Mitä vit? Keppihevostelu..
Leikkimisen ymmärrän tietyssä iässä. Mutta että tämä. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/13/kepparit-kunniaan-hobbyhorse-r…
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli ohjelma noista. Ihan liikuntaa. Ravaavat, laukkaavat yms.
En tiedä ohjelman nimeä, kun vahingossa sitä katoin. Oli jotain nuoria, joita kiustaan yms.Eikö olisi helpompi harrastaa sitä liikuntaa siten, ettei tarvitse pitää ylimääräistä keppiä jalkovälissä?
Varmasti. Juokseminenkin on helpompaa kun ei tarvitse samalla potkia palloa, luisteleminen on helpompaa kun ei tarvitse saalistaa kepillä pientä kumilätkää jne.
Ei voi verrata noin...
Keppihevosessa on kysymys lapsen mielikuvituksella luodusta mielikuvasta oikeasta hevosesta ja ratsastamisesta. Toisinsanoen leikkimisestä.
Jalkapallossa tai jääkiekossa on taas kysymys tavoitteellisesta toiminnasta, jossa on fokuksena saada yhteistyöllä peliväline maaliin. Toiminta on tarkoituksenmukaista.
Kysymys on urheilusta.Jos keppihevosen tilalla jalkojen välissä olisi jotakin järkevää ja tarkoituksenmukaista, voitaisiin puhua muusta kuin leikkimisestä.
Tarkoittamatta mitään kaksimielistä...
M40
No mitäs sielä pitäisi sitten olla ?
Harley& Davidson- merkkinen moottoripyöräkö tuottamassa pakokaasua ja melusaastetta kaupunkiteillä ja muuten melko rauhallisilla kaduilla ?
Sittenkö olisi vähemmän haittaa muiden harrastuksesta sinulla ?
No silloin siinä toiminnassa olisi jotakin järkeä.
Jos tuo Harley-Davidson olisi muovinen potkumopo ilman pyöriä, kyse olisi taas tähän verrannollisesta toiminnasta.Ei tyttöjen "harrastus" ketään haittaa, vaan tässä oli kysymys toiminnan järkevyydestä.
M40
No mitä järkeä on sitten jossain, jonkun joukkueiden välisissä 'soft-ball' tms värikuula-ammunnoissa keskenään toisiaan vastaan leikkipyssyillä jossain metsikössä on ?
Turhaan noiden tyttöjen täysin rauhanomaisia harrasteita ja heidän yhdessäoloaan sen merkeissä noilla lainausmerkeilläsi sen ympärillä vähättelet.
Anna sinä vaan heidän määrittää se ja omat harrastustarpeensa itse.
Tuo on harrastus, joka aloitetaan usein hyvin nuorena ja sitä kautta muodostuu vahva yhteisö ja kaveripiiri. Varmastikin siinä on syy, miksi monet pysyvät jopa täysi-ikäisinä toiminnassa mukana, kuten monissa muissakin harrastuksissa. Siinä sivussa se näyttää olevan melko tiukkaakin harjoittelua ja sääntöjen tuntemista vaativa liikuntalaji, jossa kisaavat keskenään, ja varmasti kerran hyväksi tultuaan jatkaa mieluusti kilpailemista. Lisäksi tuossa yhdistyy vielä mm. Keräily ja käsityöt, kun keppihevosia tehdään, ostellaan ja vaihdellaan aktiivisesti.
Näin harrastuksen ulkopuolisen aikuisen naisen silmin touhu näyttää ensin hämmentävältä, mutta lopulta on aika helppoa ymmärtää, miksi osa harrastajista jaksaa aikuisiälläkin olla mukana touhussa. Lisäksi ainakin dokkarin perusteella monet harrastajat ovat joutuneet käymään läpi melkoista kiusaamista, mikä on ensinnäkin perseestä ja toiseksi varmasti yhdistää lajin harrastajia entisestään.
Olen nähnyt tuon dokumentin joskus aikaisemmin ja vähän samat fiilikset kuin setämiehllä. Aluksi olin ihan wtf mutta kyllähän dokumentista kävi ilmi, että tosissaan treenataan ja ollaan harrastuksesta ylpeitä. Noilta tytöiltä vaaditaan munaa, että heillä on pokkaa harrastaa tuollaista mille monet naureskelevat. Uskokaa huviksenne, että noiden silmille ei työelämässä hypitä, kun ovat jo nuorina oppineet vahvoiksi ja pitämään puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ohjelman nimeä, kun vahingossa sitä katoin. Oli jotain nuoria, joita kiustaan yms.Eikö olisi helpompi harrastaa sitä liikuntaa siten, ettei tarvitse pitää ylimääräistä keppiä jalkovälissä?
Varmasti. Juokseminenkin on helpompaa kun ei tarvitse samalla potkia palloa, luisteleminen on helpompaa kun ei tarvitse saalistaa kepillä pientä kumilätkää jne.
Ei voi verrata noin...
Keppihevosessa on kysymys lapsen mielikuvituksella luodusta mielikuvasta oikeasta hevosesta ja ratsastamisesta. Toisinsanoen leikkimisestä.
Jalkapallossa tai jääkiekossa on taas kysymys tavoitteellisesta toiminnasta, jossa on fokuksena saada yhteistyöllä peliväline maaliin. Toiminta on tarkoituksenmukaista.
Kysymys on urheilusta.Jos keppihevosen tilalla jalkojen välissä olisi jotakin järkevää ja tarkoituksenmukaista, voitaisiin puhua muusta kuin leikkimisestä.
M40
Harley& Davidson- merkkinen moottoripyöräkö tuottamassa pakokaasua ja melusaastetta kaupunkiteillä ja muuten melko rauhallisilla kaduilla ?
Jos tuo Harley-Davidson olisi muovinen potkumopo ilman pyöriä, kyse olisi taas tähän verrannollisesta toiminnasta.Ei tyttöjen "harrastus" ketään haittaa, vaan tässä oli kysymys toiminnan järkevyydestä.
M40
No mitä järkeä on sitten jossain, jonkun joukkueiden välisissä 'soft-ball' tms värikuula-ammunnoissa keskenään toisiaan vastaan leikkipyssyillä jossain metsikössä on ?
Turhaan noiden tyttöjen täysin rauhanomaisia harrasteita ja heidän yhdessäoloaan sen merkeissä noilla lainausmerkeilläsi sen ympärillä vähättelet.
Värikuulilla toisten ampuminen on konkreettista toimintaa sellaisenaan. Siinä on kaikki tarvittavat elementit mukana, eikä mitään kuvitteellista elementtiä tarvita.
Tähän voisi taas vetää sopivamman vertailukohteen armeijasta, jossa ammutaan toisia metsässä huutamalla "laukaus" "sarja" jne. Menisi siis sellaisenaan leikin puolelle, ellei kyse olisi koulutuksesta.
M40
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Olis varmaan ihan vitun rasittavaa seurustella noin lapsellisen ihmisen kanssa. Voinko mä sitten alkaa päristelemään pikkuautoilla olohuoneen matolla joka ilta?
M40
Jos sisäinen lapsesi kutsuu päristelemään niin mikä jottei! Vruuuuuuummm.....🚙
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Olis varmaan ihan vitun rasittavaa seurustella noin lapsellisen ihmisen kanssa. Voinko mä sitten alkaa päristelemään pikkuautoilla olohuoneen matolla joka ilta?
M40
Niinpä, tuossa vieressä puoliso 50 v pelaa pleikalla autopeliä. Mä oon koittanut saada sen vaihtamaan aikuisempiin harrastuksiin.
Saa toki harrastaa ihan mitä itse haluaa mutta turha ihmetellä miksi keppihevostelijoita sitten myös kiusataan, jos harrastuksen tuovat jossain ilmi.
Minusta keppihevosten ja keppikettujen/sorsien/leijonien metsästys olisi hyvä seuraava villitys. Sen sijaan että ammutaan oikeita eläimiä. Niihin voi laittaa vaikka punaisen mustepatruunan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta keppihevosten ja keppikettujen/sorsien/leijonien metsästys olisi hyvä seuraava villitys. Sen sijaan että ammutaan oikeita eläimiä. Niihin voi laittaa vaikka punaisen mustepatruunan.
(ja olen siis tosissani. Keppihevostelua voisin harrastaa itsekin, metsästystä en. Mikä sellainenkin harrastus on jossa tapetaan muita eläimiä muuksi kuin ruoaksi).
Aivan yhtä aivotonta kuin lenkkeily keppi suussa ja tekohäntä takapuolessa. Sitten maaliviivalla läähätetään ja annetaan tassua voitonmerkkinä. Vuh vuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi verrata noin...
M40
M40
Värikuulilla toisten ampuminen on konkreettista toimintaa sellaisenaan. Siinä on kaikki tarvittavat elementit mukana, eikä mitään kuvitteellista elementtiä tarvita.
Tähän voisi taas vetää sopivamman vertailukohteen armeijasta, jossa ammutaan toisia metsässä huutamalla "laukaus" "sarja" jne. Menisi siis sellaisenaan leikin puolelle, ellei kyse olisi koulutuksesta.
