Osa-aikatyö ja työkkärin haastattelut
Kokemuksia osa-aikatyöläisiltä, jotka saavat soviteltua työttömyystukea päälle (jonka ehtona on kokopäivätyön haku ja työkkärin listoilla olo).
Kyselisin työkkärin haastatteluista. Mitä kysellään ja kuinka usein näitä haastatteluja osa-aikatyötä tekeville?
Itse olen ollu nyt jonkin aikaa osa-aikatyössä, joka jatkuu edelleen vielä pitkään ja nyt on työvoimatoimistosta tullut kutsu tapaamiseen.
Kommentit (35)
Siis 1800e saa tienata ja silti saa 100e soviteltua ???
Eihän toi voi olla totta!
Ajattelin/kuvittelin, että se raja menisi n. 800-1000e:ssa, mutta eiiihh... eihän toi nyt totta ole :D ?!
3 kk välein ne soittaa työkkäristä ja käskee jatkamaan samaan malliin, ei ne muuta vaadi. Ei ole edes tullut työtarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi tietää.
Teen keikka työtä ja saan soviteltua työmarkkinatukea. Tarkoitukseni on toki saada tunteja niin paljon että en sitä tarvitsisi, mutta tällä hetkellä tilanne tämä.
Tosin olisi typerää ottaa "koko pv pakko työ" vastaan( 9e päivä), kun nyt saan keikasta 30e tunti.
Onpas sinulla kova taksa!
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi tietää.
Teen keikka työtä ja saan soviteltua työmarkkinatukea. Tarkoitukseni on toki saada tunteja niin paljon että en sitä tarvitsisi, mutta tällä hetkellä tilanne tämä.
Tosin olisi typerää ottaa "koko pv pakko työ" vastaan( 9e päivä), kun nyt saan keikasta 30e tunti.
Pölö. Tuo 9e päivä on kuntouttavaa työtoimintaa, johon selkeästi et kuulu. Koska a) olet töissä, et siis pitkäaikaistyötön, etkä b) kuntoutuksen ja sosiaalitoimen avustuksen tarpeessa.
Toki riippuen varmaan hieman kuinka paljon tuota keikkaa on. Jos pari tuntia kerran vuodessa, niin toki olet pääsääntöisesti työtön, mutta jos nyt kuitenkin raavit kokoon vaikka 20h/vko niin tokkopa kukaan alkaa tarjoamaan mitään kuntouttavaa...
Teen osa-aikatyötä ja olen samalla työtön työnhakija että saan soviteltua työmarkkinatukea. Viime työkkärin soitosta on pari kuukautta. Kysyttiin kuulumisia, sanoin että jatkan nykyisessä työpaikassani osa-aikatyössä ja etsin välillä kokopäivätöitä (en kyllä sitä ole varsinaisesti tehnyt). Työkkärin virkailija ei ollut oikeen moksiskaan, sanoi vaan ettää '' ookei, uusitaan sun työnhaku että saat sitä soviteltua tukea, hyvää päivänjatkoa '' ja puhelu oli done noin neljässä minuutissa.
Työkkäri ei olu nyt yli puolen vuoden aikana mitä olen osa-aikatöissä ollut, minua härnännyt. Tuo yksi soitto työnhaun uusimiseksi, ja yksi vaivainen mainos johonkin rekrytapahtumaan (vain mainos, ei pakollinen), siinä kaikki.
Ehkä hiukan lempeämpään suhtautumiseen auttoi että olen useita vuosia ollut vain työharjoitteluissa ja kursseilla, niin osa-aikatyökin nähdään positiivisena askeleena.
päivärahan perusteena oleva palkka - bruttopalkka eli erotus maksetaan. Kyllä on totta että tuolla palkalla saa päivärahaa. Olen kohta 2 vuotta saanut sitä.
