Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1970-luvun Aihe vapaa.

1980-luvulla syntynyt 1970-luvun fani.
19.10.2017 |

Kirjoittakaa tähän ketjuun sellaisia viestejä joita tänne olisi kirjoitettu, jos tämä palsta olisi ollut olemassa jo 1970-luvulla.

Kommentit (1605)

Vierailija
421/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tuota teiniä. Pyörä pitää olla jopo ja reppu kånken. Oispa jännä nähdä mitä omat lapsensa vaativat sitten ensi vuosituhannella.

Muuten hyvä, mutta 70-luvulla Jopon polkeminen oli häpeä (mitä sen pitäisi olla tänäkin päivänä) ja merkki köyhyydestä. Kånkkenit tulivat muistaakseni muotiin vasta 80-luvun puolella.

Vierailija
422/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako autoa teidän kaupunginosassa on? Täällä on kolme.

Asutaanko samassa? 2 Ladaa ja 1 Wartburg?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bravuurini on ollut cocktail-tikut, joihin tulee juustopala, oliivi, sekä suolakurkkua. Niitä on kiva napostella, kun juo viiniä.

Kumpaa viiniä juot coctailtikkujen kanssa? Bordeaux Blancia vai Egri Bikaveriä?

Vierailija
424/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli sai autoradan joka aiheutti sitten kiusallista kateutta kun muut kaverit sai lähinnä "järkevää" kun hiukan työntekoon jo opetettiin.

Vierailija
425/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsau! Istun eteisessä puhelinpöydän ääressä ja kirjoitan tätä kirjettä SYPin kynällä. Taas syötiin kaalilaatikkoa.

Koulussa oli ussaa, äikkää ja hiihtoa. En osaa kirjoittaa kauno-E:tä. Eeeeeeee. Huomenna on sauna. Haluaisin joskus päästä Hesaan. Ei mulla muuta tällä kertaa. Kirjotellaan!

Saara

Tarkoitat varmaankin PYPin kynällä?

Vierailija
426/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä tulee uusi Amerikan Kekkonen, kun Nixon joutuu eroamaan?

Vierailija
427/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni osti tänään markalla merkkareita.

Montako merkkaria markalla oikeesti saa?

Meinasi tukehtua yhteen niistä, mutta onneksi ei, koska tarhassa oli vlokuvaus.

Hänellä oli valokuvauksessa vaatteet ihan viimeisen päälle: tiukka punainen villapaita, alla valkoinen paitapusero, että näyttäis hyvältä ennen kuin alkaa esiintyä Matkustan ympäri maailmaa- leikissä.

Mun täytyy kyllä nyt ryhdistäytyä ja pukea a-merkinen toppatakki päälle, että ehdin vielä ostamaan tilille 500g jauhelihaa, jotta voin tehdä jotain uutta: lasagnea. (Mitäköhän sekin mahtaa olla?)

Mun äiti oli ostanut Elannosta jonkun kiwin. (Miköhän sekin mahtaa olla?)

Vierailija
428/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Naapuri on sitten myynyt peltonsa omakotitonteiksi. Tätä meidän tietä jatketaan. Tuohon viereen rakennetaan kerrostaloa. Se tulee pääasiassa Osuusliikkeen työntekijöiden asuintaloksi, mutta siihen otetaan muitakin vuokralaisia. Osulalaiset ovat kuitenkin ensisijaisia.

Nuorisotilat on kuulemma suunnitteilla koulun tiloihin. Mitähän siitäkin tulee, nuorisolle vielä joku tila. Turmion tie, sanon minä! Meidän Anne ja Jari ei ainakaan sinne mene!

Vierailija
429/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tuota teiniä. Pyörä pitää olla jopo ja reppu kånken. Oispa jännä nähdä mitä omat lapsensa vaativat sitten ensi vuosituhannella.

Muuten hyvä, mutta 70-luvulla Jopon polkeminen oli häpeä (mitä sen pitäisi olla tänäkin päivänä) ja merkki köyhyydestä. Kånkkenit tulivat muistaakseni muotiin vasta 80-luvun puolella.

Höpöhöpö. Jopo oli jokapojan pyörä myös 70-luvulla, eikä ollut merkki yhtään mistään varakkuuden suhteen. Tosin Jopon suosio keskittyi enempi 70-luvun alkupuolelle kun taas 70- luvun puolivälin tienoilla taas sen ohi ajoivan muut vastaavat pyörät, etenkin Nopsa. Muita vastaavia malleja olivat mm Poni, Start Family ja Fleur.

Kånkenista en osaa sanoa juuri mitään, kun en niistä mitään tiedä. Eivät siis ainakaan meilläpäin olleet milloinkaan suosiossa. Itse olen niitä nähnyt ensimmäisen kerran vasta tämän nykyisen muotivillityksen aikana. Wikipedian mukaan kyseinen reppu lanseerattiin vasta 1978, joten todennäköisesti ovat Suomeen tulleet vasta 1980-luvulla ja varmaan on hetki mennyt siihenkin, kun ovat ruvenneet saavuttamaan suosiotaan, joten satavarmasti ei 70-luvun lapset ole kerinneet kånkenia vaatimaan missäänpäin Suomea.