M40
Onhan keppihevostelukin konkreettista toimintaa, jossa on kaikki tarvittavat elementit mukana. On keppihevoset, kentät, radat, esteet, tietyt liikkeet mitkä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Niinpä, tuossa vieressä puoliso 50 v pelaa pleikalla autopeliä. Mä oon koittanut saada sen vaihtamaan aikuisempiin harrastuksiin.
"The difference between men and boys,is the price of their toys"
Vierailija kirjoitti:
Voisi hankkia polkuauton ja alkaa liikkumaan sillä suulla päristellen.
No päristelystä en tiedä mutta olen vähän haaveillut polkuautosta kun ei sellaista itsellä ollut pienenä... Pääseeköhän jossain yli-ikäiset vielä ajamaan vai onko kaikkialla joku ikäraja
Katson juuri Idolsia ja yksi niistä keppihevostelijoista on mukana ohjelmassa. Ja juuri näytettiin häntä loikkimassa niillä ennen esitystään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähättelemistä ja ilkeilemistä tuossa on? Kaikilla ei ole varaa ratsastukseen, joten on hyvä, että he pääsevät keppihevostelemaan. Muistan itsekin, kuinka ajoin polkupyörällä metsäpolkuja ja kuvittelin olevani maastossa ratsastamassa. Kävimme kaverin kanssa muutaman kerran vuodessa kaupungin toisella puolella olevilla talleilla seuraamassa, kuinka onnekkaammat ikätoverimme ratsastivat. Muuhun ei ollut varaa.
Siis ei ollut varaa lenkkeilyyn? Sehän on sitä paitsi paljon parempaa liikuntaa, kuin juokseminen keppiä jalkovälissä roikottaen. Kädet ja muu kroppa saa liikkua vapaasti.
En kirjoittanut lenkkeilystä, vaan ratsastuksesta. Juoksu- ja hiihtokilpailuihin treenasin erikseen.
Offroad-autoilu se vasta fiksua on! Mennään autolla lenkille:
https://www.nelivetoa.fi/wp-content/uploads/2015/10/laukaanoffi1-appari…
En minäkään voinut ratsastaa, vaikka olisin halunnut. Oli ihan liian kallista. Siksi keskityinkin harrastuksiin, joihin perheelläni oli varaa. En hinkuttanut pitkin ratoja keppi haarovälissä...
En minäkään voinut ratsastaa, vaikka olisin halunnut. Oli ihan liian kallista. Siksi keskityinkin harrastuksiin, joihin perheelläni oli varaa. En hinkuttanut pitkin ratoja keppi haarovälissä...
Lainaus ei onnistunut, joten tässä kommenttini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi hankkia polkuauton ja alkaa liikkumaan sillä suulla päristellen.
No päristelystä en tiedä mutta olen vähän haaveillut polkuautosta kun ei sellaista itsellä ollut pienenä... Pääseeköhän jossain yli-ikäiset vielä ajamaan vai onko kaikkialla joku ikäraja
Ei tietenkään ole. Kaikkien aikuisten pitää hinkuttaa keppihevosta jalkojen välissä.
He tekevät hevoset itse?
Sittenhän me polkuautoilijatkin voimme valmistaa itse ajoneuvomme.
T: Minäkin haaveilin polkuautosta pienenä
Ymmärrän täysin! Olisin itsekin varmasti ollut mukana moisessa harrastuksessa, mikäli sitä nuoruudessani olisi ollut. Pääsin kyllä ratsastustunnille oikealla hevosella kerran viikossa ja harjailin sitten kotona keinuhevostani. Ihan mahtava harrastus oikeasti! Saa liikuntaa, sosiaalisuutta, "hevostella", jos oikeaan heppailuun ei ole mahdollisuutta. Kyllä mekin kouluratsastusliikkeitä harjoiteltiin, ilman hevosta ja ilman keppihevostakin, ja tuossa toimintaan on ihan selkeät säännöt.
Ehkä olen lapsellinen aikuinen näin kohta nelikymppisenäkin, kun voisin hyvin kuvitella juoksevani tuolla pihalla kepparin kanssa vieläkin -jos kehtaisin. :D
Minä haaveilin pienenä lentämisestä. Piirsin paperille siivetkin. Materiaalia ei kuitenkaan silloin ollut.
Mitä sanotte? Jospa rakentaisin nyt ne siivet. Menisin pitkin ja poikin räpytellen siipiäni.
Niin. Vyötäröstä ylöspäin ratsastaja on ratsastaja, siitä alaspäin hevonen. Se että pystyy jäljittelemään kahdella jalalla nelijalkaisen liikkumista on haasteellista, sen verran minäkin keppihevosjutuista muistan. Varsinkin kouluratsastuksessa.