Minulle soitti osa-aikatyöstä keväällä ja nyt mol-sivulla ei lue mitään päivämäärää yhteydenotosta.Olen vain 01-luokiteltu työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin/kuvittelin, että se raja menisi n. 800-1000e:ssa, mutta eiiihh... eihän toi nyt totta ole :D ?!
Niin iso palkka kunnes loppuu se puolitettava korvaus sen 300 euron yläpuolella.
Minun kokemukseni on kolmen vuoden takaa, joten ei välttämättä enää täsmää nykypäivän työvoimamarkkinoihin. Silloin tein satunnaisesti keikkaa yhteen paikkaan hoitoalalla. Työkkäri lähetti kertaalleen osoituksen mennä työhaastatteluun, mutta kun soitin ja kerroin keikkatyöstäni, pyyhkivät he minut patistuslistalta pois. Että kun mulla kerran työtä oli, niin he tarjosivat sitä ensisijassa jollekulle, jolla ei ollut edes sitä keikkaa.
Pitää vain muistaa se, että tosiaan tukeen olet oikeutettu ainoastaan, jos haet kokopäivätyötä. Eli turhaa tyytyväisyyttä tilanteeseen ei kannata mainostaa, eikä varsinkaan suoraan sanoa, ettet hae kokopäivätyötä.
Työmarkkinatuella olevalle osa-aikatyötä tekevällekin voidaan muuten osoittaa kuntouttavaa työtoimintaa, koska kunta joutuu maksamaan sakkoja myös sovitellulla päivärahalla olevista, yli 500 päivää työmarkkinatukea saaneista. Eli jos kunnalla on aktiivinen ote noiden omien sakkomaksujen välttelyyn, niin kaikki työttömät laitetaan systemaattisesti kuntouttavaan. Mutta vasta kun tuo 500 päivää on tullut täyteen, ja jos on koko ajan tehnyt sitä osa-aikatyötä, niin siinä ajassa on kertynyt jo sen verran työkokemusta, että saattaisi löytyä kokoaikainenkin paikka ennen sitä.
Eivät ole haastatelleet vieläkään, eivät ole vaivautuneet edes soittamaan. Soviteltua työmarkkinatukea saan osapäivätyön oheen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vain muistaa se, että tosiaan tukeen olet oikeutettu ainoastaan, jos haet kokopäivätyötä. Eli turhaa tyytyväisyyttä tilanteeseen ei kannata mainostaa, eikä varsinkaan suoraan sanoa, ettet hae kokopäivätyötä.
Työmarkkinatuella olevalle osa-aikatyötä tekevällekin voidaan muuten osoittaa kuntouttavaa työtoimintaa, koska kunta joutuu maksamaan sakkoja myös sovitellulla päivärahalla olevista, yli 500 päivää työmarkkinatukea saaneista. Eli jos kunnalla on aktiivinen ote noiden omien sakkomaksujen välttelyyn, niin kaikki työttömät laitetaan systemaattisesti kuntouttavaan. Mutta vasta kun tuo 500 päivää on tullut täyteen, ja jos on koko ajan tehnyt sitä osa-aikatyötä, niin siinä ajassa on kertynyt jo sen verran työkokemusta, että saattaisi löytyä kokoaikainenkin paikka ennen sitä.
Ei siinä ehdi tulemaan 500 päivää täyteen, työssäoloehto kertyy koko ajan kun tekee osa-aikaista väh. 18h viikossa. Minulla nollautuu päivät aina välillä.
Ja vaikka ei jatkuvasti tulisikaan 18h/vko täyteen, niin riittää että kahden vuoden aikana on tullut se tietty määrä 18 tuntisia viikkoja.
Minä otin juuri toisen osa-aikatyön. Työkkäriin olen ilmoittanut aina sähköpostilla kun työnhaku meinaa umpeutua ja kerron että työt osa-aikatyöt jatkuu.
Ei ongelmaa vielä:/ Mutta jännittää jos joutuu haastatteluun