M56

Vierailija
430/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettiin Tiinan kanssa Kaisaa, jonka koululaukku oli rikki ja äitinsä oli pakottanut laittamaan repun. Siis RE-PUN! AHAHAH! Lasten reppu selässä koulussa kuudesluokkalainen, miten noloo!

Vierailija
431/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Jopo oli jokapojan pyörä myös 70-luvulla, eikä ollut merkki yhtään mistään varakkuuden suhteen. Tosin Jopon suosio keskittyi enempi 70-luvun alkupuolelle kun taas 70- luvun puolivälin tienoilla taas sen ohi ajoivan muut vastaavat pyörät, etenkin Nopsa. Muita vastaavia malleja olivat mm Poni, Start Family ja Fleur.

Kånkenista en osaa sanoa juuri mitään, kun en niistä mitään tiedä. Eivät siis ainakaan meilläpäin olleet milloinkaan suosiossa. Itse olen niitä nähnyt ensimmäisen kerran vasta tämän nykyisen muotivillityksen aikana. Wikipedian mukaan kyseinen reppu lanseerattiin vasta 1978, joten todennäköisesti ovat Suomeen tulleet vasta 1980-luvulla ja varmaan on hetki mennyt siihenkin, kun ovat ruvenneet saavuttamaan suosiotaan, joten satavarmasti ei 70-luvun lapset ole kerinneet kånkenia vaatimaan missäänpäin Suomea.

M56

Jopo oli ok 70-luvulla, vasta kasarilla siitä tuli nolo tai oikeastaan ei tullut, se vaan siirtyi pois ja vaihdepyöristä tuli hienointa mahdollista.

Reput olivat tosi noloja seiskytluvulla, ne oli vanhojen kalaan menevien pappojen tai pikkulasten laukkuja. Jotain jenkkikasseja saattoi olla ja putkikasseja alkoi myös näkyä vuosikymmenen loppupuolella. Muistan myös kummallisen "kapulakassin", jossa oli puiset kapulat kantokahvana. Oli myös virkattuja verkkokasseja, nahkapaloista tehtyjä laukkuja, mokkalaukkuja ja hapsulaukkuja.

Vierailija
432/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kokeilleet klover- vaseliinia huuliin? Halpakaupassa oli pieni keltainen rasia aika edullisesti. Kiiltää mahtavasti. Mulla on myös kahvin makuinen huulikiilto, kuluu niin nopeesti.

Vierailija
433/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kapulakassi ja puukengät aina jalassa

Vierailija
434/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi olisi parempi paikka lomailla Torremolinos vai Mallorca?

Kalajoen hiekkasärkät on vähintään yhtä hyvä lomapaikka, siellä on kansainvälinen meininki ku on norjalaisia ja välillä saksalaisiakin turisteja lomamökeissä.

Onko joku muukin muuten nähnyt joskus ulkomaalaisen? kerran näin vaskikellon parkkipaikalla bussin, jossa oli saksalaisia matkalla lappiin. Ja niitä norjalaisia siis olen nähnyt myös.

Vierailija
435/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielikysymys 70-luvulta kirjoitti:

Meneekä lapsi sekaisin siitä eikä sillä ole tulevaisuutta, jos toinen vanhemmista puhuu hänelle suomenruotsia ja toinen suomea?

kyllä menee! ei kukaan voi oppia montaa kieltä kerrallaan! menee lapsen pää ihan sekaisin. Ensin opettelevat suomen kielen, suomenruotsia voi sitten opetella kun ensin osaa kunnolla yhden kielen. Ei missään nimessä ennen kouluikää!

Vierailija
436/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän kouluissa konvia ? Meillä on toisinaan. Sinne ei pääse kuin oman koulun oppilaat. Viimeks me tanssittiin tyttöjen kanssa ringissä ja meidän  olkalaukut oli keskellä. Meidän luokan söpöin poika katteli mua muttei se tullu jutteleen. Toivottavasti ens kerralla tulis.  Mulla oli mikrosortsit ja maksiliivi ja valkoset nyörisaappaat. Pikkusen luomiväriäkin.

Valvoja opettaja meni kahville yhden valvoja äidin kanssa. Outoo...

Vierailija
437/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli ostanut Elannosta jonkun kiwin. (Miköhän sekin mahtaa olla?)

Ei me läpi! Mä löysin ekat kiwit STOCKAN HERKUSTA, kevät 82, ostin niitä ylioppilasjuhliin kakun päälle, saksalaislehdissä olin nähnyt reseptejä.

