapohja ja samat ruokailut. Tämän lisäksi samat jutut ja ihmiset ramppaamassa vessassa juomassa piilopulloistaan. Jutut ovat tylsiä: juorutaan muista ihmisistä. Kun on käynyt yksissä, tietää miten seuravaat menee.
Firmassamme on muutama ihminen, jotka eivät useinkaan pääse pikkujouluihin, minä heidän mukanaan. Luojan kiitos tänä vuonna voin käyttää tekosyynä isäni sairastumista ja sanoa, että niin huolissani elen ettei nyt tee mieli juhlia (en oikeasti ole, mutta en aio sitä heille kertoa). Yksi toinen työkaverini tietää, että hänen lapsensa tulee sairastumaan juuri pikkujouluja edeltävänä yönä pahaan oksennustautiin ja yhdeltä hajoaa auto.
eräänä vuonna oli tuo jokapaikan häärä (hän, joka aina pikkujoulut järjestää firmassamme) estynyt ja jonkun muun iti suunnitella pikkujoulut. Voi että ne olivat kivat. Kaikki kehuivat kilvan miten hyvin suunniteltu ja viihtyisät jne. mutta ei auttanut... ensi vuonna tuo jokapaikan häärä oli taas puikoissa...
Meillä on iso firma eikä kenenkään tarvitse keksiä yhtäkään tekosyytä siihe, ettei osallistu pikkujouluihin.
Yhden kerran olen ollut pikkujouluissa ja työuraa on takana liki 30 vuotta. Kerta riitti. Jos joku muiden osallistumattomuutta ihmettelee, niin kovin on vähän sitten muuta hämmästelyn aihetta. Virkistyspäivät ovat OK. Yleensä järkevää ohjelmaa ja itse voi valita, mihin toimintaan osallistuu. Meitä kun on paljon, niin jokaiseen ryhmän riittää osallistujia.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei mene tai ole koskaan käyneet, kertoo millaista pikkujouluissa on :)
Ei tarvitse mennä itse katsomaan kun muut kertovat mitä siellä on tapahtunut ja sen pohjalta päättelee. Ymmärrän että sinun älynlahjoilla päätteleminen on mahdoton tehtävä.
Työ"kaverit" on perseestä, eivätkä he ole mun oikeita kavereita. Miksi viettäisin heidän kanssaan vapaa-aikaani?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kivat työkaverit, mutta vietän silti vapaa-aikani mieluummin perheeni kanssa.
Mulla on tämä sama mie saisin mennä, mutta en halua =) vaimon mielestä..
Mksi vapaa-aikaa pitäisi viettää työkavereiden, joiden kanssa ei muuten tee mitään, tekemässä jotain, mitä ei muuten tekisi, paikassa, minne ei muuten ikinä menisi?
Muutaman kerran olen käynyt vain ja ainoastaan ilmaisen ruuan takia. Mutta aina ei jaksa sitäkään kun pitää kohteliaisuudesta olla edes jotain vähän siistimpää päällä ja yrittää olla hyvällä tuulella, kun ei ole reilua mennä juhlatuulella olevien keskelle juhlapaikalle olemaan itse nyreä.
En mene työpaikkani pikkujouluihin. En ymmärrä koko pikkujouluja. Sellaiset pikkujoulut ymmärrän, ja itsekin menisin, että työnantaja järjestää ja maksaa tilan, ruoat ja ohjelman. Eikä niin, että työntekijät itse omalla vapaa-ajallaan etsivät paikkaa, maksavat tarjottavat ja vielä järjestävät itse ohjelmankin.
Menisin innoissani, jos se olisi työaikaa. Vapaa-aikani nautin, miten huvittaa.
Syitä on varmaan paljon. Jokainen tulkoon tai olkoon tulematta. Ei ole minulta pois.
Onko mikään postaus koskaan saanut näin paljon alapeukkuja suhteessa yläpeukkuihin?
Ei ole pikkujouluja työpaikalla,ei edes lahjakortteja. Ruokailu työpaikan kahvikopissa työn ohessa. Firma alallaan yksi Suomen suurimmista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pikkujouluista kieltäytyvät ovat ekana jonossa ulospotkittavien listalla. Sori, mutta näin se vain menee. Jos ei ole valmis tekemään mitään työyhteisön hengen eteen ja vaan lusmuilee, niin ei ole kovin kummoinen työpanos annettavana yritykselle.
Toimintatapanne on laiton, sillä se on syrjintää. Pikkujouluista kieltöytymisen syynä voi olla terveydellinen, uskonnollinen jne. syy, jonka perusteella ei saa asettaa toisia huonompaan asemaan. Toivottavasti noin toimiva firma saa yhdenvertaisuusvsltuutetun peräänsä.
Hei,
En monia kommentteja tästä ketjusta lukenut, mutta aihe on sellainen, että tekee mieli kirjoittaa.
Olen itse oikeastaan aina ollut absolutisti. Ruoan kanssa voin viinilasin tarvittaessa ottaa, mutta oluttuoppi tms. jää jo ottamatta. Osittain valintani tulee kristillisestä vakaumuksestani, mutta toisaalta myös ylläpidän kohtuullisen terveellisiä elämäntapoja muutenkin urheilemalla säännöllisesti ja pyrkimällä syömään suht terveellisesti.
Työelämässä olen ollut jo 20 vuotta hyvissä hommissa ylempänä toimihenkilönä. Työnantajia on tänä aikana ehtinyt olla muutamia ja hieman vaihtelemia kokemuksia on kertynyt pikkujoulukäytännöistä ja siihen liittyen suhtautumisessa alkoholiin työnantajan järjestämissä illanvietoissa. Mutta lähes koko ajan teollisuudessa työskennelleenä täytyy sanoa, että alkoholia tarjotaan, jopa tuputetaan ihan liikaa. Alkoholin työntäminen lähes pakolliseksi ohjelmanumeroksi aiheuttaa ainakin itselleni epämukavaa oloa ja itselle kiusallisia tilanteita.
Tiedostaen sen, että työmaailmassa on melko suuri joukko, joille liika alkoholin (ja myös huumeiden) käyttö on oikeasti ongelma, toivoisin työnantajien enemmän kannustavan raittiisiin elämäntapoihin. Alkoholia käyttämättömät työntekijät olisi myös hyvä nykyistä paremmin huomioida erinäisissä pippaloissa.
Pikkujoulut jälleen edessä;"Ehkä menen, ehkä en".
Kuulemani mukaan esim. terveydenhoitoalalla ja sosiaalialalla on jonkin verran erilainen suhtautuminen. Teollisuudessa vaikuttanee miesvaltaisuus jonkin verran. Riskikäyttäjistä kun kuitenkin ainakin vielä nykyisin enemmistö on miehiä.
Nuoremmassa ikäluokassa on ilahduttavan paljon sellaisia, jotka eivät perinteistä alkoholin kittaamista harrasta. Toivotaan, että mentäisiin enemmän tähän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pikkujouluista kieltäytyvät ovat ekana jonossa ulospotkittavien listalla. Sori, mutta näin se vain menee. Jos ei ole valmis tekemään mitään työyhteisön hengen eteen ja vaan lusmuilee, niin ei ole kovin kummoinen työpanos annettavana yritykselle.
Ja väitteesi perustat...niin, mihin?
WTF? Silloin kun itse olin vieraan palveluksessa, 25 vuoden ajan, oli pikkujoulupippaloihin osallistuminen vapaaehtoista. Itse useimmiten olin, samoin kuin firman kaappijuopot ja muut, toimiston naisten tisseissä pikkutunneilla roikkuvat dokut. Mutta jos tuo juhlinta ei kaikkia kiinnostanut, niin ei sitä ihmetelty. Itse en ihmettele vieläkään. Ne tulee ketkä tulee.
koska olen omaishoitaja ja mun elämäni on se että käyn töissä ja muun ajan hoidan velvollisuuksia. Ei ole vapaa-aikaa, enkä halua kertoa mun elämäni paskuudesta töissä kenellekään.
siksi.
Kyllähän se fakta on niin, että nuo ovat porukalle yhteishengen nostatusta. Kivaa tekemistä, kun voidaan touhuta ihan jotain muuta kuin mitä se päivittäinen arki töissä on.
Ainakin meillä on monenlaista ohjelmaa muutakin kuin juominen, vaikka se toki isossa roolissa onkin. Aikuisille suomalaisille alkoholi kuuluu juhlimiseen, vaikka joitakin poikkeuksiakin on. Pakko ei ole juoda, mutta ei sitä sovi siltä enemmistöltäkään kieltää, joka sitä haluaa.
Taas jaksaa katsella tuttuja naamoja töissäkin vähän paremmin, kun yhteisiä mukavia kokemuksia pikkujoulujen merkeissä ja saadaan naureskella
Oma kokemukseni on, että ne jotka näitä juhlia aina väliin jättävät ovat muutenkin työyhteisössä se negatiivinen voimavara. Ei heitä sinne juhliin välttämättä kovin paljon edes haluta. Aina on naama vinossa ja asiat huonosti. Joku heitti, että se porukka on ensimmäisenä ulos potkittavien listalla. Totta varmasti näinkin. Jos ei sopeudu porukkaan eikä ole edes kerran vuodessa halukas näkemään työkavereita työajan ulkopuolella, niin kyllähän se jostain kertoo.
Olis kiva osallistua, mutta kun asuu 50 km paikasta, jossa juhla vietetään pitää sinne mennnä omalla autolla. Katselepa sitten siinä, kun toiset mättää ruokaa ja imevät viinit/konjakit ja itse joudut autoilemaan yön sydämessä. Firman kuuluisi järjestää pitkämatkalaisille joko kuljetus tai yöpyminen, mutta kumpaankaan ei niin sanotusti ole varaa... juhliin kyllä.
Ne jotka ei mene tai ole koskaan käyneet, kertoo millaista pikkujouluissa on :)
Ne jotka ei käy on arkajalkoja ja muutama välttelee siksi, kun ne ei pysty hillitsemään juomistaan.
En ole sitten kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen ottanut pikkujouluissa kolmea annosta enempää alkoholia, siis tarjotut + 1 on ollut standardi. Kukaan ei ole koskaan kysellyt miksi et ryyppää. Eikä nuo ole olleet ryyppäjäisiä tällä vuosituhannella muillekaan. Tanssista ehkä kysellään enemmän, mutta toisinaan mieluummin kuuntelen esiintyjää kuin tanssin. Toisinaan en.