Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aivan sekopäinen keskustelu.
Miten se ilmastonmuutos pysäytetään kasvissyönnillä?
Ei mitenkään. Ne on nuo ilman saasteet mitkä sen aiheuttaa eikä se mitä kukin suuhunsa lappaa. Japani ja Kiina ovat niin saastuneita maita että ihmiset tarvii ulkona happinaamareita kun ei sitä saasteilmaa pysty hengittämään. Eikä sitä millään kasvissyönnillä lopeteta :D
Muilla mailla tilanne ei vielä ole yhtä paha. Ei ainakaan monissa muissa maissa vielä tarvita happinaamaria jos ulkona meinaa liikkua -.-Että aivan turhaa vauhkoomista mistään ekologisesta kasvissyönnistä kun ne ilmastonmuutosongelmat ovat ihan muualla kun lihansyönnissä....
kasvihuonekaasuista yli puolet syntyy lihantuotannon ja maitotalouden tuloksena. lisäksi metsiä hakataan jatkuvasti uuden laidunmaan alta pois. tässå suhteessa emme voi syyttää kiinaa/intiaa, vain ihan omaa läskimahaamme.
En usko tuollaista väitettä kasvihuonekaasuista sekuntiakaan, ennen kuin näen virallisia tieteellisiä dokumentteja älykkäimpien tiedemiesten julkaisuina. Maailmassa on satoja tuhansia tehtaanpiippuja ja kymmenet tuhannet laivat seilaavat merellä fossiilisilla polttoaineilla. Miljoonat autot ja rekat kaasuttavat ilmaa jatkuvasti ympäri maailmaa. Heti kun nämä asiat laitetaan kuntoon, niin puhutaan sitten siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Voi jumalauta miten aivopestyä porukka on joka puolella. Niille kun annetaan vielä aseet ja esitetään valheita ja väitteitä toisista kulttuureista niin se on kolmas maailmansota päällä alle päivässä.
Niin että ihan älykkäimpien tiedemiesten julkaisuna, tavalliset tutkimukset ja raportit eivät merkitse mitään... =D Sitten varmaan näillä artikkeleilla ja lähteillä ei ole mitään painoarvoa:
Robert Goodland ja Jeff Anhang ovat tutkimuksessaan "Livestock and Climate Change" (2009) todenneet, että eläintuotannon osuus kasvihuonepäästöistä on jopa 51 %.
Maatalousmaasta vähintään 70 prosenttia käytetään lihan ja muun eläinperäisen ruoan tuotantoon. Eläinperäisillä tuotteilla on suuri hiilijalanjälki eli niiden tuotannosta aiheutuu paljon ilmastoa rasittavia kasvihuonekaasuja. Kaiken ruoantuotannon ilmastovaikutuksista valtaosa syntyy alkutuotannosta, eli rehun tuotannosta pelloilla ja eläinten kasvatuksesta. Ruoantuotannon ympäristövaikutukset eivät rajoitu ilmastoon tai vesivaroihin. Suurimpia luonnon monimuotoisuuden uhkia on luonnon elinympäristöjen häviäminen, joka johtuu usein maataloudesta. Lisääntynyt lihan kulutus vaikuttaa siihen, miten maata käytetään: esimerkiksi Amazonin sademetsässä lihakarjan laidunmaiden ja rehun viljelymaan leviäminen ovat merkittäviä syitä metsien häviämiseen. (lähde: WWF)
Ympäristöministeriön vuonna 2011 julkaisema ConsEnv-hankkeen loppuraportti Aterioiden ja asumisen valinnat kulutuksen ja ympäristövaikutusten ytimessä toteaa kuluttajan tekevän suurimman ruokaan liittyvän ympäristöpäätöksen valitsemalla, kuinka paljon eläinperäisiä tuotteita hän lautaselleen ottaa. Raportin mukaan kolmannes kulutuksen ilmastovaikutuksista ja puolet ravinnepäästöistä syntyy elintarvikeketjusta. Sekaruoasta kasvipohjaiseen ruokavalioon siirtymällä kuluttaja voisi vähentää ilmastovaikutuksista 21 prosenttiyksikköä.
Lihantuotannon arvioidaan tuottavan yhtä paljon kasvihuonepäästöjä kuin kaikkien maailman liikennevälineiden yhteensä. (Changing Climate, Changing Diets: Pathways to Lower Meat Consumption, 2015)
Lihankulutuksen vähentämisellä on ratkaiseva merkitys monissa elintärkeissä kysymyksissä. Lihantuotanto kytkeytyy moniin ongelmiin: vesien rehevöitymiseen, makean veden pulaan, maailman nälkäongelmaan, antibioottiresistenssiin, uusiin influenssaepidemioihin sekä luonnon monimuotoisuuden häviämiseen ja lajien sukupuuttoihin. (Meat, milk and climate, 2016)
Mutta aivopestyjähän nää tutkijat varmaan vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken tv:ssä laitettiin ruokaan vegaanista juustoa. Mitä helkkaria on vegaaninen juusto?
Se on "juuston kaltainen valmiste" Tosi herkullisen kuuloista, eikö?
Tehdään usein pähkinöistä, on hyvää!
Juustoa ei kylläkään tehdä pähkinöistä.
Niin mutta vegaanista juuston kaltaista kasvirasvavalmistetta tehdään. Sitä kutsutaan puhekielessä juustoksi. Esimerkiksi ei niissä paketeissa lue, että kyseessä olisi juustoa.
Miksi sitä pitää kutsua juustoksi, kun se ei sitä ole?
Voisitko nyt vaan jo antaa asian olla. Tämä on yritetty sinulle jo täällä useammankin henkilön toimesta selittää. Ongelma on varmasti elämässäsi sen verran pieni, että tuskin maksaa vaivaa näin pahasti tähän jumiutua. Jos et itse vegaanista juustoa syö, ei asia kosketa sinua millään tavalla.
Et sitten osannut vastata kysymykseen. Ja teit sen minun ongelmaksi, voi yhden kerran, olette hauskoja.
Mun mielestä taas paras juttu aikoihin, usko ihmisiin ei ole täysin mennyt!!! Toivottavasti "trendi" jatkuu vielä pitkään, eläimien tehotuotanto vähenee ja maapallokin lopulta kiittää...Terkut joogasalilta yhdeltä semi/wannebe-vegaanilta tänne AV:lle :)
Jokainen syökööt mitä parhaaksi näkee.
Oma kokemus: olin kasvissyöjä parin vuoden ajan enkä ilmeisesti osannut syödä riittävän monipuolisesti. Hiuksia alkoi irtoamaan, suupielet olivat rikki ja sain anemian. Olin aina väsynyt ja niveliä kolotti.
Syön nykyään mielelläni esimerkiksi riistaruokia ja kalaa (ei pullalohta). Naudanlihaa ja kananmunia ostetaan suoraan tilalta aina kun voidaan. Torilta haetaan vihanneksia ja juureksia. Eineksiä meillä kuluu tosi vähän samoin kuin sianlihaa.
Maitoa olen juonut viimeksi 15 -vuotiaana. Siinä iässä ilmenivät nimittäin laktoosiintoleranssin ekat oireet eikä kukaan ollut unta nähnyt hylatuotteista tms.
Saastuttavinta elämänmenossani on mielestäni ajaa autolla sinne suoramyyntitilalle. Matkaa on senverran, että en jaksa fillaroida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aivan sekopäinen keskustelu.
Miten se ilmastonmuutos pysäytetään kasvissyönnillä?
Ei mitenkään. Ne on nuo ilman saasteet mitkä sen aiheuttaa eikä se mitä kukin suuhunsa lappaa. Japani ja Kiina ovat niin saastuneita maita että ihmiset tarvii ulkona happinaamareita kun ei sitä saasteilmaa pysty hengittämään. Eikä sitä millään kasvissyönnillä lopeteta :D
Muilla mailla tilanne ei vielä ole yhtä paha. Ei ainakaan monissa muissa maissa vielä tarvita happinaamaria jos ulkona meinaa liikkua -.-Että aivan turhaa vauhkoomista mistään ekologisesta kasvissyönnistä kun ne ilmastonmuutosongelmat ovat ihan muualla kun lihansyönnissä....
kasvihuonekaasuista yli puolet syntyy lihantuotannon ja maitotalouden tuloksena. lisäksi metsiä hakataan jatkuvasti uuden laidunmaan alta pois. tässå suhteessa emme voi syyttää kiinaa/intiaa, vain ihan omaa läskimahaamme.
En usko tuollaista väitettä kasvihuonekaasuista sekuntiakaan, ennen kuin näen virallisia tieteellisiä dokumentteja älykkäimpien tiedemiesten julkaisuina. Maailmassa on satoja tuhansia tehtaanpiippuja ja kymmenet tuhannet laivat seilaavat merellä fossiilisilla polttoaineilla. Miljoonat autot ja rekat kaasuttavat ilmaa jatkuvasti ympäri maailmaa. Heti kun nämä asiat laitetaan kuntoon, niin puhutaan sitten siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Voi jumalauta miten aivopestyä porukka on joka puolella. Niille kun annetaan vielä aseet ja esitetään valheita ja väitteitä toisista kulttuureista niin se on kolmas maailmansota päällä alle päivässä.
Niin että ihan älykkäimpien tiedemiesten julkaisuna, tavalliset tutkimukset ja raportit eivät merkitse mitään... =D Sitten varmaan näillä artikkeleilla ja lähteillä ei ole mitään painoarvoa:
Robert Goodland ja Jeff Anhang ovat tutkimuksessaan "Livestock and Climate Change" (2009) todenneet, että eläintuotannon osuus kasvihuonepäästöistä on jopa 51 %.
Maatalousmaasta vähintään 70 prosenttia käytetään lihan ja muun eläinperäisen ruoan tuotantoon. Eläinperäisillä tuotteilla on suuri hiilijalanjälki eli niiden tuotannosta aiheutuu paljon ilmastoa rasittavia kasvihuonekaasuja. Kaiken ruoantuotannon ilmastovaikutuksista valtaosa syntyy alkutuotannosta, eli rehun tuotannosta pelloilla ja eläinten kasvatuksesta. Ruoantuotannon ympäristövaikutukset eivät rajoitu ilmastoon tai vesivaroihin. Suurimpia luonnon monimuotoisuuden uhkia on luonnon elinympäristöjen häviäminen, joka johtuu usein maataloudesta. Lisääntynyt lihan kulutus vaikuttaa siihen, miten maata käytetään: esimerkiksi Amazonin sademetsässä lihakarjan laidunmaiden ja rehun viljelymaan leviäminen ovat merkittäviä syitä metsien häviämiseen. (lähde: WWF)
Ympäristöministeriön vuonna 2011 julkaisema ConsEnv-hankkeen loppuraportti Aterioiden ja asumisen valinnat kulutuksen ja ympäristövaikutusten ytimessä toteaa kuluttajan tekevän suurimman ruokaan liittyvän ympäristöpäätöksen valitsemalla, kuinka paljon eläinperäisiä tuotteita hän lautaselleen ottaa. Raportin mukaan kolmannes kulutuksen ilmastovaikutuksista ja puolet ravinnepäästöistä syntyy elintarvikeketjusta. Sekaruoasta kasvipohjaiseen ruokavalioon siirtymällä kuluttaja voisi vähentää ilmastovaikutuksista 21 prosenttiyksikköä.
Lihantuotannon arvioidaan tuottavan yhtä paljon kasvihuonepäästöjä kuin kaikkien maailman liikennevälineiden yhteensä. (Changing Climate, Changing Diets: Pathways to Lower Meat Consumption, 2015)
Lihankulutuksen vähentämisellä on ratkaiseva merkitys monissa elintärkeissä kysymyksissä. Lihantuotanto kytkeytyy moniin ongelmiin: vesien rehevöitymiseen, makean veden pulaan, maailman nälkäongelmaan, antibioottiresistenssiin, uusiin influenssaepidemioihin sekä luonnon monimuotoisuuden häviämiseen ja lajien sukupuuttoihin. (Meat, milk and climate, 2016)
Mutta aivopestyjähän nää tutkijat varmaan vaan on.
"Lihantuotannon arvioidaan tuottavan yhtä paljon kasvihuonepäästöjä kuin kaikkien maailman liikennevälineiden yhteensä. (Changing Climate, Changing Diets: Pathways to Lower Meat Consumption, 2015)"
Minä en usko näitä lukuja. En ikinä.
TEOLLISESTIHAN ne vegesapuskat sun muut trendiruuat valmistetaan TEHTAISSA myöskin.
Tuota mikä niistä tekee ekologista tai niiden valmistuksesta?
Vierailija kirjoitti:
TEOLLISESTIHAN ne vegesapuskat sun muut trendiruuat valmistetaan TEHTAISSA myöskin.
Tuota mikä niistä tekee ekologista tai niiden valmistuksesta?
Lisään vielä että mahdollisesti samalla linjalla pyörivät missä on aiemmin lihaa käsitelty
Miten sinulta ap on pois se, että vegaaneille ja vegetaristeille on nykyään tarjolla paljon vaihtoehtoja? Lihatuotteita on pitkään ollut jos jonkinlaisina versioina. On vain mukavaa, ettei tarvitse tyytyä porkkanan puremiseen, eikös.
terv. vegararistina 22 vuotta, ei trendin vuoksi.
Et vissiin ole tajunnut, että lihansyänti on tulossa tiensä päähän. Ei siksi, että ihmiset olisivat eettisiä ja säälisivät eläimiä, vaan siksi että meitä on liikaa ja ruuan tuotantoon tarvittavat energia ts. öljy alkaapi loppumaan.
Pakkohan ihmisille on jotain märehdittävää keksiä, kun lihantuotanto käy mahdottomaksi. Odota vaan, joku päivä viellä aloitamme päivämme puristetuilla ravintopelleteillä. Silloin tulee ikävä nyhtökauraa ja kauramaitoa.
Phuoh kirjoitti:
Et vissiin ole tajunnut, että lihansyänti on tulossa tiensä päähän. Ei siksi, että ihmiset olisivat eettisiä ja säälisivät eläimiä, vaan siksi että meitä on liikaa ja ruuan tuotantoon tarvittavat energia ts. öljy alkaapi loppumaan.
Pakkohan ihmisille on jotain märehdittävää keksiä, kun lihantuotanto käy mahdottomaksi. Odota vaan, joku päivä viellä aloitamme päivämme puristetuilla ravintopelleteillä. Silloin tulee ikävä nyhtökauraa ja kauramaitoa.
Sitten vaan metsästyskorttia suorittamaan, lupia hommailemaan jne. ja ei muuta kun metsään lihan hakuun. Kyllä näitä elikoita riittää linnuista hirviin ruokapöytään saakka. Sitten harjoittelee teurastuksen salat ja lihojen riiputuksen jne.
Konstit ovat monet
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä halua syödä mitään lihankaltaista vegaanivalmistetta tai vegaanista juustoa. Enkä mitään muutakaan teollista ja monimutkaista. Mä syön lihaa, mutta olen vähentänyt sen kulutusta syömällä osan viikosta kasvisruokaa. En kuitenkaan vegaanista, sillä käytän voita, kermaa ja juustoakin joskus. Kyllä mua ahdistaa teuraseläinten huonot olot, en halua edes ajatellakaan sitä. Omaa elämää helpottaa vaan lihan syöminen sen verran että sitä edelleen syön. Olen kyllä siinä mielessä itsekäs ja julma, sen myönnän aivan täysin. Sitten kun onnellisten lehmien lihaa tai metsistä metsästettyä hirvenlihaa saa helposti ja kohtuuhinnalla, siirryn käyttämään kokonaan niitä. Valitettavasti ruoka on ihan hiton kallista jo nyt, ei ole varaa alkaa ostamaan kiskurihinnoilla oikeasti eettisesti tuotettua lihaa. Vaikka haluaisin.
Itse olen lopettanut lihan syönnin kokonaan, juuri samoista syistä. Teuraseläinten elämä on kurjaa, varsinkin broilereiden ja possujen. Kananmunia ostan vain pihakanalan munina, mutta sittenkin tiedän, että kanat elävät vain murto-osan elämästään näissä tuotantokanaloissa. Jos lihan tuotanto olisi edes jossakin mittakaavassa inhimillistä, en sitä ehkä näin täysin boikotoisi, mutta ei kyllä enää lihaa eses tee mieli. Ja kyllä se verta tihkuva möykky tuo mieleen sen, että siinä kellottaa jonkun eläimen lihas. Ruokahalu menee. Lihaa voisi syödä vain, jos ei ajattele mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä halua syödä mitään lihankaltaista vegaanivalmistetta tai vegaanista juustoa. Enkä mitään muutakaan teollista ja monimutkaista. Mä syön lihaa, mutta olen vähentänyt sen kulutusta syömällä osan viikosta kasvisruokaa. En kuitenkaan vegaanista, sillä käytän voita, kermaa ja juustoakin joskus. Kyllä mua ahdistaa teuraseläinten huonot olot, en halua edes ajatellakaan sitä. Omaa elämää helpottaa vaan lihan syöminen sen verran että sitä edelleen syön. Olen kyllä siinä mielessä itsekäs ja julma, sen myönnän aivan täysin. Sitten kun onnellisten lehmien lihaa tai metsistä metsästettyä hirvenlihaa saa helposti ja kohtuuhinnalla, siirryn käyttämään kokonaan niitä. Valitettavasti ruoka on ihan hiton kallista jo nyt, ei ole varaa alkaa ostamaan kiskurihinnoilla oikeasti eettisesti tuotettua lihaa. Vaikka haluaisin.
Itse olen lopettanut lihan syönnin kokonaan, juuri samoista syistä. Teuraseläinten elämä on kurjaa, varsinkin broilereiden ja possujen. Kananmunia ostan vain pihakanalan munina, mutta sittenkin tiedän, että kanat elävät vain murto-osan elämästään näissä tuotantokanaloissa. Jos lihan tuotanto olisi edes jossakin mittakaavassa inhimillistä, en sitä ehkä näin täysin boikotoisi, mutta ei kyllä enää lihaa eses tee mieli. Ja kyllä se verta tihkuva möykky tuo mieleen sen, että siinä kellottaa jonkun eläimen lihas. Ruokahalu menee. Lihaa voisi syödä vain, jos ei ajattele mitä se on.
Oletko käynyt sikalassa tai kanalassa? Tai edes navetassa ylipäätänsä?
Teurastamossa?
Taidat olla niitä jotka jenkkilän youtubepaskaa katsovat ja uskovat Suomessakin olevan samanlaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ruokalassa oli lihapullien seassa sipulia. Tähän näemmä tultiin, että vegaanit pilaa meidän lihansyöjienkin ruuat.
Ja suurin osa laitoskeittiöistä korvaa osan jauhelihasta soijalla. Eikä sekaanit oo huomanneet mitään.
Nyt löytyi sitten syy, miksi mahani on usein kipeä kodin ulkopuolella syötyäni. Sairastan ärtyvän suolen oireyhtymää ja en voi syödä mm. palkokasveja, lihaa kyllä voin. Olen ihmetellyt, miksi vatsaani sattuu, vaikka en ole syönyt tietääkseni mitään oireita aiheuttavaa.
Ihan sama mitä kaupat pursuavat, mutta ihminen on sekasyöjä. Jotkut tappavat koiransakin vegeravinnolla. Pitääkö kaikki väkisin muuttaa vegeksi vastoin luontoa. Ihminen ei ole kasvissyöjä, koira ei ole kasvissyöjä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta vegaanisista ruuista. Ei niihin ole pakko koskea, jos ei tahdo. Itse olen sekasyöjä, mutta tykkään välillä pitää vegepäiviä, jolloin teen täysin vegaanista ruokaa. Tuo mukavaa vaihtelua.
Ps. Parhaat suklaamuffinsit mitä oon ikinä tehnyt ja syönyt on olleet vegaanisia. Think about it.
Reseptiä? :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt sikalassa tai kanalassa? Tai edes navetassa ylipäätänsä?
Teurastamossa?Taidat olla niitä jotka jenkkilän youtubepaskaa katsovat ja uskovat Suomessakin olevan samanlaista
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuuden ja kasvissyönnin vastustaminen on vähän kuin vanhaan aikaan vähemmistöjen oikeuksien vastustaminen tai uuden teknologian vastustaminen. Joskus muinoin vastustettiin jopa sähköä, koska se oli uutta ja pelottavaa. Mutta siitä huolimatta kaikki nekin vaan löi läpi. Muutaman kymmenen vuoden kuluttua tää epämääräinen kasvisruuan mollaaminenkin tuntuu kaikista ihan absurdilta.
Vaikka olenkin itse hyvinkin kaukana vegaaniudesta, niin ymmärrän, että jotkut haluavat vähentää lihansyöntiä, kun onhan esim. lehmien kasvatus maailman suurin kasvihuonekaasujen lähde (paljon pahempi kuin esim. liikenne). Mutta en ymmärrä absolutismia tuon suhteen, jos nyt jossain (jonkun muun tekemässä) ruoassa sattuu vahingossa oleen esim. maitoa, niin miksi siitä pitää tehdä numero eikä sitä voi syödä. Äärimmäinen fanatismi ei koskaan ole hyväksi, oli se sitten vegaanius, uskonto, politiikka tai joku muu... Esim. tuota taannoista uutista siitä, että "1 vuotiaalle ei anneta päivähoidossa ruokaa" en tajua lainkaan. Normaalista ruoasta ei tuon ikäiselle ole ainakaan haittaa, ja se ei itse vielä osaa tehdä eettisiä valintojakaan, niin aivan turhaa hössötystä tuo.
Vierailija kirjoitti:
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Eihän vegaanivaihtoehdon löytyminen sulje noita mainittuja pois. Eihän se edes olis vaihtoehtoinen siinä tapauksessa.
Sanoisin että kasvis ja vegaanivaihtoehdot ovat ihmisen terveyden, ympäristön ja luonnon kuormittumisen kannlta, sekä tietenkin eläinte, erittäin hyvä ja arvostettava vaihtoehto. Itse lopetin lihan syönnin jo ala-asteella, olen nykyisin lukiossa.
Ennen pidin ruokavalioita jokaisen omana valintana, mutta kun tajuaa faktat niin tietää varmaan että se on oikeastaan todella raakaa ja radikaalia, lisäksi täysin turhaa. Väittäisin, että ihminen pärjää täysin hyvin ilman lihaa, niin miksi ihmeessä sitten sitä syödään ja pilataan yhtä arvokkaiden elämien mahdollisuus?
Jos joku nyt ei satu perusteluja edellämainittuihin tietämään niin sivistäköön itseään.
Ja tottakai markkinat löytävät siitä hyötynsä ihan niinkuin muistakin ilmiöistä, mutta tämä on mielestäni ainakin hyvällä pohjalla.
Lisättäköön, että esimerkiksi yhdysvalloissa diabeettesliitot suosittelee punaista lihaa vain siksi että heille maksetaan siitä, vaikka useat tutkimukset ajan saatossa on tuoneet esille yhteyksiä siitä että lihan syönti altistaa juuri mm. diabeettekselle. Että sellaista se markkina on, mutta omaa päätä ja vähäistäkin järkeä voi aina käyttää.
Eikä minulla ole mitään ongelmaa sinun mielipiteesi kanssa. Arvostan suuresti, että vältät tehotuotettua lihaa. Näen asian metsästetyn/kalastetun lihan suhteen eri tavalla, mutta ymmärrän ja hyväksyn että valtaosa ihmisistä ei ajattele minun kanssani samoin. Toisin sanoen, kun asiasta keskustellaan kunnioittavasti ja edes pyrkien ymmärtämään toisenkin kantaa, keskustelu voi säilyttää tasonsa. Jos mennään kuitenkin ihan naurettavaan itsepintaiseen jankuttamiseen ja faktojen kieltämiseen niin kyllä joskus kiivastunkin.