Ja ne oli iso jutun aihe ja uutta myös paljon nähneelle opettajalleni joka oli kutsuttu kahville: ”Oikein kiiiiiwejä! Onpas nämä mielenkiintoisen makuisia!”

KASARIN alkupuolella ne alkokin sit levitä vauhdilla.

Vierailija
438/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VW Kupla vai Fiat 127, kummassa paremmat ajo-ominaisuudet?

127 on parempi ajaa noin yleisesti.. mutta kuplassa on isompi maavara, kun on 15" pyörät, Fiiatissa on vaan 13". Kuplassa on huonompi suuntavakavuus, joten muista pitää kiinni ratista kun tulet metsätaipaleen jälkeen aukealle, etenkin puuskaisella tuulella.

Fiat 127 on lämpimämpi talvella, kuplassa saa yli 15 asteen pakkasella pysähtyä silloin tällöin raapimaan lasit kirkkaiksi sekä sisältä että ulkoa. Tämä on omakohtaisesti koettua, kuljin talvella naapurini kyydissä ja jouduimme käyttämään kaksi viikkoa kuplaa, kun Wardburg 353 oli kolarikorjauksessa.

Oletko ajatellut muita vaihtoehtoja? Neuvostoliittlainen Lada on ollut jo jonkin aikaa myynnissä ja mitä naapuriin on uskominen, niin on luja ja lämmin. Ilmeisesti paljon parempi kuin Moskvich, joka oli ensimmäinen autoni. Mossesta hajosi pakki, kun sudittelin sillä jäätyneellä soratiellä.

Entä oletko ajatellut ranskalaista Renault 4, 6 ja 12 ovat kaikki syntisen hyviä ajaa, lähestulkoon parasta mitä voi housut jalassa tehdä. Tietysti on myös Citroenit ja Peugeotit. Jos pikkuautoa katsot, niin rättäri 2CV6 on kuin viini, parenee vaan vanhetessaan.

Brittiautoja en tällä hetkellä voi suositella. Sekä Austinilla ja Morriksella on ollut paljon lakkoja ja muita ongelmia. Laatu on laskenut huimasti, sitten 60 luvun. Epäillään että on tehty tahallista sabotaasia esim. moottoreihin.. ts. "vähän asennushiekkaa mukaan". Työkaverilla oli Austin Allegro ja kyllä sen kanssa oli aina ongelmia, ei auttanut hieno kulmikas ratti, eikä erikoinen hydrolastic-jousitus, joka oli oikeastaan yksi ongelmien lähde. Se auto ei tainnut olla koskaan suorassa.

Entä Saab 96? Nyt kun Saabissa on kaksitahtikauden jälkee ollut jo tovin Fordilta peräisin oleva V4 moottori, niin luulisi se myös kotimaisena kiinostavan. Ok, myönnän että on kallis, vaikka siinä ei tuontiveroa olekaan, niin siihen lätkäistiin samansuuruinen valmistevero. Toista se on Ruotsissa, siellä ei kotimaisia autoja tälläisillä veroilla rasiteta ja se näkyy kyllä katukuvassa Volvojen ja Saabien määrässä.

Ruotsissa saa Toyotan tai Datsunin hinnalla Saabin tai Volvon, joten valinta ei ole kovin vaikea. Mutta kannattaa Katsoa myös mitä Japanilaisia autoja on tarjolla. Laadukkaiksi ja lujiksi niitä kehutaan, mutta ajoominaisuudet eivät ole kovin hyviä, eihän Japanin ruuhkaisilla kaduilla sellaisia tarvita. Velipojallakin on Mazda 1300 Marella, hyvin on toiminut.

Vierailija
439/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako autoa teidän kaupunginosassa on? Täällä on kolme.

Asutaanko samassa? 2 Ladaa ja 1 Wartburg?

Mun sukulaiset Suomessa on ihmeissaan kun meilla on kaksi autoa ja niin iso autotalli etta mahtuvat sinne vierekkain. Asun USAssa, sekin on ihmettelyn aihe.

Vierailija
440/1605 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime yönä satoi puoli metriä lunta, kuplavolkkarini ei lähde käyntiin, eikä aura-autoakaan näy.

Ei mitään hätää. Nyt menet keittämään itsellesi kahvit, ellet ole jo niin tehnyt. Siis keitä ne puuhellalla ja kun kahi on kiehunut ja puut hiilloksella, niin pistä ne hiilet alumiinikattilaan ja vie auton öljypohjan alle. hyvä on varmaan heittää myös viltti siihen konepellin päälle. Sitten sisään lukemaan päivän lehteä ja joskus tunnin, puolentoista päästä käyt vääntämässä  moottori käymään. Jätä käymään ja odottele rauhassa aura-autoa. Mehän eletään jo lähes valmiissa maailmassa, joten kiirehtiminen ja hätiköinti on turhaa.

p.s. Muista ottaa se kattila pois, kun saat moottorin käymään, muuten jää siskonmakkarasopat keittämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän